Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tips voor een beter challengeresultaat.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tips voor een beter challengeresultaat.

    Ik wil niet pretenderen dat ik de wijsheid in pacht heb maar vaak zie ik deelnames waarvan ik denk: daar zat toch veel meer in. Ook zie ik dat er maandelijks nieuwe deelnemers zijn die slechts 1 of 2 keer meedoen en dan afhaken. Mogelijks komt dit omdat men er meer had van verwacht. Want denkt niet iedereen een beetje dat zijn foto de beste is. (of toch van de betere?)
    Daarom heb ik eens een lijstje gemaakt met zaken waar men best kan rekening houden bij het deelnemen aan de challenge. Dit zijn enkel tips hoe ik het zie, en geen exacte wetenschap. Want de challenge heeft soms rare kronkels.

    1)Leer de basisbeginselen van de fotografie

    Fotografie is moeilijker dan de fabrikanten van toestellen laten uitschijnen. Een snapshot is vlug gemaakt maar een “goeie foto” vraagt toch wat kennis van:
    *Het diafragma en de verhouding tot de scherptediepte (DOF)
    *De sluitertijd en de verhouding tot de bewegingsonscherpte.
    *De Iso en de verhouding tot ruis.
    *Beginselen van compositie met als hoofdzaak de 1/3 de regel.

    2)Leer je toestel kennen

    Het is altijd handig als je weet wat je toestel kan en vooral niet kan.
    Wanneer je van de volautomatische stand afkomt is er veel meer mogelijk.
    Is een aanvulling op puntje 1

    3)De invulling van het thema is heel belangrijk

    Is het thema “een geel vierkant” . Dan is de kans groot dat een oranje rechthoek met ronde hoeken het niet doet. Een foto met een vorm van humor, emotie of iets spectaculairs doet het vaak heel goed. Technische zaken vaak minder ondanks een perfecte uitvoering. Toegeven er zijn uitzonderingen.
    Ik ga er van uit om vooraan te eindigen het niet gaat om de hoge scores maar om het zo weinig mogelijk hebben van lage scores. De invulling van het thema is soms aanleiding tot die lage scores.

    4)Streef naar perfectie in je foto, dus wees niet te vlug tevreden.

    Ik weet dat de grens daar voor iedereen anders ligt, maar digitale fotografie maakt het mogelijk om direct je foto te bekijken en eventueel te herdoen om fouten er uit te halen. Maak daar ook gebruik van.
    Dit is voor mij de grootste leerschool geweest, het streven naar de perfectie. Toegeven dat ik nog voor een foto zo’n 600 opnames gemaakt heb. Nu lukt het al vaak met heel wat minder.

    5)Zorg dat de foto scherp is

    Een foto die niet scherp is, of niet scherp is waar hij scherp moet zijn, heeft eigenlijk geen kans op slagen. Vaak heeft onscherpte volgens mij te maken met de zaken in puntje 1.

    6)Werk je foto af.

    Is volgens mij de grootste oorzaak waardoor goeie uitgevoerde ideeën naar de middenmoot en zelfs naar achter verhuizen. Elke maand zie ik zo’n voorbeelden. Nu en dan neem ik dan zelf eens de foto onder handen en zend ik die dan door naar de originele poster.
    Dit berust meestal op het feit dat een foto “niet bewerkt” mag worden.
    Dit is juist, maar aanpassen van witbalans, wat spelen met de belichting en contrast, foto rechtzetten, wat bijsnijden (waardoor bijvoorbeeld iets storends wegvalt), verscherpen, sensorvlekken weghalen, zijn toegestane zaken. Maar dit kan een foto toch wel enorm verbeteren. Hoe dan ook kan je door deze aanpassingen van een slechte foto geen goeie maken.
    Een vorm selecteren en deze dan appart bewerken. Iets wegklonen buiten een sensorvlek. Blur toepassen enz, zijn niet toegelaten voor alle duidelijkheid.

    7)Pas op bij het verkleinen

    Soms gaat een foto nog de mist in bij het verkleinen. Dit door het bestand te klein te maken waardoor er teveel “pixels verdwijnen”. Ook door het niet, te weinig, verkeerd of te veel verscherpen. BD-seizer, hier gratis te vinden, is een goed programmatje daarvoor. Maar bij fijne details (vb: bladeren) komt oververscherping vaak voor. Dit is toch mijn ondervinding.
    Zeker bij het gebruik van “smart” verscherpen in BD sizer.

    8)Plaats je foto niet te vlug.

    Een fout die ik ook al eens zou durven maken. Niet dat het wat uit maakt als je je foto de eerste of de laatste week plaatst. Maar wanneer je foto klaar is om door te sturen, bekijk hem nog eens enkele dagen rustig. Best eens tegen een grijze of donkere achtergrond. Het kan gebeuren dat na de eerste opwelling van euforie je na enkele dagen denkt…’t is toch dat niet. Of zus of zo zou misschien beter zijn.
    Mijn bureaublad heb ik gemaakt in dezelfde grijstint als de challengeachtergrond. Ik zet er dan mijn inzending op met een fijn zwart randje zoals hij ook op de challenge te zien zal zijn. Zo bekijk ik hem dan enkele dagen vooraleer ik hem inzend. Maar ik weet dat de verleiding groot is om hem direct door te sturen. Zeker waneer de vrees er is dat iemand met mijn idee zou gaan lopen.

    9)Bij moeilijke gevallen.

    Wanneer ik nu een foto maak voor de challenge, en zeker als ik iets speciaals uitvoer waarvan er misschien twijfel zal ontstaan over het al dan niet bewerkt zijn dan neem ik nog enkele foto’s uit een ander standpunt of foto’s die de inzending kunnen verklaren. Ook deel ik dan bij het inzenden van de foto aan spooky mee hoe de foto tot stand gekomen is. Wanneer er dan onterechte vermoedens zouden ontstaan over al dan niet bewerkt, dan is het gemakkelijker om de onterechte commentaren zo vlug mogelijk de kop in te drukken. Want zo’n discutie doet de einduitslag geen goed, zeker als ze blijft aanslepen.

    10)Geniet van de challenge en de fotografie

    Zorg dat je tenen goed kunt opkrullen, draag eventueel veiligheidsschoenen , want hoe dan ook zal men wel eens op je tenen trappen. Ik geef vaak commentaren op de inzendingen en weet dat het verdraaid moeilijk is om niet al te negatief uit de hoek te komen. Het is gemakkelijker fouten te zien in een foto dan de goeie dingen.
    Trouwens is de challenge er vooral om te leren. En enkel uit je fouten kan je leren. Dan is het eigenlijk goed dat iemand je er op wijst. Dat neemt niet weg dat de commentaargever altijd gelijk heeft.
    Soms komt een goedbedoelde reactie ook harder en negatiever over dan gewild. Geef zelf eens commentaar op 75% van de foto’s, en je zal direct begrijpen wat ik bedoel.

    Trouwens is het zelf commentaargeven voor mij een deel van het leerproces geweest. Probeer vooral te leren uit de comments, ook uit die op andere foto’s.
    Kijk niet alleen naar je eindscore maar ontleed eens de puntengrafiek. Misschien heb je een lage score maar haal je toch een deel betere punten. Dus zijn er die je foto niet zo slecht vinden, of er zelfs fan van zijn. Willicht is er een of ander punt van hierboven waar sommigen op afknakken.
    Zorg vooral dat je zelf je foto goedvind en dat je plezier beleefd aan je hobby.
    Trouwens : er is nog leven…na de challenge.


    Hopelijk kunnen deze tips sommigen wat bijbrengen, ik heb niet in detail willen gaan op de technische zaken, zelf iets opzoeken maakt deel uit van het leerproces.
    Mogelijks gaan anderen niet (volledig) akkoord met sommige zaken of zien ze het anders. Dit is hun volste recht want dit is enkel hoe ik het zie en ervaren heb.
    Aanvullingen mogen ook altijd.
    Last edited by Erven; 7 februari 2011, 04:50.
    Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

  • #2
    Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

    Bedankt erven,

    Als aanvulling zou zijn voor keuze van onderwerp: google over het onderwerp om ideeën op te doen. het is niet de bedoeling om ideeën te stelen maar je kan misschien op andere orginele ideeën komen door een combinatie te maken van twee drie foto's om zo tot een orginele foto te komen. het is in deze tijd niet gemakkelijk om een foto te posten die nog niet gemaakt is;
    Nikon D750 + Nikon D800 + handgrip (2 batterijen), SB900, Lens Nikkor 14 - 24 2.8, Lens nikkor 24-70 2.8, nikkor 70-200 2.8, 50 mm 1.8 Nikon, Macro 60 mm, Jinbei flitset 500 w, Studio. Manfrottostatief.

    Comment


    • #3
      Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

      Prachtige info Erven
      "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
      500px

      Comment


      • #4
        Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

        Dank je wel voor je uitvoerig uitgewerkte bruikbare tips!

        (enkel met je puntje 5 heb ik mij bedenkingen, mssn is 'zorg voor de juiste scherpte op de juiste plaats' een betere uitleg)
        https://www.tinicleemputfotografie.com/

        Comment


        • #5
          Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

          Oorspronkelijk geplaatst door dirkfotografie Bekijk bericht
          Bedankt erven,

          Als aanvulling zou zijn voor keuze van onderwerp: google over het onderwerp om ideeën op te doen. het is niet de bedoeling om ideeën te stelen maar je kan misschien op andere orginele ideeën komen door een combinatie te maken van twee drie foto's om zo tot een orginele foto te komen. het is in deze tijd niet gemakkelijk om een foto te posten die nog niet gemaakt is;
          Inderdaad, googlen doe ik ook meestal ook flickr is een bron van informatie. Vaak haal ik mijn inspiratie ook uit boeken (ik heb er ondertussen al een hele stapel). Vorige maand zag ik toevallig een boekje liggen van "Kevin Merredith" alias lomokev, (google de google), en was zijn favoriete onderwerp nu niet "benen, vanaf de knieen naar beneden"

          Oorspronkelijk geplaatst door Tini Bekijk bericht
          Dank je wel voor je uitvoerig uitgewerkte bruikbare tips!

          (enkel met je puntje 5 heb ik mij bedenkingen, mssn is 'zorg voor de juiste scherpte op de juiste plaats' een betere uitleg)
          Is inderdaad een betere formulering, heb het al wat aangepast.
          Last edited by Erven; 7 februari 2011, 04:51.
          Met de stroom meedrijven kan een grassprietje ook.

          Comment


          • #6
            Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

            Inderdaad nuttige tips.

            De enige reden dat ik niet zoveel met beelden in de challenge mee doe: ik heb meestal onmiddellijk een beeld in gedachten, maar of het lukt me niet op tijd om het beeld uit te werken of er heeft al iemand iets gelijkaardigs gepost en dan ben je al je troeven op 'originaliteit' kwijt.

            Ook voor deze maand heb ik al enkele ideeën, nu nog eens de tijd vinden om ze ook uit te werken... En hopen dat er tegen dan niemand iets gelijkaardigs gedaan heeft.

            Greets ;-)

            Comment


            • #7
              Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

              Oorspronkelijk geplaatst door Threesa Bekijk bericht
              ik heb meestal onmiddellijk een beeld in gedachten,
              Greets ;-)
              Het juiste idee komt bij mij dan weer soms erg laat , ik heb er ooit eens van wakker gelegen

              Bedankt trouwens Erven voor de mooie uiteenzetting.
              Er zou trouwens nog veel meer mensen moeten meedoen, al die bezoekers hier en al die fotoclubs....

              Ik heb er ook al behoorlijk veel van opgestoken, enkel het feit dat je rond een bepaald thema een foto moet maken doet je snel een fotografisch oog krijgen.

              Comment


              • #8
                Re: Tips voor een beter challengeresultaat.

                Hey, bedankt voor de info. Een mooi overzicht
                En... Aan iedereen: veel creativi-tijd gewenst!
                Gr, Laure

                Comment

                Working...
                X