Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Info ivm hybridecamera's

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Info ivm hybridecamera's

    Hallo mensen,

    Ik ben nieuw hier en ik ken weinig van fotografie. Graag had ik hier dan ook wat advies willen vragen ivm de aanschaf van een nieuw toestel. Alvast bedankt voor jullie tijd.

    Omdat ik binnenkort voor een aantal maanden naar Zuid-Amerika trek en naar het regenwoud dacht ik er aan om een toestel te kopen waarmee je zowel degelijke foto's kunt maken als redelijk goed mee kan filmen.

    De verkoper van de winkel waar ik naartoe ging raadde mij af om een camcorder (handcamera) te kopen omdat de kwaliteit van de foto's daarbij veel minder goed is, maar eerder een compactcamera of een hybridecamera.

    Ik zou dus kiezen voor een hybridecamera. Ik wil vooral snel en vlot foto's kunnen trekken in alle omstandigheden (ook bij donker licht) en wil graag wat meer zoombereik dan een gewone compactcamera (om dieren te fotograferen, vogels,...).

    Ik wil eveneens deftige filmopnames kunnen maken.

    Qua budget dacht ik aan maximaal 500 euro. Het apparaat moet ook nog praktisch zijn in de omgang (dus niet té groot en te zwaar), moet tegen een stootje kunnen en moet bestand zijn tegen vocht (regen) en vuil. Dit laatste kan ik desnoods wel oplossen met een geschikte draagtas of bescherming denk ik.

    Dit zijn mijn vragen:

    1/ Waar moet ik op letten ivm de lens en sensorgrootte en hoe kan ik die vergelijken? Voor welk type lens kan ik best kiezen qua afmetingen? Wat betekent het bijvoorbeeld als er op een lens staat 4.3 - 150 mm 1: 2.7 - 5.8 USM, of 4.6 - 120 mm 1: 2.8 - 5.0? En wat is daarvan de beste lens? Wat betekent optische zoom 26-678 mm en is dit beter dan 24-840 mm of 28-200 mm?

    2/ Hoe wordt de snelheid van een fototoestel uitgedrukt en welke snelheden zijn goed voor een hybride?

    3/ Hebben jullie een idee welke de beste modellen zijn binnen die prijscategorie van hybridecamera's?

    Ik dacht eventueel aan een Nikon Coolpix P100 met 26 x zoom (26 - 678 mm) met ISO tot 3200 en FULL HD opnames (prijs +/- 329 euro), een Nikon Coolpix P7000 met 7,1x zoom (28-200 mm), ISO tot 3200, optische zoeker, scherpe 720 p HD filmclips (prijs +/- 499 euro), of de CANON Powershot SX 30 IS met 35x zoom (24-840 mm) (prijs +/- 449 euro).

    Alvast heel erg bedankt voor alle info

    mvg

    Tjubix

  • #2
    Re: Info ivm hybridecamera's

    Oei, al die vragen maar gezien je een beperking van 500€ neemt moet je naar een hybride of een compact. (tenzij 2de hands)

    Nu over de meeste hybride: ze zijn bijna even groot als een reflex. De lens gaat bij een hybride wel bijna volledig in het toestel.
    Nu tegenwoordig geven die hybrides een zeer groot zoombereik, dit is ten nadele van de totale lenskwaliteit, maar je neemt het er dan maar bij (geen lenswissels dus).
    De sensor bij een compact of een hybride is ongeveer 1/5 in oppervlak tov een reflex die voor amateurs verkocht wordt. Dus om dezelfde pixels te bekomen moet men anders werken en zal je vlugger korrel hebben. Mijn ervaring bij een hybride is dat bij 800ISO al duidelijk korrel zichtbaar is, bij mijn reflex kan ik tot 6400 gaan met ongeveer hetzelfde korrelresultaat. (bij mijn oude hybride canon is de 400 te vergelijken met de 6400 van mijn huidige 550D)

    Nu over de lens: er staat bij die hybrides meestal 2 waarden 1:2.7 - 3.5; dit zijn de maximale openingen (hoe kleiner het getal:hoe groter de opening), dus hoe kleiner het getal: hoe meer licht er door kan.

    De meeste systemen hebben een trillingsverminderende systeem. De andere vermelding gaat om het besturingssysteem van de zoomlens.

    Panasonic heeft ook een goede hybride.

    Ah, ja: een zonnekap is niet altijd voorzien, soms moet je dit afzonderlijk aankopen.

    Nog iets: er is soms een groot prijsverschil tussen de winkels, niet altijd geven de grootste ketens de beste prijs.

    Veel geluk met je aankoop en neem er je tijd voor.
    mvg Guido
    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

    Comment


    • #3
      Re: Info ivm hybridecamera's

      Mijn vrouw is heel erg tevreden over haar Nikon P100. De resultaten zijn zeer degelijk, maar "high iso" foto's heeft ze niet.

      Comment


      • #4
        Re: Info ivm hybridecamera's

        De nieuwe Fujifilm KLIK ziet er ook veelbelovend uit.

        Comment


        • #5
          Re: Info ivm hybridecamera's

          als je naar compacts gaat zou ik er opletten dat je een toestel koopt met backilluminated sensor, van de rest afblijven. Deze toestellen presteren merkelijk beter in donkere omgeving.

          Als je zinnens bent video af te spelen op HDTV zou ik er ook opletten dat je toestel AVCHD codec ondersteunt (wordt ook gebruikt voor blu-ray), is zekers het geval bij panasonic en sony toestellen, en bij betere toestellen van andere producenten. Zou ook voor 1080HD gaan en liefst zo hoog mogelijke frame rate (bvb 60p)

          bekijk dit eens
          JVC has announced the GC-PX1 hybrid camcorder that records 1080p60 Full HD videos at 36Mbps and 10MP stills. It incorporates a 10x zoom lens, a 1/2.3" back-illuminated CMOS sensor, 3.0" tilting touchscreen LCD and the company's latest 'FalconBrid' processor. Features include P/A/S/M shooting modes, 32GB of internal memory and up to 300fps continuous shooting. It will be released end of February in Japan at a price to be confirmed, we have no details of US plans.

          of dit
          Sony has announced another two Cyber-shot compacts using its latest 16.2MP back-illuminated Exmor R CMOS sensor. Both the GPS-enabled DSC-HX100V and DSC-HX9 are capable of recording full 1080p60 HD videos and offer 10fps continuous shooting. The HX100V superzoom with 30x (27-810mm equiv.) zoom lens and the DSC-HX9 compact superzoom with 16x (24-384mm equiv.) zoom both offer 921k dot 3.0" LCDs, can shoot high resolution panoramic images and generate 3D images.

          Comment


          • #6
            Re: Info ivm hybridecamera's

            Bedankt voor de reacties allemaal!!

            Nog een laatste vraag:

            Iemand een idee welke de beste hybridecamera's en compactcamera's zijn qua prijs/kwaliteit?

            Ik ben geabonneerd op Test-Aankoop maar daar hebben ze geen besprekingen van de allerlaatste modellen, en zeker niet van hybrides.

            OF bestaan er ergens websites met quoteringen en aanbevelingen qua prijs/kwaliteit?

            Misschien kan ik ook eens bij fotografen langs gaan voor advies? Verkopers vertrouw ik namelijk niet zo goed.

            Alvast bedankt

            mvg

            Comment


            • #7
              Re: Info ivm hybridecamera's

              www.dpreview.com is een zeer goede site waar de laatste modellen worden besproken, ook vind je er alle specificaties terug
              Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
              hier vind je mijn foto's en hier ook

              Comment


              • #8
                Re: Info ivm hybridecamera's

                moeilijk te zeggen welke de beste zijn, testen zijn meestal heel subjectief en vertellen niet veel.
                zoals eerder geschreven niets kopen waar geen back-illuminated sensor inzit, kwaliteitsverschil met gewone sensors is aanzienlijk.
                als je belang hecht aan video toestel kiezen met full HD 1080 60p (of eventueel 60i)
                video filmpjes maak je met de bedoeling om ook binnen 10 jaar nog te bekijken, en dan ga je blij zijn dat je nu voor goede kwaliteit gekozen hebt.

                bereik lenzen is iets waar je zelf moet over oordelen alsook over de andere features.
                AF (automatische scherpstelling) is belangrijk, meeste recent op de markt gekomen toestellen hebben meestal een zeer goede AF. Is sterk geëvolueerd de laatste jaren daarom raad ik aan van recent op de markt gebracht toestel te kopen, verschil in zijn totaal is groot met toestellen van 1 a 2 jaar oud.

                Wat betrouwbaarheid betreft zijn er vorig jaar in Amerika cijfer gepubliceerd waaruit bleek dat panasonic de meest betrouwbare toestellen op de markt brengt in de door jou vooropgestelde prijscategorie, aantal defecten bij Canon, de slechtste in de klas, was 3x hoger dan bij panasonic. Nikon en Sony zaten in de middenmoot.

                Als beeldkwaliteit, vooral in donkere omgeving, heel belangrijk is raad ik je aan eens naar de panasonic en olympus micro 4/3 systemen als ook naar de sony NEX 3 en NEX5 en de samsung nx10 en nx11 eens te kijken. Zijn toestellen category hoger dan de compacts en hybride toestellen en vallen misschien buiten je budget, maar zou ze toch overwegen.

                Comment


                • #9
                  Re: Info ivm hybridecamera's

                  Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
                  Als beeldkwaliteit, vooral in donkere omgeving, heel belangrijk is raad ik je aan eens naar de panasonic en olympus micro 4/3 systemen als ook naar de sony NEX 3 en NEX5 en de samsung nx10 en nx11 eens te kijken. Zijn toestellen category hoger dan de compacts en hybride toestellen en vallen misschien buiten je budget, maar zou ze toch overwegen.
                  indd, ook zal je met deze toestellen meer kunnen spelen met DOF en als je bijvoorbeeld de nex met 18-200 koopt (als beginnerslens) dan heb ook een redelijk bereik. Idem voor de Pen met 14-142 lens
                  Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                  hier vind je mijn foto's en hier ook

                  Comment


                  • #10
                    Re: Info ivm hybridecamera's

                    Ik heb me onlangs vernieuwd en heb gekozen voor een reflex (mijn verleden heeft daar een sterke rol in gespeeld).
                    Nu wat jou kan helpen is het volgende:
                    Alhoewel ik tevreden was over mijn Hybride Canon (een ietwat ouder toestel), wou ik me verbeteren omdat de laatste hybriden wel een stuk beter en meer mogelijkheden gaven (een grotere breedhoek, een betere sensor, e.a.). Het niet kunnen aansluiten van een externe flits was voor mij echt een tekort. Ook de te kleine breedhoek.

                    Ik had de Panasonic DMC FZ100 vooropgesteld indien ik een nieuwe bridge zou nemen.
                    mvg Guido
                    Canon 550D Sigma 17-70/2.8-4 DC Macro OS HSM 55-250IS met extension tube set (3st) van Kenko en 50-1.8 Metz 36AF-4C + Canon S3-IS

                    Comment


                    • #11
                      Re: Info ivm hybridecamera's

                      DMC FZ100 is een prachtig toestel maar heeft al ruis problemen vanaf 400ISO, denk dat de Sony Cyber-shot DSC-HX1 beter presteert, maar nog niet te vergelijken met de recente versies DSC-HX100V of DSC-HX9V.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Info ivm hybridecamera's

                        Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                        indd, ook zal je met deze toestellen meer kunnen spelen met DOF en als je bijvoorbeeld de nex met 18-200 koopt (als beginnerslens) dan heb ook een redelijk bereik. Idem voor de Pen met 14-142 lens
                        Dacht dat topic starter het had over een budget van 500e euro maximum. Het lijk me dan
                        nogal raar om met een toestel dat boven de 1000 euro gaat af te komen.
                        Zou opteren voor een goede compact. Iets minder zoom, maar qua IQ zeer bevredigend.
                        Zelf gebruik ik -en mijn vrouw- de Panasonic LX5. En daar vallen prachtige plaatjes mee
                        te trekken. Bovendien vanwege zijn grootte een ideale reisgezel.
                        Hybride toestellen vind ik een beetje alleskunners, maar ook vaak mossel noch vis.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Info ivm hybridecamera's

                          ter verduidelijking, ik sluit enkel aan bij een eerdere reactie. de nex3 met 18-55 staat op dit moment
                          aan 459 euro/ met 16mm 426/ met 18-55 &16 mm: 579

                          de 18-200 stelde ik voor omdat de TS keek naar de superzoom's. Mijn mening is dat je met bovenstaand toestel betere resultaten zult halen vanwege de grotere sensor.
                          Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
                          hier vind je mijn foto's en hier ook

                          Comment


                          • #14
                            Re: Info ivm hybridecamera's

                            Sony DSC-HX100V zou rond de 450 € moeten komen.
                            LetsGoDigital is uw online magazine voor Technologie en Lifestyle, met het laatste nieuws, diepgaande achtergrond artikelen en product reviews

                            Sony has announced another two Cyber-shot compacts using its latest 16.2MP back-illuminated Exmor R CMOS sensor. Both the GPS-enabled DSC-HX100V and DSC-HX9 are capable of recording full 1080p60 HD videos and offer 10fps continuous shooting. The HX100V superzoom with 30x (27-810mm equiv.) zoom lens and the DSC-HX9 compact superzoom with 16x (24-384mm equiv.) zoom both offer 921k dot 3.0" LCDs, can shoot high resolution panoramic images and generate 3D images.


                            Fuji HS20EXR zou ook binnen budget moeten zitten.
                            Pre-CES 2011: Fujifilm has unveiled the Finepix HS20EXR advanced superzoom. Replacing the company's HS10, its comes with a 16Mp EXR CMOS sensor and 460K dot 3.0" LCD rather than its predecessor's 10Mp sensor and 230K dot screen. It features a 30x (24-720mm equiv.) optical zoom lens, full 1080p HD video recording capabilities, RAW capture and P/A/S/M shooting modes. It also offers 7.6fps full-resolution continuous shooting and high speed video capture at up to 320fps.


                            Beide met Hand-draai-zoom en breedhoek
                            www.PhotoPC.be - BD0430BE - NiCaNolta

                            Comment


                            • #15
                              Re: Info ivm hybridecamera's

                              Oorspronkelijk geplaatst door canonfreak1000D Bekijk bericht
                              ter verduidelijking, ik sluit enkel aan bij een eerdere reactie. de nex3 met 18-55 staat op dit moment
                              aan 459 euro/ met 16mm 426/ met 18-55 &16 mm: 579

                              de 18-200 stelde ik voor omdat de TS keek naar de superzoom's. Mijn mening is dat je met bovenstaand toestel betere resultaten zult halen vanwege de grotere sensor.
                              Dat is juist. Je redenering is natuurlijk niet onlogisch. Maar het prijskaartje met die 18-
                              200 lens is dat wel, want daarmee zit je boven de 1000 euro.
                              Trouwens mijn aanbeveling (de LX5) is dat ook, want die heeft maar 4 X zoom, terwijl de topic starter juist om veel zoom vraagt.

                              Comment

                              Working...
                              X