Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Viëtnam

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Viëtnam

    Eind maart vertrek ik naar Viëtnam voor 3 weken.

    Het zal een combinatie zijn van natuur (platteland) en cultuur (steden). Op het programma waarschijnlijk volgende reisroute: Hanoi - Sapa - Halong Bay - Hue & Hoi AN - HCMC & Mekongdelta - en dan enkele dagen relaxen.

    Iemand tips wat we zeker niet zouden mogen missen? Bvb. watervallen voor deze periode, wijken in de steden, stranden...?

    En wat zijn de tips voor het beschermen van het fotomateriaal?

    Kan iemand een goed reisstatief aanraden?

  • #2
    Re: Viëtnam

    Oorspronkelijk geplaatst door Crapuleus Bekijk bericht
    Kan iemand een goed reisstatief aanraden?
    Benro C-2691 Travel Angel is een zeer goed statief
    http://www.benro.nl/Statieven/Carbon...ef-KIT-M8.html

    Voordelen:
    - zeer licht (1600 gr) en ultracompact (42 cm); een plezier om te dragen
    - Carbon (verhoogde stabiliteit tov aluminium)
    - Je kan er een monopod van maken !
    - B1 = zeer solide balhoofd (B0 gaat ook, maar is toch niet geschikt voor grotere lenzen)
    - snelkoppeling + cameraplaatje incluis
    - met handig draagtasje

    Nadelen:
    - prijs (389 euro); al is dit nog altijd een stuk goedkoper dan de Gitzo Traveller serie

    Uiteraard kan je ook de nog kleinere C-1691 aanschaffen, maar onthou dat dit niet geschikt is voor grote lenzen.
    Minder glas dan vroeger, maar beter.

    Comment


    • #3
      Re: Viëtnam

      Jorn,

      Wij zijn vorig jaar in dezelfde periode geweest. En bijna dezelfde route.
      Een impressie kan je vinden op gilors.jalbum.net.

      De meeste Vietnamezen worden graag gefotografeerd. Vietnam betkent ook veel fotogenieke mensen en leuke taferelen.
      Gear: normale bescherming, behalve regen geen extremen te verwachten. Zuiden waarschijnlijk vochtig warm (34°).

      Hanoi en Halong waren in die periode relatief fris, zelfs koude regen gehad in Halong, tijdens onze cruise.
      Hanoi, oude centrum is erg boeiend. Rond het meer van Kiem is het altijd erg druk en levendig, zowel overdag als 's avonds.
      Halong: Prachtige krijtrotsen die uit de (ondiepe) zee rijzen. Zeker een parelboerderij bezoeken.
      Hoi An: trek hier minstens 3 volle dagen voor uit, en verblijf zo kort mogelelijk bij het centrum. Klein, maar o zo veel te zien, en op elk moment van de dag. De kust hier is winderig. Verken de omgeving met de fiets. Vooral met volle maan prachtige avonden te beleven.
      Saigon: Hectisch verkeer, een hele toer om een straat over te geraken. Een grootstad met parken, tempels en historische gebouwen. Trek vooral 's morgens eens naar een park...

      Als je meer wil weten stuur maar een pm.
      Canon Gear&Glass - Studio28 - BBR

      Comment


      • #4
        Re: Viëtnam

        ooooh, Vietnam, prachtig land. Ik ben er van de zomer geweest. Ook bijna dezelfde route, alleen binnengekomen van Dien Bien Phu (vanuit Laos) en zo te zien iets meer tussenstoppen gemaakt dan in dit plan staat.

        Sapa is bijzonder fotogeniek, maar dat had je vast al ergens gelezen . Probeer zover mogelijk van het dorp te geraken. Sapa is een enorme touristen-trekker, en veel van de omgeving wordt naar mijn mening sterk beinvloed door touristen.

        Mocht je na Ha Long Bay nog niet genoeg karst rotsen gezien hebben (en nog tijd in je schema hebben), moet je eens overwegen om ook een of twee dagen in Haipong te vertoeven. Hier is net buiten de stad ook een groot karstgebergte, maar dan op het land.

        In Hue ben ik in een klein cafe geweest dat gerund werd door een zeer vriendelijke en ook zeer verdienstelijke fotograaf. Als ik terug in Amsterdam ben (maandag) zal ik de naam van dat cafe eens opzoeken. Een praatje met die man gaat je zeker fraaie fotolocaties opleveren.
        De DMZ tour hier is alleen leuk als je echt into de geschiedenis van de Vietnam oorlog bent. Je komt met deze tour vooral op plaatsen waar vroeger iets gebeurd is. Voor mij waren het tot de verbeelding sprekende namen, maar bij aankomst was er veelal niets te zien.

        De binnenstad van Hoi An is inderdaad leuk, maar ook de oude Cham tempels buiten de stad zijn zeer de moeite waard. Niet zo toeristisch als andere attracties in Vietnam. Omdat om de ruines nog vrij veel jungle is blijven staan voelt het aardig authentiek.

        Ik ben zelf anderhalve week in Nha Trang blijven hangen omdat duiken een geweldige bezigheid bleek te zijn. Ook als je minder tijd hebt misschien het overwegen waard. Het is geen superspectaculaire duiklocaties (als men internet mag geloven), maar wel een goedkope plek om een cursus te doen. En als je al kan duiken is het altijd leuk om even een kijkje onder water te nemen? Voor de prijs hoef je het niet te laten!

        De Chu Chi tunnels in HCMC vond ik een beetje een tegenvaller. Het is toch voor toeristen gemaakt, en uiteindelijk blijven het natuurlijk benauwde, warme, bijzonder krappe tunneltjes die in Europa aan geen enkel veiligheidsvoorschrift zouden voldoen.

        En nog wat algemene tips.
        Iets waar ik erg van genoten heb is het huren van scooters/motoren. Geeft geweldige vrijheid om bijvoorbeeld in Sapa de kronkelige weggetjes te verkennen of in Haipong tussen de Karsts door te cruisen. Een schakelbrommertje heb je zo onder de knie, en als je in het verkeer zit blijkt het lang niet zo hectisch te zijn als vanaf de stoep. Ook in Hanoi en HCMC vond ik het goed te doen.

        De lekkerste Pho eet je natuurlijk in het meest onogelijke kleine winkeltje waar je op plastic stoeltje van +/- 30cm zit! . En het loont in Vietnam sowieso wel om iets verder te kijken dan dat het "tourist trail" lang is. Af en toe restaurantjes zoeken waar niet zo veel westerlingen zitten.

        Comment


        • #5
          Re: Viëtnam

          Wij vertrekken begin maart naar Vietnam; 29 daagse rondreis.
          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
          500px

          Comment


          • #6
            Re: Viëtnam

            Ik ben in 2001 met Joker Reizen naar Vietnam geweest. Een unieke ervaring!

            Details mbt de route vind je hier:


            Hoi An vond ik super. Leuk meegenomen is dat je er kleren op maat kunt laten maken voor echt geen geld. Zeker doen.

            Ha Long Bay hoort wat mij betreft tot een van de wereld natuur wonderen. Prachtig gewoon. Vietnam bezoeken zonder een uitstap (een of meerdaags) naar de Ha Long Bay is dan voor mij ook ondenkbaar. Aangeraden is om een nacht op het dek door te brengen in de baai, genieten van het klotsende water tegen de boot en de geweldige sterrenhemel.

            De tempel van Cai Dai, net buiten Ho Chi Minh City is eveneens een aanrader
            Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

            Comment


            • #7
              Re: Viëtnam

              Ik heb in juli 2010 ook ongeveer dezelfde reis gemaakt.
              Prachtig! Héél fotogenieke mensen! Vooral de kinderen.
              De mensen staan graag op de foto MAAR redelijk vaak vragen ze achteraf ook geld...
              Wij hadden zeer veel balpennen meegenomen van thuis, en we hebben die daar uitgedeeld (vaak in ruil voor een foto) en de mensen/kinderen waren daar heel blij mee
              Ook hebben we snoepjes gekocht en uitgedeeld, en de zeepjes/kammen/tandenbortsels uit hotel hebben we steeds meegenomen en dan uitgedeeld aan mensen.
              Veel plezier, geniet ervan!
              Emilie (Nikon D60 + AF-S Nikkor 18-105mm 1:3.5-5.6) http://emiliephoto.jalbum.net/

              Comment


              • #8
                Re: Viëtnam

                Ben er zelf voor 3 weken geweest in mei/juni 2010. Ongeveer dezelfde route gedaan; behalve HCMC. Alles wat iedereen hier opnoemt klopt 100%.
                Wat wij ook gedaan hebben is een motortocht met de easy riders. Dit is een groep moto rijders die je achterop nemen (of zelf rijden indien je dit kan) en je naar de niet toeristische plekjes gidsen. Wij hebben zo een 3 daagse reis gemaakt van Hue naar Hoi an. Wat we intussen allemaal gezien hebben is ongelooflijk. Je komt waar bijna geen toeristen komen en je ziet het echte leven.
                Wij zijn er zelfs op tv geweest omdat we de enige westerse bezoekers waren op een lokaal dorpsfeest / markt. Je eet ondertussen ook in de beste lokale restaurantjes.
                Zeker aan te raden!

                Voor materiaal heb ik geen extra maatregelen genomen en heb er ook geen last van gehad. Heb zelfs mijn toestel meegenomen in de kajak etc. Nooit problemen gehad.

                Comment


                • #9
                  Re: Viëtnam

                  Oorspronkelijk geplaatst door Siempre Bekijk bericht
                  Ben er zelf voor 3 weken geweest in mei/juni 2010. Ongeveer dezelfde route gedaan; behalve HCMC. Alles wat iedereen hier opnoemt klopt 100%.
                  Wat wij ook gedaan hebben is een motortocht met de easy riders. Dit is een groep moto rijders die je achterop nemen (of zelf rijden indien je dit kan) en je naar de niet toeristische plekjes gidsen. Wij hebben zo een 3 daagse reis gemaakt van Hue naar Hoi an. Wat we intussen allemaal gezien hebben is ongelooflijk. Je komt waar bijna geen toeristen komen en je ziet het echte leven.
                  Wij zijn er zelfs op tv geweest omdat we de enige westerse bezoekers waren op een lokaal dorpsfeest / markt. Je eet ondertussen ook in de beste lokale restaurantjes.
                  Zeker aan te raden!

                  Voor materiaal heb ik geen extra maatregelen genomen en heb er ook geen last van gehad. Heb zelfs mijn toestel meegenomen in de kajak etc. Nooit problemen gehad.
                  De easy riders motortocht is inderdaad een aanrader! Wij hebben een 6 daagse tocht van Hoi An naar Dalat gemaakt en dit was 1 van de hoogtepunten van de reis.
                  | Canon eos70D | Canon 10-18mm IS STM | Canon 70-200mm 4.0 L | Canon 50mm 1.8 mk2 |

                  Comment


                  • #10
                    Re: Viëtnam

                    Oh en misschien nog even belangrijk te vermelden:

                    Raak de kinderen NIET aan op het hoofd!

                    Vele Vietnamezen geloven immers dat de ziel van een kind in het hoofd zit. Aanraken is dan ook zowat de ergste belediging. Just so you know

                    Zoals hierboven beschreven: een balpen kan wonderen doen! Het is immers hét instrument voor een beter leven. Als je jezelf populair wil maken...
                    Canon R6 + Canon 5D mark III - Canon RF 28-70 f/2.0 - Canon EF 24-70 2.8 L USM - Canon EF 70-200 2.8 L IS II USM - Canon EF 50 mm 1.8 II; www.dpfotografie.be

                    Comment


                    • #11
                      Re: Viëtnam

                      Als je in Hanoi verblijft huurt dan een scooter of laat je met een brommer of scooter rijden tot even buiten Hanoi waar de rijstvelden gelegen zijn . Mooie foto's gegarandeerd .

                      Comment


                      • #12
                        Re: Viëtnam

                        Bedankt voor de info allemaal!

                        Nu weet ik dus zeker dat ik een parelboerderij moet bezoeken ... en dat ik de Chu Chi-tunnels waarschijnlijk links ga laten liggen. Als ik naar vorige trips kijk, dan leert dat inderdaad dat zulke toeristische sites weinig voorstellen.

                        Gezien we ook een aantal tempels willen bezoeken wordt de tempel van Cai Dai dan ook toegevoegd aan de lijst.

                        We zullen denk ik Dalat links moeten laten liggen, gezien we maar 23 dagen hebben. We willen niet te veel proppen in de beperkte tijd. Willen ook echt kunnen genieten van de streken waar we komen. Spijtig, Dalat is blijkbaar de regio van de vele grote watervallen. Zou er wel een paar willen ontdekken, dus zal nog even puzzelen worden.

                        De easy riders is misschien hiervoor wel een goeie tip. Ga het zeker eens bekijken Eerlijk gezegd nog niet tegengekomen in één van de reisgidsen.

                        Scootertochtjes staan zeker op het programma, maar tot nu toe gelezen en gehoord dat dit in Sapa af te raden is gezien de slechte wegen. Nog eens verder bekijken dus..

                        Zoals anders zal ik dan ook maar weer een pakje balpennen inslaan.


                        @ Leopard: ongetwijfeld een goed statief. Ik ga toch iets moeten zoeken voor een budget voor iets meer dan de helft daarvan.

                        Thankx!

                        Comment


                        • #13
                          Re: Viëtnam

                          Dit is ONZE route.

                          Wij zijn wel 29 dagen weg.

                          Van materiaal denk ik volgende mee te nemen: Sony a580 (misschien ook mn a300), Sigma 10-20, Tamron 17-50 en Tamron 70-200 (en dan nog flitser en misschien statief)
                          "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                          500px

                          Comment


                          • #14
                            Re: Viëtnam

                            Let er wel op dat er veel mensen zijn dat beweren dat ze de easyriders zijn. De enige echte te pakken krijgen maakt nu niet zoveel uit, maar wees toch op je hoede als je lokaal op zoek gaat naar de easyriders. Gebruik wat mensen kennis en stel wat gerichte vragen om een beetje zeker te zijn dat je er een detige hebt uitgekozen.

                            En hier zijn wat foto's van mijn reis vorig jaar: picasa gallery (De eerste keer dat ik echt op reis me wat toelegde op foto's)

                            Comment


                            • #15
                              Re: Viëtnam

                              Is het nuttig om een statief mee te nemen naar Vietnam? Of kijk ik beter om een beanbag je maken ofzo?

                              Ik heb 3 objectieven, Sigma 10-20, Tamron 17-50 en Tamron 70-200... Ik neem ze beste alle 3 mee zeker?
                              "Street photography is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get." - Thomas Leuthard
                              500px

                              Comment

                              Working...
                              X