Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Van D70 naar D700, D300 of D90?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Van D70 naar D700, D300 of D90?

    Hoi allemaal,

    Ik werk al sinds een 5 a 6-tal jaar op mijn D70 maar ben dringend toe aan een nieuw toestel. Ik fotografeer nu af en toe (half amateur natuurlijk) al eens een trouw of reportage en ik merk dat vooral de 'full frame' gemist wordt. Ook vind ik de D70 niet zo goed qua belichting in donkere ruimtes (alhoewel ik een SB600 heb om bij te flitsen indien nodig natuurlijk). Toch probeer ik een flits zoveel mogelijk te vermijden, vooral op trouws vind ik dit echt niet leuk om te gebruiken...

    Nu weet ik niet zo goed naar welk toestel ik in de toekomst toe wil gaan.
    De D90 is een kleine upgrade... handig vind ik echter de modussen (portret/landscape...) ik werk nog steeds veel in die modussen.

    Het enige wat ik zelf doe:

    - scherpstellen in het beeld (dus niet handmatig draaien maar wel kiezen op welk punt van het beeld)
    - iso verhogen/verlagen
    - soms de witbalans wat aanpassen


    Daarom vind ik mezelf misschien niet echt professioneel genoeg om met een D700 of D300 aan de slag te gaan. Er is echter ook een 'automatische' modus heb ik gelezen, wat wil dit zeggen (welke instellingen doet hij automatisch en welke niet?) misschien kan ik hierop oefenen en dan stilletjesaan verder gaan met de andere knoppen?

    Verder werk ik het meest met een AF-S nikkor 50mm f/1.4G lens. (deze werkt ook op de D700 en D300 dacht ik hé?) en ik heb ook nog de standaardlens die ik meegeleverd kreeg bij de d70, nl de 18-70 mm 1:3,5-4,5G ED.

    Graag jullie advies.
    Bedankt!

  • #2
    Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

    in plaats van de D90 zou Ik de D7000 plaatsen!
    net dat stapje beter!

    a&ls je het budget hebt voor een D700 ga ervoor!
    je gaat er geen spijt van hebben!
    wel rekening houden met je lenzen!
    zijn't allemaal DX lenzen mss kijken voor D300s
    nikon stuff

    Comment


    • #3
      Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

      Oorspronkelijk geplaatst door MelissaM Bekijk bericht
      .......... en ik merk dat vooral de 'full frame' gemist wordt.
      tja...dat vind ik toch nergens in de rest van je verhaal terug hoor.
      eerder het tegendeel!
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

        hoi David,

        dankjewel voor je antwoord...


        en @ bouk: hoezo?

        Comment


        • #5
          Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

          Als het enkel over de foto-funktie gaat, zou ik niet twijfelen: D700. Je zult zien dat je achteraf toch uw lenzenarsenaal zult uitbreiden en aanpassen. Als je ook de filmfunktie interessant vind, dan is het natuurlijk een ander verhaal. Dat is soms lekker meegenomen, maar misschien interesseert je dat helemaal niet. Ik heb alleen maar positieve ervaringen met de D700 en heb er nog een kleine Panasonic compact naast met een filmfunktie die 'propere' filmpjes kan maken (van de kleinkinderen bv) in HD.
          Succes met je zoektocht.

          Comment


          • #6
            Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

            Oorspronkelijk geplaatst door MelissaM Bekijk bericht
            Daarom vind ik mezelf misschien niet echt professioneel genoeg om met een D700 of D300 aan de slag te gaan. Er is echter ook een 'automatische' modus heb ik gelezen, wat wil dit zeggen (welke instellingen doet hij automatisch en welke niet?) misschien kan ik hierop oefenen en dan stilletjesaan verder gaan met de andere knoppen?

            Verder werk ik het meest met een AF-S nikkor 50mm f/1.4G lens. (deze werkt ook op de D700 en D300 dacht ik hé?) en ik heb ook nog de standaardlens die ik meegeleverd kreeg bij de d70, nl de 18-70 mm 1:3,5-4,5G ED.
            De D700 mag dan wel een professioneel toestel heten, doch het is eigenlijk een heel makkelijk toestel! Deels omdat alle belangrijke knoppen direct toegankelijk zijn en deels omdat het altijd mooie foto's maakt

            er zijn zeker automatische modes aanwezig, ik gebruik heel vaak de A mode, waardoor je alleen je diafragma moet instellen... mocht je dit nog niet begrijpen, lijkt me dit een uitgelezen kans om dit hiermee te doen, vooral als je een 50mm f1.4 in bezit hebt... zonde van de lens anders...

            lenzen... fullframe maakt je 18-70mm overbodig... een 24-120 F/4 zou dit helemaal oplossen... je 50mm zal nog beter tot z'n recht komen... ik vind de 50mm veel beter passen op een fullframe...
            some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
            Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

            Comment


            • #7
              Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

              Klopt het trouwens dat ik mijn 50mm wel kan gebruiken op de D700 maar verlies heb van megapixels?

              Comment


              • #8
                Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                Beste,
                mijn ouders hebben een D70 en ik ben net overgestapt van een D90 naar een D300.
                De update van een D70 naar een D90 is geen klein stapje hoor. Qua bediening zijn deze bijna hetzelfde maar qua prestaties liggen deze mijlenver uit elkaar. Ook qua ISO prestaties. Bij een D90 aanvaardbaar tot 1600 iso.
                Het verschil tussen een D90 en een D300 zit niet in beter beeldkwaliteit maar wel in een veel betere body, en een veel beter autofocussysteem. Nu moet je voor jezelf natuurlijk nagaan of jou soort van fotografie een razendsnel AF systeem nodig heeft en een wheater-sealed body.
                De automatische stand die je bedoelt op de D300 en de D700 is gewoon hetzelfde als de P-stand.
                Hopelijk ben je hier iets mee.
                Mvg, Joris.

                Comment


                • #9
                  Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                  Het enige wat ik zelf doe:

                  - scherpstellen in het beeld (dus niet handmatig draaien maar wel kiezen op welk punt van het beeld)
                  - iso verhogen/verlagen
                  - soms de witbalans wat aanpassen


                  daar heb je of mis je toch geen FullFrame voor?
                  grt,bouk.
                  wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                  http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                  https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                  Comment


                  • #10
                    Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                    Oorspronkelijk geplaatst door MelissaM Bekijk bericht
                    Klopt het trouwens dat ik mijn 50mm wel kan gebruiken op de D700 maar verlies heb van megapixels?
                    Megapixels zitten in je body, niet in je lens.
                    Heb je voor de upgrade een budget in gedachten?
                    Sony en Olympus
                    Fotoseries

                    Comment


                    • #11
                      Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                      Als je een DX lens gebruikt op de D700, gaat die inderdaad maar de kleine helft van de sensor gebruiken, en dus ook maar de kleine helft van de pixels !
                      Maar die 50 mm 1.4 kun je op 'volle kracht' gebruiken op FF.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                        Bedankt alvast voor alle antwoorden.
                        Ik kan wel werken met mijn P modus dus op zich zou het dus geen enkel probleem mogen zijn als ik de D700 aanschaf en eerst werk met de automatische modus (die gelijk is met P in d70?) en daarna meer en meer leer over de andere knoppen.

                        Verder weet ik uiteraard wel dat het diafragma zorgt voor de scherptediepte en de sluitertijd voor de scherpte van bewegend beeld en de ISO voor de gevoeligheid, het is enkel dat ik op situaties waar ik snel moet reageren (zoals een trouw) soms nogal bang ben om niet snel genoeg die juiste functie te kunnen vinden of aan te passen (omdat ik ervaring mis).

                        Daarom lijkt een automatische functie wel handig om mee te starten.
                        Als ik het goed begrijp geef ik daar enkel in
                        - waar ik wil scherpstellen in beeld
                        - welke ISO ik gebruik

                        Indien het beeld dan onscherp is kan ik nog altijd mijn sluitertijd gaan aanpassen.
                        (diafragma gebruik ik nu 99% van de tijd op 1,4 indien mogelijk- met mijn 50mm dus)

                        Hopelijk leg ik het een beetje goed uit. ben alvast blij met de reacties.
                        Al vind ik mijn idee om naar full frame te gaan nog altijd juist. Ik gaf al aan dat ik betere belichting wil krijgen in donkere ruimtes (toch één van de voordelen van de FF camera's) en dat ik daarna graag naar betere lenzen wil overgaan.

                        Ik lees trouwens overal iets anders over mijn 50mm, f/1.4G lens, hier en daar lees ik dat de megapixels idd naar een cropcamera worden herleidt en ik dus maar op 5MP fzo zou knn fotograferen, ergens anders lees ik dan weer dat ik hem op 'full fource' kan gebruiken op de D700. Ook in de antwoorden hier op het forum krijg ik verschillende antwoorden... Hier ben ik dus nog niet goed uit :-) Help?

                        Comment


                        • #13
                          Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                          Hmm ik lees op de nikon website dat mijn lens idd een FX is en geen DX, hij zou dus idd goed moeten draaien op een FF zoals de D700

                          Comment


                          • #14
                            Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                            Juist niet: deze lens (50 mm 1.4) kan op allebei ! En FX én DX-body's.
                            Ik geloof dat intussen uw reaktie ('zal nieuwe lens moeten kopen') gewijzigd is.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Van D70 naar D700, D300 of D90?

                              Idd! Zo heb ik het nu ook gezien op de website! Echt heel erg bedankt, dat maakt de stap naar een D700 alvast een beetje kleiner (ook nieuwe lenzen bij aankopen zag ik - op dit moment- nog niet zitten), zeker iets voor de toekomst, dat wel! :-)

                              Comment

                              Working...
                              X