Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extender

    Ik ben nog een leek op gebied van lenzen.
    Ik ben nu aan het sparen voor een telelens, de Canon EF 300mm f/4L IS USM die rond de 1200 euro kost. Met de dingen die ik wil doen, zou dit een goede lens moeten zijn.
    Nu lees ik dat deze lens uitermate geschikt is om te gebruiken in combinatie met de Canon Extender EF 1.4x III, prijs rond de 500 euro
    Wat doet een extender precies en wat is het voordeel om er een extender tussen te zetten?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: extender

    Een extender 1.4x vermenigvuldigt het aantal milimeter van je lens met 1,4. Dus die 300mm lens wordt dan een 300 x 1,4 = 420 mm lens.
    Hou er wel rekening mee dat de lichtgevoeligheid van de lens ook met 1 stop zal afnemen. Dus wordt die f/4 dan eigenlijk een f/5.6
    En afhankelijk van de body die je hebt zal de autofocus maar gedeeltelijk, of zelfs niet meer werken. Ik dacht dat je enkel met een 1D body nog autofocus hebt tot f/8

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: extender

      Ik gebruik de 300mm f4 L IS cewoonlijk in combinatie met een Sigma 1,4x teleconverter, en dat werkt prima. De teleconverter geeft voor mij de mogelijkheid om libellen en vlinders wat groter in beeld te krijgen. De kortste scherpstel-afstand blijft behouden, het beeld wordt dan 1,4x meer uitvergroot als je de teleconverter gebruikt.
      Met de 1,4x teleconverter op de 300mm f4 blijft de AF gewoon werken met elke Canon camera.

      Of de nieuwe Canon teleconverters werkelijk zoveel beter zijn dan de vorige versie, dat kan ik niet bevestigen. Ik denk dat je het verschil tussen een "II" en een versie "III" niet zo goed zal zien op het eindresultaat.

      Maar als dat wel duidelijk te zien is, dan zou ik de nieuwe versie ook wel willen (ondanks de wel erg hoge verkoopprijs).

      Je kan een tweedehands teleconverter kopen, als die niet voldoet aan je eisen, dan kan je die zonder al teveel verlies terug verkopen.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        Re: extender

        Bedankt voor jullie informatie!
        Ik ga er zeker over nadenken.

        Comment


        • #5
          Re: extender

          Ik zou nimmer 500 piek neertellen om van een 300mm een 420 te maken , dat schiet niet op.
          Als 300mm niet genoeg is moet je een 400 of 500mm kopen....

          Comment


          • #6
            Re: extender

            f4 300L IS met de versie II converter heb ik gehad en was erg mooi scherp op de 5d.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: extender

              Oorspronkelijk geplaatst door Keeskanon Bekijk bericht
              Ik zou nimmer 500 piek neertellen om van een 300mm een 420 te maken , dat schiet niet op.
              Als 300mm niet genoeg is moet je een 400 of 500mm kopen....
              Bij de 400 en de 500 mm word mijn kortste scherpafstand weer een stuk langer en met een extender kan ik kiezen of ik hem die dag wil gebruiken.
              En de Canon EF 500mm f/4L IS USM kost me gelijk 6000 euro.

              Comment


              • #8
                Re: extender

                Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                Ik gebruik de 300mm f4 L IS cewoonlijk in combinatie met een Sigma 1,4x teleconverter, en dat werkt prima. De teleconverter geeft voor mij de mogelijkheid om libellen en vlinders wat groter in beeld te krijgen. De kortste scherpstel-afstand blijft behouden, het beeld wordt dan 1,4x meer uitvergroot als je de teleconverter gebruikt.
                Met de 1,4x teleconverter op de 300mm f4 blijft de AF gewoon werken met elke Canon camera.

                Blijft de IS met deze combi ook werken?
                En werkt de Sigma 1,4x teleconverter ook samen met mijn Sigma 150mm macro?
                Last edited by MartinB; 13 februari 2011, 21:21.
                Fujifilm en het nodige bijbehorend glas

                Comment


                • #9
                  Re: extender

                  Oorspronkelijk geplaatst door Dianawoman Bekijk bericht
                  En de Canon EF 500mm f/4L IS USM kost me gelijk 6000 euro.
                  Dat is niet eerlijk, je moet vergelijken met een 500mm F5.6......

                  Comment


                  • #10
                    Re: extender

                    Ik zie toch al dat ik er nog geen verstand van heb
                    Maar dan word toch die kortste scherpafstand een stuk langer bij de 5.6!?

                    Comment


                    • #11
                      Re: extender

                      Oorspronkelijk geplaatst door MartinB Bekijk bericht
                      Blijft de IS met deze combi ook werken?
                      En werkt de Sigma 1,4x teleconverter ook samen met mijn Sigma 150mm macro?
                      De IS blijft werken, er is geen reden waarom die niet zou werken als je een teleconverter gebruikt.
                      Misschien dat die met een Kenko teleconverter niet werkt, omdat daarbij niet alle informatie wordt doorgegeven.

                      De Sigma 1,4x teleconverter gebruik ik ook op de Sigma 150mm f2,8 Macro.
                      De AF wordt dan wel heel erg traag, en soms werkt die helemaal niet (er moet echt veel licht zijn, anders werkt die niet).
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #12
                        Re: extender

                        Hier heb je meer info over extenders:
                        Nikon D800 ,D750, D90, Lenzen: 24-70mm f:2.8; 70-200mm f2.8 VRII; 50mm f1.8; 105mm Macro f:2.8; 70-300mm; 18-105VR

                        Comment


                        • #13
                          Re: extender

                          Dank je wel!!

                          Comment

                          Working...
                          X