Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Macro lens beginner

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Macro lens beginner

    Hi,

    Ik zou me graag een marco lens willen aanschaffen maar heb totaal geen idee welke ik het beste neem. Het zijn de eerste stappen in macro foto's die ik wil zetten. Vroeger met mijn compactje wel veel foto's met de macro functie getrokken. Mijn huidig toestel is een canon 7d.
    Wat wil ik er zoal mee aanvangen: bloemen fotograferen, insecten, productfotografie en misschien wel in mindere mate portretten.
    Momenteel beschik ik over volgende lenzen 17-55 f2.8 is usm, 75-300mm en 50mm 1.8. Niet echt macro lenzen dus. Binnenkort volgt er nog een 70-200mm die ik eventueel voor portret kan gebruiken.
    Graag jullie advies.

    Greetz,

    Geert
    Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
    http://www.500px.com/Forex7d

  • #2
    Re: Macro lens beginner

    100mm 2.8 macro mischien, je kan die in gewone of in L versie kopen.
    Soms staan er hier ook tweedehands, zo kwam ik aan de mijne
    Albums
    Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

    Comment


    • #3
      Re: Macro lens beginner

      Voor insecten: de 150mm macro van Sigma. Prima lens, minder duur dan de canons.
      Eén en ander hangt natuurlijk ook af van het beschibare budget...
      Je vindt over dit item beslist veel info via de zoekfuntie!
      It's not the camera that makes pictures beautiful, it's the eyes behind it...

      Comment


      • #4
        Re: Macro lens beginner

        Zeer tevreden van de sigma 150 macro heel goed voor schuwe insecten.

        Comment


        • #5
          Re: Macro lens beginner

          Ik ben heel erg tevreden over mijn Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO .
          Alle reviews die je vindt zijn lovend.
          Zie bijvoorbeeld:
          http://www.photozone.de/canon-eos/27...w--test-report
          En héél betaalbaar, vind ik.
          Canon 550D; TokTok, TamTam

          Comment


          • #6
            Re: Macro lens beginner

            Er bestaan geen slechte macrolenzen, alleen zijn sommige een stuk duurder dan de andere. De keuze die je moet maken is welk brandpunt je wil gaan gebruiken. Korte macrolenzen geven andere resultaten dan langere.
            Over het algemeen niet snel onder de indruk.

            Comment


            • #7
              Re: Macro lens beginner

              Ik zal de macro lens 2de hands kopen maar ik weet ook niet juist welk aantal mm het beste werkt. Neem ik beter een 60 of een 85 of 100 of meer.... ?
              Het hoeft niet persé een L lens te zijn.

              @Hostamill: wat trek jij zoal met je 100mm?

              Greetz,

              Geert
              Canon 7D - 24-70 L f2.8 - 24-105 L f4 - 50mm f1.8 - 100mm macro f2.8 USM - 100-400 L - Tokina 11-16 f2.8 - 85mm 1.8 - 70-200 f2.8 - 430EX II
              http://www.500px.com/Forex7d

              Comment


              • #8
                Re: Macro lens beginner

                Mits wat opzoekwerk zul je vinden dat:

                * Korte lenzen lichter zijn, lange lenzen zwaarder.

                * Korte lenzen een bredere beeldhoek hebben en bijgevolg meer storende zaken in beeld kunnen brengen in de achtergrond waardoor die als onrustig of storend kan ervaren worden. Een langere lens geeft makkelijker een egale achtergrond.

                * Lange lenzen (vanaf 150mm) een statiefring hebben waardoor ze makkelijker te gebruiken zijn op statief.

                * Om dezelfde vergroting te halen je met korte lenzen dichter bij je onderwerp moet komen. Dat vergroot de kans dat je 1. in je eigen schaduw moet werken en 2. je onderwerp wegjaagt.

                * Langere lenzen een iets grotere scherptediepte geven rond 1:1, hoewel dit effect niet ontstaat ten gevolge van het brandpunt maar wel door lensontwerp waardoor de pupilfactor verandert.

                Sommige mensen vinden een korte macrolens makkelijker om uit de hand te werken. Ik vind dat een beetje kort door de bocht. Ik gebruik zowel een 180mm en een 60mm macrolens, en in sommige situaties kan ik makkelijker scherpere foto's met de 180mm uit de hand nemen. Met de 60mm is het iets makkelijker om scherpe foto's te maken vanuit moeilijke hoeken. Sinds ik mijn 180mm heb gebruik ik mijn 60mm enkel nog voor vergrotingen voorbij 1:1. Zelf vind ik een lange macrolens 10x makkelijker werken.
                Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                Comment


                • #9
                  Re: Macro lens beginner

                  Hoe langer het brandpunt, hoe duurder de lens. Veel macrolenzen kun je ook inzetten voor "gewoon" gebruik, soms met verminderde prestatie. Rond 80-105 mm vind je de breedste keuze.

                  De moderne macrolenzen verkorten het brandpunt bij maatstaf 1:1. Neem de instelafstand bij 1:1, en deel deze door 4. Dat is je brandpuntsafstand bij 1:1. Een 105 mm MicroNikkor is dan ingekort tot plm 75 mm; een 200mm MicroNikkor wordt dan 125 mm.

                  Dus zoals met alles: wat vind je belangrijk in jouw fotografie.

                  Groet Hans.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Macro lens beginner

                    Ik heb ook de Tokina AT-X 100mm f/2.8 PRO en ben hier heel tevreden mee heel scherpe foto's en ook heel mooie kleuren gebruik ze voor bloemen,reptielen en portretten ,made in japan
                    ik heb ze 2dehands gekocht onder de 200 euro beste koop die ik ooit gedaan heb.
                    groetjes jan.
                    Fujifilm X-T1 , fuji xf 18-55mm F2.8-4 ,fuji xf 18-135mm F3.5-5.6 ,fuji xf 60mmF2.4 Macro , fuji xc 50-230mm.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Macro lens beginner

                      misschien heb je wat aan deze link:


                      Het is ongebruikelijk om een macro-objectief als eerste aanvulling op een standaard kitlens te kiezen. En toch is het een logische keuze. Niet alleen
                      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                      Comment


                      • #12
                        Re: Macro lens beginner

                        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
                        ... Langere lenzen een iets grotere scherptediepte geven rond 1:1, hoewel dit effect niet ontstaat ten gevolge van het brandpunt maar wel door lensontwerp waardoor de pupilfactor verandert.
                        ...
                        Sinds ik mijn 180mm heb gebruik ik mijn 60mm enkel nog voor vergrotingen voorbij 1:1. Zelf vind ik een lange macrolens 10x makkelijker werken.
                        Ik heb nu een 100mm en overweeg al een tijdje een 180mm bij te kopen.
                        Je hebt me hier 2 verassende bijkomende argumenten gegeven !
                        Vooral dat effect op de scherptediepte : ik had namelijk het omgekeerde verwacht (ik moet dit toch nog eens opzoeken om het te snappen )

                        Thanks !
                        .
                        Master the craft, and the art will follow.
                        Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                        http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                        Comment


                        • #13
                          Re: Macro lens beginner

                          Verschil in DoF door andere lensconstructie is inderdaad niet goed geweten.

                          [...] in the macro regime, the DOF is not affected by the choice of focal length. This is only true, however, when lenses of symmetrical design are compared. For magnifications smaller than, say, 0.1 the (a)symmetry of the lens design must be taken into account. This can be done via the pupil magnification P (Eq. 1). As a rule of thumb, P equals one for symmetrical designs, is larger than one for retrofocus lenses and smaller than one for telephoto lenses. The below calculation shows the depth of field at unit magnification calculated for two existing macro lenses, the Carl Zeiss Makro Planars 2.8/60 and 2.8/100. The former is a nearly symmetrical design (P=1), the latter departs somewhat towards a telephoto design (P=0.7). Consequently, the 100-mm lens offers more DOF than the 60-mm lens. At f/8 the difference is a mere 0.2 mm, which is a small number, but at the same time it is as much as a 20% difference.

                          Code:
                            VWDOF 2.1---------input---------------------
                            Format            24x36 mm     24x36 mm     
                            COC               0.030 mm     0.030 mm   
                            Focal length      60 mm        100 mm       
                            Pupil factor      1.0          0.7          
                            F-number          8            8            
                            Magnification     1            1            
                            ------------------output--------------------
                            Depth of field    0.960 mm     1.17 mm
                          The idea that a lens with a longer focal length yields more DOF than one with a shorter focal length may sound controversial, but the effect really is due to the design, not the focal length. Macro lenses exist with a focal length of ~ 200 mm, and these presumably have a pupil magnification that is even smaller than 0.7.
                          Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Macro lens beginner

                            Bedankt om me meteen op het juiste spoor te zetten !
                            Nu die 180mm nog
                            .
                            Master the craft, and the art will follow.
                            Canon 5DMkIII & 7DMkII & wat glas voor veraf en héél kortbij
                            http://www.retina-natuurfotografie.be | Flickr | 500px | jAlbum

                            Comment

                            Working...
                            X