Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

foto's van dieren maken

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • foto's van dieren maken

    Hallo iedereen

    Ik ben al heel lang gefascineerd door fotografie, kijk regelmatig naar de foto's van profs en houd al een tijd dit forum in de gaten.
    Maar het blijft jammer genoeg bij 'kijken'. Ik heb tot hiertoe echt nog geen blijk van talent kunnen tonen met een van mijn eigen foto's. Toch ben ik van plan om me hier iets meer mee bezig te houden en me in deze materie te verdiepen.

    Aangezien ik ontzettend veel dieren heb (ook zelf kweek) zal het hoofddoel dierenfotografie worden. Van actiefoto's van mijn Spaanse paarden tot schattige foto's van kleurmuisjes. Tot hiertoe werden mijn eigen huis-tuin-keukenfoto's genomen met een gewoon digitaal toestelletje (Canon Power Shot van een jaar of vier geleden). Van de paardjes kan ik nog acceptabele foto's maken (zeker niets dat een prijs kan winnen), net als van de hond enz., maar van de muisjes (het hoofddoel) absoluut niet! Die beestjes zitten nooit stil, waardoor ik wazige, slechte en korrelige foto's krijg. Met mijn toestel is er nog niet een écht gelukt.

    Nu was mijn vraag wat voor camera ik best zou gebruiken.
    Na wat opzoekwerk viel mijn oog op een Canon EOS 1000D Body. Denken jullie dat deze geschikt is?
    Al hoeft het zeker geen spiegelreflex te zijn, ik ben echt geen prof, en moet nog héél veel leren.
    Of misschien een Panasonic Lumix DMC-G10 + 14-42mm?

    Heeft iemand van jullie een idee wat voor model ik dus het best voor mijn doel kan gebruiken? Uiteraard andere suggesties zijn meer dan welkom.

    Ik overloop nog eens:
    Doel: haarscherpe dierenfoto's (niet op prof niveau maar wel aanvaardbare kwaliteit), ook van heel kleine zoogdiertjes die bewegen
    Prijs: zeker niet meer dan 400 euro, ik ben een beginner die nog niet weet of ze wel talent heeft Hoe goedkoper, hoe beter...

    Alvast ongelooflijk bedankt!

    groetjes,
    Nathalie en al haar beesten

  • #2
    Re: foto's van dieren maken

    eén van de kenmerken van dieren is dat ze bewegen. Je zal dus een camera moeten hebben met een AF die voldoende snel is. De door jou genoemde camera's hebben dat niet.
    Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

    Comment


    • #3
      Re: foto's van dieren maken

      Ik denk dat de eos 1000D wel geschikt is voor je doel.
      Afhankelijk van de hoeveelheid licht die aanwezig is heeft de AF er meer of minder moeite mee.
      De lens heeft ook invloed op de AF, met een lichtsterke lens presteert de AF in minder gunstige omstandigheden beter dan met een niet-lichtsterke lens.

      Het zou leuk zijn als je iemand kan vinden met een eos 1000D en kitlens om eens
      te proberen de muizen te fotograferen.
      Als het lukt (en dat verwacht ik wel) dan heb je een prima camera met lens voor je gestelde budget.

      Comment


      • #4
        Re: foto's van dieren maken

        Ik heb veel foto's getrokken met mijn oude ef 70/300 op de eos 350D en was tevreden maar ik kan je zoals velen zeggen dat de lenzen belangrijker zijn dan de body.L glas op de eos 350D geeft heel andere resultaten , foto's zijn veel scherper . Mag wel voor zijn prijs.

        Comment


        • #5
          Re: foto's van dieren maken

          Als je muis snel beweegt heb je weinig aan snelle objectieven vanwege de beperkte scherpte-diepte wanneer die vol open staan. Zodoende wil je een camera die hoge ISO-waardes haalt, maar die zijn niet goedkoop. Beter is een doorsnee SLR met een sluiter die snel synchroniseert op een oplichtende speedlight die de beweging van het onderwerp bevriest. Als objectief is een kitlens (type 18-50) voldoende. Een combinatie die moeilijk in 400 € in te passen is (vanwege de speedlight; de on board flash zorgt enkel voor mottige schaduwen): Bvb een Canon 1000D + 18-55 IS + speedlite 430= zowat € 670,...

          Comment

          Working...
          X