Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Micro Adjust - hoe nuttig ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Micro Adjust - hoe nuttig ?

    Bij mijn zoektocht naar een nieuwe camera (een Canon) is het moeilijk om de knoop door te hakken: 7D of 60D.
    Het belangrijkste aspect voor mij is de IQ. Ik heb geen behoefte aan een hoge snelheid, en met een iets minder geavanceerd AF-systeem kan ik ook leven.
    Met een lagere prijs natuurlijk ook. Hiermee rekening houdend neigt de balans naar de 60D.
    Als er al iets is dat de balans kan doen doorslaan naar de 7D is het de micro adjunt functie, om elke lens optimaal te laten renderen.
    Alleen vraag ik me af of de micro adjust enig signifacant verschil maakt in de echte wereld, of zie je alleen verschillen bij pixel peeping ?

    Groet,

    Rob
    Canon 550D; TokTok, TamTam

  • #2
    Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

    micro-adjust gaat niet over 'renderen' van het beeld, maar afwijkingen in de autofocus. Als je camera met een bepaalde lens dus continu net iets voor of achter je scherpstelpunt focust, kun je dat met micro-adjust bijstellen. Of het nuttig is hangt er van af of jouw lensen last hebben van front/backfocus of niet.
    http://www.flickr.com/photos/rouwkema/

    http://rouwkema.smugmug.com/

    Comment


    • #3
      Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

      Ik bedoelde renderen in de betekenis van "opbrengen, waar voor z'n geld geven" (klemtoon op de tweede e), niet in de betekenis van een beeld renderen.

      Welke 7D-bezitters (of een ander toestel met MFA) gebruiken deze functie, welke niet ?
      Canon 550D; TokTok, TamTam

      Comment


      • #4
        Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

        als IQ je belangrijkste criteria is, maar geldt ook voor de meeste andere criteria zou ik voor de pentax K-5 gaan, staat toch een paar treedjes hoger op de ladder, zekers wat IQ betreft en ook de algemene kwaliteit.

        dat je micro adjust nodig hebt hangt van het objectief af, heb het zelf niet toegepast, waarschijnlijk wat geluk gehad met mijn verzameling objectieven.
        objectief kan wel zodanig uit te haak zijn dat zeer zichtbaar wordt op A4-formaat en dan is ma heel handig, anders moet objectief gekalibreerd worden door producent.
        is ook een handig middel om lichte verschuivingen van AF-sensor op te vangen, was vroeger nogal een probleem, maar ik denk bij hedendaagse toestellen in dit segment nog weinig voorkomt.
        Last edited by puerte; 16 februari 2011, 12:54.

        Comment


        • #5
          Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

          Oorspronkelijk geplaatst door Hostamill Bekijk bericht
          Ik bedoelde renderen in de betekenis van "opbrengen, waar voor z'n geld geven" (klemtoon op de tweede e), niet in de betekenis van een beeld renderen.

          Welke 7D-bezitters (of een ander toestel met MFA) gebruiken deze functie, welke niet ?
          Tja ik denk dat je alleen verschil ziet bij pixel peeping. Al wil ik mijn objectieven ook nog eens nalopen of deze front of backfocus hebben. Vooralsnog heb ik de optie nog niet gebruikt en nog nooit gemist.

          Als je je keuze echt van micro adjust af laat hangen zou ik zeker voor een 60D gaan. Die bijna € 400.- extra is het voor alleen micro adjustment natuurlijk nooit waard.
          Canon EOS 6D | EF 16-35mm f/4L IS USM | EF 24-70mm f/4L IS USM | Sigma 35mm f/1.4 DG HSM | Speedlite 430EX II |

          Comment


          • #6
            Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

            Op een 50D zit dat ook. Ik heb de 17-55 2.8 aan een testje onderworpen, maar alles was
            ok. Dus geen adjustment nodig. En nu, met mijn 85 1.8 al net zo min. Toch hoor je vaak,
            enfin vaak, regelmatig, mensen met lenzen die last hebben van back- of frontfocus. Dan
            is het natuurlijk een goede zaak dat je het hebt.

            Nog even aan toevoegen, dat als je een 7D koopt het wellicht niet nodig gaat hebben. En
            als je een 60D koopt met een front of backfocus zit van hier tot Tokyo. Dat is een wet
            die iedereen van buiten zou moeten kennen.
            Last edited by doudeke; 16 februari 2011, 12:58.

            Comment


            • #7
              Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

              Dan zal het de 60D worden.
              De eerste dagen ga ik dan toch al mijn lenzen eens uittesten; hopelijk presteren ze qua focus even goed als op mijn huidige toestel.
              En wat betreft die Pentax K-5: ik wist niet dat Canon die ook maakte.

              Groet,

              Rob
              Canon 550D; TokTok, TamTam

              Comment


              • #8
                Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                Ik heb een lens die slecht presteerde totdat ik de micro adjustment deed.
                En het verschil is niet alleen te zien door pixel peeping. Zonder de adjustment kreeg ik gewoon nooit een echt scherpe foto.

                Maar ik heb het dus maar met 1 van mijn 4 lenzen. De andere 3 hebben geen adjustment nodig.
                Tot sluitertijd, Dirk

                Comment


                • #9
                  Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                  Ik heb enkel canon lenzen op een lens na : de sigma 50 mm 1.4.
                  Geen enkele lens heeft autofocus micro adjustment nodig gehad behalve die sigma lens.
                  Hier was zelfs een flinke correctie op mijn 5d II nodig van +15. De scherpteafwijking was vaak met het blote oog duidelijk zichtbaar.
                  Wat echt wel bijzonder merkwaardig is, is dat deze adjustment helemaal niet nodig was op mijn 7d. Begrijpe wie het kan...
                  A picture says more than a thousand words

                  Comment


                  • #10
                    Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                    Oorspronkelijk geplaatst door Hostamill Bekijk bericht
                    Dan zal het de 60D worden.
                    De eerste dagen ga ik dan toch al mijn lenzen eens uittesten; hopelijk presteren ze qua focus even goed als op mijn huidige toestel.
                    En wat betreft die Pentax K-5: ik wist niet dat Canon die ook maakte.

                    Groet,

                    Rob
                    ja sorry, ik dacht dat ge een goed toestel wou

                    Comment


                    • #11
                      Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                      Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk Bekijk bericht
                      Ik heb een lens die slecht presteerde totdat ik de micro adjustment deed.
                      En het verschil is niet alleen te zien door pixel peeping. Zonder de adjustment kreeg ik gewoon nooit een echt scherpe foto.

                      Maar ik heb het dus maar met 1 van mijn 4 lenzen. De andere 3 hebben geen adjustment nodig.
                      Mijn 100-400 is nooit echt goed geweest op m'n 400D, op de 50D en de 7D had ze +5 nodig, net zoals de 400 5.6
                      Tweedehands 40D gekocht en gezien dat hij juist was op deze lenzen
                      70-200 is niet scherp op deze 40D, maar wel op de 7D zonder adjustment
                      (strikt genomen zou ik dus de 70-200 moeten laten afstellen op de 40D, en adjustment geven op de 7D)

                      Er is wel degelijk variatie, ik moet geen bodies zonder microadjust meer hebben

                      Comment


                      • #12
                        Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                        Er is wel degelijk variatie, ik moet geen bodies zonder microadjust meer hebben
                        Hoe zit dat nu eigenlijk met die micro adjust, welke merken hebben dit ?
                        Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
                        Mijn bird foto's en urbex foto's

                        Comment


                        • #13
                          Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                          Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                          Hoe zit dat nu eigenlijk met die micro adjust, welke merken hebben dit ?
                          De meeste merken hebben die mogelijkheid, maar meestal niet in de goedkoopste DSLR's.

                          Ik vind die micro-adjust wel een goede zaak. Heel wat objectieven hebben een minimale afwijking, die nog net binnen de fabriekstolerantie valt. Een tolerantie wil zeggen dat er een afwijking mag zijn, maar die moet binnen vastgestelde grenzen blijven.
                          Een camera heeft ook zo'n tolerantie, en als je een beetje pech hebt, dan heeft jouw lens en de camera dezelfde afwijking, waardoor de foutmarge verdubbelt. Op dat ogenblik zal je vooral bij lichtsterke lenzen problemen krijgen met de autofocus. Je krijgt dan te maken met front of backfocus.
                          En dan is het heel handig dat je die zelf kan corrigeren, dan hoef je geen weken te wachten op de reparatiedienst.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • #14
                            Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                            Eigenlijk vind ik MA eerder een excuus van de fabrikanten om er gewoon naast te zitten, een merk als canon maakt dezelfde camera's met lenzen die speciaal voor deze camera's gemaakt zijn, dan verwacht ik gewoon dat die werkt op zijn best. Dan wil ik niet nog eens de camera gaan instellen naargelang de lens, ook al is het snel geregeld.

                            Just my 2 cents

                            Comment


                            • #15
                              Re: Micro Adjust - hoe nuttig ?

                              Oorspronkelijk geplaatst door alex606 Bekijk bericht
                              Hoe zit dat nu eigenlijk met die micro adjust, welke merken hebben dit ?
                              Minstens Canon, Nikon en Sony. Ik zou denken op de Pentax K-5 en Olympus E-5 ook, maar ik ben helemaal niet zeker. Anderzijds zijn het de topmodellen van beide merken dus lijkt het me dan weer voor de hand liggend...

                              Aangezien je net zoals ik Sony gebruikt: daar is het momenteel alleen op de A850 en A900. Hopelijk binnen afzienbare tijd ook op de 'A..' (alleen Sony weet welke aanduiding de camera zal krijgen...).
                              Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

                              Comment

                              Working...
                              X