Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

    Sinds een tijdje ben ik gepassioneerd met fotografie bezig en begin ik te dromen van een Elinchrom D-Lite setje.

    Na wat gelezen te hebben over strobist groeit ook hier mijn interesse in. Ik heb ook wel zin om eens een workshop te volgen om het te ontdekken. Maar voor ik er aan begin zou ik eerst wat meer willen weten wat het eigenlijke doel is. Werken met losstaande flitsers had ik al begrepen. Maar wat is eigenlijk het doel van strobist. Wat is het verschil met een studioset maar dan niet naar de materialen toe maar naar het te bereiken resultaat.
    M.a.w. welk soort shoot doe je met een studio set en wat doe je met een strobist set.

    Stel dat ik met strobist wil beginnen welk set heb ik dan nodig en hoeveel kost dit ongeveer? Heb nu een EOS 50D.
    Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

  • #2
    Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

    strobist = lichtgewicht off-camera flitsen op locatie.

    G
    fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
    Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

    Comment


    • #3
      Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

      ehm.... heb je de sticky in deze forumsectie niet gezien?
      www.indetailfotografie.nl

      Comment


      • #4
        Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

        Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht

        Stel dat ik met strobist wil beginnen welk set heb ik dan nodig en hoeveel kost dit ongeveer? Heb nu een EOS 50D.
        eerste sticky bovenaan dit forumonderdeel. Daar staat alles wat je nodig hebt om te starten netjes uitgelegd.

        't is niet duur, enige onderdeel in de fotografie waarvan ik in de andere richting omver viel van de prijzen. Als je echt off camera wil werken, laat je dan geen peperdure, merkeigen TTL flitser aansmeren, maar een simpele manuele flitser.
        The Knight That Says Ni...kon

        Comment


        • #5
          Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

          Wellicht heb je hier ook iets aan ?
          Het voornaamste concept van strobist fotografie is dat je de flitser van je camera haalt en het flitslicht in een hoek je model te laat bereiken, waardoor een natuurlijker en prettiger resultaat ontstaat. Als je eenmaal de flitser van de hotshoe van je camera hebt gehaald en hem van afstand bedient gaat er een hele nieuwe wereld open van creatieve belichtingsmogelijkheden.

          Comment


          • #6
            Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

            Oorspronkelijk geplaatst door Superdaantje Bekijk bericht
            Wellicht heb je hier ook iets aan ?
            http://www.digitalefotografietips.nl...istfotografie/

            Deze is inderdaad zeer duidelijk. Bedankt.

            Ik dank dat ik toch maar eens een workshop bij Koen ga volgen.

            In verband met de sticky van Koen. Het overzicht is heel duidelijk en handig maar ik was daarnet eens op de site van studio 73 en konijn naar de materialen aan het zoeken maar ik merk dat er vele niet tussen staan.
            Is het eigen aan strobist dat je best materialen via het net aankoopt?
            Iemand tips welke flitsers prijs/kwaliteit aan te raden zijn voor mijn Canon. Als beginner in deze materie moeten het niet direct de topproducten zijn maar anderzijds wil ik ook niet na 3 x te gebruiken zeggen van had ik maar die gekocht want dit is ook maar rommel. Welke trigger is een aanrader voor mijn Canon of zijn deze universeel?
            Last edited by Tim76; 8 februari 2011, 20:25.
            Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

            Comment


            • #7
              Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

              Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
              Als je echt off camera wil werken, laat je dan geen peperdure, merkeigen TTL flitser aansmeren, maar een simpele manuele flitser.
              Toch kan een peperdure, merkeigen flitser, je in bepaalde situaties een meerwaarde bieden t.o.v. van de goedkopere merken.

              Maar ik heb ondertussen vernomen uit diverse bronnen dat je dan geen "echte" Strobist bent

              De voordelen voor mij:
              - High speed sync (tot 1/8000 als ik wil).
              - Mogelijkheid tot het regelen van vermogen zonder heen-en-weer te lopen.
              - TTL ondersteuning (maar dat is blijkbaar taboe bij Strobisten).
              - Consistent flitsvermogen.

              Dit is mijn persoonlijke mening ...

              Om van start te gaan kan je inderdaad de goedkopere merken bekijken, maar indien je budget het toelaat zou ik toch een merkeigen flits kopen om ten volle te genieten van de comptabiliteit op vlak van remote TTL.
              www.fotofolio.be

              Comment


              • #8
                Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                En zoiets als dit is dan eigenlijk niet veel als ik jullie goed begrijp?
                Opzoek naar de beste links? Je vind ze op de Studio73.be Startpagina plaats nu ook je eigen links
                Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                Comment


                • #9
                  Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
                  En zoiets als dit is dan eigenlijk niet veel als ik jullie goed begrijp?
                  http://shop.studio73.be/photo/flashe...mate-flash-kit
                  voor de zekerheid: de flits en trigger zitten niet in de prijs begrepen

                  Westcott is wel prima kwaliteit. Heb zelf de Apollo-softbox (28").
                  Last edited by Sam Jae; 9 februari 2011, 06:51.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                    Ben het met Tom-Fotofolio eens over de merkeigen flitsers.
                    In heel wat situaties bieden de merkeigen flitsers een hele boel voordelen.
                    Ik zou zelfs aanbevelen te starten met een merkeigen ttl flitser.

                    Goedkoop starten of als extra aanvullend licht: de youngnuo flitsjes of gelijkaardige: veel licht voor de prijs.
                    Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                    Comment


                    • #11
                      Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                      Ik volg in deze ook.
                      Zou zeker als eerste flitser een merkgebonden flitser aankopen, oa voor het gebruik van ttl eventueel in combi met de high speed synchro.
                      Als je achteraf extra flitsers nodig hebt en je kiest om manueel je flashes in te stellen, koop dan gewoon wat goedkopere flitsers bij. Eventueel enkele tweedehands flitsers zoals de SB-28 of SB-26 van Nikon (zeer goede flashes).

                      @Tom : niet te kort door de bocht gaan door te gaan veralgemenen hé.
                      Gisteren een lezing gehouden over "strobistfotografie", en jawel zelfs wij hebben gesproken over ttl en high-speed sync. (dus taboe ???)
                      Maar langs de andere kant moet je wel toegeven dat je met dat systeem merkgebonden bent en dat het bijvoorbeeld niet zal werken als je morgen een hasselblad of mamiya middenformaatcamera wenst te gebruiken.
                      Verder wordt de high-speed en ttl ook niet ondersteund door de mobiele studioflitsers van bijv. bowens, elinchrom, hensel etc.... En ja, het is toch wel handig als de mensen leren werken op een manier dat ze dit kunnen toepassen in dergelijke situaties.

                      Ik heb persoonlijk de omgekeerde indruk. Voor sommige mensen die gebruik maken van het cls, ttl en high speed sync systeem, is manueel werken blijkbaar een taboe geworden. Just my 2 cents
                      www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                      Comment


                      • #12
                        Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                        Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                        Toch kan een peperdure, merkeigen flitser, je in bepaalde situaties een meerwaarde bieden t.o.v. van de goedkopere merken.

                        Maar ik heb ondertussen vernomen uit diverse bronnen dat je dan geen "echte" Strobist bent

                        De voordelen voor mij:
                        - High speed sync (tot 1/8000 als ik wil).
                        - Mogelijkheid tot het regelen van vermogen zonder heen-en-weer te lopen.
                        - TTL ondersteuning (maar dat is blijkbaar taboe bij Strobisten).
                        - Consistent flitsvermogen.

                        Dit is mijn persoonlijke mening ...

                        Om van start te gaan kan je inderdaad de goedkopere merken bekijken, maar indien je budget het toelaat zou ik toch een merkeigen flits kopen om ten volle te genieten van de comptabiliteit op vlak van remote TTL.

                        Ik kan je hier 100 % in volgen, en aansluitende op de door U vermelde voordelen zou ik het is meer willen hebben naar de uitbouw van een universeel systeem, een systeem dat gebaseerd is op merkeigen flitsers, namelijk de EX 580 van Canon, inderdaad de duurste flitser, maar je hoeft ze maar éénmaal te kopen en ze doen echt héél veel. Ik heb er twee in gebruik, met een batterypack CP-E4 voor iedere flitser. Ik kan ze dus gebruiken on camera zoals bedoeld, bij het werken met twee body's heeft iedere body zijn flits. Ik kan ze gebruiken off camera met de ST-E2 trigger van Canon, en dan heb ik het volle behoudt van de ETTL. Maar door de aankoop van Hotshoe blokjes met een middenaftakkening naar een 3,5 jack kan ik deze flitsen ook inzetten " The Strobist Way " en als trigger gebruik, ik dan de Skyports van Elinchrom, die ik ook gebruik in mijn studio voor de studioflitsen.

                        Door dit te combineren krijg je een bijzonder veelzijdig systeem, waar het ene ook werkt voor en met het andere, aldus hoef je je materiaal slechts éénmaal te kopen, wat duurder is in aanschaf, maar geen verlies in verkoop betekent, Je start met het juiste materiaal.

                        MVG, Jeff C.
                        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                        Comment


                        • #13
                          Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                          Bedankt voor de uitleg.

                          Ik heb een week geleden nog een Speedlite 430 II gekocht. Als ik dit allemaal lees had ik dit beter niet gedaan en meteen voor de 580 gegaan.
                          Nog even een waarschijnlijk domme vraag. Waarom is de 430 niet geschikt voor strobisme?

                          Wat vinden jullie van de Yougnuo YN560 flitsers? Zijn ze ok? Zijn ze compatibel met Canon? Voor- en nadelen?

                          Alvast bedankt
                          Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

                          Comment


                          • #14
                            Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                            Oorspronkelijk geplaatst door pete Bekijk bericht
                            @Tom : niet te kort door de bocht gaan door te gaan veralgemenen hé.
                            Gisteren een lezing gehouden over "strobistfotografie", en jawel zelfs wij hebben gesproken over ttl en high-speed sync. (dus taboe ???)
                            Peter, ik heb NERGENS gesproken over jullie
                            Er zijn meerdere mensen op de wereld die "strobist" -technieken aanleren - op verschillende fora en daar lees ik nog steeds dat je 100% manueel moet werken.

                            BTW, als ik mijn Rangers op lokatie gebruik dan moet ik ook manueel werken, ik ben dus de laatste die zal zeggen dat je TTL moet gebruiken, gelieve dat ook niet te veralgemenen.

                            Uit ervaring weet ik dat veel mensen starten met het aankopen van veel (goedkoop) materiaal & accessoires ... als ik dan de optelsom maak van hun arsenaal aan flitsen dan vind ik (persoonlijk) dat een merkeigen flits een betere investering was.
                            www.fotofolio.be

                            Comment


                            • #15
                              Re: Wie kan mij wat meer vertellen over strobist

                              Oorspronkelijk geplaatst door Fotofolio Bekijk bericht
                              Peter, ik heb NERGENS gesproken over jullie
                              Er zijn meerdere mensen op de wereld die "strobist" -technieken aanleren - op verschillende fora en daar lees ik nog steeds dat je 100% manueel moet werken.

                              BTW, als ik mijn Rangers op lokatie gebruik dan moet ik ook manueel werken, ik ben dus de laatste die zal zeggen dat je TTL moet gebruiken, gelieve dat ook niet te veralgemenen.

                              Uit ervaring weet ik dat veel mensen starten met het aankopen van veel (goedkoop) materiaal & accessoires ... als ik dan de optelsom maak van hun arsenaal aan flitsen dan vind ik (persoonlijk) dat een merkeigen flits een betere investering was.
                              Tom, ik weet dat jij de rangers van elinchrom gebruikt en dus manueel werkt op dat moment. Ik twijfel trouwens ook zeker niet aan je kennis om dit correct te doen.
                              Dus opmerking was niet naar jou toe...

                              Maar ik vond het eerlijk gezegd een beetje vervelend dat je in je opmerking schreef dat TTL voor "strobisten" taboe was. Gezien wij in ons project het woord strobist gebruiken wordt de link dikwijls willens nillens gelegd naar ook ons project en dat vind ik persoonlijk jammer. Zet dan in het vervolg dat sommige strobisten TTL een taboe vinden en dan geef ik je 110% gelijk !!!

                              Wat betreft het arsenaal aan goedkoop materiaal die achteraf niet goed genoeg blijkt te zijn, ben ik ook mee akkoord. Ik zie zelf maar al te dikwijls mensen die achteraf een miskoop hebben gedaan om enkele euro's uit te sparen, en op het einde van de rit wordt die rekensom idd "duurder".

                              Hoop dat het misverstand bij deze van de baan is...

                              groeten, Peter
                              www.strobistworkshops.be - www.fotobedrijf.be

                              Comment

                              Working...
                              X