Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

    Hallo,

    Ik ben nu een tijdje aan het experimenteren met zoomobjectieven op mijn 1000D.
    Nu lees ik overal dat voor scherpe panorama's een vast objectief toch wel wat voordelen biedt. Iedereen spreekt over het "standaard" 50mm objectief, maar ik vroeg me af of ik met mijn 1,6 crop niet beter de (iets duurdere) 24mm koop.
    De keuze gaat tussen de 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8.
    Heeft de lagere lichtsterkte een grote invloed voor panorama's ?

    Alvast bedankt voor de hulp,

    MvG,

    Bart
    Nikon D600

  • #2
    Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

    Ik heb zelf een Canon 50mm f/1.8 II in mijn assortiment, ook wel de 'plastic fantastic' lens genoemd.
    Ik ben er zeer content over qua scherpte en scherptediepte. Het is niet de allersnelste lens.

    Comment


    • #3
      Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

      Voor standaard panoramafoto's gebruik je uiteraard best een breedhoek zoals een 24 of 28mm. Rekening houdend met je cropfactor van je aps-c body (28/1,6) zit je zodus goed met een objectief tussen de 15 en 20mm. De lichtsterkte van het objectief doet niet terzake omdat je voor een panorama toch niet de maximale f-stop zult gebruiken vanwege de beperking in scherpte/diepte. Een f11 is eerder aangewezen en op een dergelijk diafragma zijn zelfs goedkope standaardzooms performant. Dus een vaste lens heb je hier in feite niet voor nodig. Wat dan weer belangrijker is voor een kwaltatieve shot is het gebruik van een stabiel statief...

      Voor panoramafoto's die je softwarematig samenstelt door het aaneen 'stitchen' van verschillende foto's, is handig een lens te gebruiken waar niet teveel vervorming op zit. Meestal zit het met een 50mm wel snor. Let wel dat een 50mm op een aps-c sensor een korte tele is (in feite een portretlens) waarmee je vanwege de kleine beeldhoek wel wat meer shots moet nemen om uiteindelijk het panorama samen te stellen. En ook voor dergelijke toeassing is de kwaliteit en onderdelen van het statief van primair belang...

      Hopelijk heb je er iets aan :-)
      DWDKBTR

      Comment


      • #4
        Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

        Bedankt voor de feedback!

        Wat het statief betreft heb ik nu een Vanguard MK-4; betaalbaar, vrij stabiel, licht en goed draagbaar. Dat zit wel snor denk ik.

        Ik ben ook aan het sparen om eventueel volgend jaar over te schakelen naar een 5D, dus ik denk dat ik voor het 24mm EF objectief ga, dan kan ik het beter recycleren .

        Bart
        Nikon D600

        Comment


        • #5
          Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

          De reviews van de 24mm zijn niet echt fantastisch. Gezien de prijs, vraag ik mij dan af of je niet beter direct voor de 17-55 gaat?

          Zal waarschijnlijk optisch niet moeten onderdoen en algemeen is het veel meer inzetbaar (ook 2.8, IS, zoom).
          En niet onbelangrijk, veel meer broedhoek, want toch handig is bij landschappen.

          Als je al zeker bent van de aankoop van een 5D, kan je misschien de 24-70 of 24-105 kopen.

          Ik zat overlaatst met hetzelfde dilemma omdat ik ook vooral landschappen fotografeer en dus een breedhoek prime wel handig zou zijn. Maar na het lezen van reviews ben ik daarvan afgestapt.

          Comment


          • #6
            Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

            Oorspronkelijk geplaatst door canonedward Bekijk bericht
            Ik heb zelf een Canon 50mm f/1.8 II in mijn assortiment, ook wel de 'plastic fantastic' lens genoemd.
            Ik ben er zeer content over qua scherpte en scherptediepte. Het is niet de allersnelste lens.
            Is de "plastic fantastic" niet de f1.4 omdat die USM heeft?
            Andy Lemaire

            andylemaire.be

            Comment


            • #7
              Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

              Oorspronkelijk geplaatst door andylemaire Bekijk bericht
              Is de "plastic fantastic" niet de f1.4 omdat die USM heeft?
              Neen!! De 1.4 is geen plastiek geval. Ze is ook een stuk zwaarder (maar toch licht in vergelijking met andere toeters). Ik heb mijn plastic fantastic net vervangen door de 1.4-versie en ben daar eigenlijk toch een pak gelukkiger mee...
              Canon 5DII en 400D - EFS 18-55 en 55-250 IS - EF 50mm f/1.4 USM - EF 100mm f/2.8 L Macro IS USM - EF 24-70 f/2.8 L USM

              Comment


              • #8
                Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

                Oorspronkelijk geplaatst door MilM Bekijk bericht
                De reviews van de 24mm zijn niet echt fantastisch.
                de 24mm krijgt over het algemeen een positieve beoordeling, dit in tegenstelling tot de 20mm en de 28mm.
                Ik heb er zelf een en ik ben er zeker tevreden van, klein en prima beeldkwaliteit. Ik gebruik m op een 5d trouwens.
                Meestal ga ik op stap met een 50mm 1.4 en de 24mm.
                Last edited by Leetje; 8 februari 2011, 06:56. Reden: toevoeging.

                Comment


                • #9
                  Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

                  Bedankt voor de input allemaal!

                  Ik heb vandaag in de buidel getast en de 50mm f/1.8 uit de rekken geplukt.
                  Ik moet zeggen dat het bereik voor panorama's relatief goed voldoet en de scherptediepte me inderdaad bevalt.
                  De 24mm lens staat in ieder geval ook nog op het lijstje, ik denk dat ik voor beide lenzen wel toepassingen vind.

                  de 24-105 f/4L staat ook op dat lijstje (samen met de 70-200 f/4L trouwens), maar dat zal nog wat maandjes sparen vergen . Qua zoomlenzen behelp ik me voorlopig met de 75-300 en 28-80 die ik van mijn analoge eos gerecupereerd heb. De prestaties vallen me zelfs beter mee dan op de analoge wegens minder vervorming in het centraal gebied.

                  MvG,

                  Bart
                  Nikon D600

                  Comment


                  • #10
                    Re: 50mm f/1.8 II of 24mm f/2.8 voor 1000D

                    je zou misschien eens kunnen kijken naar een 70-210mm van canon ( 3.5-4.5usm of 4.0 over het geheel). Dat is een lens die je rond de 100 euro moet kunnen vinden en die echt al heel wat stukken beter is dan de 75-300mm.

                    Comment

                    Working...
                    X