Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

ND4 filter: Cokin of Hoya?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • ND4 filter: Cokin of Hoya?

    Voor een ND4 filter vond ik op internet 2 merken. COKIN aan 15€ en HIYA voor 34€.
    Wil dit prijsverschil zeggen dat er ook een (groot) kwaliteitsverschil of donkerteverschil is?
    Alvast bedankt...
    Stel je kritieken niet te scherp...
    Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

  • #2
    Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

    De 4 op na de ND duid normaal aan het aantal stappen dat de filter verduistert, dit moet dus hetzelfde zijn voor elk merk.
    Prijsverschillen zullen dus in kwaliteit (optisch en bouw), leverancier en merkstatus zijn.
    Nikon D300² met MB-D10, verzameling intelligent Nikkor glaswerk 6 tem 600+ en TC-14E/17E II, SB900²/SB800², R1C1, FlexRing 6400, B&W/Lee/Singh-ray Filters, extra pootjes van Manfrotto/Gitzo/Joby,...
    "Casu Consulto - Modo Fac"

    Comment


    • #3
      Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

      Bij Hoya staat nader toegelicht dat het filter uit meerdere lagen is opgebouwd hetgeen de kleurgetrouwheid ten goede zou komen. Hierover staat niets bij de Cokinfilter maar ik wil weten of dat dan perse niet zo is daarbij???

      De bedoeling is betere landschapsfoto's bij zeer heldere luchten te maken alsook enkele stops onderbelichten bij beekjes en rivieren teneinde een langere sluitertijd te kunnen gebruiken...

      Ik heb reeds een polafilter, valt die te combineren met de NDfilter zodat ik niet perse naar ND8 moet gaan?

      Veel vrgen misschien, maar elk kleinste antwoordje wordt in dank afgenomen!!!

      Merci
      Stel je kritieken niet te scherp...
      Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

      Comment


      • #4
        Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

        Ik heb gisteren de LCW Fader MK II ontvangen.. Variable ND filter van 2 tot 8 stops.

        Ben eens benieuwd.
        ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

        Comment


        • #5
          Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

          Neem geen Cokin, ik heb ze gehad. Ze geven je foto's een paarse zweem mee.

          Het is er wel uit te halen met een bewerkingsprogramma.

          Comment


          • #6
            Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

            Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
            Ik heb gisteren de LCW Fader MK II ontvangen.. Variable ND filter van 2 tot 8 stops.

            Ben eens benieuwd.
            Ik wist niet dat dit bestond... Ik ben net zo benieuwd als jij. Zou je me op de hoogte kunnen houden van je bevindingen aub? Deze spreekt me immers enorm aan...
            Alvast bedankt.
            Stel je kritieken niet te scherp...
            Fujifilm XT20 - Fujinon XF 18-55mm - Fujinon XF 35mm F2.0 - Nissin i60A - Nissin Air 1 commander

            Comment


            • #7
              Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

              Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
              Ik heb gisteren de LCW Fader MK II ontvangen.. Variable ND filter van 2 tot 8 stops.

              Ben eens benieuwd.
              T'zal eerder 2 tot 5 a 6 stops zijn vrees ik....heb diezelfde variabele filter ook. De waarde tot 8 stops klopt gewoon niet.

              De gewone circulaire filters houden 1stop (ND2) 2 stops (ND4) en 3 stops (ND8) tegen. Sommige merken gebruiken nog andere cijfers om de waarde aan te duiden . 1 stop (nd 0.3) 2 stops (nd 0.6) en 3 stops( nd 0.9). Verwarrend allemaal natuurlijk...waarom ze niet gewoon het aantal stops gebruiken welke het filter tegen houd. Je kunt ND filters samen met elkaar(stacken) en op polarisatiefilters gebruiken......enkel zal je moeten opletten voor vignettering. Meer dan één filter tegelijk opschroeven zal vooral bij gebruik van breedhoekobjectieven de uithoeken van de foto verdonkeren.
              Last edited by RUPSELKOPKE; 9 februari 2011, 11:47.
              Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
              http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

              Comment


              • #8
                Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

                Met een Cokin filtersysteem beschik je over filters die je m.b.v. een adapter en een filterhouder op elk objectief kan bevestigen. Groot voordeel hiervan is dat je niet voor elk objectief met zijn eigen maat schroefdraad een nieuw filter hoeft aan te schaffen.
                Voor algemeen gebruik zijn de resultaten met de Cokin filters prima te noemen, en het kost je ook geen kapitaal om een leuk filtersetje op die manier samen te stellen.
                Eventuele lichte kleurzweem kan m.b.v. fotosoftware makkelijk verwijderd worden...vooral makkelijk als je in RAW fotografeert.
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Mysti Bekijk bericht
                  Ik wist niet dat dit bestond... Ik ben net zo benieuwd als jij. Zou je me op de hoogte kunnen houden van je bevindingen aub? Deze spreekt me immers enorm aan...
                  Alvast bedankt.
                  Zeker, kijk ook hier: http://forum.belgiumdigital.com/f36/...?highlight=lcw

                  (let op momenteel zitten ze aan versie 2)
                  ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                  Comment


                  • #10
                    Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

                    Oorspronkelijk geplaatst door RUPSELKOPKE Bekijk bericht
                    T'zal eerder 2 tot 5 a 6 stops zijn vrees ik....heb diezelfde variabele filter ook. De waarde tot 8 stops klopt niet.
                    En tevreden van?
                    ITers are like mushrooms. We just keep them in the dark and throw sh!t at them. They love it

                    Comment


                    • #11
                      Re: ND4 filter: Cokin of Hoya?

                      Oorspronkelijk geplaatst door Destn Bekijk bericht
                      En tevreden van?
                      Het filter is degelijk gemaakt en je kunt traploos de waarde instellen. De kostprijs was ook veel lager dan een reeks nd filters met verschillende waardes. Maar de belofte van 8 stops haal je met deze filter spijtig genoeg niet.
                      Canon 5DmkII,1DmarkIIn, Canon 5D ,Canon 7D, Canon 30D(IR580nm), Canon 20D(IR680nm). Gitzo 1548, Lenskes van 10-500mm
                      http://www.flickr.com/photos/5982139...48229987/show/

                      Comment

                      Working...
                      X