Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

    Kan er mij iemand helpen met de keuze van mijn volgende body? Zou vooral moeten dienen voor het fotograferen van sport zowel overdag als 's avonds (kunstlicht). Momenteel fotografeer ik met een 40D van Canon maar bij dat toestel vallen de foto's bij hogere iso-waarden wat tegen en ook de automatisch witbalans vind ik niet zo goed. Nu twijfel ik tussen de aankoop van een nieuwe 7D of een tweedehands 1D Mk III (Mk IV zou ideaal zijn maar is voor mij niet betaalbaar).
    Misschien geeft iemand van jullie ervaring met één van de twee toestellen of met beide. Alle reacties die mijn keuze makkelijker maken zijn van harte welkom.
    Portfolio

  • #2
    Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

    Als je het gewicht van de 1D mark3 kan ver'dragen' zou ik niet twijfelen.

    Comment


    • #3
      Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

      indien de prijs van de 1D mark III en het gewicht haalbaar zijn sluit ik mij aan bij JerOen.
      even vergeleken:
      7D <=> mark 3
      18mp<=>10mp
      8fps <=> 10fps (max 110jpeg/30 raw)
      19 afpunten<=>45 af punten

      ps, ben even nieuwsgierig voor hoeveel kun je de mark III krijgen
      Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
      hier vind je mijn foto's en hier ook

      Comment


      • #4
        Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

        Ook al heb ik al een tijdje de 1D mark IV

        Toch heb ik me laten vertellen van collega's dat ook de 7D echt wel een goei machine is voor zijn prijs.

        Tja, het is niet simpel hoor zo keuzes maken, maar denk dat je dat het beste zelf moet aanvoelen....
        CANON 1DX - CANON 5D MKIII - CANON eos R - EF 35 1.4L - EF 50 1.4 - EF 85 1.2L - EF 135 2.0L - EF 24 - 70 2.8L - EF 70-200 2.8 IS II - EF 16-35 4.0L - 600EX RT - 430EX RT

        Comment


        • #5
          Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

          Wat doe je met de foto's die je maakt ?

          Als je bij je sport fotografie soms mm's te kort komt nu zou ik je een 7d aanraden, die heeft dezelfde crop factor als de 40D (1.6) die je nu hebt ... een 1dIII heeft 1.3 als cropfactor, dus je gaat de indruk hebben dat je lenzen niet zo 'ver' meer rijken.

          Wil je nog crops maken van de foto's dan zou ik toch de 18mpx overwegen van de 7d.

          Sta je wel eens in de regen ... resoluut voor de 1d gaan !

          Zou je een grip onder de 7d zetten ? Hou er rekening mee dat een 1dIII wel redelijk wat weegt, zet daar nog eens een deftige lens op en je 'sleurt' serieus wat kgs mee.

          Eerlijk gezegd zou ik max 1500 Euro voor een 2eHands 1dIII geven, een 7d komt toch nog enkele 100-en Euro goedkoper uit hé, en je hebt 2 jaar garantie ... hopelijk niet nodig, maar je weet maar nooit hé.
          Fotografie - Tutorials - Schaalmodellen
          Ik doe het met Canon gLas van 24 tot 400mm op FF en enkele lichtpuntjes ...

          Comment


          • #6
            Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

            Hallo,

            Ik werk met beide bodies, het zijn alletwee voortreffelijke toestellen.
            Op gebied van beeldkwaliteit is het verschil miniem, de beelden van de 1D zijn iets scherper en zuiverder, de 7D heeft natuurlijk meer pixels en de betere lichtmeter.
            AF is voor mij vergelijkbaar, enige voordeel voor de 1D is het aantal AF-punten.
            Op ruisgebied is het voor mij toch wel een ander verhaal. Hier wint voor mij de 1D duidelijk, vooral omdat de ruis in de nabewerking veel gemakkelijker en beter weg te werken is.

            Op gebied van robuustheid is de 1D natuurlijk niet te overtreffen. Als ge veel in weer en wind staat is de 1D zeker meer geschikt, alhoewel mijne 7D ook al een paar serieuze buien heeft overleefd.

            Vergeet echter niet dat de 1D een veel hogere leercurve heeft dan de 7D.
            Moraal van het verhaal: ik zou niet kunnen kiezen tussen de 2 toestellen, ik heb ze een tijdje geleden te koop gezet maar ik kon van geen een van de 2 afstand doen.
            Maar als ik toch een moet weg doen zal het de 1D zijn en wel om 2 redenen. Ten eerste omdat voor mijn doeleinden de 7D eigenlijk ruimschoots voldoet en ten tweede omdat de 1D ouder is. Dus indien interesse in mijne 1D moogt ge mij altijd een PM'etje sturen, misschien krijg ik het toch over mijn hart!

            Grts, Spikke!
            www.rallyandraces.com

            Comment


            • #7
              Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

              Alvast bedankt allemaal, maar wat me ook heel erg interesseert is de kwaliteit van de foto's bij iso-waarden van boven de 2000. De 1D III gaat tot Iso 3200 terwijl de 7D tot 12800 Iso gaat. Wat ik mij afvraag, is er bijvoorbeeld veel verschil in kwaliteit wanneer je met beide toestellen een foto op 3200 iso zou maken (bij kunstlicht). Op DP Review vind ik er niets over terug.
              Portfolio

              Comment


              • #8
                Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

                Oorspronkelijk geplaatst door spikke Bekijk bericht
                Hallo,

                Ik werk met beide bodies, het zijn alletwee voortreffelijke toestellen.
                Op gebied van beeldkwaliteit is het verschil miniem, de beelden van de 1D zijn iets scherper en zuiverder, de 7D heeft natuurlijk meer pixels en de betere lichtmeter.
                AF is voor mij vergelijkbaar, enige voordeel voor de 1D is het aantal AF-punten.
                Op ruisgebied is het voor mij toch wel een ander verhaal. Hier wint voor mij de 1D duidelijk, vooral omdat de ruis in de nabewerking veel gemakkelijker en beter weg te werken is.

                Op gebied van robuustheid is de 1D natuurlijk niet te overtreffen. Als ge veel in weer en wind staat is de 1D zeker meer geschikt, alhoewel mijne 7D ook al een paar serieuze buien heeft overleefd.

                Vergeet echter niet dat de 1D een veel hogere leercurve heeft dan de 7D.
                Moraal van het verhaal: ik zou niet kunnen kiezen tussen de 2 toestellen, ik heb ze een tijdje geleden te koop gezet maar ik kon van geen een van de 2 afstand doen.
                Maar als ik toch een moet weg doen zal het de 1D zijn en wel om 2 redenen. Ten eerste omdat voor mijn doeleinden de 7D eigenlijk ruimschoots voldoet en ten tweede omdat de 1D ouder is. Dus indien interesse in mijne 1D moogt ge mij altijd een PM'etje sturen, misschien krijg ik het toch over mijn hart!

                Grts, Spikke!
                Bemoedigend om te horen als 7D-bezitter

                Na bijna 1,5 jaar heb ik er nog niet alles uitgehaald wat erin zit
                In vergelijking met mijn backup 40D is er een merkelijke vooruitgang in resolutie (meer croppen), AF mogelijkheden en snelheid, belichting, wegschrijven naar kaart, batterijcapaciteit enz, het is een volledig nieuw toestel

                Maar je hebt dikwijls nabewerking te doen en als je geen details wil verliezen (bij vogels bv) win je niet zoveel aan hoge ISO
                Bij personen valt het niet zo snel op dat alles gladgestreken wordt, mits juist belichten is ISO 1600 geen probleem en 3200 doenbaar, vergeet 6400

                Het is m.i. geen toestel dat uitblinkt bij weinig licht

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 7D of Canon 1D Mk III ?

                  Oorspronkelijk geplaatst door ndo911 Bekijk bericht
                  Alvast bedankt allemaal, maar wat me ook heel erg interesseert is de kwaliteit van de foto's bij iso-waarden van boven de 2000. De 1D III gaat tot Iso 3200 terwijl de 7D tot 12800 Iso gaat. Wat ik mij afvraag, is er bijvoorbeeld veel verschil in kwaliteit wanneer je met beide toestellen een foto op 3200 iso zou maken (bij kunstlicht). Op DP Review vind ik er niets over terug.
                  Bij de 1D Mark III is er nog een H-stand voor 6400 ISO. De Mark III gebruik ik nu ruim 2 jaar en de 7D ruim een jaar. Wanneer hoge ISO (in mijn geval 3200 ISO en soms 6400 ISO voor zaalsporten) noodzakelijk is, grijp ik altijd terug op de Mark III. Deze voorkeur ontstond al snel na de aanschaf van de 7D omdat ik die bij lage ISO waarden van 400 en 800 ISO duidelijk minder vond dan de 1D Mark III. Nu is niet helemaal uit te sluiten dat de 7D op zeer hoge ISO's beter scoort ten opzichte van de 1D Mark III door geavanceerdere in-camera noise reductietechnieken, maar dat betwijfel ik.

                  Waar ik de 7D wel heel graag voor gebruik zijn natuuropnames vanwege de iets grotere reach, het geavanceerde AF-systeem en de (relatieve) compactheid.

                  Comment

                  Working...
                  X