Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke lens voor paarden?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke lens voor paarden?

    Ik heb me sinds kort een reflexcamera gekocht nl de Sony A300. Vermits men andere hobby paarden zijn zou ik willen weten welke lens ik het beste gebruik hiervoor.
    Ik moet vooral kunnen inzomen zonder dat de kwaliteit minder word. Vermits dit paarden zijn, zijn het ook nog eens bewegende beelden.

  • #2
    Re: Welke lens voor paarden?

    Ik heb redelijk wat paarden gefotografeerd, zowel spingwedstrijden, als alleen hoofden.

    Wat betreft perspectief vindt ik meestal het mooist indien het objecitef een geringe mate van tele werking heeft. Bij een camera met een APS-C sensor vanaf een mm of 50.

    Soms heb je een sterkere tele nodig omdat je te ver vanaf staat. Ik ken onvoldoende de sitiatie waaronder jij paardenfoto's maakt.

    Voor een full frame camera vind ik een 70-200/2.8 een heel fijn objectief om veel vormen van paardenfotografie te bedrijven. Bij een cropcamera dus een iets kortere brandpuntafstand.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: Welke lens voor paarden?

      Voor Sony denk ik dan aan een 85mm f/2.8 of f/1.4 Carl Zeiss (als je budget dat toelaat), een 70-200/2.8 van Sigma of Tamron, of...?
      Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

      Comment


      • #4
        Re: Welke lens voor paarden?

        Als het een héél kleine stal is, dan moet ik soms mijn 24mm gebruiken.

        G
        fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
        Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

        Comment


        • #5
          Re: Welke lens voor paarden?

          Ik gebruik een de Tamron 17-50 2.8 en -vooral bij veel licht- de nikkor 70-300 (wel opletten voor té platte beelden vanaf 200mm).
          Voor extremere omstandigheden de sigma 30mm 1.4.

          Comment


          • #6
            Re: Welke lens voor paarden?

            Wil je paarden fotograferen, of wedstrijden zoals jumping en cross-country?

            Als je dicht genoeg bij een paard kan komen, dan kan je zonder problemen de kitlens gebruiken.

            Voor wedstrijden is een lens met een bereik van zo'n 70-200 (of 70-300)mm gewoonlijk een goede keuze. Voor indoor-wedstrijden zal je moeten investeren in dure lichtsterke lenzen (70-200 f2,8 of zelfs nog lichtsterkere primes als er echt weinig licht is).
            Je vraagt een lens voor "bewegende beelden", daarom neem ik aan dat je een lens zoekt om paarden te fotograferen terwijl ze in actie zijn. Een lens met een snelle AF is dan ook altijd in het voordeel.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #7
              Re: Welke lens voor paarden?

              Bedankt allemaal voor de reacties. Ik ben nog niet zolang bezig met fotografie als hobby en ik ken hier totaal niet zoveel van, maar zou me enorm graag verder willen verdiepen hierin. Ik weet ook niet of ik wel het juiste toestel heb gekocht, momenteel beantwoorden de foto's die ik maak niet echt aan men verwachtingen.

              Om even terug te komen op de fotografie van paarden, wil ik even duidelijk stellen dat ik dus vooral moeilijkheden heb om binnen redelijke foto's te maken ( binnenpiste ), buiten heb ik minder problemen, enkel dan op het vlak van zoom, maar een telelens kan dat wel oplossen.

              Ook heb weet ik niet zo goed hoe ik men sluitertijd kan aanpassen, deze moet zeer snel staan vermits de bewegende beelden.

              Groetjes

              Comment


              • #8
                Re: Welke lens voor paarden?

                Je geeft aan dat de foto's niet aan je verwachtingen voldoen. Kan je dat toelichten?
                Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                Comment


                • #9
                  Re: Welke lens voor paarden?

                  De belichting zit niet zo goed en vermits men sluitertijd soms iets te lang is heb ik wazige foto's door de beweging. Ma zoals ik al zei, ik ben net bezig en ik moet zelf nog héél wat leren.

                  Ik weet niet of het mogelijk is dat ik enkele foto's hierop zet, dan kan je zelf eens kijken.

                  Groetjes

                  Comment


                  • #10
                    Re: Welke lens voor paarden?

                    Voor de binnenpiste heb je lichtsterke lenzen nodig, maar dan zal je nog de hoge iso-waarden moeten gebruiken om de sluitertijd kort genoeg te krijgen.
                    Als je de kortst mogelijke sluitertijd wil verkrijgen bij weinig licht, gebruik dan niet de sluitertijdvoorkeuzestand. Het klinkt misschien eigenaardig, maar als je die stand gebruikt en je kiest een te korte sluitertijd, dan worden de foto's ondebelicht.
                    Om er het maximum uit te halen kies je voor de diafragmavoorkeuzestand, en zet het diafragma zo ver mogelijk open. Dan pas je de iso aan tot de sluitertijd kort genoeg wordt. Als die dan nog niet kort genoeg is, dan heb je lichtsterkere lenzen nodig. Maar dan zit je ook met een heel beperkte scherptediepte, wat het weer moeilijker maakt om juist scherp te stellen. Het is dus allemaal niet zo gemakkelijk als je tegen de limieten van je fotomateriaal aan zit. Op dat ogenblik zou je met een betere camera nog net een stapje verder kunnen gaan (nog hogere iso, betere AF bij weinig licht)), maar daar mag je ook geen mirakels van verwachten, zelfs de allerduurste camera heeft zijn beperkingen...

                    Weinig licht + beweging is altijd moeilijk als je foto's wil maken, zelfs met de duurste camera's en lenzen. Een duurdere camera maakt geen betere beelden, maar je hebt daarmee gewoonlijk wel meer mogelijkheden om er het maximum uit te halen in de slechtst mogelijke omstandigheden.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Re: Welke lens voor paarden?

                      Bedankt.

                      Wat ik me ook afvroeg. Wanneer gebruik ik men flits het beste? Of heb ik mss een zwaardere opbouwflits nodig?

                      Comment


                      • #12
                        Re: Welke lens voor paarden?

                        Oorspronkelijk geplaatst door Rohqui Bekijk bericht
                        Bedankt.

                        Wat ik me ook afvroeg. Wanneer gebruik ik men flits het beste? Of heb ik mss een zwaardere opbouwflits nodig?
                        Voor paarden gebruik je best geen flits...
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Re: Welke lens voor paarden?

                          De belichting zit niet zo goed en vermits men sluitertijd soms iets te lang is heb ik wazige foto's door de beweging
                          Zet hem in de "sport" stand. Gezien je nog niet al te lang met fotografie bezig bent, gaat dit je het meeste helpen. Zet de auto-ISO limiet zo hoog mogelijk.

                          De hoge ISO van de A300 is niet schitterend (ik heb er ook nog ergens eentje liggen). Het is dus niet de beste camera voor indoor sport in slecht-verlichte omstandigheden.

                          Voor paarden gebruik je best geen flits...
                          Toch niet als je ze op de flits camera zet. Indirect flitsen is meestal geen probleem.
                          Wel eerst op voorhand vragen aan de eigenaar of het paard gemakkelijk schrikt en eerst laten wennen.

                          G
                          Last edited by geertvandenbroeck; 23 februari 2011, 10:10.
                          fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
                          Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Welke lens voor paarden?

                            Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
                            Zet hem in de "sport" stand. Gezien je nog niet al te lang met fotografie bezig bent, gaat dit je het meeste helpen. Zet de auto-ISO limiet zo hoog mogelijk.
                            Kan je in die stand zelf de iso aanpassen?
                            Bij de Canon-toestellen met zo'n sport-stand wordt automatisch voor iso400 gekozen, en dat kan je niet veranderen (dat was toch zo bij de 300D, 20D en 40D).

                            Als er weinig licht is, dan zal de camera het diafragma volledig open zetten in de sport-stand, dat is net hetzelfde als wat je doet in de diafragmavoorkeuzestand. En daar kan je wel zelf kiezen op welke iso je wil werken. Je moet dan voor die actiefotografie wel zelf de best mogelijke instellingen voor de AF kiezen, meestal is dat de continu-AF (bij Canon is dat Servo-AF).
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Re: Welke lens voor paarden?

                              Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                              Kan je in die stand zelf de iso aanpassen?
                              Bij de Canon-toestellen met zo'n sport-stand wordt automatisch voor iso400 gekozen, en dat kan je niet veranderen (dat was toch zo bij de 300D, 20D en 40D).

                              Als er weinig licht is, dan zal de camera het diafragma volledig open zetten in de sport-stand, dat is net hetzelfde als wat je doet in de diafragmavoorkeuzestand. En daar kan je wel zelf kiezen op welke iso je wil werken.
                              Bart, vanaf de A700 (en dus ook bij de A850 en A900) kan je het bereik van het ISO autodingetje kiezen, zij het maar vanaf de 'base ISO' van de sensor (of toch zoiets, ik dacht ISO 200) .

                              Het probleem bij de A300 van Rohqui is dat a) het auto ISO-systeem maar van 100-400 gaat en b) dat je aangezien het om een A300 gaat dat bereik niet kan aanpassen .
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X