Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen pentax

    Ik werk nu al enkele jaren met een k100d super en zou daarop mijn analoge tussenringen willen gebruiken, dat zijn een setje van vivitar met automatisch diafragma, die ik vroeger gebruikt met mijn Me super. Jammer genoeg lukt het niet, het beeld is volledig zwart, ik denk dat het diafragma volledig wordt gesloten bij de opname. Weet iemand hoe het wel zou kunnen lukken? Ik denk met oude lenzen met een diafragmaring? heb ik jammer genoeg met de Me super allemaal weggedaan

  • #2
    Re: Tussenringen pentax

    Vele tussenringen (alle tussenringen die ik al gebruikte) vereisen de mechanische diafragmakoppeling die Pentax sinds enkele jaren liet vallen in het ontwerp van z'n recentste camera's en objectieven (deze zonder diafragmaring). Probleem is dat zonder die diafragmakoppeling de camera bij een objectief met automatisch diafragma niet in staat is het diafragma te openen, waarbij het diafragma op z'n kleinste opening blijft (f/22 of zo), maar echt volledig gesloten zou het niet mogen zijn...

    Als je een objectief hebt met een diafragmaring, dan kan je deze uit de A-stand zetten en in Av mode werken. Wel dient je camera het manuele gebruik van de diafragmaring toe te staan, daarvoor vind je een optie in de custom settings. Je kan dan de diafragmaring draaien om diafragma aan te passen en de camera zal de sluitertijd aanpassen. Indien de lichtmeter niet optimaal zou werken (kan gebeuren op bepaalde modellen), kan je nog in M mode de sluitertijd volledig onafhankelijk instellen.

    Indien je DA objectieven op die tussenringen wil zetten, dan vrees ik dat je enkel met de kleinste opening (f/22 of zo) zal kunnen werken, en dus met voldoende lange sluitertijd om voldoende licht binnen te laten.

    Wim
    Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

    Comment


    • #3
      Re: Tussenringen pentax

      Volgens mij moet het lukken met objectieven die een diafragmaring hebben. In het menu moet je dan wel ergens de optie "diafragmaring toestaan" aanzetten.
      Nikon Coolpix 995 - Fuji Finepix F10 & F30 - Panasonic DMC FZ5 - Pentax K100D super, K20, K200, K-m, K-x & K-5.

      Comment


      • #4
        Re: Tussenringen pentax

        Je kan eventueel één of meerdere AF teleconverters kopen en daar het glas uit slopen? Die zullen dan nog steeds alle communicatie tussen objectief en camera behouden maar als tussenringen werken.

        Alternatief is de Vivitar 2x Macro converter op te snorren op de tweedehandse markt. Dit is een 2x teleconverter met uitschuifbare tube die gelijkaardig werkt als een setje tussenringen, maar dan nog flexibeler. Helaas zit je met het verlies aan beeldkwaliteit door het glas (niet min door die 2x). Deze converter bestaat zowel in M versie als in A versie. Ik had ooit de manuele M versie die objectieven met diafragmaring vereist, maar de A versie heeft die beperking niet. De resultaten die je hiermee kan halen zijn wel OK in het macrobereik, maar als 2x converter op een tele zou ik 'm niet gebruiken.

        Wim
        Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

        Comment


        • #5
          Re: Tussenringen pentax

          Bedankt voor de tips.Het is inderdaad het kleinste diafragma dat wordt gebruikt, bij feller licht zie ik wel iets.
          Als het kan met een objectief met diafragmaring, welke (analoge) brandpunt zou ik dan het best kiezen, voor het gebruik met de tussenringen ?
          Of zou een converter beter zijn ?
          Het wordt misschien wel even zoeken op de 2de hands markt.

          Comment


          • #6
            Re: Tussenringen pentax

            Goede en goedkope objectieven die je makkelijk moet kunnen vinden zijn:
            - M50/1.7
            - M28/2.8

            Leuk en heel compact (de eerste pancake) is de DA40/2.8

            Wim
            Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

            Comment

            Working...
            X