Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

UWA lens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • UWA lens

    hallo allemaal,

    ik ben nu enkele maanden bezig met fotografie en merk dat ik met name landschaps, stads en nachtfotografie erg leuk vind. Het statief heb ik al met veel plezier ontdekt. Nu ben ik me eens aan het verdiepen in een UWA lens. Ik vroeg me af wat jullie ervaring is met deze lenzen. Ik lees regelmatig dat ie maar af en toe uit de kast komt.

    Wat ik me met name afvraag is het volgende:
    ik heb een fraaie lens gezien (tokina 11-16 f/2.8), maar ik vraag me af of het bereik van deze lens handig is. Ik kan me namelijk voorstellen dat je een 10-20 of 10-24 lens wat makkelijker op je camera laat zitten omdat je ook nog kunt fotograferen in wat minder heftige groothoek. Ik snap dat hier niet zo'n eenduidig antwoord op is te geven, maar misschien komt er een discussie los waar ik verder door kom.

    alvast bedankt!

    gr. Freek
    Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
    Canon powershot s120

  • #2
    Re: UWA lens

    Al veel goeds gehoord over die Tokina. Maar zelf zou ik voor een paar millimeter meer
    gaan, je hebt zelf de reden al aangegeven. Bovendien vind ik 20 op een crop een fijne
    afstand om ook nog wat straatfotografie mee te doen. Veel succes...

    Comment


    • #3
      Re: UWA lens

      Bij Tokina hebben ze in het ontwerp van de lens voor een heel klein zoombereik gekozen. Binnen een klein zoombereik is een hoge beeldkwaliteit eenvoudiger te bereiken. Ze hebben gewoon voor kwaliteit gekozen en dat blijkt vruchten af te werpen.
      The Knight That Says Ni...kon

      Comment


      • #4
        Re: UWA lens

        Spontaan rijst bij mij de vraag waarom er prime's bestaan. Waarom heb ik in godsnaam een 14mm gekocht voor op een FF.

        Comment


        • #5
          Re: UWA lens

          Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
          Spontaan rijst bij mij de vraag waarom er prime's bestaan. Waarom heb ik in godsnaam een 14mm gekocht voor op een FF.
          Ik denk omdat die lichter is dan de 14-24mm van Nikon; de beste groothoeklens voor FX en ook een klein zoombereik.

          Voor DX lijkt 11-17 mij prima omdat er genoeg mooie lenzen zijn in het bereik 17/18 tot xxx.
          Sony en Olympus
          Fotoseries

          Comment


          • #6
            Re: UWA lens

            Oorspronkelijk geplaatst door Spanjaart Bekijk bericht
            Ik denk omdat die lichter is dan de 14-24mm van Nikon; de beste groothoeklens voor FX en ook een klein zoombereik.

            Voor DX lijkt 11-17 mij prima omdat er genoeg mooie lenzen zijn in het bereik 17/18 tot xxx.
            Dat zal allemaal wel kloppen, maar ik vraag me af waarom men per sé zoom wil, prime's hebben hun recht van bestaan, en croppen kan gezien het aantal pixels geen groot probleem zijn.

            Comment


            • #7
              Re: UWA lens

              Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
              Spontaan rijst bij mij de vraag waarom er prime's bestaan. Waarom heb ik in godsnaam een 14mm gekocht voor op een FF.
              omdat je de allerbeste groothoek van het moment wou?
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: UWA lens

                Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                omdat je de allerbeste groothoek van het moment wou?
                Zo zou ik de Samyang/Walimex Pro niet omschrijven. Maar ik wil er tegelijk geen afbreuk aan doen, mits leercurve (het is tenslotte een manuele lens) en wat experimenteren een betaalbare lens.

                Comment


                • #9
                  Re: UWA lens

                  Oorspronkelijk geplaatst door Zappa Bekijk bericht
                  Zo zou ik de Samyang/Walimex Pro niet omschrijven. Maar ik wil er tegelijk geen afbreuk aan doen, mits leercurve (het is tenslotte een manuele lens) en wat experimenteren een betaalbare lens.
                  ah ik dacht dat je de Nikkor 14 f/2.8 bedoelde.
                  The Knight That Says Ni...kon

                  Comment


                  • #10
                    Re: UWA lens

                    Ik ben zelf ook aan het kijken voor een (betaalbare) UWA.

                    Er is ook nog de 'Tokina 12-24mm F4.0 AT-X Pro DX II', of
                    van Tamron 'Tamron 10-24mm F 3.5-4.5 DI II LD'
                    Cheers, Ben

                    Comment

                    Working...
                    X