Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Trouwfeest

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Trouwfeest

    Ze hebben mij gevraagd om binnenkort een fotoreportage van een trouw te maken.
    Ik zou zowel overdag al 's avonds moeten fotograferen.
    Hebben jullie enkele tips voor mij zodat ik weet op wat ik moet letten,
    maar ook hoe ik het best 's avonds op de feest fotografeer.

    Ik heb een Nikon D3000 met een standaard lens 18-55 mm en Tele 70-300 mm
    Ben ook in het bezig van een statief en ben mij van plan een externe flits aan te shaffen.

    Alvast bedankt, groetjes Natalie

  • #2
    Re: Trouwfeest

    Wanneer je een tijdje actief bent met fotografie krijg je doorgaans vanzelf een keer de vraag van iemand of je geen foto's wilt maken op hun bruiloft. Denk in elk geval even goed na voordat je hier op in gaat. Een bruiloft is een lange dag die snel voorbij vliegt en de foto's zijn een belangrijke herinnering aan die dag. Overdoen is er niet bij, dus je moet wel zeker van je zaak zijn. Dankzij de digitale camera's is de kans op het verpesten van een gehele shoot gelukkig en stuk kleiner geworden.

    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: Trouwfeest

      Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
      Bedankt, zal dit zeker eens nalezen!
      Groetjes Natalie

      Comment


      • #4
        Re: Trouwfeest

        De Beste tip die ik je kan geven : Doe het niet !
        Maar ik weet dat daar toch niemand naar luistert.

        Dus geef ik je volgende tips door :

        - Zorg voor een tweede body en werk er ook mee, een groothoek andere zachte tele
        - Werk steeds in RAW of NEF voor de Nikonians
        - Flits ook buiten in met je externe flits
        - Zorg voor een chauffeur voor U
        - Zorg voor voldoende geheugenkaartjes
        - Zorg voor voldoende batterijen
        - Oefen nog wat met je flitstechniek
        - ......


        Succes nog !
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Trouwfeest

          beste Nathalie,

          mocht je de enige gevraagde fotograaf zijn op deze trouw lees dan verder, anders kan je dit overslaan en raad ik je aan om veel huwelijks foto's te bekijken...

          denk er nog eens over na, als je kan... een trouw is een moeilijke discipline in de fotografie (lees vele jaren ervaring). Het is best spannend, je moet alle foto's juist hebben, je moet precies in elke situatie weten hoe je de beste foto kan nemen... je krijgt geen tweede kans...

          ik vrees dat je huidige materiaal niet erg geschikt is om dit te doen. Snelle, scherpe lenzen zijn welkom (17-55mm f2.8 en 70-200mm f2.8), en die flits inderdaad. Vervolgens veel batterijen en nog meer geheugen kaarten... Alles zeker in RAW mode schieten... een reserve camera en lenzen bij de hand...

          maar... ik zag twee foto's die jij gepost hebt de voorbije maand... in de beginnershoek... en daar horen ze ook! Een huwelijk fotograferen is niet voor beginners vrees ik... Je kan altijd aan de trouwers laten weten, dat je het wel wil doen, doch niet alleen...

          en verder een script maken, de locatie verkennen, je flits leren kennen, etc...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: Trouwfeest

            Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht

            Ik heb een Nikon D3000 met een standaard lens 18-55 mm en Tele 70-300 mm
            Ben ook in het bezig van een statief en ben mij van plan een externe flits aan te shaffen.

            Alvast bedankt, groetjes Natalie
            Zorg voor een backuptoestel, lens en flits.

            Lenzenwisselen tijdens de ceremonie is bijna niet te doen (best 2 toestellen).

            Zorg voor voldoende kaartjes (64 gig in totaal en geen overbodige luxe voor een ganse dag).

            Op feestje zeker de techniek van "draging the shutter" toepassen om de sfeer te behouden) ook in de kerk, maar hier wel oppassen dat de sluitertijd nog snel genoeg is om geen ghosting te krijgen.

            En nog wat kleine dingen zoals:
            - manueel werken om controle te hebben over de ambiënt/flits ratio.
            - bruid in wit en bruidegom in zwart -> belichtingscompensatie toepassen.
            - zorg dat je het verloop van de ceremonie van buiten kent zodat je telkens op de goeie plaats staat.
            - fotografeer selectief, maar doelgericht (anders lijk je wel een paparazzi en ben je meer een storend element).
            - let op je kadrage, foto's met verkeerd afgesneden ledematen zijn not done voor trouwfoto's.
            - vraag op voorhand wie bij wie op de foto moet (en wie bij wie niet mag).
            - zorg dat iedereen van de familie op de foto staat met het bruidspaar
            - Enz, enz...
            Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

            Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

            Comment


            • #7
              Re: Trouwfeest

              Bedankt voor de tips allemaal.
              De mensen weten dak student ben en dat ik dus geen ervaring heb,
              maar ze wouden mij per se dus ja...
              Met 2 camera's fotograferen is zeker geen probleem hoor

              Comment


              • #8
                Re: Trouwfeest

                Ik heb het éénmaal gedaan, was een heel fijne maar lange dag.
                Het koppel was zeer tevreden van het resultaat (ikzelf ook) maar het is de 1ste en de laatste maal geweest datk het doe.

                Enkele tips:
                - ga op voorhand de locatie verkennen (gemeentehuis, kerk, feest, reportage,... )
                - zorg voor genoeg geheugen
                - 2 body's met op beide een flits (zelf hebk de 17-50 & 70-200 gebruikt)
                - probeer op voorhand al wat te oefenen (vraag een vriend/vriendin, laat ze wit dragen)
                - extra batterij (zowel voor de flits als de body's)
                - Werk in RAW/NEF
                - Maak een logboek op met de activiteiten van de dag
                - Vergeet niemand te fotograferen
                - Zorg dat je de foto's hebt die je zeker moet hebben (de kus, aandoen van de ringen,...)
                - Ik heb eerst de foto's gedaan met de familie (zussen & broers (+kids), ouders, tantes & nonkels) dan konden die vertrekken en dan alleen met het koppel gewerkt.
                - Zorg voor een hulpje/chauffeur die ook eten & drinken voor ziet
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #9
                  Re: Trouwfeest

                  Daar gaan we nog ne keer................
                  Niet persoonlijk bedoelt hoor Nathalie

                  Maar er zijn hier al zoveeeeeel topics over geopend...

                  Wat mij betreft, bruiloftsfotografie is een vak !

                  En akkoord , iedereen moet het ooit eens een eerste keer doen.
                  Dus heb ik als belangrijke tip:

                  Ga eens mee met een beroeps-bruidsfotograaf.
                  Dan weet je direct wat je nodig hebt!

                  Voor de rest succes

                  PS: En misschien komt straks de vraag....wat mag ik vragen voor een trouwreportage....
                  Vraag gewoon al uw onkosten terug en doe het voor een "vriendenprijsje" als het voor vrienden is.
                  CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                  Comment


                  • #10
                    Re: Trouwfeest

                    Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                    Daar gaan we nog ne keer................
                    Niet persoonlijk bedoelt hoor Nathalie

                    Maar er zijn hier al zoveeeeeel topics over geopend...

                    Wat mij betreft, bruiloftsfotografie is een vak !

                    En akkoord , iedereen moet het ooit eens een eerste keer doen.
                    Dus heb ik als belangrijke tip:

                    Ga eens mee met een beroeps-bruidsfotograaf.
                    Dan weet je direct wat je nodig hebt!

                    Voor de rest succes

                    PS: En misschien komt straks de vraag....wat mag ik vragen voor een trouwreportage....
                    Vraag gewoon al uw onkosten terug en doe het voor een "vriendenprijsje" als het voor vrienden is.
                    This schoonfamilie, ik wil daar geen geld voor, ik studeer voor grafisch ontwerper dus kan ik gerust zelf een album maken juist de afdruk van foto's is voor hun.
                    En ja als zij mij willen betalen dan moeten ze dat maar doen.
                    Ik heb hun gewoon gezegd dat ik geen fotograaf ben of geen ervaring heb
                    ze hebben gezegd dan is het nu de moment om ze op te doen dusja..

                    Comment


                    • #11
                      Re: Trouwfeest

                      Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                      This schoonfamilie, ik wil daar geen geld voor, ik studeer voor grafisch ontwerper dus kan ik gerust zelf een album maken juist de afdruk van foto's is voor hun.
                      En ja als zij mij willen betalen dan moeten ze dat maar doen.
                      Ik heb hun gewoon gezegd dat ik geen fotograaf ben of geen ervaring heb
                      ze hebben gezegd dan is het nu de moment om ze op te doen dusja..
                      Wel Natalie, dan is het inderdaad de moment om ervaring op te doen.
                      En als het schoonfamilie mag dat geen probleem zijn.
                      Alleen al dat ze vertrouwen in je hebben, lijkt me dat ze wel weten dat je een creatieve geest zal hebben hé.
                      Met het materiaal dat je voor handen hebt , kan ik je alleen maar een goede flitser aanbevelen.
                      Eventueel eens een 50mm lenen van iemand kan een extraatje zijn mits een 2de body.
                      Als je niet veel ervaring hebt? Zet maar op "auto" of de "P" stand.
                      Misschien in RAW fotograferen , dan kan je daarna in de postprocessing nog alle kanten uit.

                      Heel veel succes

                      Lees en kijk vooral heel veel naar websites van bruidsfotografen.
                      CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

                      Comment


                      • #12
                        Re: Trouwfeest

                        Oorspronkelijk geplaatst door NathalieVdBossche Bekijk bericht
                        Bedankt voor de tips allemaal.
                        De mensen weten dak student ben en dat ik dus geen ervaring heb,
                        maar ze wouden mij per se dus ja...
                        Met 2 camera's fotograferen is zeker geen probleem hoor
                        Het koppel heeft je gevraagd voor een reden. Doe gewoon wat je altijd doet.
                        Indien ze een dure pro hadden willen inhuren hadden ze dit zeker kunnen doen.
                        No stress. Iedereen moet ergens beginnen.

                        succes,
                        hung
                        Mijn toestel: Een zwarte schoendoos uiteraard L kwaliteit
                        website: http://www.hung.be
                        facebook - Instagram

                        Comment


                        • #13
                          Re: Trouwfeest

                          Oorspronkelijk geplaatst door hung Bekijk bericht
                          Het koppel heeft je gevraagd voor een reden. Doe gewoon wat je altijd doet.
                          Indien ze een dure pro hadden willen inhuren hadden ze dit zeker kunnen doen.
                          No stress. Iedereen moet ergens beginnen.

                          succes,
                          hung
                          Dit is volgens mij nog één van de beste tips.

                          Doe gewoon wat je altijd al doet, vermits jij gevraagd werd vinden ze je werk al goed genoeg ... NOOIT beginnen met experimenteren bij een huwelijksreportage !

                          Heb je nog nooit met een flits gewerkt, begin er dan niet mee op die dag ... dat zal slecht aflopen ... flits fotografie is een kunst die je niet op een uurtje leert.

                          Als je niet vertrouwd bent met de manuele stand laat de camera dan gewoon in diafragma voorkeur staan en werk in raw ... onderbelicht of overbelicht ... no problem, in raw kan je dit toch nog bijtrekken.

                          Hou wel hier rekening mee : het is vollen back stress op zo'n dag, zorg dus dat je zelf rustig bent en blijft. Het heeft geen enkele zin om driftig rond te lopen, dit is voor het koppel ook niet leuk meer, die hebben al genoeg zenuwen

                          Van 's morgens tot 's avonds, ik ga dan uit van 8u tot 24 u bvb ... dat zijn 16 volle uren dat je rechtstaat met pakweg 10kg materiaal aan je 'lijf' ... bijzonder uitputtend hoor, en geloof me, je hebt geen tijd om effe mee te eten ... hier en daar snel een drankje en dat zal het zijn ... je mag geen shot missen hé.

                          Als je een trouw midden in de zomer doet kan het zéér warm zijn, voorzie dan ook enkele reserve hemden bvb ... allemaal details die je enkel uit ervaring kan weten ... nu het is familie/vrienden ... maar het zal niet de eerste keer zijn dat er ruzie van komt, doe gewoon je ding en dan kan niemand je iets verwijten achteraf.

                          Als ze niet tevreden zijn hadden ze maar een professional moeten inhuren ... en de prijs betalen hé ... het blijft altijd hetzelfde hoor : 'you get what you pay for'

                          Mark
                          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
                          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

                          Comment


                          • #14
                            Re: Trouwfeest

                            Nathalie,

                            Ik heb op 5 maart mijn eerste huwelijksreportage. Ik werk officieel en heb ook veel stress. Je laat immers een naamkaartje achter.
                            Ik heb mijn werkwijze een beetje toegelicht op mijn blog www.fotodirk.be. Dit kan je eens bekijken. Dit is waarschijnlijk niet de optimale manier van werken maar geeft voor mij toch meer zekerheid en vertrouwen. Doe gewoon, je zal het wel kunnen, daar ben ik van overtuigd. Vraag desnoods een tweede fotograaf mee voor op lokatie. Ik doe dit ook, zelfs mijn echtgenoot gaat mee voor het trouwkleed mooi te leggen.
                            Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Trouwfeest

                              Oorspronkelijk geplaatst door Phote4you Bekijk bericht
                              Wel Natalie, dan is het inderdaad de moment om ervaring op te doen.
                              En als het schoonfamilie mag dat geen probleem zijn.
                              Alleen al dat ze vertrouwen in je hebben, lijkt me dat ze wel weten dat je een creatieve geest zal hebben hé.
                              Met het materiaal dat je voor handen hebt , kan ik je alleen maar een goede flitser aanbevelen.
                              Eventueel eens een 50mm lenen van iemand kan een extraatje zijn mits een 2de body.
                              Als je niet veel ervaring hebt? Zet maar op "auto" of de "P" stand.
                              Misschien in RAW fotograferen , dan kan je daarna in de postprocessing nog alle kanten uit.

                              Heel veel succes

                              Lees en kijk vooral heel veel naar websites van bruidsfotografen.
                              Ik heb eigenlijk nog nooit in P gefotografeerd voor wat staat deze eigenlijk? Ik fotografeer meestal met A. Maar mijn schoonpa heeft zelfde toestel als mij dus daar kan ik gerust een andere lens op steken. Ik ben nu ook op zoek naar een flitser, heb al enkele tips aan mijn fotograaf gevraagd voor het kopen van een flitser dus ja.

                              Groetjes Natalie

                              Comment

                              Working...
                              X