Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Kenko

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Kenko

    Momenteel zou ik me graag verdiepen in macro-fotografie, en heb als basis de Nikon 60 mm lens en een Nikon D700.

    Mijn doel is een opname maken van bv de facet-ogen van een vlieg, sprinkhaan, ...
    Met het 60 mm-objectief ben ik daar zeer ver van af... zijn Kenko tussenringen een oplossing?

    heeft iemand hiermee ervaringen en welke "type" is geschikt voor het doel dat ik wil fotograferen?
    Ook een idee van prijs?


    Alvast dank,,

    Filip
    www.fluidr.com/photos/fotofilip3

  • #2
    Re: Kenko

    Een setje goeie tussenringen van Kenko of Soligor (prijs ongeveer 120 - 150 Euro) zorgen ervoor dat je veel dichterbij je object kan komen. Echter, met een 60 mm objectief (i.c.m. tussenringen) zit je dan wel heel dicht of soms zelfs tegen het object aan...
    Zijn de insecten die je wil fotograferen levend of zijn ze al dood? In het laatste geval heb je met het 60 mm objectief natuurlijk meer kans van slagen dan wanneer de beestjes nog levend zijn.
    In elk geval moet je wel rekening houden met het instellen van een klein diafragma, temeer omdat je met een fullframe camera fotografeert die zorgt voor standaard een kleinere DOF in vergelijking met een DX camera.

    Meer speling in de ruimte tussen object en objectief zul je in dit geval krijgen met bijv. een Sigma 150 mm/f2.8 objectief. Ik gebruik beide objectieven op een D90 bij macro-fotografie en heb gemerkt dat het 150 mm objectief de meeste flexibiliteit geeft bij insecten. Voor bloemen/planten en productfotografie gebruik ik daarentegen weer graag de 60 mm versie...
    Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

    Comment


    • #3
      Re: Kenko

      Oorspronkelijk geplaatst door XiNiX Bekijk bericht

      Mijn doel is een opname maken van bv de facet-ogen van een vlieg, sprinkhaan, ...
      Met het 60 mm-objectief ben ik daar zeer ver van af... zijn Kenko tussenringen een oplossing?


      Alvast dank,,

      Filip
      Hoever je ergens vanaf zit is grotendeels irrelevant voor waar het om gaat : de afbeeldingsmaatstaf.
      Dat is de verhouding tussen de grootte van een object en de grootte op de sensor daarvan.
      Zijn deze even groot dan is de maatstaf 1:1
      Met tussenringen kan je de scherpstelafstand verkleinen en daarmee ook de maatstaf veranderen zodat je nog kleinere objecten groot kan afbeelden.

      Comment


      • #4
        Re: Kenko

        Ik zit eigenlijk wat met eenzelfde vraag ...

        Ik zou me ook graag bezig houden met macrofotografie (het is zo rustgevend ...)

        Nu heb ik op dit moment in mijn materiaalkist een D200, een Sigma 105 2.8 macro, tussenringen (MF) en een 50mm 1.8. Ofwel gebruik ik mijn Sigma (voor insecten) ofwel de 50mm met de tussenringen (voor bloemen enzo).
        De sigma is wel leuk, maar wil nog verder kunnen gaan, nog kleiner, de afstand om insecten te fotograferen is soms te klein, maakt nogal veel lawaai, ...
        De combinatie 50mm met tussenringenmet MF is dan weer zeer moeilijk hanteerbaar.

        Vandaar de vraag:

        - zijn teleconverters (-tussenringen) een optie voor de sigma?
        - zijn tussenringen met een AF gemakkelijker hanteerbaar of is het geen verschil met een MF?

        Iemand?

        Comment


        • #5
          Re: Kenko

          Oorspronkelijk geplaatst door Monolitos Bekijk bericht
          Ik zit eigenlijk wat met eenzelfde vraag ...

          Ik zou me ook graag bezig houden met macrofotografie (het is zo rustgevend ...)

          Nu heb ik op dit moment in mijn materiaalkist een D200, een Sigma 105 2.8 macro, tussenringen (MF) en een 50mm 1.8. Ofwel gebruik ik mijn Sigma (voor insecten) ofwel de 50mm met de tussenringen (voor bloemen enzo).
          De sigma is wel leuk, maar wil nog verder kunnen gaan, nog kleiner, de afstand om insecten te fotograferen is soms te klein, maakt nogal veel lawaai, ...
          De combinatie 50mm met tussenringenmet MF is dan weer zeer moeilijk hanteerbaar.

          Vandaar de vraag:

          - zijn teleconverters (-tussenringen) een optie voor de sigma?
          - zijn tussenringen met een AF gemakkelijker hanteerbaar of is het geen verschil met een MF?

          Iemand?
          Ga rustig aan de gang met de tussenringen die je hebt op de Sigma 105 mm. Scherpstellen moet je toch doen via manuele focus, en lichtmeting doe je via trial en error. Dit alles werkt zeer rustgevend, want met haast zul je hierbij geen mooie foto's krijgen
          Het enige dat haast heeft zijn de insecten...misschien kwestie van 's-morgens vroeg opstaan, dan zijn die rakkers nog lekker sloom...
          Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

          Comment


          • #6
            Re: Kenko

            Ben momenteel de micro nikor 60mm. aan het testen, om vergrotingmaatstaf 3 of hoger te halen.
            In combinatie met een balg, haal ik momenteel een afbeeldingmaatstaf van ongeveer 2.5:1
            Dus 2 en een half keer ware grootte.
            Weet niet of dit je bedoeling is, maar het kan.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment

            Working...
            X