Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Lichtopstelling : uw inbreng

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Lichtopstelling : uw inbreng

    @ iedereen :

    Opdracht is dit schilderij (klik) fotografisch te reconstrueren. Voor diegenen die zich afvragen wie of wat, het betreft "la mort de Marat" van David.

    Ik heb het schilderij afgelopen week gaan bekijken in Metz en qua licht is het een bijzondere uitdaging. Enkel met daglicht kom je er niet en de schilder heeft een loopje met de werkelijkheid genomen.

    Als eerste input heb ik een lichtbron met een honingraat voorzien links achter model en relatief hoog .
    Links voor het model lichtbron met snoot gericht op brief om deze goed te laten uitkomen en de schaduw goed te krijgen.
    Vooraan frontaal difuus licht met softbox om voorgrond op te lichten.

    Ik ben benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

    Tjerri

  • #2
    Re: Lichtopstelling : uw inbreng

    Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
    Enkel met daglicht kom je er niet en de schilder heeft een loopje met de werkelijkheid genomen.
    lijkt me een vreemde oefening... op een schilderij is alles mogelijk, je kan beter een mooie foto nabootsen...
    hier ga je heel veel moeten "flaggen",gobo's en schermen
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Lichtopstelling : uw inbreng

      Tjerri, je maakt het jezelf niet gemakkelijk. Ik heb me toch iets heel simpel uitgekozen , omdat ik - een beetje zoals d_oracle aangeeft - het een beetje bij het haar gegrepen opdracht vind. De echte 'schilder'-werken die wat fotografisch lijken zijn vaak de oude garde zoals Rembrandt (ah ja, what's in a name), Rubens,... , maar daar kom je dan vaak uit met costumerie, decor en dergelijke die niet zo evident zijn. Ik heb 'gewoon' online iets gevonden wat mij wel beviel, een onbekend schilder, maar who cares...

      Het lijkt inderdaad dat je je licht heel veel gaat moeten afschermen om het heel gericht op verschillende posities te krijgen.
      Al doende leert men...

      Flickr

      Comment


      • #4
        Re: Lichtopstelling : uw inbreng

        Een leuke uitdaging. Ik zou beginnen met volgende opstelling.



        Bekijk ook eens volgend filmpje.

        Succes,
        Vriendelijke groeten,Raf

        www.rafvandenbogaert.be

        Comment


        • #5
          Re: Lichtopstelling : uw inbreng

          Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
          lijkt me een vreemde oefening... op een schilderij is alles mogelijk, je kan beter een mooie foto nabootsen...
          hier ga je heel veel moeten "flaggen",gobo's en schermen
          Vreemd ? Bwa neen, 't is de bedoeling dat je met licht leert werken. Ik probeer enkel nieuwe inzichten te verwerven van bedreven mensen.
          Waarom zou ik hier met gobo's aan de slag gaan ?
          Ik vermoed dat je zou flaggen om de lichtinval van een venster na te bootsen ? Ik dacht dit op te lossen met een hoge lichtbron met een honingraat.

          Maar als ik je commentaar herlees denk ik : opdracht bereikt doel. Je moet jezelf dwingen na te denken over het licht. Ter info : het is een opdracht die kadert in een eindejaarswerk portretfotografie.

          Bedankt om mee te denken.

          Tjerri

          Comment


          • #6
            Re: Lichtopstelling : uw inbreng

            Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
            Bekijk ook eens volgend filmpje.

            Succes,
            Deze is leuk. Ik hou ontzettend veel van zijn werk. Zie dat Youtube wel nog wat filmpjes oplevert.
            Al doende leert men...

            Flickr

            Comment


            • #7
              Re: Lichtopstelling : uw inbreng

              Oorspronkelijk geplaatst door photogRAF Bekijk bericht
              Een leuke uitdaging. Ik zou beginnen met volgende opstelling.



              Bekijk ook eens volgend filmpje.

              Succes,
              Hartelijk bedankt voor de input. Jouw plannetje gaat mee naar de studio.
              Echter vraag ik me af of het hoofdlicht met softbox niet te diffuus licht gaat geven en de schaduwen verzachten in de lakens. Maar oefening baart kunst en ik ga eens goed loos kunnen gaan met allerlei technieken. Hopelijk kan ik na het weekend het resultaat showen.

              Tjerri

              Comment


              • #8
                Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                't Filmpje zal voor vanavond zijn. Hier op mijn werk wordt dat niet geapprecieerd.

                Tjerri

                Comment


                • #9
                  Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                  V
                  Waarom zou ik hier met gobo's aan de slag gaan ?
                  kijk bijvoorbeeld eens naar het doek dat over de tafel hangt... in relatie tot de kist die goed opgelicht is... Een schilder kan zijn ding doen niet gehinderd door de omgekeerde kwadraatswet. namelijke als je een lichtbron voor de tafel zet om de doos mooi op te lichten, dan ga je op die afstand eveneens de doek oplichten, wat hier niet de bedoeling is. dat kan je met gobo's afschermen... En zo zie ik er nog veel meer...

                  't is inderdaad interessant om over licht na te denken, maar 't is net zo leuk als je iets "bouwt" waar je later nog iets aan hebt! Zoals Nena zegt, een schilder die echt licht weet na te bootsen.
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                    Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                    kijk bijvoorbeeld eens naar het doek dat over de tafel hangt... in relatie tot de kist die goed opgelicht is... Een schilder kan zijn ding doen niet gehinderd door de omgekeerde kwadraatswet. namelijke als je een lichtbron voor de tafel zet om de doos mooi op te lichten, dan ga je op die afstand eveneens de doek oplichten, wat hier niet de bedoeling is. dat kan je met gobo's afschermen... En zo zie ik er nog veel meer...

                    't is inderdaad interessant om over licht na te denken, maar 't is net zo leuk als je iets "bouwt" waar je later nog iets aan hebt! Zoals Nena zegt, een schilder die echt licht weet na te bootsen.
                    Ik dacht eerder aan messen te gebruiken ipv gobo's. Die laatsten heb ik niet ter beschikking in alle vormen en maten. Ik snap je - terechte - opmerkingen wel maar een opgelegd werk is - euh - opgelegd he Dit is al besproken met betreffende docent en die vond het ook een 'pfioe moeilijk werk van een niet door enige lichtrestrictie gebonden artiest'. 't Zij zo. Maar zeg nu eerlijk, strobisten bootsen ook geen echt licht na he

                    I'll keep you posted.

                    Tjerri

                    Comment


                    • #11
                      Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tjerri Bekijk bericht
                      Maar zeg nu eerlijk, strobisten bootsen ook geen echt licht na he
                      dat is jouw perceptie... ik tracht steeds zodanig te belichten dat het lijkt alsof er niet belicht is...

                      zoals deze: (hoeveel lichten staan er denk je?)

                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                        Oorspronkelijk geplaatst door d_oracle Bekijk bericht
                        dat is jouw perceptie... ik tracht steeds zodanig te belichten dat het lijkt alsof er niet belicht is...

                        zoals deze: (hoeveel lichten staan er denk je?)

                        Mijn commentaar was nogal kort door de bocht. Meer genuanceerd zou geweest zijn : 'strobisten bootsen niet altijd echt licht na'. Voorbeelden genoeg, en er is verder niets mis mee. Ik kan evengoed genieten van een prent tegen het zonlicht in genomen en zwaar tegengecompenseerd met een lichtkanon dan van een zacht ingeflitste foto zoals die hierboven.
                        En over die foto van hierboven gesproken. Ik zit hier te piepen op een slecht 15" lcd schermpje maar ik wil wel een poging wagen : 3 lichten.
                        - één softbox rechtsboven
                        - één links achter muur of deur (die dient als flag) en om achtergrond van wagon (?) uit te lichten
                        - één achterin (witte ruimte ?) om achtergrond uit te lichten en te zorgen voor wat licht in totale achtergrond van foto.

                        Enlighten me Ik ben razend benieuwd naar de oplossing.
                        Mooie foto trouwens.

                        Tjerri

                        Comment


                        • #13
                          Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                          Ah Tjerri, gij doet het via BD, 'k heb het gezien he
                          Dit is wel een individuele opdracht é.....zelf goed over nadenken en bekijken en vooral "Proberen en nog eens proberen" :-)
                          Vergeet ons groepswerk ook niet......ook een schilderij hiiiiiiii

                          R.
                          Nikon D300 | Nikon D5000 | Tamron 28-75 | 50mm 1.8 | Lensbaby | WEBSITE | Flickr

                          Comment


                          • #14
                            Re: Lichtopstelling : uw inbreng

                            Je kan het eindresultaat hier terugvinden.
                            'k Heb nogal toeren moeten uithalen en moeten vlaggen, snooten, ...
                            Eindbalans, met het beste resultaat : softbox 60 x 80 rechts achter model op achtergrond,
                            softbox 60 x 80 op 2,5 m hoog links boven model en gewone flitser links op voorgrond met messenset (vlaggen). Grootste probleem was het grote contrast in het originele werk waardoor ik initiëel de mist inging. Uiteindelijk is hoofdoek zéér scherp op het randje van uitgebrand en had ik toch nog detail in de partijen waar het schilderij ook nog detail geeft.

                            Slu !

                            Tjerri

                            Comment

                            Working...
                            X