Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D7000 & batterij

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D7000 & batterij

    Volgens de handleiding van de D7000 zou de batterij gemakkelijk >1000 tot zelfs 4000 shots moeten aankunnen met één lading. Vermits de maidentrip van mijn nog aan te schaffen toestel een trekking in Nepal zal zijn (zonder elektriciteit), is het dus belangrijk om genoeg power bij me te hebben. Er zal zowiezo minstens 1 reservebatterij meegaan, bij mijn D70 had ik er 2 mee.

    1. Zijn er gebruikers die de capaciteit al daadwerkelijk getest hebben (pakweg 2000 fofo's genomen met één lading)?

    2. Zijn er al gebruikservaringen met de batterijcapaciteit in koude omstandigheden(pas een strenge winter achter de rug niet?)? Veel lager dan normaal?

    3. Hoe zit het met het verbruik als je foto's bekijkt om te verwijderen? Beter een extra reservebatterij meenemen of het geld liever spenderen aan extra opslag en niet reviewen?

    4. Het is niet de bedoeling om (veel) te filmen, maar hoe zit het dan met het reële verbruik?

    5. Zijn er al goede vervangbatterijen voor de EN-EL15 op de markt (heb er steeds gebruikt op de D70 en nooit problemen mee gehad)? Of dit hier toch beter (nog) niet doen?

    Alvast bedankt op voorhand voor alle reacties!!

    Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

  • #2
    Re: D7000 & batterij

    De D7000 springt héééééél zuinig om met energie.
    Ik kan er geen getallen opplakken om de simpele reden dat de batterij zo lang meegaat dat ik ze terug oplaad voor ze leeg is.

    Een shoot van een volledige dag (bv SD Luik Guillemins) kan je makkelijk met één batterij, inclusief bekijken en wissen. Je hebt dan nog ruim overschot. 2000 opnames met 1 batterijlading moet dus makkelijk kunnen.

    Ik heb tot op heden nog geen 2de batterij gekocht, en voorlopig zie ik er de noodzaak niet van in.

    Voor een trekking in Nepal is extra energie misschien wel noodzakelijk, afhankelijk van de periode die je stroomloos moet overbruggen.
    Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
    Fujifilm X100V - Sony RX100M3

    Comment


    • #3
      Re: D7000 & batterij

      Met mijn oude D80 heb ik vorig jaar vier weken klimexpeditie in de Himalaya kunnen doen met precies één batterij, en ik had er vier bij
      Nu heb ik ook de D7000, maar nog niet lang genoeg om echt nuttig advies te kunnen geven. Het energieverbruik valt me op het eerste gezicht nogal tegen: twee weken Marokko lukte niet met één batterijlading. Ik denk dat filmen en zeker filmpjes bekijken vrij veel verbruik vraagt.

      Overigens: in Nepal heb je - afhankelijk van waar je bent - vrij vaak toegang tot elektriciteit om op te laden, al zij het dan tegen betaling.

      Zie ook http://forum.belgiumdigital.com/f57/...ya-294328.html

      L.
      http://lievendevlaminck.wordpress.com/

      Comment


      • #4
        Re: D7000 & batterij

        Ik ga er op dit moment nog van uit dat ik nergens gedurende een tweetal weken mijn batterijen zal kunnen opladen. Volgende week op de Reismarkt in Brugge hoop ik daar recente informatie over te krijgen. Er gaat zeker een tweede batterij mee, ik twijfel gewoon over een eventuele derde batterij. Maar het is een hele evenwichtsoefening want gezien het type reis blijft de netbook thuis en dus is ook de opslagcapaciteit een factor waar ik rekening mee zal moeten houden.

        De belangrijkste vraag waar ik nog mee zit is de invloed van de koude. Bij de D70 heb ik de batterij eens zeer snel zeer plat weten worden, maar uiteindelijk heb ik met 3 batterijen toch een vrij hoge en koude tocht van een dag of 12 (Indische Himalayas) kunnen overbruggen.

        Travel the world, take nothing but pictures, leave nothing but footprints.

        Comment


        • #5
          Re: D7000 & batterij

          Twee weken zou prima met twee batterijen moeten lukken. Gewoon je schermpje niet teveel gebruiken, en niet teveel filmpjes erop bekijken. Wat de koude betreft, dat valt allemaal wel mee. Gewoon je tweede batterij in je (warmere) zak houden en wisselen indien nodig. De batterij verliest inderdaad zijn lading in de koude, maar krijgt die terug wanneer ie weer opwarmt.
          Ik heb tot 6500m en zéér lage temperaturen ('s nachts klimmen) geen wezenlijke problemen gehad, behalve de elektronika die wat trager reageert.

          L.
          http://lievendevlaminck.wordpress.com/

          Comment

          Working...
          X