Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D7K + basketbal

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon D7K + basketbal

    Beste,

    Momenteel ben ik nog in het bezit van een Nikon D70s met een Nikkor 18-200mm 3.5 - 5.6 VR lens. Morgen ga ik langs bij Art & Craft voor mijn nieuwe Nikon D7000.

    Morgenavond wil ik die meteen al aan een eerste test onderwerpen door foto's te nemen van een basketbalwedstrijd. Ik ben freelance sportjournalist voor een dagblad -schrijvende pers dus- en werd gevraagd een fotograaf te vervangen.

    Ik weet dat ik met mijn lens weinig zal kunnen aanvangen, wegens het gebrek aan lichtsterkte. Ben ik beter af met de nieuwe kitlens (18-105mm) te kopen of heeft dat weinig zin tov mijn huidige 18-200mm? Ik overweeg sterk om er de Nikon 50mm f 1.8 AF bij te kopen. Waarschijnlijk kan ik hier veel meer mee doen in een 'donkere' zaal.

    Uiteraard zijn er nog veel betere en vooral ook duurdere lenzen, maar ik wens het echt binnen mijn budget (+- €1.200) te houden. De body kost momenteel €999. Die 50mm heb ik voor €145.

    Graag jullie meningen/tips/...
    Alvast bedankt!
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

  • #2
    Re: Nikon D7K + basketbal

    Bijkomend vraagje ...

    Is Art & Craft een verstandige keuze? Niet enkel wat de service betreft, maar uiteraard ook de prijs.
    Reken hier ook mijn diesel bij (kust-Gent). Ik las op het forum dat Mediamarkt een actie doet met de kitlens erbij. Kan iemand dit bevestigen?

    Thanks
    2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

    Comment


    • #3
      Re: Nikon D7K + basketbal

      Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
      Ik weet dat ik met mijn lens weinig zal kunnen aanvangen, wegens het gebrek aan lichtsterkte. Ben ik beter af met de nieuwe kitlens (18-105mm) te kopen of heeft dat weinig zin tov mijn huidige 18-200mm? Ik overweeg sterk om er de Nikon 50mm f 1.8 AF bij te kopen. Waarschijnlijk kan ik hier veel meer mee doen in een 'donkere' zaal.
      ik weet niet in welke zaal je terecht komt, en op welke plaats...

      persoonlijk maak ik regelmatig foto's in de jeugd reeksen...
      maak gebruik van een fullframe D700 met een 85mm F1.4, ga daarvoor soms hoog in de ISO's...

      met kitlens of een 18-200mm kan je het vergeten... in goed verlichte zalen haal je het amper met een f2.8 lens...

      dus ja, een 50mm lensje op voorwaarde dat je dichtbij kan zitten...
      ik zit normaal gewoon naast de lijnen...

      zie ook hier voor foto's en discussie
      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

      Comment


      • #4
        Re: Nikon D7K + basketbal

        Bedankt voor de eerste reactie.

        Het is inderdaad mijn bedoeling om heel dicht te gaan zitten.
        Uiteraard zonder de spelers te belemmeren :-)

        ISO zo hoog en sluitertijd zo vlug mogelijk?

        Schitterende foto's trouwens op de doorgestuurde topic.
        Zou heel blij zijn dergelijke foto's te kunnen schieten morgenavond.
        Blijkbaar met een 85mm gedaan? Met een 50mm moet dit dan toch ook lukken, als ik langs de lijn zit?

        Greetz
        Last edited by diNnE; 18 februari 2011, 10:39.
        2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

        Comment


        • #5
          Re: Nikon D7K + basketbal

          Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
          Blijkbaar met een 85mm gedaan? Met een 50mm moet dit dan toch ook lukken, als ik langs de lijn zit?
          het beeld op den fullframe met een 85mm komt min of meer overeen met een het beeld op een crop (D7000) met een 50mm... dus dat loopt wel los.

          zet je sluitertijd op 1/500 (ik werk in M mode)
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Nikon D7K + basketbal

            Ik apprecieer uw tips ten zeerste!
            Thanks

            Het diagfragma zet ik, rekening houdende met de sluitertijd, zo klein mogelijk (hoog cijfer)?
            Om toch wat scherptediepte te hebben.

            Dan is het nog belangrijk mij goed op te stellen, zodat ik korf + actie kan vastleggen in een shot.
            Met de D7000 heb ik ook voldoende pixels om nadien wat leuke crops te maken, vermoed ik.

            Weet u eventueel ook of het interessant zou zijn om meteen de kitlens (18-105mm) erbij te nemen?
            Wetende dat ik nu de 18-200mm VR heb, weliswaar de eerste versie.

            D7000 body + SD 8GB Extreme III + 50mm 1.8 AF zou op iets meer dan €1.200 komen. Net binnen het budget ;-)

            Greetz
            Last edited by diNnE; 18 februari 2011, 11:25.
            2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

            Comment


            • #7
              Re: Nikon D7K + basketbal

              Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
              Het diagfragma zet ik, rekening houdende met de sluitertijd, zo klein mogelijk (hoog cijfer)?
              Om toch wat scherptediepte te hebben.
              hangt er van af... is een samenspel met je ISO, zie wat het beste is onder de gegeven omstandigheden
              Oorspronkelijk geplaatst door diNnE Bekijk bericht
              Weet u eventueel ook of het interessant zou zijn om meteen de kitlens (18-105mm) erbij te nemen?
              Wetende dat ik nu de 18-200mm VR heb, weliswaar de eerste versie.
              ik zou geen kitlens nemen als je toch al de 18-200mm hebt...
              doch wel op termijn een 35mm f1.8 lensje... prima journalisten lensje!!
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment


              • #8
                Re: Nikon D7K + basketbal

                Wist niet dat er journalisten-lensjes bestonden ;-)
                Dat wordt dan nog even sparen.

                Eerst wat wennen aan de nieuwe body en de 50mm.
                Vermoedelijk zal mijn 18-200mm ook beter tot zijn recht komen op die D7000, niet?

                Greetz
                2x Nikon Z6II - D750 + gamma aan lenzen :)

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon D7K + basketbal

                  Ik heb vorige week foto's gemaakt van model vliegtuigjes in een (sport)hal.
                  Het viel mij op dat er een groot verschil in belichting was tussen horizontaal fotograferen en schuin omhoog fotograferen.
                  Volgens mij lag dat aan de TL-verlichting aan het plafond - ik richtte de lens immers in die richting.

                  Ondanks zeer hoge ISO waarden en een groot diafragma moest ik op vrij lage sluitertijden ( lager dan 1/125) fotgraferen.
                  Maar dat lag in hoofdzaak aan mijn lens.

                  Dus zorg dat je tijdig aanwezig bent en al wat kunt experimenteren met diverse camera instellingen.
                  Vervelend is wel dat de foto's op het scherm van de camera vaak nog acceptabel lijken maar thuis op de PC .....
                  Suc6

                  Frans.
                  Last edited by fransST; 18 februari 2011, 22:51.
                  Nikon D5000 + Nikor AF-S DX 18-200mm 3.5-5.6G ED VR II

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon D7K + basketbal

                    Is een 50 mm f1.8 wel snel genoeg met scherpstellen voor actie ?
                    Ik heb net een nikon 50 mm f1.4 bijgekocht ( kon er niet aan weerstaan )
                    goed lichtsterk lenske, maar op gebied van snelheid is mijn nikon 70-200 f 2.8 VRII
                    Toch stukken sneller hoor.
                    2 body's en wat lenzen ..

                    older and wiser ... my arse

                    Comment


                    • #11
                      Re: Nikon D7K + basketbal

                      Oorspronkelijk geplaatst door am-staff Bekijk bericht
                      Is een 50 mm f1.8 wel snel genoeg met scherpstellen voor actie ?
                      1. d'r is geen alternatief..
                      2. 't hangt van de kracht van je scherpstelmotor af... op een D700 is die best erg snel... ook voor de 85mm 1.8 of 1.4
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment

                      Working...
                      X