Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Tussenringen pentax

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Tussenringen pentax

    Ik werk nu al enkele jaren met een k100d super en zou daarop mijn analoge tussenringen willen gebruiken, dat zijn een setje van vivitar met automatisch diafragma, die ik vroeger gebruikt met mijn Me super. Jammer genoeg lukt het niet, het beeld is volledig zwart, ik denk dat het diafragma volledig wordt gesloten bij de opname. Weet iemand hoe het wel zou kunnen lukken? Ik denk met oude lenzen met een diafragmaring? heb ik jammer genoeg met de Me super allemaal weggedaan

  • #2
    Re: Tussenringen pentax

    Vele tussenringen (alle tussenringen die ik al gebruikte) vereisen de mechanische diafragmakoppeling die Pentax sinds enkele jaren liet vallen in het ontwerp van z'n recentste camera's en objectieven (deze zonder diafragmaring). Probleem is dat zonder die diafragmakoppeling de camera bij een objectief met automatisch diafragma niet in staat is het diafragma te openen, waarbij het diafragma op z'n kleinste opening blijft (f/22 of zo), maar echt volledig gesloten zou het niet mogen zijn...

    Als je een objectief hebt met een diafragmaring, dan kan je deze uit de A-stand zetten en in Av mode werken. Wel dient je camera het manuele gebruik van de diafragmaring toe te staan, daarvoor vind je een optie in de custom settings. Je kan dan de diafragmaring draaien om diafragma aan te passen en de camera zal de sluitertijd aanpassen. Indien de lichtmeter niet optimaal zou werken (kan gebeuren op bepaalde modellen), kan je nog in M mode de sluitertijd volledig onafhankelijk instellen.

    Indien je DA objectieven op die tussenringen wil zetten, dan vrees ik dat je enkel met de kleinste opening (f/22 of zo) zal kunnen werken, en dus met voldoende lange sluitertijd om voldoende licht binnen te laten.

    Wim