Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

    [Mod-LesC]SLIMME SPAM(MER) VERWIJDERD [/Mod]
    Toch interessante vraag:

    Vraag nu aan mensen met ervaring hoe je de batterij van zo'n toestel best oplaadt
    zodat hij zo lang mogelijk meegaat?

    Graag een bevrijdend antwoord
    Last edited by LesC; 11 februari 2011, 08:37. Reden: SPAM tekst verwijderd

  • #2
    Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

    Voor batterijen is het ook belangrijk om deze helemaal leeg te maken, dit telt eigenlijk voor alle oplaadbare batterijen.
    Opladen tot hij helemaal vol is.
    Sommige opladers stoppen met opladen als de batterij vol zit.
    Batterij ook niet te lang in de oplader laten zitten.
    Canon EOS 90D EFS 18-135

    Comment


    • #3
      Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

      Beetje deftige uitleg :

      http://batteryuniversity.com/print-partone-12.htm
      α 99 - Sony 16-35 mm F2.8 ZA SSM
      Flickr____No place to be

      Comment


      • #4
        Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

        Ik heb maar één batterij voor mijn canon en die gaat al 5 jaar mee en nog altijd in goede staat.
        Ik doe er niks speciaals mee: gebruiken tot hij leeg is en dan onmiddellijk herladen. Soms herlaad ik hem als hij nog niet leeg is, als ik weet dat ik veel foto's ga trekken.

        Mijn point-and-shoot is een ander verhaal, die batterij gaat heel snel af, het enige wat ik daarmee gedaan heb, is lange tijd volledig leeg in de kast laten liggen. Misschien kunnen ze daar minder goed tegen?
        Canon 30D | rugzak met een range van 10 tot 300mm | Speedlite 430EX

        Comment


        • #5
          Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

          meer ideeën?

          Comment


          • #6
            Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

            Oorspronkelijk geplaatst door geert.verachtert Bekijk bericht
            Ik heb maar één batterij voor mijn canon en die gaat al 5 jaar mee en nog altijd in goede staat.
            Ik doe er niks speciaals mee: gebruiken tot hij leeg is en dan onmiddellijk herladen. Soms herlaad ik hem als hij nog niet leeg is, als ik weet dat ik veel foto's ga trekken.

            Mijn point-and-shoot is een ander verhaal, die batterij gaat heel snel af, het enige wat ik daarmee gedaan heb, is lange tijd volledig leeg in de kast laten liggen. Misschien kunnen ze daar minder goed tegen?
            een no-nonsense antwoord

            batterijen worden graag gebruikt, maak regelmatig fotos en zie niet om

            Comment


            • #7
              Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

              Li-ion batterijen hebben geen geheugeneffect als ni-ca batterijen en kunnen altijd bijgeladen worden.Mijn 350 D is gekocht als hij juist uitkwam ergens 2003 2004 dacht ik en er zit nog steeds de originele batterij in.

              Comment


              • #8
                Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

                Om het in het Frans te zeggen:
                Quand il est plein je le vide.
                Quand il est vide je le plains.
                Sony Alpha77 + flits HS5600 + Sony 18-55 + sigma 24-70 EX + sony 70 -300G + Sigma 10-20 EX + Minolta 50 mm, Canon PowerShot A2000 IS, Nikon Coolscan V

                Comment


                • #9
                  Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

                  Batterij helemaal leeg laten lopen? Nee hoor....continu op spanning houden die dingen.

                  Ik heb twee accu's. Na elke shoot / keer gebruik gaat de gebruikte accu weer in de lader of hij nou nou 80% vol is of nog 40% vol...en gaat de 100% accu weer in de camera.

                  Bij moderne camera accu's is het juist heel slecht om ze steeds helemaal leeg te maken. Dit overigens ook getest op mijn oude camera. Daar had ik 5 batterijen voor. Allen van hetzelfde (third party) merk, batterijen een nummer gegeven. Nummers 1 t/m 3 steeds helemaal leeg laten lopen. Nummers 4/5 continu op spanning gehouden...nummers 1/3 waren na een jaar bijna niet bruikbaar meer. Nummer 4/5 (en de originele accu) zijn met de verkoop weer mee gegaan
                  Mijn objectieven zijn all round...

                  Comment


                  • #10
                    Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

                    Oorspronkelijk geplaatst door jeroen.k Bekijk bericht
                    Batterij helemaal leeg laten lopen? Nee hoor....continu op spanning houden die dingen.

                    Ik heb twee accu's. Na elke shoot / keer gebruik gaat de gebruikte accu weer in de lader of hij nou nou 80% vol is of nog 40% vol...en gaat de 100% accu weer in de camera.

                    Bij moderne camera accu's is het juist heel slecht om ze steeds helemaal leeg te maken. Dit overigens ook getest op mijn oude camera. Daar had ik 5 batterijen voor. Allen van hetzelfde (third party) merk, batterijen een nummer gegeven. Nummers 1 t/m 3 steeds helemaal leeg laten lopen. Nummers 4/5 continu op spanning gehouden...nummers 1/3 waren na een jaar bijna niet bruikbaar meer. Nummer 4/5 (en de originele accu) zijn met de verkoop weer mee gegaan
                    1000% gelijk

                    Comment


                    • #11
                      Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

                      Oorspronkelijk geplaatst door Bewaker Bekijk bericht
                      Voor batterijen is het ook belangrijk om deze helemaal leeg te maken, dit telt eigenlijk voor alle oplaadbare batterijen.
                      Opladen tot hij helemaal vol is.
                      Sommige opladers stoppen met opladen als de batterij vol zit.
                      Batterij ook niet te lang in de oplader laten zitten.
                      Bij NiCad batterijen klopt dit, bij Li-Ion en varianten is het tegendeel waar.

                      Je doet nl. schade als Li-Ion volledig zou ontladen. In de praktijk kun je die normaliter ook niet volledig ontladen wegens de ingebouwde veiligheid.
                      Vandaar dat je na een poosje wachten toch opnieuw je batterij een tijdje kan gebruiken.

                      Los van mijn antwoord, de Topicstarter lijkt me een ordinaire Scammer te zijn...
                      ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                      Comment


                      • #12
                        Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

                        Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                        Los van mijn antwoord, de Topicstarter lijkt me een ordinaire Scammer te zijn...
                        Dat leek mijn eerste gedachte ook Heb mijn antwoord dan ook gegeven voor overige geïnteresseerden die dat niet zo snel zien.
                        Mijn objectieven zijn all round...

                        Comment


                        • #13
                          Re: camera batterij Hoe , hoe vaak opladen????

                          Oorspronkelijk geplaatst door Bewaker Bekijk bericht
                          Voor batterijen is het ook belangrijk om deze helemaal leeg te maken, dit telt eigenlijk voor alle oplaadbare batterijen.
                          Dit telt alleen voor nikkel-cadmium batterijen.
                          Een nikkel-metaalhydride accu heeft al veel minder last van het geheugen-effect, en dat kan je voorkomen door ze af en toe eens helemaal op te gebruiken. Dat is dus niet elke keer nodig.

                          Maar het gaat hier over een lithium-ion accu, en die mag je zelfs niet helemaal leeg maken. Als die onder de 2,6V per cel komt, dan kan die beschadigd worden (in het slechtste geval explodeert ze dan als je ze terug probeert te laden). Er zit wel een beveiliging in de camera of de accu om dat te voorkomen, maar het is beter om een lithium-ion accu gewoon na elke fotoshoot bij te laden.
                          Het kan dus absoluut geen kwaad om die bij te laden als je maar een klein percentage van de capaciteit hebt gebruikt, daardoor is het dus mogelijk om altijd weer te beginnen met een 100% geladen accu.
                          Een lithium-ion accu diep ontladen, lager dan 20-30% van de bruikbare capaciteit verkort ook de levensduur.
                          Als je dus ziet dat de camera aangeeft dat de accu bijna leeg is, dan kan je beter de accu al verwisselen in plaats van te wachten tot de camera ermee ophoudt omdat de accu echt te ver ontladen is.

                          Vergelijk een lithium-ion met je auto-accu. Die gaat gemakkelijk 8 jaar (soms zelfs veel langer) mee als je ze nooit te ver ontlaadt. Dat geldt ook voor een ithium-ion accu.
                          Maar die lithium-ion accu heeft wel een voordeel door de veel lagere zelfontlading. Als je een auto te lang laat stilstaan, dan gaat de accu leeg door zelfontlading, dat is bij een lithium-ion accu niet het geval (tenzij je ze een aantal jaren laat liggen).
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment

                          Working...
                          X