Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vraagje ivm flash

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vraagje ivm flash

    Ik heb sinds enkele dagen een Speedlite 430EX II.

    Ik heb nog niet veel geoefend, en heb een technische vraag.

    Stel, je neemt een foto in Av f 10 en de camera kiest 1/100e sec, zonder flash.

    Stel, je wil een snellere sluitertijd aan hetzelfde diafragma.

    Je schakelt je flash in, maar waarom denkt de camera dan niet 'er is nu een flash, dus meer licht, dus kan de sluitertijd naar beneden' ? (en je staat in modus ETTL)

    De belichtingscompensatie en de flitsbelichtingscompensatie zijn onafhankelijk van mekaar in Av, niet ?
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

  • #2
    Re: Vraagje ivm flash

    omdat je sluitertijd geen invloed heeft op je belichting met flash... de flash duur is immers korter 1/1000 of minder... 't is dus van geen belang... enkel voor continu licht van belang... de flash bevriest de beweging, niet de sluiter
    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

    Comment


    • #3
      Re: Vraagje ivm flash

      Een flash is dus vooral een 'invulflits' ?

      Foto's waar het meeste licht van de flash komt, zijn niet mooi denk ik, en dat kan dus fysisch ook niet, gezien je uitleg.
      Canon-man. Concerten en natuur.
      Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

      Comment


      • #4
        Re: Vraagje ivm flash

        Oorspronkelijk geplaatst door johan de man Bekijk bericht
        Een flash is dus vooral een 'invulflits' ?

        Foto's waar het meeste licht van de flash komt, zijn niet mooi denk ik, en dat kan dus fysisch ook niet, gezien je uitleg.
        verdiep je dan even in het strobist gebeuren... daar gaan we op zoek naar een mooi evenwicht tussen continu licht en flash licht...
        some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
        Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

        Comment


        • #5
          Re: Vraagje ivm flash

          Het 'strobist-gebeuren zoals jij het zo liederlijk noemt, boeit me niet.

          Ik zou enkel een flash gebruiken voor macrofoto's buiten waar er niet veel licht is, en soms partyfotografie en cafeconcertjes, niet bij gewone concerten.

          Me dunkt dat een flash toch ook niet enkel dient om de beweging te bevriezen.

          Ik zal eens beginnen met de hoofdstukken over flitsers in mijn boeken over de 500D en 5D MII te lezen, evenals het boekje over speedlights en speedlites.
          Canon-man. Concerten en natuur.
          Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

          Comment


          • #6
            Re: Vraagje ivm flash

            Mij hebben ze geleerd (ik neem aan dat iemand me zal verbeteren als dit fout is):
            - flitsen in Av is invulflits (gebruik ik wel eens overdag, buiten als de zon schijnt, om harde schaduwen "weg te flitsen");
            - 'normaal flitsen' in M: begin bij b.v. f/7.1 en 1/125s, ETTL, en experimenteren maar! (Tegenwoordig durf ik m'n ISO wel eens "omhoogvijzen", vooral als de foto's te donker zijn, en durf ik lagere sluitersnelheden gebruiken)

            Maar ik ben echt nog een beginner op flitsgebied...
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Re: Vraagje ivm flash

              Ik ook, vandaar mijn vraag.

              In de standen Av en Tv wordt idd enkel rekening gehouden met het omgevingslicht en in P en Auto kan je de flits als hoofdbron gebruiken (wat zelden goed is). Tenminste als ik de boekjes van Data Becker goed begrepen heb.
              Canon-man. Concerten en natuur.
              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

              Comment


              • #8
                Re: Vraagje ivm flash

                Ik heb zopas een aantal dingen geleerd van de antwoorden van josv en Digipics357 in dit draadje:
                Forum voor technische discussies die met digitale fotografie te maken hebben, en voor het tonen van fotografische tips & trucs.
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Vraagje ivm flash

                  beste resultaten krijg je met M
                  of mss beter gezegd 't gewenste resultaat ;-)
                  Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                  Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vraagje ivm flash

                    Oorspronkelijk geplaatst door Dirtyharry71 Bekijk bericht
                    beste resultaten krijg je met M
                    of mss beter gezegd 't gewenste resultaat ;-)
                    Dat is het... alleen merk ik dat de ISO hoger zetten een nog betere belichting oplevert. Ik had vaak foto's met goed belichte personen, maar erg donkere achtergronden: dat kan ik nu verbeteren door tragere sluitertijden (ik dacht dat ik niet beneden de 1/125s mocht ), en ik ga ook Jos z'n belichtingscompensatietruc (uit de link die ik boven geef) 'ns uitproberen!
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vraagje ivm flash

                      ja doe ik ook vaak
                      en zeker als er ni veel licht is (danscafé bvb)
                      geeft goeie resultaten samen met hoge ISO
                      en iets afgezwakte flitskracht (flitsEV)

                      en ja mag zeker langer zijn dan 1/125s (zoals in danscafé bvb)
                      mijn vb met interne flits : 2500ISO en F4 en 1/20s in M-stand en -0.7flitsEV
                      Last edited by Dirtyharry71; 1 februari 2011, 12:56.
                      Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                      Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vraagje ivm flash

                        Dit is trouwens sterk afhankelijk van fabrikant. Nikon op A modus zet de snelheid dan vast op 1/60ste of sneller. Als je invulflits wil, moet je dat dan op de flitser of camera instellen. Wil je een snellere sluitertijd met gekozen diafragma en de flitser automatisch laten flitsen, moet je naar M en flitser op eTTL.

                        @hierboven, ik vind die precies toch ietsje onderbelicht, ik zou hem een halve tot hele stop optrekken.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vraagje ivm flash

                          vind em zo just goe omdat de rest van de personen in achtergrond onbekend zijn
                          't onderwerp zijn de 2 vriendinnen
                          en zo lijkt 't zachter (precies zonder flits)
                          Last edited by Dirtyharry71; 1 februari 2011, 14:44.
                          Nikon D700 & D70 | Nikkor AF-S 17-35 2.8 + 50 1.8 + 105 2.8 macro + 18-200 VR II
                          Sigma 100-300 F4 EX APO HSM| Nikon SB-800 | Manfrotto 479B | Albums: Fototime| 500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vraagje ivm flash

                            Dat vind ik wel een heel knappe partyfoto ! Binnenkort moet ik ook foto's op een feestje gaan nemen (reden waarom ik de Speedlite nu al heb gekocht). Ik hoop ook zulke foto's te kunnen maken !

                            1/20e sec en toch scherp, dat is het wonder van de flits zeker ?
                            Canon-man. Concerten en natuur.
                            Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vraagje ivm flash

                              Je moet dan wel oppassen dat de lichtbron van achteren komt, anders krijg je strepen en bewogen delen over je foto, al kan je daar ook mee spelen en experimenteren. deze foto's zijn beiden met 1/2 sec sluitertijd, f3.5, f/5.6 respectievelijk en iso 800, flits -0,3 en 0,0 (tweede flits off camera, maar wel ttl en eerste gordijn), beiden center weighted:



                              Last edited by Teun_2; 4 februari 2011, 13:32.

                              Comment

                              Working...
                              X