Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Welke compact-toestel voor mij?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Welke compact-toestel voor mij?

    Hallo, eerste post hier. Ik ben aan het uitkijken naar een nieuw compact-toestel. Het feit dat ik wel eens een foto neem, betekent niet dat ik er veel van ken of dat ik dit (op dit ogenblik) een hobby zou durven noemen. Ik neem foto's van dingen of landschappen die me aanspreken, eerder dan een foto voor de kunst van de foto, snapt u? Ik herken wel een goede foto als ik er één zie!

    Op dit ogenblik gebruik ik een ultra basic mini Nikon S51 Coolpix. Het zit altijd in mijn tas, klaar om een situatie vast te leggen: ik ben interieurbouwer. Daarvoor had ik een steeds minder gebruikt analoog reflextoestel, de Minolta Dynax 505si. Te groot gewoon. Ik loop ook niet graag met zo een groot toestel rond mijn nek op vakantie. Die compact-toestellen tussen €200 en €450 lijken me heel veel te kunnen. Maar welke kiezen?

    Wat aanspreekt, is bijvoorbeeld de nieuwe Olympus SZ-10 (€250). Een Li-ion batterij en laag gewicht. Formaat ziet er goed uit. Zou die XZ-1 (€450) beter zijn en waarom? (edit, ik zie dat dit veel lichtgevoeliger is, een voordeel bij interieur foto's ook?) Ik zie dat in beide gevallen de zoom begint vanaf 28 mm equivalent. Dat is soms wat nipt, bij die oude Minolta wenste ik vaak dat ik breder kon in een interieur (of verder achteruit, maar ik kan moeilijk een gat in de muur kappen!) en die heeft ook een 28/80 mm lens. Panasonic geeft vanaf 25 mm equivalent, Sony zelfs vanaf 24 mm. Betere keuze voor mij? Die Olympus XZ-1 ziet er wel lekker uit anderzijds. Het lijkt me het soort compact-toestel dat mij wel eens dichter in de foto hobby zou kunnen trekken, zonder als er een geek (geen verwijt) bij te lopen, want de XZ-1 kan op een trip in de handtas van mijn vrouw...

    Ik zoek dus iets dat zowel een landschap kan fotograferen (maar dat kan je met elk toestel bij daglicht nietwaar) als een interieur (liefst zonder van lens te verwisselen en zo weinig mogelijk met gebruik van de flitser), niet te groot (dus met ingebouwde of intrekbare lens) of te zwaar en met een Li-ion batterij of gelijkwaardigen in de prijsklasse €200-450. Bedankt om te lezen!
    Last edited by Erwin.S; 14 februari 2011, 13:48.

  • #2
    XZ-1 of LX-5?

    Ik heb al wat afgesurft en het voorlopige resultaat is dat het tussen de Olympus XZ-1 en de Panasonic LX-5 zal gaan.

    De XZ-1 zal de bovenhand hebben bij weinig licht, zoals vaak in een interieur.
    De LX-5 heeft een sterkere groothoek (24 mm tov 28 mm). Bovendien zou er blijkbaar nog een 0,75 vergroting lens op passen?

    Beide hebben toch veel mogelijkheden, er kan bv nog een flitser opgemonteerd worden. welke zou de beste keus zijn? Het is wel niet de bedoeling om publiceerbare foto's te maken.

    Comment


    • #3
      Re: Welke compact-toestel voor mij?

      Mmm, weinig animo hier?

      Wat vind men van de PEN-reeks van Olympus? Er zijn EP1 kits met lens te koop voor 350 euro... Hoe verhoudt zich deze tov de XZ-1?

      Comment


      • #4
        Re: Welke compact-toestel voor mij?

        Oorspronkelijk geplaatst door Erwin.S Bekijk bericht
        Mmm, weinig animo hier?

        Wat vind men van de PEN-reeks van Olympus? Er zijn EP1 kits met lens te koop voor 350 euro... Hoe verhoudt zich deze tov de XZ-1?
        Nogal groot vind ik. Al hangt dat ook van madam haar handtas af. Je hebt bij zo'n Pen
        natuurlijk het voordeel dat je van lens kan wisselen. 4
        Anderzijds is de LX5 kleiner en heeft een zeer behoorlijke groothoek.

        Comment


        • #5
          Re: Welke compact-toestel voor mij?

          Er komen binnenkort ook een vracht nieuwe compacts uit van Nikon met een cmos-sensor. nml...de coolpix P300 als concurent voor de S95 en de coolpix S9100 als concurent voor de TZ-reeks van Panasonic....

          @Doudeke de LX-5 is inderdaad niet slecht, heb een paar weken geleden de canon G12,de Nikon P7000 en de lx-5 van panasonic eens mogen testen bij rubens in Wilrijk en ik moet zeggen dat er eigenlijk qua beeldkwaliteit weinig op zit....bij de 3 ook niet bij minder licht...heb met alle 3 een paar foto's mogen nemen en die hebben ze op hun pc laten zien en ik vond eigenlijk dat de foto's bij goed licht in jpg best bij de P7000 mooi scherp en mooi van kleur..eigenlijk zijn ze aan elkaar gewaagt enkel is de nikon trager dan de rest qua door menu bladeren enz...en ook in RAW zeer traag.

          De S95 heb ik ook even in mijn handen gehad en is ook niet slecht...goede kwaliteit van de foto...ik moet zeggen goede service daar bij Rubens...het was er wel niet druk toen dat scheelde wat.

          Grtz

          Templar
          D7200 + Sigma 17-50mm 2.8f OS +Nikon 70-200mm 2.8f VRII + Nikon 35mm 1.8F Prime + Nikon flits SB600.
          Compact Canon ixus 870 + Canon G7X Mark II + Sony RX100MIII en Panasonic FZ1000.

          Comment


          • #6
            Re: Welke compact-toestel voor mij?

            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
            Nogal groot vind ik. Al hangt dat ook van madam haar handtas af. Je hebt bij zo'n Pen
            natuurlijk het voordeel dat je van lens kan wisselen. 4
            Anderzijds is de LX5 kleiner en heeft een zeer behoorlijke groothoek.
            @doudeke: Hoe zit het met de zoom van de LX5 ? En hoe werkt de "intelligent zoom"? Heb je daar iets aan?

            Comment


            • #7
              Re: Welke compact-toestel voor mij?

              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              Nogal groot vind ik. Al hangt dat ook van madam haar handtas af. Je hebt bij zo'n Pen
              natuurlijk het voordeel dat je van lens kan wisselen. 4
              Anderzijds is de LX5 kleiner en heeft een zeer behoorlijke groothoek.
              Ik vermoed dat die Olympus EP1 body einde reeks is en daarom sterk in prijs is verminderd? De body zelf is compact, maar weegt toch al een stuk meer (goede oefening voor mijn vrouw haar bicepsen...) en met die verwisselbare lenzen heb je natuurlijk veel meer materiaal mee dan een LX-5.

              Op dit ogenblik ben ik niet genoeg liefhebber meer om een PEN te verantwoorden denk ik. Vroeger was dat een beetje anders, voor die Minolta heb ik zelfs nog een Chinon gehad, driepoot en al. Superieure interieurfoto's zijn daar toch zelden uit voort gekomen eerlijk gezegd. Als het niet de te beperkte groothoek was dan zat de belichting niet helemaal snor. Het was wel allemaal DIY, de fotowinkel waar ik liet afdrukken zei meestal dat de foto's OK waren, dus zo veel had ik daar niet aan.

              Nu ik al een jaar of twee drie dat onnozel Nikon S51 pocketje gebruik (€80 dacht ik) moet ik vaststellen dat ik weer veel meer foto's neem (want ik heb het bijna altijd mee), deze (zonder kosten!) op mijn iMac oplaad, doormail naar anderen. Dat is prachtig, toch? Ik moet zien dat ik dat gemak niet verminder door een te liefhebber-achtige keuze.

              Die LX-5 zie ik toch vaak als ideaal toestelletje tevoorschijn komen uit vergelijkingen met de Nikon P7000 en Canon. En nu is er de XZ-1. Op het Olympus forum van dpreview lijkt het wel of er maar één toestel bestaat, namelijk die XZ-1!

              Er is wel een prijsverschil: de LX-5 kan ik al voor €350 op de kop tikken, de XZ-1 is nog te nieuw (de mooie witte zelfs redelijk onvindbaar) en kost €100 extra.

              Wat is de mening betreffende die 0,75x vergroothoek die op de LX-5 kan gezet worden? Vervormt dat veel?

              En zou de flitser van mijn Minolta op de hotshoe van de LX-5 of XZ-1 passen?

              Comment


              • #8
                Olympus XZ-1 vs E-PL2

                Hier een vergelijking tussen de Olympus XZ-1 en de E-PL2. Beide zijn nieuwe modellen.

                Ik lees toch overal dat die sensor in de XZ-1 zo groot is? Blijkbaar toch nog 4x kleiner dan de E-PL2?

                Comment


                • #9
                  Re: Welke compact-toestel voor mij?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tjubix Bekijk bericht
                  @doudeke: Hoe zit het met de zoom van de LX5 ? En hoe werkt de "intelligent zoom"? Heb je daar iets aan?
                  Eerlijk gezegd; nog nooit geprobeerd. Moet ik toch eens doen. Tot nu toe dacht ik dat
                  omdat digitale zoom zo'n kwalijke reputatie heeft, ze het dan maar intelligent zoom
                  zijn gaan noemen.
                  Maar het zou me niet verwonderen als ik me vergis. Dat doe ik namelijk vaak.

                  Comment


                  • #10
                    Olympus E-P1 gekocht!



                    Bovenstaande link laat je toe om foto's van identieke onderwerpen en situaties te vergelijken van diverse camera's. Die PEN toestellen maken toch prachtige beelden.

                    Uiteindelijk ben ik gevallen voor de eindereeks Olympus E-P1. Ik vond nog een nieuwe zilveren body voor weinig geld. Er zijn nog veel kits met de 14-42 in omloop voor €400 maar ik wil persé een zo compact mogelijk ding om mee te dragen op trips. Ik vond en kocht een okkazie Olympus 17mm Pancake. De 20mm Panasonic zou naar het schijnt nog beter zijn, maar kost het dubbele.

                    Ik ga zo snel mogelijk aan de slag om het toestel te leren kennen en zal daarna wellicht uitbreiden met flits en groothoek. Nooit gedacht. Eerst dacht ik aan iets van 200-250€ dat mijn mini Nikon in de schaduw kon stellen. Dan ging het snel naar de toppertjes onder de compacten, de LX-5 en XZ-1. Uiteindelijk is het toch een hobby-apparaatje geworden! Ik vind echt dat ik twee vliegen in een klap sla: een draagversie met de Pancake voor wandelingen en zo. En toch uitbreidbaar voor het betere werk.

                    Elk bedankt voor de input.

                    Comment


                    • #11
                      Re: Olympus E-P1 gekocht!

                      Oorspronkelijk geplaatst door Erwin.S;3017417/
                      Uiteindelijk is het toch een hobby-apparaatje geworden! Ik vind echt dat ik twee vliegen in een klap sla: een draagversie met de Pancake voor wandelingen en zo. En toch uitbreidbaar voor het betere werk.
                      Proficiat met je aankoop. Veel plezier ermee. Ik heb geen enkele reden om te vermoeden
                      dat dit niet zou lukken.

                      Comment


                      • #12
                        Mecablitz 34

                        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                        Proficiat met je aankoop. Veel plezier ermee. Ik heb geen enkele reden om te vermoeden
                        dat dit niet zou lukken.
                        Bedankt! Ik hoop de body maandag te ontvangen.

                        Ik heb een Metz Mecablitz 34 CS-2 digital te koop tegengekomen. Design past mooi bij de E-P1 en het is niet duur. Is die geschikt? Het zou een "nieuw" toestel zijn, maar op de website van Metz.de te zien is die toch niet meer in productie.

                        Comment

                        Working...
                        X