Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

    Ik heb een zeer frustrerende voormiddag achter de rug.
    Ik wou me voor mijn E520 2 andere lenzen aanschaffen, de 50-200 en dan ofwel de 14-54 of de 50 f2,0. Dus met fototas mee naar verschillende winkels in de buurt.
    Blijken de pro-lenzen van olympus nergens op voorraad te zijn... en ik had die wel eens willen zien en voelen vooral voor ik ze kocht.
    Dus naar huis en enkele online shops gebeld met een winkel op haalbare rijdafstand. 1 heeft de tele op voorraad, de andere geen van de 2 terwijl hun website die wel vermeld.
    En hoe lang het dan duurt voor ze er zijn??? minumum 2 weken, zijn bij de groothandel in Belgie blijkbaar ook niet op voorraad en moet van bij Olympus zelf komen.

    Het gaat voor mij toch al om een serieus bedrag, die nieuwe lenzen, en de bedoeling is later dan nog eens naar een E5 over te schakelen ipv de E520. Als ik die tenminste ergens kan uitproberen .

    Dus nu twijfel ik... bij Olympus blijven of overschakelen naar Nikon en de E520 met de 2 kitlenzen de deur uit... Als ik de keus op voorraad zie van de nikon lenzen die er is...

    Wat zouden jullie doen?

  • #2
    Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

    Oly blijft een toestel voor een nichemarkt waarmee ik absoluut geen uitspraak doe over hun kwaliteit. Eén van de grote nadelen is inderdaad het probleem van beschikbare lenzen op de nieuw en 2dehandsmarkt.
    Ik zal wel een tsunami aan reacties krijgen van Oly gebruikers maar ik zou zeggen : overstappen naar bv. een Nikon.

    Comment


    • #3
      Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

      Hadden al die winkels bij jouw in de buurt echt zoveel nikonlenzen in voorraad?
      Ik woon misschien in een uithoek van het land, maar voor canonlenzen moet ik hier ook uitkijken of een winkel ze op voorraad heeft, idem geldt voor hun nikonlenzen.
      Wil ik een aantal dingen bekijken en uittesten vooraleer ik koop, dan vrees ik dat ik ook naar Turnhout ofzo zal moeten....iets zoals konijnenberg zal meeste kans op succes geven (altijd effe bellen om te checken, ook daar).
      Als dat dus de reden voor een omschakeling is, hangt het af van de winkels in je buurt in ieder geval. De kans zal waarschijnlijker groter zijn, maar denken dat elke canon/nikon lens onmiddellijk voorradig is, is misschien iets te optimistisch.

      Comment


      • #4
        Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

        Konijn heeft ook niet allebei de zuiko's op voorraad die ik wil, net gebeld. Net als studio 73 in Geel die er geen van de 3 kandidaat-lenen heeft liggen.
        Bartok in Hasselt (waar ik woon) heeft heel veel Nikon en Canon op voorraad, van Olympus hadden ze de lichtsterke lenzen nog nooit gehad zeiden ze... kon alleen op bestelling.
        5 maart wil ik ofwel mijn nieuwe lenzen hebben ofwel een compleet andere set...

        Comment


        • #5
          Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

          Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
          Bartok in Hasselt (waar ik woon) heeft heel veel Nikon en Canon op voorraad
          Ik wilde nog refereren naar Bartok .
          Enfin, ik kan toen pech gehad hebben, maar van bodies hadden ze toen enkel 550d en 5dmkII (ik wilde de 7d eens zien en voelen). Van lenzen hing het er ook vanaf zeiden ze. Ik was toen op zoek naar 15-85, en die hadden ze toen ook niet.
          Ik bedoel daar niks slechts mee over Bartok, hé, je kan ook niet verwachten dat ze steeds alles hebben, de meeste winkels doen hetzelfde, andere winkels hier in de regio hadden de 15-85 ook alleen maar op bestelling. Ik wou maar gewoon aanduiden dat je het ook bij canons en nikons kan voorhebben.
          Maar jij bent van Hasselt, volgt Bartok meer op, dus dan zou ik zeggen...je hebt een sterker argument dan ik!

          Comment


          • #6
            Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

            Wat is de prijs van de lenzen mocht je een overstap overwegen naar pakweg een Nikon?
            En hoeveel is de prijs bij Oly voor je beoogde lenzenpakketje?

            Comment


            • #7
              Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

              de Olympus lenzen goedkoopste leverancier tot nu binnen rij-afstand (ik laat niet graag opsturen) 929 euro voor de 50-200 f2,8-3,5 en 539 euro voor de 500 mm f2,0

              Ik moet nog uitzoeken wat een gelijkaardig alternatief is bij Nikon of Canon (of tamron of sigma, zie even door de bomen het bos niet meer).

              Comment


              • #8
                Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                Oorspronkelijk geplaatst door Boutje Bekijk bericht
                de Olympus lenzen goedkoopste leverancier tot nu binnen rij-afstand (ik laat niet graag opsturen) 929 euro voor de 50-200 f2,8-3,5 en 539 euro voor de 500 mm f2,0

                Ik moet nog uitzoeken wat een gelijkaardig alternatief is bij Nikon of Canon (of tamron of sigma, zie even door de bomen het bos niet meer).
                Het zal wel de 50mm zijn en niet de 500mm hier de 50mm f1.8
                http://www.fotokonijnenberg.be/produ...50mm-f-18.html = €134

                Je kan ook kiezen voor de 50mm f1.4
                http://www.fotokonijnenberg.be/produ...50mm-f-14.html = €284

                En dan een 80-200 f2.8 over het hele bereik
                http://www.fotokonijnenberg.be/searc...20F%202.8%20ED = €985

                Nadeel aan de zoom: geen VR terwijl Oly dat in de body heeft?
                Je kan kiezen voor de 70-300 f/4.5-5.6 overwegen
                http://www.fotokonijnenberg.be/produ...if-ed-vr-.html = €379

                Dan is er nog DE beauty van Nikon, deel van de heilige drievuldigheid zijnde de 70-200 VRII maar de prijs is uiteraard navenant, gelukkig is zijn voorganger, de VR I, vlot beschikbaar op de 2de handsmarkt.
                http://www.fotokonijnenberg.be/produ...r-ii-nano.html = € 1929

                Comment


                • #9
                  Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                  Wow, bedankt! Hier zitten een paar hele leuke lenzen bij .
                  En beterkoop dan de Zuiko's. Doet me nog meer twijfelen... denk dat ik een paar dagen lens- en body reviews mag beginnen lezen ;-).

                  Comment


                  • #10
                    Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                    Die Zuiko pro serie (waaronder dus die 50-200) moet je vergelijken met de top serie bij Canon of Nikon. Bij Canon zit je dan dus bij een 70-200 2.8L IS die een 2100 € kost...
                    (Je hebt hiervan ook een versie zonder IS die zowat de helft kost, maar ik kan er ook niet aan doen dat Olympus IS in de body gebruikt ). Die veel goedkopere 70-300 kan je daar moeilijk mee vergelijken.

                    Op de site van fotokonijnenberg zou dat ding op voorraad zijn (net als die 70-300) in Turnhout. Maar blijkbaar is de site toch niet zo betrouwbaar (want je hebt gebeld...).

                    Die Zuiko's zijn inderdaad behoorlijk duur, maar de pro serie is echt heel goed.

                    Nu : mocht je beslissen om over te stappen, is het uiteraard beter om het te doen op het ogenblik dat je nog niet "verzopen" bent in dure lenzen, want anders is het een heel dure aangelegenheid (zelfs als je alles tweedehands verkocht krijgt).
                    Voor Canon en Nikon zal het inderdaad makkelijker zijn om lenzen te vinden, maar een winkel waar ze alles op voorraad hebben, heb ik ook nog niet gevonden.

                    Langs de andere kant moet ik ook zeggen dat mijn huidige E-30 waarschijnlijk mijn laatste Olympus zal worden. De E-5 is me veel te duur (heb die E-30 gekocht voor een 800€).
                    Nu : het ding zal nog wel efkens meegaan, dus dit is een probleem voor over enkele jaren (en liefst nog wat langer ), want ik ben behoorlijk content van dat ding.
                    Last edited by polleke_cgc; 14 februari 2011, 18:53.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                      Ja, ik zie het nu ook op de site dat ze op voorraad zijn , morgen nog maar eens bellen, ik heb donderdag wel tijd om te gaan kijken en voelen.

                      De E5 is inderdaad duur... en ik heb "maar" een E 520 dus als ik wil overstappen moet het inderdaad nu.

                      Twijfel...

                      Comment


                      • #12
                        Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                        Ik heb zelf nog op het punt gestaan te kiezen tussen Oly en Nikon.
                        Geen twijfel dat de lenzen van Zuiko erg goed zijn.

                        Alleen hebben ze in m'n winkel Oly afgeraden omdat het er naar uitziet dat Oly zijn dslr niet echt meer als prioriteit beschouwd en zich meer zal toeleggen op compact en de pen.

                        Dat blijkt nu ook zo wel te kloppen. Inderdaad er is wel de E-5 maar die kan toch niet echt bekoren heb ik al her en der vernomen.

                        Ik zou echt niet twijfelen hoor en voor Nikon gaan. Zoals je zelf al aangeeft, als je wilt overstappen moet je nu wel even te grote stap doen, nu kan het nog.

                        Zou zonde zijn om nu duur oly glas te kopen denk ik.
                        https://www.facebook.com/ief.delaender - http://www.iefdelaender.com - http://500px.com/iefdelaender

                        Comment


                        • #13
                          Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                          Los van de verkrijgbaarheid van lenzen het volgende:

                          Het formaat van de sensor bepaalt mede de scherptediepte. Is spelen met de scherptediepte onderdeel van jouw stijl van fotografie dan zou ik nadenken over full frame. Een nevenvoordeel van grotere sensor is minder ruis.

                          Voordeel van een kleine sensor is het kleine formaat van objectieven bij gelijke beeldhoek.

                          Ieder moet voor zichzelf die afweging maken.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment


                          • #14
                            Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                            Ik vraag me af of Olympus blijft investeren in 4/3. Fujifilm en Kodak zijn ooit gestopt met de productie van dslrs, maar die gingen met Nikon vatting, dus de lenzen bleven bruikbaar. Stel dat je duizenden hebt geïnvesteerd en Oly blijft achter in kwaliteit van de dslrs (niet gezegd, maar het het risico is aanwezig), dan zit je met een investering.
                            Nikon biedt momenteel een zeer goed toestel in de prosumer klasse, de d7000 en het lenzenaanbod is uitgebreid, zowel nieuw als tweedehands.
                            Sony en Olympus
                            Fotoseries

                            Comment


                            • #15
                              Re: twijfel Oly uitbreiden of overstap naar???

                              Allemaal heel erg bedankt voor de reacties!
                              Na een nachtje slapen en alles nog eens doorlezen te hebben (opmerkingen ivm DOF tellen absoluut ook mee, evenals de ietwat onzekere toekomst van Olympus) heb ik beslist over te stappen naar Canon of Nikon en de set die ik nu heb te verkopen.
                              Nu nog kiezen, maar als ik min of meer weet wat open ik wel een nieuw topic .

                              Comment

                              Working...
                              X