Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

    Ik wil een nieuwe lens aanschaffen, maar ben aan het twijfelen tussen de Canon 85mm f1.8 en de Canon 60mm f2.8 macro.

    De lens wil ik vooral gebruiken voor portret, activiteiten binnenhuis (feesten, ...)
    De Canon 85mm spreekt mij aan omwille van het bereik, lichtsterkte, bokeh. Maar schrikt mij wat af door de enorm lange minimum focusafstand.

    De 60mm spreekt mij aan door de extra macro functie, zodat naast portret ik ook macro kan trekken. Maar is deze lens even geschikt voor portret als de 85mm?

    Heeft er iemand ervaring met deze lenzen?


    Mijn toestel: Canon 60D, Canon 24-105L f4.0

  • #2
    Re: Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

    Al gedacht aan de 17-55 f/2.8?
    Toch meer geschikt voor fotografie binnenshuis dan de twee die u opsomt.
    De macro lens is heel goed als portret (en tele) lens te gebruiken.


    Grtz, RF
    Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
    Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

      Ik heb zelf een 60 mm/2.8 macro. Deze gebruik ik nog steeds voor productfotografie. Als camera een 40D. Daarnaast leen ik hem vaak uit tijdens de fotocursusen die ik geef.
      Optisch een geweldig objectiefje! Daarnaast zeer goede AF.

      Voor portretfotografie vind ik 60 mm soms net wat te kort. Heeft te maken met het gezicht van het model en de stijl van portretfotografie. Ik houd van een krap gekaderd portret. Heeft het model een wat uitgesproken kin dan wel neus dan is dat minder fraai met 60 mm. Een 85 mm, in combinatie met een APS-C camera, is dan te verkiezen.

      Ik gebruikte dan wel eens mijn 100mm/2.0.

      Tegenwoordig werk ik bijna alleen maar ful fame, op die productfotografie na.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

        Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
        Al gedacht aan de 17-55 f/2.8?
        Toch meer geschikt voor fotografie binnenshuis dan de twee die u opsomt.
        De macro lens is heel goed als portret (en tele) lens te gebruiken.
        Grtz, RF
        Ik heb zelf een 17-50 2.8 en ik vind die binnenshuis toch wat kort voor portret. Ik ga mee een 85 mm 1.8 aanschappen.
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

        Comment


        • #5
          Re: Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

          Er staat een 60 macro te koop. Koop hem en proberen maar, bevalt hij je niet kun je hem gewoon weer verkopen voor dezelfde prijs
          7D en 17-55/2.8 en 70-200 4 L IS en ext 1.4II en 430EXII

          Comment


          • #6
            Re: Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            Ik heb zelf een 17-50 2.8 en ik vind die binnenshuis toch wat kort voor portret. Ik ga mee een 85 mm 1.8 aanschappen.
            Moet je zeker doen. Ondanks al het goede over 17-55 2.8, dat ik trouwens deel, heb ik me
            nog niet zolang geleden een 85 1.8 aangeschaft. Je kunt wat meer afstand houden van je
            model, bovendien nog net iets meer met de scherptediepte spelen. Goede, fijne lens.

            Comment


            • #7
              Re: Canon 85mm f1.8 of 60mm f2.8 macro

              om de beste resultaten te krijgen bij portretten... koop je een portretlens...
              om de beste resultaten te krijgen bij macro's koop je een macro lens...

              elke lens kan natuurlijk portretten maken...

              maar onder een goed portret wordt dikwijls verstaan, dat het onderwerp geïsoleerd wordt van de achtergrond, en dat die achtergrond mooi zacht wordt... dat betekent een kleine DOF, vandaar f1.8 en een mooie bokeh, typisch voor portretlenzen...

              binnen in huis is een 85mm echter te lang, maar dat is ook zo voor een 60m...
              ideaal is daar een 35mm F1.8 lensje...

              je kan niet alles hebben...
              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

              Comment

              Working...
              X