Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

tegenvallende meevaller: flitser gekregen

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • tegenvallende meevaller: flitser gekregen

    Ik heb een week geleden deze flitser gekregen.

    Na bijna 20 jaar gebruik voor pasfoto's en meer dan 10 jaar ergens onder in een schap in een garage is hij content dat hij terug mag flitsen. Ik heb hem dan eens getest en hij blijkt 2 2/3 stops minder licht te geven dan mijn SB900.

    Ik had verwacht daarmee op locatie serieuze ruimten met licht te kunnen vullen, blijkbaar kom ik daarvoor met mijn speedlite nog verder. Die laadt dan nog sneller terug op ook.

    Het blijft natuurlijk wel een extra flitser die braafjes meedoet als hij een flits ziet en hij past probleemloos op mijn swivel. Bij normaal gebruik staat mijn SB900 nooit sterker dan 1/4 dus denk ik niet dat het een probleem is dat hij zwakker is.

    en dan nu de vraag:

    Het is een ringflash dus sowieso een lichtbron die een keer of 10 groter is dan mijn speedlite. Als een paraplu of softbox gebruik, gaat die ringflash dan nog zachter licht geven dan kleinere flitser of maakt dat niet uit? Ik zou enerzijds verwachten van niet omdat de lichtbron (paraplu) niet groter wordt, maar anderzijds benut de ringflash die paraplu misschien beter.
    Last edited by Franciskine; 6 februari 2011, 16:07.
    The Knight That Says Ni...kon

  • #2
    Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

    gebruik hem als ringflash... in wezen maakt het niet zo veel verschil in een paraplu... ringflash flits immers ook rechtdoor, zou zelf kunnen dat een gewone flash op z'n breedst breder flasht als die ringflash... en de zachtheid van de flash hangt van de grote van de paraplu af... niet van de flits erachter (tenzij die een hotspot maakt)
    je bent altijd zowat een stop of meer kwijt als je een modifier gebruikt...
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

      Ik denk dat hij bedoelt dat de flitsbuis een (bijna volledige) cirkel vormt...

      Koen, je uitleg wordt er natuurlijk niet verkeerd door.

      G
      fijnefotografie.be, blog, workshops en fotostudio te huur in Aalst
      Een beeldscherm is geen aanvaardbare manier om je foto's te presenteren. Kwaliteit komt pas bovendrijven in een print...

      Comment


      • #4
        Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

        Ik vermoed dat de condensatoren er in al goed uitgedroogd gaan zijn.
        En dus geen energy genoeg opslaan (om die dan af te geven weer).

        Probleem is dat als je de capaciteit zal willen meten, ze er wel uitgesoldeerd gaan moeten worden.

        Comment


        • #5
          Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

          Oorspronkelijk geplaatst door geertvandenbroeck Bekijk bericht
          Ik denk dat hij bedoelt dat de flitsbuis een (bijna volledige) cirkel vormt...
          je hebt gelijk... 't is natuurlijk geen ring flash, 'k heb mij laten leiden door de tekst, de foto zegt genoeg...
          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

          Comment


          • #6
            Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

            Oorspronkelijk geplaatst door xafke Bekijk bericht
            Ik vermoed dat de condensatoren er in al goed uitgedroogd gaan zijn.
            En dus geen energy genoeg opslaan (om die dan af te geven weer).

            Probleem is dat als je de capaciteit zal willen meten, ze er wel uitgesoldeerd gaan moeten worden.
            die zou je kunnen vervangen!
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

              is het dan geen ringflash? Het deel dat flitst is een ring rond de lamp. Er bestaan ook ringflitsers die rond de lens gaan, maar daarover gaat het dus niet.

              het is een oud ding, dus is de electronica groot en duidelijk. Zou het de moeite zijn om er nieuwe condensators in te steken? Ik vind geen info op het net over wat het richtgetal zou moeten zijn.

              Momenteel gebruik ik de flitser wel, maar als hij niet straffer is koop ik liever zo'n Yongnuo voor een paar tientjes dan te moeten gaan zeulen met een flitskop die nog in het stopcontact moet ook.
              The Knight That Says Ni...kon

              Comment


              • #8
                Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

                Is geen ringflash, maar gewoon een ronde flitsbuis.

                Een ringflash...daar kan minstens je 77mm objectief doorsteken.
                Olympus OMD Em-1/Lumix GX8www.paly.be blog- Facebook

                Comment


                • #9
                  Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

                  Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                  Momenteel gebruik ik de flitser wel, maar als hij niet straffer is koop ik liever zo'n Yongnuo voor een paar tientjes dan te moeten gaan zeulen met een flitskop die nog in het stopcontact moet ook.
                  grote condensators zijn niet noodzakelijk goedkoop... ik zou voor de Yongnuo gaan...
                  some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                  Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                  Comment


                  • #10
                    Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

                    Misschien een schenking aan het Museum voor Heemkunde overwegen !
                    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                    Comment


                    • #11
                      Re: tegenvallende meevaller: flitser gekregen

                      Je kan die vervangen idd, is niet moeilijk met die grote apparaten.

                      Maar het zou zeker handig zijn als je wat meer info had van de flits zelf.
                      Als em maar 50W/s is dan kan je er beter een kunstvoorwerp van maken

                      Toch denk ik dat een ringbuis minstens 200W/s moet zijn hoor.
                      Neem eens wat close-ups van de buis met een meetlatje er naast als je wil.
                      Kkan mss een ruwe schatting maken dan.

                      Wat je alternatief kan doen ook is uitrekenen aan de hand van de waarden van de condensatoren hoeveel coulomb er theoretish in zou moeten zitten.

                      Dus ff openvijzen en zien wat er van getalletjes op staat.
                      Mss vind je inwendig meer info over het apparaat ook.

                      Comment

                      Working...
                      X