Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Canon 550D of Canon 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Canon 550D of Canon 60D

    Al een tijdje ben ik aan het overwegen om een reflextoestel aan te kopen. Na verschillende meningen te hebben gehoord en veel te hebben gelezen op forums begin ik uiteindelijk over te hellen naar Canon ipv Nikon. Nu heb ik hier een groot probleem, waar ik zelf niet aan uit geraak.
    Ofwel een Canon 550D met goeie lens (bvb EF-S 15-85 f/3.5-5.6) of een Canon 60D met goedkopere lens (vb EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6).
    Kunnen jullie me helpen en zo de beslissing makkelijker maken?

  • #2
    Re: Canon 550D of Canon 60D

    Oorspronkelijk geplaatst door Brechtje Bekijk bericht
    Al een tijdje ben ik aan het overwegen om een reflextoestel aan te kopen. Na verschillende meningen te hebben gehoord en veel te hebben gelezen op forums begin ik uiteindelijk over te hellen naar Canon ipv Nikon. Nu heb ik hier een groot probleem, waar ik zelf niet aan uit geraak.
    Ofwel een Canon 550D met goeie lens (bvb EF-S 15-85 f/3.5-5.6) of een Canon 60D met goedkopere lens (vb EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6).
    Kunnen jullie me helpen en zo de beslissing makkelijker maken?
    Canon 550D met goeie lens
    Eerst zou ik die 550D eens in mijn handen nemen en kijk dan of het
    goed aanvoelt. Deze body is een tikje klein
    Ik heb deze keuze ook gemaakt verleden jaar.
    Fijn en snel toestel in gebruik.
    Ubi bene, ibi patria.
    BD0388BE
    Een website

    Comment


    • #3
      Re: Canon 550D of Canon 60D

      +1 voor de 550D met 15-85. Zeker een goede camera met zelfde sensor als de 60D. Je zult meer verschil merken door goed glas te nemen dan met de een duurdere body.

      Comment


      • #4
        Re: Canon 550D of Canon 60D

        60 D met een Tamron 17-50 f2.8 lens zou ik aanraden.
        Heb mijn 500 D na 5 maanden verkocht. Mijn 50D ligt lekkerder in de hand.
        Facebook: http://www.facebook.com/pages/Tim-Pe...19157834849647

        Comment


        • #5
          Re: Canon 550D of Canon 60D

          Het grote verschil tussen deze 2 toestellen is de bediening.

          De 550D is gericht op eenvoud, alles zit er op maar ze houden het simpel.
          De 60D is gericht op gemak in meer complexe bediening, dus om snel settings te kunnen aanpassen.

          Ben je al goed vertrouwd met fotografie dan zou ik de 60D aanraden, moet je nog een en ander leren dan is de 550D beter keus.

          Maar zowiezo zijn ze alletwee even goed in fotos die er uit komen, zoals gezegd, is zelfde sensor die er in zit.

          Dus het verschil zal gemaakt worden door er goed glas op te zetten

          Comment


          • #6
            Re: Canon 550D of Canon 60D

            Oorspronkelijk geplaatst door Tim76 Bekijk bericht
            60 D met een Tamron 17-50 f2.8 lens zou ik aanraden.
            Heb mijn 500 D na 5 maanden verkocht. Mijn 50D ligt lekkerder in de hand.
            60D + Tamron 17-50, wat een brol raad jij hier aan?!?! Grapje uiteraard, net wat ik me aangeschaft heb!! De 60D is een pak zwaarder en groter dan de 550D, maar ik vind dat hij ook véél beter in de hand ligt. Ik ben ook heel erg te spreken over de 17-50 2.8 van Tamron. Ik ben de set nu enkele maanden aan het gebruiken en vind hem simpelweg fantastisch!!!

            Nu moet ik er wel bijzeggen dat ik twijfelde tussen 550D + Tamron 17-50 2.8 versus de 60D + 17-50 2.8, aan de kitlens heb ik nooit gedacht. Voor 300euro krijg je bij de Tamron echt waar voor je geld. Dit neemt echter niet weg dat de kitlenzen prijs/kwaliteit best ok zijn.

            Als tele heb ik ook voor de kitlens gekozen (55-250); dit tot ik mijn vrouw en bankrekening overtuigd heb van de 70-200 F2.8 L...

            Algemeen is mijn gevoel echter: beter wat meer geld aan glas dan aan body dan omgekeerd. Dus liever 550D met lichtsterke lens dan 60D met kitlens. Dit is uiteraard enkel mijn bescheiden mening.

            Veel plezier!
            Canon EOS60D - 50/1.4 - 17-50/2.8 - 70-200/2.8 L

            Comment


            • #7
              Re: Canon 550D of Canon 60D

              Oorspronkelijk geplaatst door Brechtje Bekijk bericht
              Al een tijdje ben ik aan het overwegen om een reflextoestel aan te kopen. Na verschillende meningen te hebben gehoord en veel te hebben gelezen op forums begin ik uiteindelijk over te hellen naar Canon ipv Nikon. Nu heb ik hier een groot probleem, waar ik zelf niet aan uit geraak.
              Ofwel een Canon 550D met goeie lens (bvb EF-S 15-85 f/3.5-5.6) of een Canon 60D met goedkopere lens (vb EF-S 18-55 mm f/3.5-5.6).
              Kunnen jullie me helpen en zo de beslissing makkelijker maken?


              Ga voor de 60D met de 15-85 IS USM prijskaartje ongeveer 1400 euro,
              het vershil is maar ongeveer 200 euro tegenover de 550D met deze lens(+- 1200euro)
              en dan ga je al het gevoel hebben dat je met een stevige body in je handen zit.





              Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

              Comment


              • #8
                Re: Canon 550D of Canon 60D

                Ik zou eens rondkijken of ik nog ergens een 50D op de kop kon tikken en daar dan een
                goede lens opschroeven. Zoiets als de Tamron 17-50 2.8, ja. Misschien zelfs de Canon
                17-55 2.8.
                Prima combinatie.
                Tenzij je graag wilt filmen, of misschien per se een uitklapbaar schermpje wilt.

                Comment


                • #9
                  Re: Canon 550D of Canon 60D

                  Heb je wel ens gedacht aan de Sigma 17-70 mm OS?

                  Ik zou eerder een 550D dan een 50D nemen. De ruiseigenschappen van de 550D zouden beter zijn.

                  Zoals al genoemd is, eerst uitproberen of een 550D of een 60D wel lekker in je hand ligt.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Canon 550D of Canon 60D

                    Dank voor de vele tips! Het zal hoogstwaarschijnlijk de 550D, dan heb ik binnen een paar jaar nog mogelijkheid met te verbeteren. Zal wel opteren voor het goeie glas! Nu nog eens bekijken welke ik zal nemen...

                    Comment


                    • #11
                      Re: Canon 550D of Canon 60D

                      Een goede lens gaat nog altijd boven een camera .Mijn 350D met L glas was een hele verbetering.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Canon 550D of Canon 60D

                        Kan iemand me nog wat extra hulp bieden bij de aankoop van een lens? Waar moet ik op letten om een goeie basislens te hebben? Telelens kan ik gebruiken van m'n vader...
                        Wil graag een lens die mooie foto's trekt van landschappen, op reis, maar ook binnen mooie foto's maakt op bvb een feestje. Het zou ook de bedoeling zijn dat ik vanaf september een cursus fotografie zou volgen. Dus best een betere lens dan de basislenzen veronderstel ik?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Canon 550D of Canon 60D

                          Beetje laat (misschien te laat), maar ga voor de 60D. Op een instapmodel ben je snel uitgekeken (heb de 450D en plan een 60D overstap).
                          Ik heb nog altijd zoiets dat je makkelijker een lens-update doet, dan een camera-update.
                          Een lens is maar een lens (waarmee ik niet over de kwaliteit spreek hé), je schroeft die op je camera, effe voelen waar de ringen zitten en je bent er mee vertrokken.
                          Maar een camera, voor je alle knopjes BLINDELINGS kan bedienen (wat toch van uiterst groot belang is bij het betere fotografeerwerk) ben je toch wel even zoet. En dan zit het in je vingers en loop je tegen de beperkingen van een instapmodel aan, want hoe je het ook draait of keert, de 550D is een instapper, de 60D een semi-prof, maar het prijsverschil tussen de 2 valt goed mee. Dan stap je over en......daar begint het, je weet niets meer "blindelings" staan en het duurt weer even voor het in de vingers zit. Maar intussen ben je wel al vollen bak aan het fotograferen en misschien mis je dan net die ene foto, omdat je niet bij het knopje kwam.......

                          Dus, samengevat, de body moet je in je vingers krijgen, een lens niet. Effe een uurke spelen met een nieuwe lens en je bent er sowieso mee weg, met een body is dat toch niet iets anders.

                          Kwa lenzen zou ik zeker ook naar Sigma kijken. Goeie lenzen voor een lekker prijsje, zonder dat je de fenomenale bedragen voor een Canon-lens uitgeeft.
                          Of uiteraard de tweede-hands markt hé. Als de profs hun lenzen updaten, zijn de hobby's klaar om de oude over te nemen hé.

                          Comment


                          • #14
                            Re: Canon 550D of Canon 60D

                            Oorspronkelijk geplaatst door François01 Bekijk bericht
                            Een goede lens gaat nog altijd boven een camera .Mijn 350D met L glas was een hele verbetering.
                            Zo denk ik er ook over. Zo stond ik een tijd geleden naast een man die mij uitlachte om een 550D met een 24-105 erop. Dat was speelgoed. Zelf had hij een 50D met een oude Tamron 18-200. Tja, maar niet gezegd wat ik van zijn combinatie vond. Bij het vergelijken van de foto’s op mijn iPad. Stelde hij zijn commentaar toch wel bij. ;-)

                            Wat vele vergeten is dat de 550D zelfde sensor heeft als de 7D, alleen is deze een stuk kleiner en mist aantal instelmogelijkheden en uitgebreide AF. Dus als de 550D goed in de hand ligt is het zeker geen verkeerd toestel om mee te starten. En wat zouden de beperkingen zijn waar men tegen aan loopt ?

                            Ondanks dat ik de 7D als standaard body gebruik, komt de 550D nog veel in actie. En geeft de 550D mijn geen beperkingen. .... Enige beperking is en blijft de gene die de knoppen bediend “ik zelf dus”

                            Comment


                            • #15
                              Re: Canon 550D of Canon 60D

                              Een van de belangrijkste is stof-en spatwaterdicht. Uiteraard moet je hier L-glas hebben om ook stof-en waterdicht te zijn aan de glas-kant.

                              Maar ik blijf bij mijn punt dat een lens makkelijker vervangt dan een body. Bv starten met een goeie standaard lens (moet geen Canon zijn hé, die zijn niet superheilig). Lenzen kan je later uitbreiden/vervangen, de body ook, maar dat is een grotere stap.

                              En L-glas, ja, ik weet het. Maar L staat ook voor zeer duur, wat het al niet direct meer tot een hobby maakt en kan later makkelijk aangeschaft worden. Maar dan komt het spook van de body terug boven.

                              Start met een goeie solide body, die tegen wat spatwater en stop kan. Later kan je er nog zat lenzen op plaatsen.

                              Comment

                              Working...
                              X