Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aanvullende breedhoeklens

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aanvullende breedhoeklens

    Beste Forummensen,

    Ik ben in het bezit van een Canon 450d met volgende lenzen:
    - EFS 18-55 mm
    - EFS 55-250 mm
    - EF 50 mm f1.8 II

    Nu vind ik dat in deze 'basiskit' een breedhoeklens ontbreekt en zou er mij graag een willen aanschaffen. Ik zou deze lens vooral willen gebruiken voor het fotograferen tijdens reizen (gebouwen, pleinen, ...) en ook om te gebruiken voor nachtfotografie.

    Welke zijn goede breedhoeklenzen?
    Canon 450D + EFS 18-55 mm + EFS 55-250 mm 1:4-5.6 IS + EF 50 mm 1:1.8 II + Speedlite 430EX II
    www.mathieucieters.com

  • #2
    Re: Aanvullende breedhoeklens

    de ef-s 10-22 van canon scoort zeer goed
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Aanvullende breedhoeklens

      De Canon 10-22 mm heeft ten opzichte van de Tokina 12-24 mm/4.0 het voordeel dat de Canon veel minder last heeft van tegenlicht. Verder niets dan lof over de Tokina.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Aanvullende breedhoeklens

        Ik heb zelf een efs 10-22 en het is mijn meest gebruikte lens om landschappen te fotograferen. Zeker een aanrader om je collectie uit te breiden.
        vriendelijke groeten, Kurt
        Mijn foto's
        Fuji X-T1 + X-T2 + X100F + een paar lensjes

        Comment


        • #5
          Re: Aanvullende breedhoeklens

          even voor alle duidelijkheid, je hebt al een breedhoeklens (18-55), wat je bedoelt is een UWA (Ultra Wide Angle), in dat straatje past de 10-22 van Canon erg goed, krijgt uitstekende beoordelingen.
          Mijn beste Foto moek nog trekke.

          Comment


          • #6
            Re: Aanvullende breedhoeklens

            Sigma 8-16 HSM vind ik een uitstekende lens, maar als je daarmee 's avonds aan de slag wil met een Canon zonder statief, dan kan je het wel eens lastig krijgen...

            Aangezien je weinig licht en architectuur/gebouwen wil gaan combineren, zou ik persoonlijk eerder richting lichtsterke 16 of 24mm prime ipv meer breedte denken.
            Last edited by K-2; 31 januari 2011, 13:35.
            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

            Comment


            • #7
              Re: Aanvullende breedhoeklens

              Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
              ......... dat de Canon veel minder last heeft van tegenlicht.
              leg eens uit?
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: Aanvullende breedhoeklens

                Oorspronkelijk geplaatst door Closupshooter Bekijk bericht
                even voor alle duidelijkheid, je hebt al een breedhoeklens (18-55), wat je bedoelt is een UWA (Ultra Wide Angle), in dat straatje past de 10-22 van Canon erg goed, krijgt uitstekende beoordelingen.
                Jup, dank je voor deze aanvulling!
                Canon 450D + EFS 18-55 mm + EFS 55-250 mm 1:4-5.6 IS + EF 50 mm 1:1.8 II + Speedlite 430EX II
                www.mathieucieters.com

                Comment


                • #9
                  Re: Aanvullende breedhoeklens

                  Bouk@ Ik heb een tijdje tegelijkertijd een Sigma, een Tokina 12/24 en een Sigma 10-22 gehad. Mijn ervaringen heb ik toen vervat in een artikel voor een fototijdschrift.

                  Wanneer je lenzen vergelijkt dan vallen je bepaalde zaken op. Zo viel me op dat de tokina gevoeliger voor tegenlicht is dan de Tokina. Dat kan resulteren in lichtvlekken dan wel een verzchting van het beeld.
                  Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aanvullende breedhoeklens

                    Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
                    Bouk@ Ik heb een tijdje tegelijkertijd een Sigma, een Tokina 12/24 en een Sigma 10-22 gehad. Mijn ervaringen heb ik toen vervat in een artikel voor een fototijdschrift.
                    lijkt me interessant om te lezen.
                    kan dat nog op 1 of andere manier.
                    misschien via een linkje?
                    grt,bouk.
                    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                    Comment


                    • #11
                      Re: Aanvullende breedhoeklens

                      FWIW 'k heb al gelijkaardige dingen gelezen over de Tokina, bijv. hier
                      Cheers, Ben

                      Comment


                      • #12
                        Re: Aanvullende breedhoeklens

                        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                        leg eens uit?
                        grt,bouk.

                        in mijn zoektocht door UWA land heb ik wat reviews gelezen op photozone.de, hier wordt inderdaad bevestigd dat de tokina niet zo van zon houdt:



                        PM: volgens de testen een andere mooie UWA is de tokina 11-16 f2.8; een iets kleinere range, maar wel optisch beter, lichtsterker en sluit volgens mij mooi aan bij de lenzen die je al hebt. Ook van deze lens staat een review op photozone.

                        Ik zit zelf ook te bedenken welke UWA ik in de toekomst wil kopen en twijfel. Wat is jullie ervaring met deze redelijk flinke UWA met max 16mm? Ik kan me zo voorstellen dat je een 12-24 lens net wat makkelijk op je camera laat zitten omdat je niet alleen UWA, maar ook "gewoon groothoek" bereik hebt.
                        Canon EOS 500D / 17-50 f2.8 OS HSM / EF 70-200 f4 IS / EF 50 f1.8 II
                        Canon powershot s120

                        Comment


                        • #13
                          Re: Aanvullende breedhoeklens

                          Het artikel heb ik geschreven voor het Nederlands tijdschrift Camera Magazine. Al weer wat jaren geleden. Daarna heb ik zelf de Tokina 12-24 mm gekocht, ondanks de grotere gevoeligheid voor tegenlicht.

                          Ik was toen tevreden met die Tokina en menig vergrotinkje A3+ formaat gemaakt.

                          Ongeveer 2 jaar geleden ben ik overgestapt op full frame, Canon 5MK2 + wat glas. Onder andere de 16-35 mm/MK2.

                          Helaas had ik maar 1 dag beide cobinaties thuis en had slechts tijd om 1 vergelijkingsserie te maken.

                          Het verschil tussen 40D + Tokina bijf/8.0 en de 5D MK2 + Canon 16-35 MK 2 is opvallend groot. (bij A3+ formaat) De detailrijkdom is bij de laatste combinatie veel groter.
                          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

                          Comment

                          Working...
                          X