Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

balg minolta op minolta

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • balg minolta op minolta

    van mijn analoog tijdperk heb ik nog een oude minolta balg met een 50mm macro lens (ook minolta).
    Alles manueel.
    Is het mogelijk om de bajonetsluiting van de balg te vervangen met een bajonetsluiting voor Nikon of best met adapter ring.
    Is de vervanging van de bajonetsluiting iets wat je zelf kan?

    Dank voor jullie reacties
    Last edited by ikal-1; 4 februari 2011, 12:58.
    Paul
    Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

  • #2
    Re: balg minolta op minolta

    Er bestaan wel adaptors Minolta-Nikon.Met of zonder optiek erin gebouwd.Even zoeken op internet.(nb:Fotoshop Aalten,maar blijkbaar zonder optiek niet in stock.Wil geen reclame maken,maar deze hebben wel veel adapters,verloopringen etc.)
    Ik heb zelf een Canonbalg,en zet er een FD-Eosadapter tussen zonder optiek erin.Ik draai dit stukje plastiek eruit,trekt toch op niets,en de adaptor fungeert dan als een extra tussenring,en wat verlengde uittrek.Alles is wel manueel.
    Wel opletten dat je body niet teveel knelt.Digitale body's hebben een ietwat ander design dan een analoge body.Maar met deze adaptor tussen balg en body,krijg ik althans met m'n Canon meer ruimte.
    Wat wel kan tegenvallen is de kwaliteit,van de foto's.Lenzen uit het analoge tijdperk presteren wel niet altijd evengoed op digitale bodies.

    Comment


    • #3
      Re: balg minolta op minolta

      Zelf vervangen zal niet eenvoudig zijn. Je moet de geschikte onderdelen te pakken zien te krijgen. Een defecte Nikon lens met intacte vatting zou iets zijn. Eventueel de omkeerring BR-2a ombouwen
      Ik zat met hetzelfde probleem en heb een adapter samengesteld uit twee sets tussenringen: de dunste tussenring (nr1) uit een handmatige set Minolta geplakt (epoxylijm) op de bajonet uit een set Nikon tussenringen (K-set). De Minolta ringen kan ik evt nog verlengen. Ik moest wel eea voorbewerken op de draaibank. Ik denk dat je met vijlen en schuren net zover komt. Ook hier: omkeerring BR-2a als donateur.


      Hier zou je zo'n adapter kunnen kopen.http://www.rugift.com/photocameras/m...on-adapter.htm

      Groet Hans.

      Comment


      • #4
        Re: balg minolta op minolta

        Hans,
        De ring die jij voorstelt is er één met een ingebouwde lens om op oneindig te kunnen scherpstellen; ik veronderstel dat er adaptors bestaan zonder lens (heb die niet nodig voor balgtoepassingen).
        Paul
        Nikon d300 - d90 - nikkor micros 55 - 105 - 200

        Comment


        • #5
          Re: balg minolta op minolta

          Voor macro heb je zeker geen hulplens nodig. Geen idee of ze bestaan zonder hulplens, heb er niet echt gericht naar gezocht. Ik denk dat er weinig adapters voor Minolta MC/MD zullen zijn, is immers al een paar jaar dood.
          Novoflex levert nog wel een dingetje van Minolta MD naar Leica draad, moet je nog een adapter hebben van Leica draad naar Nikon F bajonet. Die combi zal zeker niet goedkoper zijn.

          Groet Hans.

          Comment

          Working...
          X