Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

extender

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • extender

    Ik ben nog een leek op gebied van lenzen.
    Ik ben nu aan het sparen voor een telelens, de Canon EF 300mm f/4L IS USM die rond de 1200 euro kost. Met de dingen die ik wil doen, zou dit een goede lens moeten zijn.
    Nu lees ik dat deze lens uitermate geschikt is om te gebruiken in combinatie met de Canon Extender EF 1.4x III, prijs rond de 500 euro
    Wat doet een extender precies en wat is het voordeel om er een extender tussen te zetten?

    Alvast bedankt voor jullie reacties.

  • #2
    Re: extender

    Een extender 1.4x vermenigvuldigt het aantal milimeter van je lens met 1,4. Dus die 300mm lens wordt dan een 300 x 1,4 = 420 mm lens.
    Hou er wel rekening mee dat de lichtgevoeligheid van de lens ook met 1 stop zal afnemen. Dus wordt die f/4 dan eigenlijk een f/5.6
    En afhankelijk van de body die je hebt zal de autofocus maar gedeeltelijk, of zelfs niet meer werken. Ik dacht dat je enkel met een 1D body nog autofocus hebt tot f/8

    mvg,
    Bart
    Canon EOS 1D Mark II, Canon EF 50mm f/1.8 II, Canon Speedlite 430 EX II, Redged RMA-527

    Comment


    • #3
      Re: extender

      Ik gebruik de 300mm f4 L IS cewoonlijk in combinatie met een Sigma 1,4x teleconverter, en dat werkt prima. De teleconverter geeft voor mij de mogelijkheid om libellen en vlinders wat groter in beeld te krijgen. De kortste scherpstel-afstand blijft behouden, het beeld wordt dan 1,4x meer uitvergroot als je de teleconverter gebruikt.
      Met de 1,4x teleconverter op de 300mm f4 blijft de AF gewoon werken met elke Canon camera.

      Of de nieuwe Canon teleconverters werkelijk zoveel beter zijn dan de vorige versie, dat kan ik niet bevestigen. Ik denk dat je het verschil tussen een "II" en een versie "III" niet zo goed zal zien op het eindresultaat.