Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Leek zoekt camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Leek zoekt camera

    Dag mensen,

    Ik ben voor mijn website in ontwikkeling op zoek naar de juiste camera. Deze camera dient geschikt te zijn voor foto's te zien in de slider (met voorgevelafbeeldingen) te zien op bijv. www.nlstreets.nl

    Ik heb van verschillende bronnen gehoord dat een Canon spiegelreflex camera (EOS?) de beste kwaliteit prijs verhouding biedt.

    Belangrijke aspecten/vraagstukken voor mijn doel zijn:
    - Welke lens? Zo breed mogelijk maar met zo min mogelijk perspectiefvorming. Belangrijk is om te melden dat t bij de foto's van de winkelvoorgevels gaat om foto's waarbij de afstand tot de winkel ongeveer tussen de 5 en 10 meter zal zijn.

    - Hoog statief. Ongeveer 3 a 4 meter ofzo.
    - Hoe de camera te bedienen van af beneden? (Afstandbediening? Extern lcd display oid om te bekijken of de foto goed gemaakt wordt?)
    - Stitch programma. (Dit om alle individuele foto's aan elkaar te 'plakken' om zo het effect te krijgen als op www.nsl.streets.nl.) Vraag is;
    Welk programma? Hoe ermee te werken icm met de uiteindelijke camera (type lens etc.)?


    Het is een vraagstuk waarbij ik van winkeliers diverse antwoorden heb gekregen, niet helemaal objectief dus lijkt mij. Daarom deponeer ik mijn vraagstuk hier, waar de experts zitten.

    Ik hoor graag wat jullie denken. Bedankt alvast!

  • #2
    Re: Leek zoekt camera

    Geen "simpel" vraagstuk...

    Ga je dit materiaal alleen kopen om enkele foto's te nemen, dan kun je het mss beter aan iemand vragen met ervaring en materiaal tegen een billijke vergoeding want tegen dat je dat alles onder knie hebt ben je snel enkele maanden ouder.

    •Canon/nikpon/andere... je hebt voor en tegen standers. Voor enkel deze toepassing lijkt mij een instapmodel voldoende.
    •Lens... Je hebt altijd die vervorming met vreedhoek die je softwarematig gaat moeten aanpassen MAAR als je toch gaat stichen, neem dan een 50mm ofzo en neem schiet meer foto's? Ze allemaal tot op de pixel rechtzetten lijkt mij moeilijker en die soft is tegenwoordig toch automatisch om die puzzel te maken.
    •Remote kan even goed met een kabel iupv draadloos, kun je voor een 10 euro online kopen voor iedeer DSLR, lengte opletten, er zijn er van +3m.
    •Statief... Mss beter op een busje gaan staan ofzo? Op zo een hoogte zal dat niet meer zo stabieo staan?

    Veel succes, ik ben benieuwd.
    Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
    BE-Wommelgem
    .: 20D & D700 :.

    Comment


    • #3
      Re: Leek zoekt camera

      Hey Lolo,

      thanks voor de snelle response allereerst!

      Punt is dat er echt honderden/duizenden foto's gemaakt moeten worden op ten duur. Vanwaar de insteek om te investeren in een camera ipv een prof. met eigen equipment. Misschien onderschat ik het maken van foto's van winkelvoorgevels.

      Afijn, van de software heb ik begrepen dat deze vrij automatisch is inderdaad. Dat wil zeggen, als ik er simpelweg voor zorg dat foto's allemaal van dezelfde hoogte en afstand zijn genomen, een dergelijk stitchprogramma ervoor zorgt dat de foto's er naast elkaar goed uitzien.
      Punt is daarbij dat ik een slider heb die niet met Flash is gemaakt. (dit zodat het op ipad etc te zien is).

      Remote hoeft inderdaad niet draadloos, kabeltje is prima. En wat betreft statief; Ik dacht al aan een krukje oid, maar dan kan er evt. hoogteverscil optreden bij het vasthouden van de camera (al is dit wellicht niet zo helder zichtbaar).

      Zijn er nog meer mensen die mij van inzicht kunnen voorzien?

      Mijn uiteindelijke doel is dus om een dergelijke slider met voorgevelafbeeldingen te krijgen zoals op nlstreets.nl

      Mijn dank!

      Comment


      • #4
        Re: Leek zoekt camera

        en wie moet die opnamen gaan nemen?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Leek zoekt camera

          Had de intentie dat zelf te doen, omdat ik in de veronderstelling ben dat ik foto's van voorgevels wel zelf kan maken. Onderschatting?

          Comment


          • #6
            Re: Leek zoekt camera

            Volgens mij zoek je het veel te moeilijk, en verkeerd.
            Als je dus écht duizenden foto's denkt te gaan maken, heb je 2 opties mijns inziens.
            - een consumentencamera, waarbij elk instapmodel voldoet, die het na x 1000 opnames opgeeft (is mijn verwachting)
            - of een professionele camera,met een lange levensdiir ( was de 40D niet een 100.000 opnames ?)

            En dan met de kitlens uitproberen welke brandpuntsafstand je bervalt, dan eventueel een objectief met dat brandpunt aanschaffen (iets betere kwaliteit beeld, minder vervorming, lichtsterker).

            P.S.
            Graag opgave van adres en andere bescheiden per pbmail, zodat ik weet waar ik de nota voor dit advies heen kan sturen
            Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

            Comment


            • #7
              Re: Leek zoekt camera

              Je bent inderdaad veel te moeilijk aan het denken.

              een camera met bijv. 28mm lens. Je gaat voor een gebouw staan, knipt een foto, loopt naar links/rechts in een evenwijdige lijn (komt niet exact), schiet weer een foto.

              Vervolgens een stitchprogramma, als je zorgt dat je onder/boven genoeg lucht en grond meeknipt, plaatst hij de foto's mooi gedeeltelijk over elkaar heen. Als de ene foto net iets schuin staat, maakt niets uit, daar dient de onder en bovenmarge voor.

              Het 3 meter hoog staan, waar is dat voor nodig? Denk dat je verwacht dat je te laag staat of dergelijk als je gewoon staat, dit is echter niet. Is het werkelijk nodig, ga dan op je auto staan, neem een huishoudtrap mee of dergelijke.

              Je bent op zoek naar dingen die nergens voor nodig zijn.
              Een goede camera (gezien je dus erg veel foto's zou willen gaan schieten) is dus voldoende. De rest is voor je doel nergens voor nodig.

              Welke camera, kies maar... Tegenwoordig zijn er geen slechte camera's meer. Sony heeft bijvoorbeeld in de body een ingebouwde stabilizator, helpt je goed als je vanuit de hand schiet

              Maar zoals je ziet, ben een sony gebruiker, dus ben positief daarover..
              WillemClassensDesign: Mijn website
              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
              Flitsers:HVL-F42AM;

              Comment


              • #8
                Re: Leek zoekt camera

                Oorspronkelijk geplaatst door leandro9 Bekijk bericht
                Dag mensen,


                Belangrijke aspecten/vraagstukken voor mijn doel zijn:
                - Welke lens? Zo breed mogelijk maar met zo min mogelijk perspectiefvorming. Bedankt alvast!
                Even een paar dingen op rij zetten:

                Hoe breder, hoe meer perspectiefvertekening (en dus geen vervorming) en dat heeft met lenskwaliteit geen bal te maken...

                Eventuele vervorming (recht wordt krom) staat daar geheel los van, DAT is wel een lenseigenschap

                Comment


                • #9
                  Re: Leek zoekt camera

                  Om het probleem van een 'hoog statief' op te lossen, wordt er voor dergelijke toepassingen normaalgezien beroep gedaan op een tilt & shift lens. Daarmee kan je beelden maken vanop de grond 'alsof' je 3 à 4 meter hoog stond: deze lens kan kantelen en zodoende het perspectief corrigeren. Voor architectuur, gevels e.d. is dat een goede oplossing, en bespaart je veel nabewerking (perspectiefcorrectie) als het over veel opnames gaat. Zoek maar even op op internet, er is veel uitleg over T&S lenzen te vinden. Nadeel is dat het nogal moeilijk is voor de 'leek' om mee te werken, én dat zo'n lens heel wat $$$ kost.....

                  L.
                  http://lievendevlaminck.wordpress.com/

                  Comment


                  • #10
                    Re: Leek zoekt camera

                    Ontzettend bedankt voor alle (veelzijdige) reacties! Ik heb nog eens goed doorgenomen welke eigenschappen nou precies vereist zijn voor mijn doelstelling. Ik ben erachter gekomen dat ik ga voor , en dat vinden jullie liefhebbers wellicht helemaal niks, de Sony NEX5 serie. Dit omdat deze naast de technische specificaties tevens erg compact is. (bovendien ben ik student en deze cam is relatief gezien goed geprijsd)

                    Nu moet ik daarbij alleen nog een juist statief, afstandsbediening en extern schermpje voor zien te vinden. Iemand iedeen waar dat bijv. online te vinden is? (en uiteraard geschikt voor de Sony NEX5 series)

                    Nogmaals ontzettend bedankt!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Leek zoekt camera

                      Statief zal van ieder merk wel kunnen. Hier is dus de vraag, hoeveel wil je daar aan uitgeven.

                      afstandsbediening: http://www.fotoshopaalten.nl/afstand...le-p-1709.html

                      (bijvoorbeeld)

                      Extern schermpje, geen idee waar dergelijke systemen te koop zijn.
                      zoiets?: http://vr-zone.com/articles/sony-ann...urs/10818.html

                      edit:
                      zie dit artikel: http://www.sonyalpharumors.com/contr...h-your-iphone/
                      Indien je een Iphone bezit, zou je de NEX camera's daarmee kunnen bedienen.
                      Last edited by WillemC; 2 maart 2011, 16:00.
                      WillemClassensDesign: Mijn website
                      Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                      Flitsers:HVL-F42AM;

                      Comment

                      Working...
                      X