Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

    Af en toe is een camerabody aan vervanging toe.
    Ik meen dat mijn D70s, stilaan een vervanging toe is.
    Het toestel zelf werkt nog behoorlijk,
    amper30.000 kliks.

    Er zijn echter overwegingen die mij doen besluiten de body te vervangen.
    Ten eerste is er een klein probleem, met dataopslag.
    - de D70s begint af en toe te sputteren bij dataopslag, het gekende probleem bij dit type camera, wat na een 4 tal jaar vaak de kop opsteekt.
    Het ligt niet aan op opslagmedium, het probleem zit in de D70s zelf, wie een D70 heeft zal het probleem wellicht kennen.
    Ten tweede loop ik tegen bepaalde beperkingen van de camera op,
    de fotografie hobby evolueert, toen ik de D70s kocht, voldeeed de camera aan mijn behoeften,
    recentelijk ben ik mij graan toeleggen op close up/macrofotografie, zeg maar alles wat boven afbeeldingmaatstaf 1:2 ligt.
    Ook maak ik tegenwoordig vaak uitsneden van mijn opnames, deze moeten dienen om op een forum te plaatsen, indien er niet genoeg pixels overblijven, is de uitsnede niet meer geschikt.

    Bijgevolg mis ik momenteel bij de D70s 3 zaken:
    - goeie prestaties bij hogere Iso waarden, bij de D70s is Iso 400 zowat de bruikbare, hoger geeft te veel beeldruis.
    - meer megapixels, de D70s is een 6 megapixel camera, bij een redelijke crop, is dit aan de lage kant.
    - de mogelijkheid om de spiegel op voorhand omhoog te klappen, voordat de sluiter open gaat, bij macrofotografie krijg je makkelijk bewegingonscherpte, veroorzaakt door de trillingen bij het openklappen van de spiegel, net voor de sluiter open gaat.


    De nieuwe camera zou dus zeker 3 zaken moeten aan boord hebben:
    1 Goede prestaties op hogere iso waarden,
    2 Een redelijk aantal Megapixels, zodat een crop nog altijd goed overkomt op beeldscherm. Ik dacht aan 12 Megapixels, mag ook wat meer zijn, maar als het er teveel zijn, krijg ik misschien last met een aantal lenzen, die dit niet aankunnen.
    3 De spiegel moet naar omhoog kunnen voordat de sluiter opengaat, om bewegingonscherpte door trillingen te voorkomen, bij macro opnames.

    Bovendien is een vrij grote display een pluspunt, de display van de D70s, is naar mijn gevoel veel te klein.

    Video opnemen hoeft niet, heb ik niet nodig, al mag deze wel aan boord zijn.

    Het budget wat ik aan een nieuwe body wil besteden is pakweg 1500 euro.

    Nu had ik gedacht dat de D7000 en de D90 in aanmerking kunnen komen, op voorwaarde dat de spiegel, op voorhand kan opengeklapt worden, gezien het gebruik bij macro opnames, is dit een condicio sine qua non.

    In principe spreekt de D7000 me het meest aan, omwille van de nieuwe technologie,
    de D90 is toch al wat langer op de markt, en zal weldra niet meer beschikbaar zijn, neem ik aan.
    Ergens ben ik echter bevreesd, voor mogelijk kinderziektes bij de D7000.

    Een nieuwe body aanschaffen is keuzes maken.

    Ik had graag jullie raad in deze.
    Want ik ken de 2 camera's helemaal niet, al heb ik ooit een D90 in handen gehad, maar niet mee gewerkt,
    de D7000 heb ik nog nooit in het echt gezien,
    ben dus aangewezen op jullie ervaring.
    Met dank.
    Nikon D7000, en wat glas.
    http://blog.seniorennet.be/pacha/

  • #2
    Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

    Heb je al eens aan de D300s gedacht ?
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

      Oorspronkelijk geplaatst door Tootsie Bekijk bericht
      Heb je al eens aan de D300s gedacht ?
      +1 is ook mijn antwoord
      Racing Pics
      Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

      Comment


      • #4
        Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

        En voor kinderziektes niet al te bang zijn...mochten er al wat kinderziektes zijn, dan worden deze dmv firmware upgrades snel verholpen.


        Maar een D300S zou ik ook geen gekke keus vinden, alhoewel een D7000 toch ook best een fijne cameraatje is "specwise" dan...
        Mijn objectieven zijn all round...

        Comment


        • #5
          Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

          Oorspronkelijk geplaatst door pacha Bekijk bericht
          In principe spreekt de D7000 me het meest aan, omwille van de nieuwe technologie,
          de D90 is toch al wat langer op de markt, en zal weldra niet meer beschikbaar zijn, neem ik aan.
          Ergens ben ik echter bevreesd, voor mogelijk kinderziektes bij de D7000.
          Eigenlijk heb je je keuze al gemaakt: D7000
          En kinderziektes ... ? Het is geleden van de D70 (2003) dat Nikon nog een systematisch probleem had. Niet aarzelen dus! Ik geniet zelf al enkele maanden van een onovertrefbare D7000.
          Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
          Fujifilm X100V - Sony RX100M3

          Comment


          • #6
            Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

            Dank voor jullie reactie.
            Moet toegeven aan de D300S, heb ik helemaal niet gedacht.

            Het is een semi-professioneel model, als ik het goed heb.
            Eigenlijk zegt dit me wel wat, want aan de 'pretstanden' van sommige camera's, heb ik niks, gebruik ze nooit.

            Wat vooral belangrijk is voor mij, is de mogelijkheid om de spiegel op te klappen, op voorhand, Mirror lock-up, heet dit bij canon.
            Nikon heeft dit systeem niet bij mijn weten.
            Er zijn Nikon camera's,
            zoals de D80 en D90 bijvoorbeeld, die een systeem hebben, welke “exposure delay” heet.
            Het komt erop neer dat de spiegel, ongeveer 1 seconde, voordat de sluiter opengaat, omhoog klapt.
            Op deze manier worden de trillingen veroorzaakt, door het openklappen van de spiegel, verminderd, hetgeen vooral belangrijk is bij macro opnamen.

            Nu is mijn vraag heeft de D300s, een vergelijkbaar systeem?

            Bijkomend had ik graag van jullie een paar bijkomende argumenten, om te kiezen voor de D300s,
            ik neem aan dat jullie deze camera door en door kennen, jullie zijn dus erg goed geplaatst om er alles over te weten.

            Met dank voor de moeite die jullie nemen, om mij de nodige raad te geven,
            bij het nemen, van een belangrijke beslissing, op fotografie gebied.
            Nikon D7000, en wat glas.
            http://blog.seniorennet.be/pacha/

            Comment


            • #7
              Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

              D7000 heeft Mirror lock-up. D300s ook.

              D300s is interessant wanneer je houdt van een grotere en zwaardere body. Bij de D7000 zijn vrijwel alle mogelijkheden van de D300s (en nog meer) gebundeld in een iets kleinere body. Dit heeft mij doen kiezen voor de D7000.
              Fujifilm X-H1 - 16mm f/2.8 - 23mm f/2 - 35mm f/1.4 - 50mm f/2 - 90mm f/2 - 10-24mm f/4 - 18-55mm f/2,8-4 - 55-200mm f/3.5-4.8 - 18-135mm f/3,5-5,6
              Fujifilm X100V - Sony RX100M3

              Comment


              • #8
                Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

                Simpele reden waarom ik gekozen heb voor de D300S (en niet de D7000)
                - De grotere body ligt mij beter in de hand
                - De scene modes die er niet meer opstaan
                - iso, wb enz aanpassen via een knop vanboven (ipv links opzij vondk toch niet zo handig)
                - 51 scherpstel punten ipv 38
                Racing Pics
                Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                Comment


                • #9
                  Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

                  Oorspronkelijk geplaatst door Wivo Bekijk bericht
                  D7000 heeft Mirror lock-up. D300s ook.

                  D300s is interessant wanneer je houdt van een grotere en zwaardere body. Bij de D7000 zijn vrijwel alle mogelijkheden van de D300s (en nog meer) gebundeld in een iets kleinere body. Dit heeft mij doen kiezen voor de D7000.
                  100% procent mee eens. In een D300 zit toch techniek van meer dan 2 jaar terug. Behalve ergonomie en hoeveelheid scherpstelpunten (wie gebruikt ze nu alle 51) legt een d300 het toch wel af tegen de d7000
                  D7000 + 35mm 1.8 + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 + 100mm 2.8 / Fuji X-E1 + 18-55mm

                  Comment


                  • #10
                    Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

                    http://snapsort.com/compare/Nikon_D3...on_D7000/score ( haal eruit wat jij nodig acht )

                    heb het nogal gezegd ,ben heel tevreden over mijn D7000 .
                    als de body nu de afmetingen van de D300 zou hebben gehad, was ik persoonlijk nog meer tevreden geweest zijn . maar dat is iets heel persoonlijks hee !

                    D7000 overtreft de D300s bijna in alles .... wat niet wil zeggen, dat de D300s tegenover de D7000 nu inééns niks meer voorsteld hee ! integendeel , heb zelf ook hard getwijfeld tussen de twee .

                    ben uiteindelijk toch voor het meest recente model gegaan .
                    en nog geen sec spijt van gehad.
                    Last edited by am-staff; 10 februari 2011, 19:45.
                    2 body's en wat lenzen ..

                    older and wiser ... my arse

                    Comment


                    • #11
                      Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

                      Kan am-staff alleen maar bijtreden, ik heb een D7000 en ik heb geen seconde aan de D300s gedacht...gelukkig

                      Ah en voor de liefhebbers, Ken Rockwell's ongezoute mening:

                      D300, D300s and every other DX camera?
                      Replaced by the D7000, although Nikon will still sell them to the less well-informed.
                      I doubt 1 or 2 extra frames-per-second for sports makes up for the faster overall autofocus of the D7000, or for the D7000's superior image quality, resolution and cleaner images at higher ISOs.
                      The D7000 certainly replaces the old D300s, at a lower price for even higher technical and ergonomic performance.

                      Comment


                      • #12
                        Re: D70s aan vervanging toe, D7000 of D90?

                        Dank aan iedereen voor de waardevolle reacties.
                        Heb uiteindelijk gekozen voor het recente model, 't is de D7000 geworden.

                        Kiezen is verliezen.
                        Kon er maar 1 kiezen, zal later blijken of ik de goeie keuze heb gemaakt.

                        Heb prijzen op het Internet vergeleken, pakweg tussen de 985 euro en de 1099 euro.
                        Alhoewel ik goeie ervaring heb met thuisbezorgers zoals TNT, UPS, zelfs met Taxipost, heb ik gekozen voor een zaak, waar ik de camera persoonlijk kon afhalen.
                        Gezien dit naar mijn maatstaven, een relatief dure camera is, wou ik deze niet laten bezorgen.
                        Er kwamen verschillende zaken in aanmerking,
                        heb gekozen voor een zaak, waar ik reeds eerder kocht via thuisbezorging, en waar ik goeie ervaringen mee heb, ook al was deze niet de goedkoopste, en moet ik er 100km. ver voor rijden.

                        Heb meteen een reserve batterij gekocht, lijkt me handig om bij de hand te hebben.
                        Heb een 16 GB sdhc 20MB/s kaartje gekocht voor Raw opslag, volgens de verkoper geschikt voor probleemloos video beelden te registreren,
                        ben niet van plan om vaak video beelden op te nemen met de camera, maar kan wel eens gebeuren.
                        Een 1GB sd kaartje voor Jpeg opslag heb ik nog van de D50.

                        (Eigenlijk heb ik het gevoelmatig meer voor de CF kaart van mijn D70.)

                        De eerste aanblik van de D7000 is vrij positief.
                        - de meeste knoppen komen bekend voor.
                        - het 3 inch scherm is een hele verbetering tegenover het kleine scherm van mijn D70 en D50.
                        - live view lijkt me erg handig, voor het fotograferen laag bij de grond.
                        - de miror up functie kan ik goed gebruiken bij macrofotografie.
                        - de bruikbare hogere Iso waarden, zijn eveneens een pluspunt.
                        - hetgeen ik ook verwacht van de laagste Iso waarde, Iso100 de D70 en D50 hebben een laagste Iso waarde van 200.
                        Of ik in praktijk er veel zal van merken, weet ik niet.

                        Heb meteen de opslag op Raw+Jpeg gezet, vind ik handig om ook de Jpeg file erbij te hebben.

                        Heb reeds een en ander getest, de handleiding voor een deel doorgenomen, ook een paar objectieven getest, lijken allemaal te werken op de D7000.
                        Heb het kitobjectief 18-105 VR niet bijgekocht, al mis ik de 'VR' functie toch wel bij mijn zoomobjectieven.

                        Eigenlijk ben ik er nog niet helemaal uit wel zoomobjectief ik best kan bijkopen.

                        Heb een gewoon 18-200mm. objectief, dit lijkt me wat kort wanneer ik vogeltjes fotografeer, die zitten dan meestal in de tuin van de buurman, vooral de kleine mezen zitten nooit stil.
                        Heb een 60mm. macro objectief, maar voor schuwe insecten te fotograferen, heb ik een macro objectief nodig met langer brandpuntafstand.
                        Ben er dus nog niet uit welk objectief, ik best bijkoop,
                        zal alleszins een pak duurden zijn dan de kitlens, maar heb toch reeds de prijs van de kitlens uitgespaard.

                        Voorlopig heb ik nog geen problemen gehad, bij het fotograferen met deze camera.
                        't is wel nog even de handleiding er bij nemen, voor een en ander.

                        Zo heb ik redelijk wat moeten zoeken, om te achterhalen hoe je op één enkel punt kan scherpstellen.
                        Vooral voor macro opnames van zeer dichtbij, heb ik al die scherpstelpunten niet nodig, 1 punt is meer dan genoeg.
                        Heb het uiteindelijk toch gevonden, hoe het moet.
                        Last edited by pacha; 7 maart 2011, 10:31.
                        Nikon D7000, en wat glas.
                        http://blog.seniorennet.be/pacha/

                        Comment

                        Working...
                        X