Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

speling tussen 5Dmk2 & 70-200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • speling tussen 5Dmk2 & 70-200

    Beste BD'ers,

    heb vandaag een (onplezierige) ontdekking gedaan met mijn 5D ... Ik weet niet of het normaal is of hoe ik het moet uitleggen maar beeld je in dat je de 5D vast hebt met je rechterhand en de lens met het linkerhand bediend, dan zit er precies een beetje speling op.

    werkwijze:

    met het rechterhand een beweging maken naar beneden(tegenwijzerszin) en met de lens (linkerhand) beweging naar boven (wijzerszin) en omgekeerd. (torsiebeweging)

    er zit precies een halve tot mm speling op. Is dit normaal? Dit is niet enkel bij de 70-200 dat me dit is opgevallen, ook bij mijn andere lens... Kan iemand mij iets laten weten?

    mvg
    Dimitri

    [Mod-LesC]Lijkt mij een typische vraag voor ons Camera's subforum en daarom daarheen verplaatst vanuit Ter Zake.[/Mod]
    Last edited by LesC; 3 februari 2011, 09:37.
    5DmkII | EF 24-70 f2.8 L |EF 70-200 f2.8 L IS USM II | strobist stuff | www.dvbphotography.be

  • #2
    Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

    Dat kan zeker, en is geen reden tot ongerustheid me dunkt. Ik ken er niet veel van, maar ik wil je maar geruststellen. En die halve mm zal er niet voor zorgen dat je lens een stofzuiger wordt.

    In de industrie spreken ze van toleranties, bv een bout en een moer zijn nooit helemaal aangepast aan mekaar. Zolang de tolerantie niet te groot of te klein is, is er geen probleem. Je kan die tolerantie natuurlijk belachelijk klein maken, maar dat is enkel nodig voor maanraketten, niet voor gewone toepassingen.
    Canon-man. Concerten en natuur.
    Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

    Comment


    • #3
      Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

      Klassieker.....
      Iets speling in de draairichting komt op alle bajonetten voor.
      Het gaatje/sleuf in de flens is iets groter dan het pennetje om onder alle omstandigheden de lens correct te vergrendelen.

      Comment


      • #4
        Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

        Net ff getest hier, had er nog nooit attentie op gemaakt eigenlijk.
        Hier zit quasi geen speling hoor, hooguit in tienden van een mm.
        Paar lenzen geprobeerd en slechtste was men kitlensje de 18-55 IS.
        Daar was het paar tienden meer.

        Maar alle lenzen hebben zowiezo een lekker "firm" gevoel op de vatting, ze staan er dus zeker niet op te zwabbelen of zo.

        Maar los van da denk ik dat kleine speling zowiezo geen probleem is want een lens is rond e
        Zolang er em niet op staat te wiebelen is er niets aan de hand.
        En rotatie-speling is ook geen probleem in die grootorde want de contacten zijn groot genoeg.

        Comment


        • #5
          Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

          net ook even geprobeerd, met de 135 die er nu op zit, en ook hier mogelijk om tic-toc heen en weer geluidjes te maken. Had er nog nooit op gelet eigenlijk.
          Dacht eerder, da's iets dat maar na 100.000 lens wissels voorkomt, maar nee dus.

          ch.
          www.ludwigdesmet.com - beauty & fine art photographer -

          Comment


          • #6
            Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

            Nikon heeft er ook last van...een beetje speling zit er altijd wel op. Zolang er maar niet spontaan onderdelen af gaan vallen kun je rustig verder gaan met foto's maken...
            Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

            Comment


            • #7
              Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

              Zonet geprobeerd met de 7D en ja je kan de lens een beetje verdraaien , zoals reeds door anderen gezegd nog niet opgevallen en gebruik hem al meer dan een jaar.Is dus normaal.

              Comment


              • #8
                Re: speling tussen 5Dmk2 & 70-200

                Er zit inderdaad altijd wat speling op, dat is om te voorkomen dat de lens "vastloopt" in de lensmount.

                Ik heb hier een Sigma 15mm fisheye, en ik vind dat die eigenlijk wat te vast zit. Dat is niet alleen op mijn camera's, ik heb ze ooit ook laten testen door iemand met een 1000D, en van die camera ging ze echt moeilijk terug af...
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment

                Working...
                X