Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

[D90] Welke lens?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • [D90] Welke lens?

    Ok, de titel is wat vaag, dat weet ik, maar dat komt omdat ik nog helemaal niet uit ben welke lens (of lenzen) ik aan mijn D90 moet hangen.

    Ik heb een body op de kop kunnen tikken tegen een mooi prijsje, en uiteraard moeten daar lenzen bij.

    Nu dacht ik aan een allrounder (bv 18-200 of 18-250), zodat ik zo min mogelijk de lens moet verwisselen. Is dat een goede keuze?
    Ik maak namelijk nogal graag close-ups, macro-foto's, en ik zoom daarbij graag in op het onderwerp. Macro-fotografie zal niet gaan met deze lens, dus zal er nog een andere bij moeten. Welke dan?

    Eerst sowieso investeren in een "gewone allrounder". Ik twijfel tussen de volgende:
    • Nikon AF-S DX NIKKOR 18-200mm f/3.5-5.6 G ED VR II APS-c
    • Sigma 18-200/3.5-6.3 DC OS APS-c
    • Sigma 18-250/3.5-6.3 DC OS HSM APS-c
    • Tamron AF18-200mm f/3.5-6.3 XR Di-II LD Aspherical (IF) Macro APS-c
    • Tamron AF18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC LD Aspherical (IF) Macro APS-c
    • Tamron AF18-270mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD APS-c

    Ik zie door het bos de bomen niet meer, als amateur beginnend fotograaf. Passen deze overigens wel op de D90?

    Wie kan mij helpen?

  • #2
    Re: [D90] Welke lens?

    persoonlijk zou ik niet investeren in een all-rounder. zoals ik veel gezegd heb hier op het forum zijn de beste lenzen diegene met 3-5.7 optische zoom (canon ef(-s) 70-200/24-70/17-55/17-40/10-22/100-400) nog beter zijn diegene zonder zoom (primes). Indien je voor een all-round lens zoals een 18-270/18-200 gaat dan zal je al snel te maken hebben "softening" zoals dat heet, de foto's zullen niet honderd procent scherp meer zijn bij de extremen (18 en 270) ook zul je in groothoek tonvorming tegenkomen. Kortom investeer in een degelijk bereik met meerdere lenzen. Het argument dat het kan gebeuren dat je de verkeerde lens op hebt zal met tijd vervallen omdat je meer en meer in staat zult zijn om te voorspellen waar je welke lens zult nodig hebben. vb:
    natuurfotografie: macro en tele
    famillieuitstap: standaarzoom (17-55/17-40)


    ps: alle bovenstaande voorbeelden (uitgezonder 18-200/18-270) zijn canon lenzen. van nikon lenzen weet ik niet wat goed is. bovenstaande tip geldt voor iedere fabrikant.
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: [D90] Welke lens?

      Alvast bedankt voor de tip. Goed dat je mij even wakker schudt :-)

      Ik weet dus al wat ik NIET moet kopen.


      Volgende vraag dan:
      Welke lenzen moet ik mij dan wel kopen? Ik zoom dus vooral graag in op details, trek ongelooflijk graag macro-foto's, en landschappen durf ik ook wel eens te trekken...

      Comment


      • #4
        Re: [D90] Welke lens?

        hiervoor kan ik je niet helpen (heb canon en ken niks van het lenzen aanbod van nikon)
        Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
        hier vind je mijn foto's en hier ook

        Comment


        • #5
          Re: [D90] Welke lens?

          Persoonlijk denk ik ook dat je best af bent met meerdere goede lenzen, dus ik zou ergens gaan voor een macro-lens in de orde van 80 à 110mm (ik dacht dat Tamron een goede macro van 90mm had), MAAR... mijn ervaring leert ook dat het handig kan zijn als je bv op reis gaat, dat je toch een all-round lens op zitten hebt. Daarom zou ik zeggen: begin met de 18-105mm VR, dat is een goede all-rounder voor een goedkope prijs. En dan heb je nog wat over om een mooi assortiment uit te bouwen, volgens je eigen behoeften.
          Nikon Df

          Comment


          • #6
            Re: [D90] Welke lens?

            die 18-105 is ook maar een kleine 6x optische zoom een groot verschil met de kwalitatief veel slechter 18-27 (15x) van tamron. mijn vader heeft ook deze lens bij zijn d90 en is een goed begin
            Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
            hier vind je mijn foto's en hier ook

            Comment


            • #7
              Re: [D90] Welke lens?

              Oorspronkelijk geplaatst door Hagartje Bekijk bericht
              Persoonlijk denk ik ook dat je best af bent met meerdere goede lenzen, dus ik zou ergens gaan voor een macro-lens in de orde van 80 à 110mm (ik dacht dat Tamron een goede macro van 90mm had), MAAR... mijn ervaring leert ook dat het handig kan zijn als je bv op reis gaat, dat je toch een all-round lens op zitten hebt. Daarom zou ik zeggen: begin met de 18-105mm VR, dat is een goede all-rounder voor een goedkope prijs. En dan heb je nog wat over om een mooi assortiment uit te bouwen, volgens je eigen behoeften.
              Bedankt, hiermee kan ik al een stuk verder
              Heb je ook ervaring met een goede macro-lens?

              Comment


              • #8
                Re: [D90] Welke lens?

                om te starten is het niet slecht dat je met een all rounder begint... (heb ik ook gedaan)
                maar neem dan de Nikon 18-200mm eventueel tweedehands, die behouwt zijn waarde!

                daarnaast kijk je voor een macro lens, zowel Nikon, Sigma als Tamron hebben goede macrolenzen, kijk hier eerder naar wat je wil fotograferen... beweeglijke diertjes: ga voor een 150mm sigma, onbeweeglijk, bloemen, een 90mm of 105mm

                en tenslotte, iets heel erg leuks: een nikon 35mm f1.8 lensje voor straatfotografie en binnenhuis-wanneer-het-te-donker-wordt-fotografie...

                met al dit moois ben je vlug 2 jaar verder voor je nog een nieuwe lens nodig hebt...
                Last edited by d_oracle; 11 februari 2011, 10:49.
                some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                Comment


                • #9
                  Re: [D90] Welke lens?

                  Volledig mee eens.

                  Ik kan er misschien nog aan toevoegen dat ik persoonlijk van de Sigma 18-250 HSM ook heel tevreden ben, maar zorg wel dat je ze tweedehands kan kopen. Dan verlies je er niet al te veel op als je ze toch terug zou verkopen.
                  "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                  Comment


                  • #10
                    Re: [D90] Welke lens?

                    Bedankt voor de super reactie's! Ik leer bij Leuk dat er nog zo'n behulpzame mensen zijn, daar moeten we even misbruik van maken

                    Hoe zie je dan aan een lens dat ze macro is? Vooral het grote diafragma, of heeft dat er niets mee te maken? Of staat er gewoon bij de "lensbenoeming" het woordje "Macro"?

                    Comment


                    • #11
                      Re: [D90] Welke lens?

                      Oorspronkelijk geplaatst door fl1p Bekijk bericht
                      Bedankt voor de super reactie's! Ik leer bij Leuk dat er nog zo'n behulpzame mensen zijn, daar moeten we even misbruik van maken

                      Hoe zie je dan aan een lens dat ze macro is? Vooral het grote diafragma, of heeft dat er niets mee te maken? Of staat er gewoon bij de "lensbenoeming" het woordje "Macro"?
                      er staat macro op (of micro bij Nikon), het zijn meestal prime lenzen (geen zoom)

                      zorg er wel voor dat je lens een 1:1 vergroting mogelijk maakt.

                      populaire macro lenzen:
                      Nikon 60mm
                      Nikon 85mm
                      Tamron 90mm
                      Sigma 105mm
                      Nikon 105mm (eventueel met VR)
                      Sigma 150mm
                      some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                      Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                      Comment


                      • #12
                        Re: [D90] Welke lens?

                        En dus hoe groter de brandpuntafstand, hoe verder je kan staan om toch macroshots te kunnen nemen, vermoed ik

                        Hoe zie je dat hij een 1:1 vergroting mogelijk maakt?

                        Comment


                        • #13
                          Re: [D90] Welke lens?

                          Oorspronkelijk geplaatst door fl1p Bekijk bericht
                          En dus hoe groter de brandpuntafstand, hoe verder je kan staan om toch macroshots te kunnen nemen, vermoed ik

                          Hoe zie je dat hij een 1:1 vergroting mogelijk maakt?
                          correct...

                          je moet de specs van de lens opvragen...
                          de opgesomde lenzen zijn allen 1:1
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: [D90] Welke lens?

                            En toch zou ik me geen super-zoom kopen. Ik zou constant met het gevoel lopen dat mijn
                            toestel beter kan. Dat ik er niet alles uit haal. Zelfs op vakantie. Misschien juist wel op
                            vakantie want dan ben je toch op onbekend gebied en wil je de mooist mogelijke plaatjes.
                            Ik begrijp die gemakzucht dan ook niet zo goed.
                            Maar ja, er zijn wel meer dingen die ik niet zo goed begrijp...

                            Comment


                            • #15
                              Re: [D90] Welke lens?

                              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                              En toch zou ik me geen super-zoom kopen.
                              heb je ooit een all round zoom gehad?

                              Ik wel... was een goede keuze om te starten... is later vervangen door f2.8 en f1.4 lenzen... toen ik na een 30.000 tal foto's begreep wat ik graag fotografeerde...

                              voor mezelf was het een heel goede start lens... zou het opnieuw doen...
                              some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                              Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                              Comment

                              Working...
                              X