Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

    Ik ga binnenkort waarschijnlijk de Canon 100-400 L aanschaffen; waar ik nog wel wat mee zit is de vraag of de 100-400 L door het schuifzoomprincipe niet extra gevoelig is voor de (natte) elementen. Met name als je in de regen op 400 mm fotografeert en terugzoomt naar 100 mm, heb ik het idee dat het risico op vocht in het objectief relatief groot is.

    Zijn er gebruikers die hun "slecht weer-ervaringen" met de 100-400 L willen delen? Mocht het in de praktijk inderdaad een probleem blijken te zijn, dan zou ik eventueel de 70-300 L kunnen nemen die wel weathersealing heeft. Jammer genoeg mis je dan wel die o zo leuke 300-400 mm maar aangezien ik regelmatig in de regen mijn foto's maak, is een zekere mate van weerbestendigheid voor mij een belangrijke zaak.

    Alvast bedankt voor de reacties ....

  • #2
    Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

    in geval van regen gebruik ik gewoon deze....
    www.indetailfotografie.nl

    Comment


    • #3
      Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

      Oorspronkelijk geplaatst door MarkEL Bekijk bericht
      in geval van regen gebruik ik gewoon deze....
      Voor 8 Euro kun je 2 objectieven weathersealed maken ... Daar kan Canon nog een puntje aan zuigen ......

      Maar ik begrijp hieruit dat je inderdaad aanvullende maatregelen treft om je 100-400 L tegen de regen te beschermen!

      Comment


      • #4
        Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

        Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
        Maar ik begrijp hieruit dat je inderdaad aanvullende maatregelen treft om je 100-400 L tegen de regen te beschermen!
        Yep... maar dat doe ik ook met lenzen die wél weathersealed zijn. Een 5D / 5D II zijn nu niet persé geroemd om geweldige weathersealing.

        't Is nu overigens niet zo dat ik bij de eerste de beste spat regen direct mijn apparatuur wegstop hoor. Maar als het écht serieus regent en ik wil tóch blijven fotograferen (maar dat gebeurt niet zo vaak ) dan heb ik toch altijd zo'n Op/Tech regenhoesje klaar liggen in mijn tas...
        www.indetailfotografie.nl

        Comment


        • #5
          Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

          Oorspronkelijk geplaatst door hapa Bekijk bericht
          Voor 8 Euro kun je 2 objectieven weathersealed maken ... Daar kan Canon nog een puntje aan zuigen ......

          Maar ik begrijp hieruit dat je inderdaad aanvullende maatregelen treft om je 100-400 L tegen de regen te beschermen!
          Hoe 2 objectieven?
          Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

          Comment


          • #6
            Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

            Oorspronkelijk geplaatst door Muse Bekijk bericht
            Hoe 2 objectieven?
            Omdat het een setje van 2 sleeves is

            Ik steek zelfs mijn 1dIV met 70-200 f2.8 IS in zo'n jasje hoor ... je weet maar nooit

            Mark
            Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
            Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

            Comment


            • #7
              Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

              hebben die rainsleeves een ademende werking?
              Als ik eens een rainsleeve maakte in een noodgeval met een plastieken zak en ducktape werd het binnenin ook gewoon supervochtig, puur door condens.

              Comment


              • #8
                Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

                En het is precies condens dat onze eerste 50D verinneweerd heeft!
                (toestel vochtig geworden in plotse regenbui; opgeborgen in plastic zak; wat warm geworden in autokoffer ---> fataal)
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

                  Gore-tex regenhoes, een gat in de markt.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

                    Alle schuifzooms van Canon kunnen wel een spatje regen verdragen hoor. Heb regelmatig met mijn 28-300 in de regen gestaan. Indringend water in de lens heb ik hierbij nooit waargenomen. Het enige probleem is dat de rubber in het schuifzoomsysteem door vocht veel sneller slijt. De mijne was op 2 jaar toch wel versleten.

                    Grts, Spikke!
                    www.rallyandraces.com

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 100-400 L: wegwezen bij regen?

                      De 100-400 is niet weather-sealed, mijn exemplaar heeft al wel een buitje overleefd, maar het is toch een groter risico dan bijvoorbeeld de 70-200 f2,8 L IS II.
                      Als het regent dan zal ik dus eerder voor de 70-200 kiezen dan voor de 100-400.
                      Maar soms begint het te regenen, en heb ik geen andere lens bij, en dan probeer ik de 100-400 zo goed mogelijk droog te houden onder een paraplu. De 70-200 gebruik ik zonder extra bescherming op de 1D MKIII als het regent. Vorig jaar heeft het bijna de hele tijd geregend tijdens de "triatlon de Bres", voor de zwemmers heb ik nog de 100-400 gebruikt, maar toen regende het nog niet zo hard. Na de zwemproef ben ik even naar huis gegaan om te wisselen (het is hier bijna voor mijn deur, dat is dus handig), en daarna heb ik de hele tijd de 70-200 gebruikt in de gietende regen.

                      Op de Fly-In is de 100-400 vorig jaar ook flink nat geworden. Toen de Seaking helikopter vertrok was het ook aan het regenen, en dat was de enige kans om er nog foto's van te maken. Ik had die ook al wel gefotografeerd toen die s' morgens arriveerde, waarschijnlijk als enige, want er waren nog niet veel spotters te zien op die zondagochtend.

                      De 100-400 kan dus wel wat verdragen, maar je moet niet overdrijven.


                      Opletten met plastiekzakken of andere middeltjes. Als die werkelijk 100% afdichten, dan is er niets aan de hand, maar het kleinste lekje zorgt ervoor dat het water letterlijk naar binnen wordt gezogen door de capillaire werking. Zo'n zelfgemaakte overtrek doet dan nog meer kwaad dan goed.
                      Als de lens nat geworden is, droog ze dan zo goed mogelijk af voor je ze in de fototas steekt. Als je daarna thuis komt, dan haal je ze uit de fototas en laat ze een paar dagen in een verwarmde kamer verder drogen. Laat je materiaal dus nooit in een vochtige fototas zitten, haal er alles uit en steek het er pas terug in als het droog is.
                      Als er vocht in de lens zit dan laat je ze drogen zonder de lensdoppen, als er een filter op de lens zit dan haal je dat er ook best af.
                      Last edited by Black B@ndit; 23 februari 2011, 17:48.
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment

                      Working...
                      X