Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon SB-26

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon SB-26

    Nieuw op dit forum....

    Eenvoudige vraag: kan een SB-26 flash gebruikt worden op een Nikon D90?

    Met dank voor antwoord

    jo

  • #2
    Re: Nikon SB-26

    Ja, maar enkel in de manuele stand, of in de A-stand (automatisch).
    In TTL-mode zal hij niet werken, wat wil zeggen dat je de zoom, iso en diafragma zelf zal moeten instellen op de flits.
    Dus het kan, maar handig is het niet.

    Anders is deze flits voor strobist gebeuren wel heel geschikt

    Grtz
    Piet
    Piet Cosaert
    http://kepsfotografie.wordpress.com

    Comment


    • #3
      Re: Nikon SB-26

      Ik heb o.a. een SB-26 en die kan inderdaad, net zoals m'n SB-80DX alleen automatisch belichten in A-stand. Dit betekent geen TTL-informatieuitwisseling tussen flitser en camera, waardoor je dus zelf eerst moet opgeven welk diafragma je gebruikt (diafragma wijzig je toch niet bijster veel, tenzij met variabele zooms...) en de ISO waarde van je camera (wijzigt men ook niet bij élk shot) waarna de flits met die gegevens een correcte belichting geeft via zijn eigen kleine lichtsensor vooraan.

      Uit mijn ervaring kan ik zeggen dat die belichting quasi even betrouwbaar is als TTL, zelden valt het resultaat zwaar tegen...

      Als flits los van camera is het toestel ook interessant, in bijzonder door de 'delay" slave functie, waardoor de flits de pre-flits van andere TTL flitsen negeert om dan *samen* draadloos te flitsen met die (of meerdere) flitser(s). Is zeldzame functie, zeer handig.

      De SB-26 is op maximale sterkte quasi even sterk als een SB-900 of SB-80(DX).

      Comment


      • #4
        Re: Nikon SB-26

        Off-camera (zie forum) kun je deze perfect gebruiken met je D90.
        Je kan elke flits (die je manueel kan instellen) voor strobistdoeleinden gebruiken.

        De SB-26 is een van de beste oude Nikon flitsen vind ik (de SB-800 vind ik de beste I-ttl flitser).
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment

        Working...
        X