Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Condensvorming in mijn camera

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Condensvorming in mijn camera

    Ik heb een Sony HDR-HC1E waar ik heel tevreden van ben. De laatste tijd echter geeft hij telkens een condensvorming waarschuwing. Ik moet dan volgens de camera hem gedurende een uur open laten en uitschakelen. Dit geeft echter geen soelaas. Soms lukt het door de accu af te schakelen en werkt hij terug perfect. Maar na een tijdje komt de melding terug. Kan iemand mij raad geven wat ik aan dit probleem kan doen ? Als ik hem binnen breng bij Sony kost dit mij 200€ zonder de eventueel bijkomende kosten voor herstelling. Daar ik de camera door en door ken zou ik hem toch nog willen gebruiken. Is er een mogelijkheid om dit probleem zel op te lossen ?

  • #2
    Re: Condensvorming in mijn camera

    Is er ooit vocht in de camera gekomen door die bijvoorbeeld in de regen te gebruiken?
    Als dat het geval is, dan is het mogelijk dat het vocht er niet goed uit raakt, en daardoor blijf je die waarschuwing krijgen (ik heb nog geen fotocamera gezien waar zo'n functie inzit, maar dit is blijkbaar een videocamera, en daar heb ik geen ervaring mee).

    Leg de camera in een verwarmde kamer, haal de accu eruit, en laat alle mogelijke klepjes en vakjes open staan om het vocht er uit te krijgen. Het kan soms lang duren vooralleer alle vocht uit de camera is. Hoe warmer en droger de lucht, hoe sneller de camera weer droog is (maar je mag zeker niet boven de maximaal toegelaten temperatuur gaan die in de gebruiksaanwijzing wordt opgegeven).
    Je kan die ook in een plastieken zak steken met daar een aantal zakjes silica-gel. Als je iemand kent die een luchtontvochtiger (klein formaat bouwdroger) heeft, dan kan je die op de maximale stand zetten en de camera in die kamer laten liggen met alle klepjes open. Verwacht niet dat het vocht er dan snel uit is, het is best mogelijk dat het wel een weekje duurt...

    Maar er kan ook iets mis zijn met de vochtsensor in de camera (die moet er inzitten, anders kan de camera geen foutmelding geven). In dat geval zal alleen een reparatie kunnen zorgen voor een oplossing van dat probleem.
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Re: Condensvorming in mijn camera

      leg hem in een kom en strooi er rijst rond... laat hem een dagje of twee zo in een doos zitten met deksel er op... zout werkt ook maar zorg dat het niet in je camera terecht komt

      als er al water in je camera zit is het dan weg

      een alternatief zijn die zakjes die je in elke electronicadoos vindt als je ze nieuw koopt... silicagel.

      zet het op een warme plaats
      www.aeri-photography.be

      Comment


      • #4
        Re: Condensvorming in mijn camera

        Overtollig vocht kan uiteraard permanente schade toebrengen aan electronica. Vervanging van beschadigde componenten is dan de enige oplossing. Fabrikanten merken dit op en dekken de schade niet onder garantie. Indien de camera niet is gebruikt in de plensregen, laten liggen is in een badkamer (hoge luchtvochtigheid is soms voldoende), de sauna is ingeweest, of dergelijke,... kan je inderdaad bovenvermelde oplossingen uitproberen. Wat niet weglaat dat er gewoon een electronisch defect aan de hand is, want electronica is nu eenmaal ook onderhevig aan slijtage...

        Comment

        Working...
        X