Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax 35mm Macro, dacht ik.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Pentax 35mm Macro, dacht ik.

    Hoi
    Ik zag onlangs iemand met een 35mm macro (ik dacht van het merk Pentax)
    Deze lens schacht een 3 tal cm uit naar voren toe (tijdens scherpstelling naar min afstand of macro) maar dan tot mijn grote verbazing kwam er nog een 3.5cmm tubetoestand te voorschijn die men handmatig moest uittrekken, zoals een zonnekap van een telelens.
    Nu 35mm is toch nog altijd lichte groothoek en daar zijn de zonnekappen horizontaal zeer dun om geen ongewilde vignet te krijgen!

    Ik ben geen macro-kenner maar kan iemand me uitleggen wat de bedoeling hiervan is en gaat dat geen ongelofelijke zware vignet geven.
    Over het licht dat soms (bij zulke kleine macro afstanden) naar het onderwerp moet, nog maar te zwijgen.
    Ik snap het niet zo goed.

    Gooby

  • #2
    Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

    Dat objectief ken ik niet, maar vermoedelijk ga je hier de lenzengroep gewoon vooruit gaan trekken, wat de beeldcirkel (kant sensor) groter maakt, een beetje te vergelijken met een balg, dat brengt geen vignetering met zich mee.
    Groothoeken lenen zich zeer goed om extreme vergroting te maken, maar wel op een zeer korte werkafstand.

    Comment


    • #3
      Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

      Met de uitschuifbare zonnekap van de Pentax DA-35 Macro Limited is zeker niets verkeerd hoor.
      In tegendeel: je kan ze niet vergeten en je kan ze niet verliezen.
      Dat ze vignetting zou geven is gewoon klinkklare onzin.
      Wat wel zo is, bij macro-opnames tussen 1:1 en pakweg 1:4 kan ze er wel voor zorgen dat het licht op uw onderwerp afgeschermd wordt door de korte werkafstand. Dan schuif je ze gewoon een stuk of helemaal terug.
      Het omgekeerde van uw bewering is echter wel waar: de zonnekappen van bvb Canon, Nikon, Tamron, Sigma en Tokina macrolenzen zijn berekend voor gebruik op FF camera's en zijn dus veel te wijd bij gebruik op een toestel met APS-C sensor.
      Bij mijn weten is alleen bij de nieuwe Sigma 50-500 een zonnekap geleverd die aanpasbaar is voor gebruik op FF én APS-c.
      Verder is deze Pentax DA-35 Macro Limited een juweeltje van een lens op ieder vlak:
      - Optisch uitstekend
      - Ook mechanisch een juweeltje door zijn bouw (helemaal metaal, zelfs de zonnekap en de filterdraad), afstandsschaal en scherptediepteschaal gegraveerd ipv in zeefdruk geprint...

      Deze lens is een universele vervanger voor de 50 mm standaardlens van weleer, met als bonus dat ze 1:1 macro kan.

      Ook de metalen lensdop is perfect afgewerkt met zwart vilt binnenin. Dit is de enige lensdop die na een rit van 100 km. in de topkoffer van mijn motorscooter nog stevig op het objectief zit. En mijn glasbak gaat van 8 tot 500 mm, extender niet meegerekend.
      Groetjes van tozumi

      Bezoek hier mijn webstek

      Comment


      • #4
        Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

        't Is de zonnekap zoals Tozumi komt te schrijven, niks uittrekbare lensgroepen...

        Inderdaad niet vergeten dat dit een objectief is voor APS-C, van vignettering is geen sprake.

        Optisch is deze overigens hetzelfde ontwerp als de Tokina 35mm macro. Alleen is de uitvoering van Pentax m.i. veruit superieur... 't Is dan ook een limited.

        Naast de DA35/2.8 limited macro heeft Pentax ook uitschuifbare zonnekappen op de DA15/4 limited (tulpvormig, want da's nog een heel stuk meer breedhoek) en op de oudere FA77/1.8 limited. Werkt uitstekend hoor!!

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

          Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
          't Is de zonnekap zoals Tozumi komt te schrijven, niks uittrekbare lensgroepen...

          Inderdaad niet vergeten dat dit een objectief is voor APS-C, van vignettering is geen sprake.

          Optisch is deze overigens hetzelfde ontwerp als de Tokina 35mm macro. Alleen is de uitvoering van Pentax m.i. veruit superieur... 't Is dan ook een limited.

          Naast de DA35/2.8 limited macro heeft Pentax ook uitschuifbare zonnekappen op de DA15/4 limited (tulpvormig, want da's nog een heel stuk meer breedhoek) en op de oudere FA77/1.8 limited. Werkt uitstekend hoor!!

          Wim
          Hoi Wim en anderen
          Bedankt iedereen.
          Limited staat dat voor: kleine oplage of collectoritem?

          Ik ga me eerst de XZ-1 F/1.8 van Olympus aanschaffen.
          (pas leverbaar eind deze maand)
          Daarna mss een Pentax SLR, als ik iets tekort kom tenminste.
          Gooby

          Comment


          • #6
            Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

            Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
            Limited staat dat voor: kleine oplage of collectoritem?
            De eerste limited was een zilverkleurige FA43/1.9. Deze was inderdaad beperkte oplage bij een ditto zilverkleurige SLR. Ik meen dat Pentax deze in productie hield omwille van de onverhoopt hoge vraag, waarna ze nadien nog een FA31/1.8 en FA77/1.8 met gelijkaardige eigenschappen aan het gamma toevoegden. Deze kregen dan ook het predicaat limited. Limited is intss synoniem geworden voor hoogwaardige relatief compacte en lichtsterke vaste brandpunten in metalen behuizing. De DA limited generatie (DA40/2.8, DA21/3.2, DA70/2.4, DA15/4, DA35/2.8) is meer naar het compacte gegroeid en liet daarbij het relatief lichtsterke varen.

            Echt beperkte oplage is het niet meer, behalve dan dat de FA limiteds niet constant in productie zijn, maar dat de productie nog af en toe (afh van de vraag) opnieuw opgestart wordt. Ze worden intss overigens niet langer in Japan gemaakt maar in één van Pentax's overzeese fabrieken.

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment


            • #7
              Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

              Oorspronkelijk geplaatst door ishpuini Bekijk bericht
              De eerste limited was een zilverkleurige FA43/1.9. Deze was inderdaad beperkte oplage bij een ditto zilverkleurige SLR. Ik meen dat Pentax deze in productie hield omwille van de onverhoopt hoge vraag, waarna ze nadien nog een FA31/1.8 en FA77/1.8 met gelijkaardige eigenschappen aan het gamma toevoegden. Deze kregen dan ook het predicaat limited. Limited is intss synoniem geworden voor hoogwaardige relatief compacte en lichtsterke vaste brandpunten in metalen behuizing. De DA limited generatie (DA40/2.8, DA21/3.2, DA70/2.4, DA15/4, DA35/2.8) is meer naar het compacte gegroeid en liet daarbij het relatief lichtsterke varen.

              Echt beperkte oplage is het niet meer, behalve dan dat de FA limiteds niet constant in productie zijn, maar dat de productie nog af en toe (afh van de vraag) opnieuw opgestart wordt. Ze worden intss overigens niet langer in Japan gemaakt maar in één van Pentax's overzeese fabrieken.

              Wim
              Die 35mm macro was in ieder geval vlijmscherp op het Pentax X5 display.

              Gooby

              Foutje X5 moet K-5 zijn denk ik.
              Last edited by Gooby; 11 februari 2011, 18:30. Reden: foutje verbeterd

              Comment


              • #8
                Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

                Welke ringflitser past goed bij die 35mm Macro?
                St Valentijn, hé

                Gooby

                Comment


                • #9
                  Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

                  Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                  Nu 35mm is toch nog altijd lichte groothoek en daar zijn de zonnekappen horizontaal zeer dun om geen ongewilde vignet te krijgen!

                  Ik ben geen macro-kenner maar kan iemand me uitleggen wat de bedoeling hiervan is en gaat dat geen ongelofelijke zware vignet geven.
                  Over het licht dat soms (bij zulke kleine macro afstanden) naar het onderwerp moet, nog maar te zwijgen.
                  Ik snap het niet zo goed.
                  De maximale beeldhoek van een objectief geldt alleen voor scherpstelling op oneindig.
                  Dichterbij ingesteld verkleint die hoek geleidelijk (bijna verwaarloosbaar tot circa 10x de brandpuntsafstand) om in het macrobereik erg klein te worden.
                  Het effect daarvan merk je vooral doordat de kans op bewegingsonscherpte toeneemt (zoals ook het geval is met telelenzen en hun kleine beeldhoek).
                  Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

                    Oorspronkelijk geplaatst door Jazzer Bekijk bericht
                    De maximale beeldhoek van een objectief geldt alleen voor scherpstelling op oneindig.
                    Dichterbij ingesteld verkleint die hoek geleidelijk (bijna verwaarloosbaar tot circa 10x de brandpuntsafstand) om in het macrobereik erg klein te worden.
                    Het effect daarvan merk je vooral doordat de kans op bewegingsonscherpte toeneemt (zoals ook het geval is met telelenzen en hun kleine beeldhoek).
                    Mooi uitgelegd en ik begrijp het nu voor 100%.
                    Dank u Jazzer

                    Comment


                    • #11
                      Re: Pentax 35mm Macro, dacht ik.

                      Oorspronkelijk geplaatst door Gooby Bekijk bericht
                      Welke ringflitser past goed bij die 35mm Macro?
                      St Valentijn, hé

                      Gooby
                      Misschien een zeer domme vraag, maar kan je met zo'n ringflits héél kort bij het onderwerp zitten.
                      Die 35mm kan heel close scherpstellen, gaan die foto's dan niet overbelicht zijn op zo'n korte afstand?
                      Die Pentax ringflits is wel vrij prijzig. 430 €

                      Graag wat adviezen, praktijk en of ervaringen, met deze flits in combinatie met de 35mm limited Macro, svp.

                      Dank u
                      Gooby

                      Comment

                      Working...
                      X