Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

"Downgraden" naar compactER toestel...

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • "Downgraden" naar compactER toestel...

    Aangezien ik erg veel van straatfotografie houdt (cartier-bresson e.d.), haat ik het als mensen me aanstaren op straat met mijn "grote" camera.

    heb momenteel een nikon d90 met 50 1.8 en 80-200 2.8
    Met die laatste lens (echt een toeter) kijken de mensen echt naar je (of de camera) en daar krijg ik het van.
    Onlangs kwam ik iemand tegen terwijl ik in't stad aant fotograferen was, een weduwnaar met een compactje. Die was opgewonden als iets over fotografie en enorm trots over alle foto's die hij met zijn camera(tje) had genomen. Zat wel wat spontaan straatwerk bij!

    Hij beweerde dat hij zo'n groot gedoe allemaal niet nodig had. Aangezien ik tegenwoordig precies meer worry over de instellingen dan over het beeld denk ik eraan om te "downgraden" naar een compacter toestel. Sportfotografie e.d. interesseert me niet danig.

    Welk toestel raden jullie aan? Het liefst zou het een subliem ding zijn dat mij er gewoon doet uitzien als iemand die wat kiekjes maakt met een compactje. Liefst digitaal, is de leica m9 met 50 mm f2 (dus niet f1.4) een goede keuze?
    Ik wil terug naar de basis, sparen heb ik ervoor over.

    mvg!
    Ik maak foto's

  • #2
    Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

    zeer herkenbaar; net daarom kocht ik me ook een NEX, maar met de standaardzoom is die nog veel te groot

    ik las net zeer lovende woorden over een nieuwe Olympus XZ-1
    die LEICA is natuurlijk een ander paar mouwen, maar die prijs
    Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

    Comment


    • #3
      Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

      Voor dergelijk gebruik zou ik kijken naar de Olympus PEN (diverse typen verkrijgbaar), de Panasonic Lumpic GF1 (beide in combinatie met de 20mm lens, alhoewel ook de 17mm lens van Olympus prima is en ook heel geschikt voor snapshot fotografie.)

      De aangekondigde X100 van Fuji spreekt me ook zeer aan maar is nog niet verkrijgbaar en ook een stuk duurder.

      In al deze gevallen kun je (zolang je niet boven iso 800 gaat werken) bij dit soort toestellen qua beeldkwaliteit niet zomaar van een downgrade spreken.

      Panasonic GF1 met 20mm (7,1)


      Panasonic GF1 met 20mm (7,1)


      Olympus E-P1 met 14-45mm Panasonic lens op 24mm (5.6)
      Last edited by Spanjaart; 30 januari 2011, 11:00.
      Sony en Olympus
      Fotoseries

      Comment


      • #4
        Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

        Ik had min of meer hetzelfde probleem. Neen, niet min of meer, maar exact. Ik heb het
        gecounterd met een Lumix LX5.
        Tot ik plots de mogelijkheid kreeg om voor een schappelijke prijs de Leica X1 te kopen.
        Dat was al langer mijn droom. Alleen vond ik de prijs voor het toestel nieuw een beetje
        te. Zo'n 1500 euro. Voor een toestel met vaste lens. Maar goed. Tweedehands dus. Zo
        goed als nieuw. Een koopje. Een droom.
        Dat koopje heb ik één week gebruikt. De AF is zo traag als van mijn Nikontje 12 jaar
        geleden. Echt een stuk minder dan mijn LX5. De IQ is vergelijkbaar met iets warmere
        kleuren van de Leica. Maar niets dat je niet in RAW gelijk kan strijken.
        Als je dan er bij bedenkt dat de LX5 toch een beetje zoom (4 X denk ik) heeft, macro
        opnames kan maken, kan filmen. In 16/9 foto's nemen. Of in 4/3 of 3/4 en zelf 1/1.
        De Leica X1 is purist en doet daar allemaal niet aan mee. Maar ook voor mijn doel was
        hij minder geschikt. Straatfotografie is toch ook vaak een kwestie van snel afdrukken.
        Nu dat was met die Leica behoorlijk frustrerend.
        Waar de Leica wel fantastisch in is: zet het te koop en dezelfde dag ben je het kwijt.
        Gelukkig had ik mijn LX5 nog niet verkocht. Dat is nu mijn trouwe metgezel en partner
        in crime. En mijn vriendje.
        Ik heb ook nog een week met de Pen van een vriend rondgelopen. Niet alleen vond ik
        dat toestel te groot (voor mijn jaszak) maar ook opvallend. Ik had de indruk dat ik er
        meer mee opviel dan met mijn 50D. Ik had niet alleen het idee. Toen ik zelf iemand
        zag met de Pen vond ik die ook heel opvallend. Bijna alsof iemand een koekjestrommel
        voor zijn gezicht houdt. Bovendien, supersnel was die Pen ook al niet. Vergelijkbaar
        met de LX5.
        Van de Sony Nex heb ik enkel een demonstratie bijgewoond. Ik weet niet waarom maar
        dat toestel beviel me niet. Voor alles het menu in. Ik wil geen menu in. Liefst zo weinig
        mogelijk menu. Mijn GSM maakt me al gek genoeg.
        Dus nu: qua kwaliteit van de foto's, gebruiksgemak, grootte en onopvallend plezier doe
        ik het met de Lumix LX5. Ik wandel er graag mee door Brugge. Trek links en rechts een
        paar foto's en anders zit hij in mijn jaszak. Ik zal niet zeggen dat het perfect is, maar
        dat ben ik zelf ook niet.

        Comment


        • #5
          Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

          Interessant draadje, ik blijf het volgen. Sta zelf ook in tweestrijd om mijn DSLR van de hand te doen en de compactere weg op te gaan. Straat- en candid zijn tegenwoordig mijn ding. Ik dacht aan de Oly Pen-serie maar hoor toch van verschillende gebruikers dat de AF-snelheid soms de spelbreker is, en da's nou net wat je nodig hebt als je 'het moment' wil vastleggen, je kunt niet altijd (meestal wel, maar ja..) anticiperen op wat zal gebeuren ! Een 'echte' compact lijkt me daarom niet interessant (shutter-lag, kleine sensor, vast lensje, ruis +800 ISO...). Sony kan mij (nog) niet overtuigen, niet om het concept maar omwille van de beschikbare lenskeuze. Misschien Panasonic GF1 ? Maw: ik raak er niet uit... !
          A picture a day, keeps the doctor away.

          Comment


          • #6
            Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

            Met firmware update focust een PEN ongeveer even snel als een GF1. Wel zijn de Panasonic lenzen op zich iets sneller dan de Olympus. Voor snapshots is het voldoende snel, voor sport niet.
            Sony en Olympus
            Fotoseries

            Comment


            • #7
              Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

              Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
              Ik had min of meer hetzelfde probleem. Neen, niet min of meer, maar exact. Ik heb het
              gecounterd met een Lumix LX5.
              Tot ik plots de mogelijkheid kreeg om voor een schappelijke prijs de Leica X1 te kopen.
              Dat was al langer mijn droom. Alleen vond ik de prijs voor het toestel nieuw een beetje
              te. Zo'n 1500 euro. Voor een toestel met vaste lens. Maar goed. Tweedehands dus. Zo
              goed als nieuw. Een koopje. Een droom.
              Dat koopje heb ik één week gebruikt. De AF is zo traag als van mijn Nikontje 12 jaar
              geleden. Echt een stuk minder dan mijn LX5. De IQ is vergelijkbaar met iets warmere
              kleuren van de Leica. Maar niets dat je niet in RAW gelijk kan strijken.
              Als je dan er bij bedenkt dat de LX5 toch een beetje zoom (4 X denk ik) heeft, macro
              opnames kan maken, kan filmen. In 16/9 foto's nemen. Of in 4/3 of 3/4 en zelf 1/1.
              De Leica X1 is purist en doet daar allemaal niet aan mee. Maar ook voor mijn doel was
              hij minder geschikt. Straatfotografie is toch ook vaak een kwestie van snel afdrukken.
              Nu dat was met die Leica behoorlijk frustrerend.
              Waar de Leica wel fantastisch in is: zet het te koop en dezelfde dag ben je het kwijt.
              Gelukkig had ik mijn LX5 nog niet verkocht. Dat is nu mijn trouwe metgezel en partner
              in crime. En mijn vriendje.
              Ik heb ook nog een week met de Pen van een vriend rondgelopen. Niet alleen vond ik
              dat toestel te groot (voor mijn jaszak) maar ook opvallend. Ik had de indruk dat ik er
              meer mee opviel dan met mijn 50D. Ik had niet alleen het idee. Toen ik zelf iemand
              zag met de Pen vond ik die ook heel opvallend. Bijna alsof iemand een koekjestrommel
              voor zijn gezicht houdt. Bovendien, supersnel was die Pen ook al niet. Vergelijkbaar
              met de LX5.
              Van de Sony Nex heb ik enkel een demonstratie bijgewoond. Ik weet niet waarom maar
              dat toestel beviel me niet. Voor alles het menu in. Ik wil geen menu in. Liefst zo weinig
              mogelijk menu. Mijn GSM maakt me al gek genoeg.
              Dus nu: qua kwaliteit van de foto's, gebruiksgemak, grootte en onopvallend plezier doe
              ik het met de Lumix LX5. Ik wandel er graag mee door Brugge. Trek links en rechts een
              paar foto's en anders zit hij in mijn jaszak. Ik zal niet zeggen dat het perfect is, maar
              dat ben ik zelf ook niet.
              Ik dacht gewoon: misschien is het interessanter om te investeren in een leica m9 met 24 50 en 90mm objectieven dan in een fullframe van 20 kg...
              Ik maak foto's

              Comment


              • #8
                Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                Ik dacht gewoon: misschien is het interessanter om te investeren in een leica m9
                Zo onopvallend is die M9 ook niet hoor. Maar ja, misschien omdat een Leica is he...
                A picture a day, keeps the doctor away.

                Comment


                • #9
                  Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                  Puur owv prijs zou ik ook naar een compact gaan (zoals enkele hierboven hebben voorgesteld), als het digitaal moet zijn.

                  Maar als je toch naar een meetzoeker wil gaan met -lenzen. Is een M8 geen alternatief. Je zit wel met een crop-factor.
                  Verder eventueel naar een epson rd1s (ook crop). Ik heb er geen idee van waar je die kan kopen, of zijn prijs. Gebruikt ook leica-lenzen, en daar zit natuurlijk ook wel de prijs nog steeds, maar ook de kwaliteit. Als je voor zo'n systeem gaat, ga je ook niet naar een alternatief voor de leicalenzen om daar plots op te besparen.
                  Ik weet ook niet hoe het met die digitale meetzoekers zit (ik heb nog geen M8 of 9 in mijn handen gehad), maar het kan zijn dat je het systeem van focussen iets te traag gaat vinden. Voor manueel focussen vind ik een meetzoeker wel een handig, snel, correct systeem, maar tegenover automatisch focussen bij "normaal" licht, is het systeem naar mijn ervaring een klein beetje trager. Al vind ik met wat handigheid dat het snel gaat (nu niet voor sport of vogels, hé, maar een wandelend iemand heb je zo scherp).
                  Je kan voor snelle, meer onverwachte straatfotografie gaan overschakelen op zone focussen, maar dan passeer je de meetzoeker eigenlijk.

                  Analoog is ook een alternatief, dan kom je aan vééééél betaalbaardere prijzen.
                  Bij analoog (als je een mooi oud fototoestel hebt) heb je, vind ik, ook meer positieve bekijks van mensen. Ze nemen je precies wat serieuzer dan de zoveelste digitale snapshotshooter. (Het onzichtbaar zijn hangt van meer dingen af vrees ik toch wel.)

                  Comment


                  • #10
                    Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                    Ik heb het net gedaan. 400D met heel wat glaswerk en bijgevolg een rugzaktas vol verkocht voor een Panasonic Lumix GF1 met 20 mm 1.7 lensje.
                    Fantastico.
                    Het is een beetje terug naar vroeger. Geen zoom maar een lichtsterk objectief van 40 mm omgerekend. Zeeeer goede beelden met dat lensje en binnen fotograferen zonder flits. Bovendien verwisselbare lenzen, mocht ik dit in de toekomst toch nog willen.
                    Misschien verander ik nog naar een Fuji x100 die in maart op de markt komt. Dat toestel lijkt mij nog leuker. Lekker ouderwets en de max. aan bedieningsknoppen zonder in het menu te moeten. Hier en daar zegt men dat dit een Leica killer wordt. Dan verkoop ik de Panasonic maar weer. Om zeker te zijn dat dit soort camera wel mijn ding was kocht ik de Panasonic tweedehands om het aan den lijve te ondervinden.
                    En het is dus wat mij betreft een voltreffer. Deze camera zal ik veel meer bij me hebben, zodat ik veel meer zal fotograferen dan vroeger.
                    Doen dus....
                    Indien je de grotere sensor (Micro 4/3) of APS-C niet absoluut wil, dan zijn er natuurlijk nog mogelijkheden zat. Nog compacter dan, maar met toch mindere beeldkwaliteit wegens de kleinere sensor.
                    Olympus OMD E5 + Pana 14 2.5 + Pana Leica 25 1.4 + Oly 45 1.8 + Oly 14-150 + Manfrotto 719B + Canon Selphy + Colorvision Spyder 2

                    Comment


                    • #11
                      Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                      Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                      Aangezien ik erg veel van straatfotografie houdt (cartier-bresson e.d.), haat ik het als mensen me aanstaren op straat met mijn "grote" camera.

                      heb momenteel een nikon d90 met 50 1.8 en 80-200 2.8
                      Met die laatste lens (echt een toeter) kijken de mensen echt naar je (of de camera) en daar krijg ik het van.
                      Onlangs kwam ik iemand tegen terwijl ik in't stad aant fotograferen was, een weduwnaar met een compactje. Die was opgewonden als iets over fotografie en enorm trots over alle foto's die hij met zijn camera(tje) had genomen. Zat wel wat spontaan straatwerk bij!

                      Hij beweerde dat hij zo'n groot gedoe allemaal niet nodig had. Aangezien ik tegenwoordig precies meer worry over de instellingen dan over het beeld denk ik eraan om te "downgraden" naar een compacter toestel. Sportfotografie e.d. interesseert me niet danig.

                      Welk toestel raden jullie aan? Het liefst zou het een subliem ding zijn dat mij er gewoon doet uitzien als iemand die wat kiekjes maakt met een compactje. Liefst digitaal, is de leica m9 met 50 mm f2 (dus niet f1.4) een goede keuze?
                      Ik wil terug naar de basis, sparen heb ik ervoor over.

                      mvg!
                      Canon G12

                      Comment


                      • #12
                        Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                        Deze camera zal ik veel meer bij me hebben, zodat ik veel meer zal fotograferen dan vroeger
                        Dat is ook de reden waarom ik zou willen overstappen, ik zie er meer en meer tegenop om met het 'zware geschut' rond te zeulen, daaruit volgt; camera blijft thuis = geen foto's ! Ik mis momenteel een beetje de funfactor in mijn fototripjes.
                        Als ik dan echter achteraf thuis de resultaten bekijk (kwaliteit) ben ik altijd tevreden en vraag mij af of ik de overstap niet zal beklagen. En zo blijven we bezig.. .
                        A picture a day, keeps the doctor away.

                        Comment


                        • #13
                          Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                          Oorspronkelijk geplaatst door Ewok Bekijk bericht
                          Dat is ook de reden waarom ik zou willen overstappen, ik zie er meer en meer tegenop om met het 'zware geschut' rond te zeulen, daaruit volgt; camera blijft thuis = geen foto's ! Ik mis momenteel een beetje de funfactor in mijn fototripjes.
                          Als ik dan echter achteraf thuis de resultaten bekijk (kwaliteit) ben ik altijd tevreden en vraag mij af of ik de overstap niet zal beklagen. En zo blijven we bezig.. .
                          Ken jezelf, zou ik zeggen. En koop een goede compact. Zo veel zal de kwaliteit echt niet
                          verschillen, tenzij je ze gaat opblazen tot postergrootte. En dan nog.
                          Maar de funfactor lijkt me toch een voorwaarde om van je hobby te genieten.

                          Comment


                          • #14
                            Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                            Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                            Van de Sony Nex heb ik enkel een demonstratie bijgewoond. Ik weet niet waarom maar dat toestel beviel me niet. Voor alles het menu in.
                            Ik heb het sterke vermoeden dat dat voor de firmware update was. Met de nieuwe moet je eigenlijk nog nauwelijks een menu, o.a. omdat je de voor jou belangrijkste functies onder een knop kan stoppen.
                            Ik vind het wel heel plezant, zowel door de beperkte omvang en gebruiksvriendelijkheid als door de geleverde beeldkwaliteit (en ook wel voor een stukje omdat mijn a-glas er met adapter ook op past )

                            Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                            Liefst digitaal, is de leica m9 met 50 mm f2 (dus niet f1.4) een goede keuze?
                            Hiermee is NEX niet meteen te vergelijken natuurlijk, of toch alvast niet qua prijs...
                            "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                            Comment


                            • #15
                              Re: "Downgraden" naar compactER toestel...

                              Oorspronkelijk geplaatst door michphoto Bekijk bericht
                              Welk toestel raden jullie aan? Het liefst zou het een subliem ding zijn dat mij er gewoon doet uitzien als iemand die wat kiekjes maakt met een compactje. Liefst digitaal, is de leica m9 met 50 mm f2 (dus niet f1.4) een goede keuze?
                              Ik wil terug naar de basis, sparen heb ik ervoor over.
                              mvg!
                              Als je zone focussen en manueel focussen niet onder de knie hebt, dan zal M9 een teleurstelling zijn want daar zit geen AF op. Dus iets minder snel voor op straat.
                              Een Canon 350D met EF 28mm 1.8 UMS, EF 50mm 1.8 II en EF 16-35mm 2.8L II UMS in de kast en een Leica X1 voor dagelijks gebruik

                              Comment

                              Working...
                              X