Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

dode pixel in nikon d50

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • dode pixel in nikon d50

    Onlangs kwam ik tot de vervelende ontdekking dat ik een dode pixel (rode punt) in mijn digitale camera nikon d50 had. In heel veel foto's, vooral de wat donkere, was dit duidelijk zichtbaar. Het halve internet afgestroopt waarbij ik tot de ontdekking kwam dat ik maar beter een nieuwe kon kopen.EN dat was nu niet de bedoeling.!!!
    Het probleem heb ik niet kunnen teckelen.
    Ik kreeg een tip dat met een fotoprogramma die rode punt kon verwijderen. Na de nodige uren "knutselen"in mijn fotoprogramma PSP 8 (paint shop Pro) met het onderdeel krasjes verwijderen (gekoppeld aan het kloonpenseel) kon ik alle rode punten perfect verwijderen. De kleur EN de structuur wordt netjes hersteld. Je ziet er geen barst van.
    Kost wel enige extra tijd bij het shoppen van de foto's (de meeste doen dit toch al) maar is lang niet zo duur dan een nieuwe camera kopen. Behoudens die dode pixel is de camera en de sigma zoomlens 18-200 perfect.
    Dus gewoon doorgaan.
    (tip: degene die wat meer wil weten over het fotoshoppen,kijk eens op de site www.gratiscursus.be.)
    Last edited by germiek; 9 februari 2011, 15:01. Reden: tikfoutjes

  • #2
    Re: dode pixel in nikon d50

    Ik had er ook wel een paar op mijn d50 op hogere iso's, lightroom filtert die er automatisch uit.

    Comment


    • #3
      Re: dode pixel in nikon d50

      Gewoon binnen doen bij Procirep in Brussel, klaar terwijl je wacht.

      Ze kunnen in de software van je camera die pixel "fixen"

      Wat het kost weet ik niet maar denk dat het niet echt duur kan zijn.

      Comment


      • #4
        Re: dode pixel in nikon d50

        Volgens mij heb je geen dode pixel (is zwart), maar een vaste pixel. Zelf ken ik er niet veel van, maar heb dat hier gelezen: http://forum.belgiumdigital.com/f9/h...el-340147.html Daar staan ook nog interessante tips voor je.
        Facebook & http://www.nelemispelonphotography.be/

        Comment


        • #5
          Re: dode pixel in nikon d50

          fotografeer jij in raw of jpg? Ik heb er eentje in mijn D40x maar enkel in jpg
          En daar ik nooit jpg gebruik eigenlijk geen last van. (Ik denk lightroom dit wegpoetst via basis ruisreductie kleurtint 25)
          Flickr

          Comment


          • #6
            Re: dode pixel in nikon d50

            Dode pixels zijn permanent, hot pixels niet.
            Een dood pixel (wit of zwart) staat altijd op de zelfde plaats en een hot pixel (gekleurd) willekeurig over het gehele beeld.
            Dit kan je testen door een foto te maken met de lensdop geplaatst en een opname te maken met de langst
            mogelijke sluitertijd, door lichtversterking bij lange sluitertijden ontstaan dan hotpixels.
            De Olympus E10 heeft hier altijd last van gehad, maar met voldoende licht geen probleem.

            Groeten,
            Eric

            Comment

            Working...
            X