Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Aankoop Canon 60D - mening

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Aankoop Canon 60D - mening

    Ik ben van plan over te stappen van een bridge (Lumix FZ18) naar een DSRL. Mijn oog is gevallen op de Canon 60D. Na een hele tijd informatie gelezen te hebben ben ik gekomen tot volgende set. Alvorens daadwerkelijk tot aankoop over te gaan, wou ik even wat feedback of er bepaalde zaken beter konden. Bear in mind dat ik een amateur ben die zich wil verdiepen in de wondere wereld van fotografie. Begrippen als ISO, sluitertijd, aperture, ... zijn me theoretisch bekend. Nu nog (meer) praktische kennis.
    Fotografisch heb ik vooral interesse voor personenfotografie (breed gezien), landschaps- en straatfotografie.

    Mijn geplande aankopen:

    Canon 60D
    Canon 15-85 mm IS USM f/3.5-5.6 objectief
    Canon 50mm f/1.8
    Canon 580 EXII flash

    Even wat toelichting:

    De Canon 15-85 kies ik als "wandellens", wegens wat meer tele en toch ook groothoek. Een objectief genre 17/18-55 mm lijkt me wat krap als wandellens. De 15-85 is niet lichtsterk, maar krijgt toch goede kritieken.

    Ik opteer voor een 50mm f/1.8 omwille van zijn prijs, en om een lichtsterk objectief te bezitten. Aangezien ik nu nog niet precies weet welke "focal length" ik het meest ga gebruiken, leek me deze 50 1.8 een mooie beginner. Later kan ik nog uitkijken naar een 50mm 1.4, een 85 1.8 of een 100 2.8 om maar enkele te noemen.

    In de toekomst wil ik deze objectieven aanvullen met een Canon 70-200 f/4 IS USM. Een 70-200 f/2.8 lijkt me beter voor protretten en indoorsituaties beter, maar ik vrees dat de kostprijs voor mij als amateur te hoog is. Tevens schrikt het gewicht van de 2.8 me af.

    Aangezien ik interesse heb in off-camera flash, en de canon 60d wireless flash ondersteunt, kies ik voor een 580 exII. Als accessoires meen ik een lampstatief, een paraplu (wit en zwart), een reflector en een swivel aan te schaffen. Indien de wireless ondersteuning van de 60D niet prettig werkt (door beperkt 'gezichtsveld'), kan ik alsnog een wireless trigger aanschaffen genre Cactus of RF602. Is het ontbreken van een PC sync aansluiting op de 60D hiervoor een ramp? Of is zulke aansluiting niet strikt noodzakelijk.
    Later kan ik dan ook nog een goedkope tweede flash aankopen, en via triggers de flashen gebruiken in manual mode.

    Zoals gevraagd jullie mening over de apparatuur die ik wens aan te kopen. Het betreft een aanzienlijke investering dus wil ik zo weinig mogelijk "foute" uitgaven doen. Ook rond het ontbreken van een pc sync aansluiting op de canon 60d en wireless triggers (geen pocketwizards - wegens te duur) had ik graag een antwoord.

    Alvast bedankt voor jullie reactie.

  • #2
    Re: Aankoop Canon 60D - mening

    Howdy,
    Het is ( volgens mij ) nooit verkeerd het meest moderne toestel van een reeks te kopen.
    De 15-85 ken ik niet
    De 50 mm is een erg licht en lichtsterk objectief, zoiets waarmee men vroeger - voor de tijd van de zooms - echt gelukkig mee was.
    Je kan afgeschrikt worden door de prijs van de 70-200 2.8, maar :
    - hij is in prijs gedaald
    - het is een juweel van een lens
    - het gewicht valt echt mee ( met bv. een Sunsniper of iets dergelijks ... )
    Succes
    Canon G15, 7D en 1000D + Katzeye, met 17-55 2.8, 100-400 4.5-5.6 L + 1.4 ext III, 70-200 2.8 L II, 100 Macro 2.8 L, Carl Zeiss 1.4 50, Sigma 8-16 4.5-5.6, Lensbaby Composer, Speedlite 430 EXII, Manfrotto's

    Comment


    • #3
      Re: Aankoop Canon 60D - mening

      Ik zou gewoon eerst gaan beginnen met de genoemde 60D + 16-85 mm. Ga na een tijdje de gemaakte foto's analyseren. Dan blijkt vanzelf wel wat voor een objecitef je mist. Dat kan te maken hebben met brandpuntafstand en kan te maken hebben met lichtsterkte.

      Ik zou als uitbeiding niet gauw voor de 50 mm/1.8 kiezen. Eerder een 85 mm/1.8 of een 50 mm/1.4. Maar, dat zeg ik op basis van mijn stijl van fotografie en niet de jouwe.
      Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

      Comment


      • #4
        Re: Aankoop Canon 60D - mening

        Ik zou ook beginnen met de 60D en de 15-85 lens. Zelf heb ik de 50 1.8 nog gehad en was
        daar niet zo van onder de indruk. Mijn 17-55 2.8 is op zijn grootste diafragma beter. Dan
        is er nog bereik.
        Omdat deze dingen in je interesse-sfeer liggen:
        Voor portretten is een 85 1.8 een betere keuze, lijkt me. Je hoeft tenminste niet zo dicht
        op je onderwerp te zitten. Mooi bokeh.
        En voor straatfotografie lijkt me een 35 2.0 een fijner bereik.
        Maar beiden zitten al op die 15-85. Daar kun je dus sowieso een poosje mee verder en zien
        op welk bereik je de meeste foto's trekt. Qua tele en portretlens is die 70-200 2.8 een hele
        mooie keuze. Nogal duur, maar je hebt er ook iets aan.
        Verder lijkt me dat je al goed nagedacht hebt over je set en één en ander, dus dat zal al-
        vast wel los lopen.

        Comment


        • #5
          Re: Aankoop Canon 60D - mening

          Iedereen alvast bedankt voor de reacties.

          Oorspronkelijk geplaatst door annoh Bekijk bericht
          Ik zou als uitbeiding niet gauw voor de 50 mm/1.8 kiezen. Eerder een 85 mm/1.8 of een 50 mm/1.4. Maar, dat zeg ik op basis van mijn stijl van fotografie en niet de jouwe.
          Dat is eigenlijk de reden waarom ik de 50 f/1.8 wou aanschaffen, omdat ik het niet juist weet of een 85 f/1.8 of een 50 f/1.4 of nog een ander objectief beter bij mijn stijl gaat passen. Voor de 100€ die een 50 f/1.8 kost, kan ik niet hard gefopt zijn. De anderen kosten gauw 350€, en die wou ik misschien pas aanschaffen als ik meer over mijn stijl wist.

          Comment


          • #6
            Re: Aankoop Canon 60D - mening

            Iemand die met zo'n uitleg komt bij zijn vraag, heeft er al bijzonder goed over nagedacht en waarschijnlijk veel opgezocht.
            Tijdens dat opzoeken zijn waarschijnlijk in je achterhoofd dingen blijven hangen waardoor je intuïtief aanvoelt dat de 50mm 1.8 wel een grote kans maakt om een (veel-)gebruikte lens te worden voor jou.

            Ik heb dezelfde combinatie (15-85 en 50 1.8). Voor mij is dat goed, dat wist ik uit ervaring met de vorige lens. Een mens evolueert en dus bestaat altijd de kans dat je een jaar later andere lenzen meer gaat gebruiken. Of gaat aanvullen. Ik ga op termijn ook kijken naar een 100 of 135mm lichtsterke lens (en daarna ga ik voor de 85mm, omdat ik op termijn naar een17-40L ga en dat gat wil dichten). Maar dat wil niet zeggen dat ik nu verkeerd gekozen heb, NU zit ik ideaal.

            Die 50mm1.8 kost niet veel, maar voor iemand die de lens niet gaat gebruiken is 100 euro 100 euro teveel. Dus als je in je achterhoofd toch nog teveel twijfelt, volg dan de raad en kijk eerst bij de 15-85 hoe je fotografeert en op welke brandpuntsafstanden je gefrustreerd raakt door te weinig lichtsterkte.
            Maar ben je gevoelsmatig erg voor de 50mm1.8...dan merk ik alleen al aan je uitleg dat je niet over één nacht ijs bent gegaan om tot die conclusie te komen.
            Last edited by Tink; 29 januari 2011, 09:25.

            Comment


            • #7
              Re: Aankoop Canon 60D - mening

              De 15-85 komt over het algemeel vrij goed uit de reviews, dat is zeker geen miskoop.

              Als je niet zeker bent van die 50mm f1,8 dan kan je die ook tweedehands kopen, die wordt hier geregeld aangeboden wegens "upgrade" naar een betere/duurdere versie.
              Dan verkoop je ze achteraf voor ongeveer hetzelfde bedrag als je zelf wil upgraden, en dan heb je zo goed als niets verloren.

              Ik heb zelf een 50mm f1,4 gehad, en daarna heb ik en 85mm f1,8 bijgekocht. Sinds ik die 85mm had, werd de 50mm niet veel meer gebruikt, daarom heb ik die ondertussen weer verkocht.
              Als er hier een 85mm f1,8 tweedehands wordt aangeboden, dan moet je er snel bij zijn. Nieuw kost ze ongeveer even veel als de 50mm f1,4 maar de 85mm is wat prestaties betreft toch een klasse beter. De AF is veel sneller, en de beeldkwaliteit is iets beter.
              Door de snelle AF is die ook heel goed bruikbaar voor sportfotografie.

              Maar als 50mm voor de foto's die jij wil maken een betere brandpuntsafstand is dan 85mm, dan is in dat geval een 50mm ook zeker geen slechte keuze.

              Als je eerst alleen de 15-85 koopt, dan merk je eigenlijk zo wel welke van die twee voor jou de beste keuze zal worden.

              De 430EX II kan je ook als slave gebruiken, en die is goedkoper dan de 580EX II.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Re: Aankoop Canon 60D - mening

                Een goede keuze die je maakt. Je zal veel plezier beleven aan de 15-85, ik gebruik die al meer dan een jaar op een 7D en ben d'r absoluut tevreden van, ik ken de beperkingen (lichtsterkte) maar de kwaliteit van de foto's is zeer goed. Als wandellens een prima keuze op een 60D !
                Van de 50 mm ben ik niet zo zeker, ik heb de 50 1.4 en gebruik die regelmatig indoor, maar het bereik ligt me niet zo op een crop (=80mm)... jammer dat de 16-35 2.8 en de 35 1.4 zo duur zijn.
                Ook ik denk dat naar boven toe de 85 1.8 een fantastische lens is (heb die een tijd gehad, kwalitatief beter dan de 50 1.4 - imho) en zou daar ook de 100 2.8 IS overwegen.
                En Black Bandit heeft gelijk, een 430EX II flits is perfect als slave te gebruiken !
                Fuji X - Less became more

                Comment


                • #9
                  Re: Aankoop Canon 60D - mening

                  Zo te horen toch nog even nadenken over die 50 f/1.8. Even de 85 f/1.8 onder de loep nemen, vooral die snellere AF spreekt me wel aan. Is deze afstand ook binnen bruikbaar, of enkel voor gezichten dan? Heb je op die focal length IS nodig?
                  Bestaat er misschien een site waar je voor portretten, de focal length en de afstand tot het model kan ingeven en dan een uitsnede van het model te zien krijgen?

                  Iemand die iets kan zeggen over het missen van een pc sync en wireless triggers?

                  Comment


                  • #10
                    Re: Aankoop Canon 60D - mening

                    Als je een 60D met de 15-85 lens koopt, dan kan je zelf testen hoe ver je van je model moet staan om er een portretje van te maken op 50 of 85mm.

                    Koop niet alles tegelijk, dan kan je nog even rustig nadenken over de keuze tussen de 50 of 85mm.

                    Of je op 85mm beeldstabilisatie nodig hebt, dat hangt af van de sluitertijd. Als er voldoende licht is, dan is het geen probleem om daarmee te werken zonder IS.
                    Ik heb een 135mm zonder IS, en dat is helemaal geen probleem. Als er echt te weinig licht is, en het onderwerp is niet in beweging, dan zet ik de camera wel op een statief.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment

                    Working...
                    X