Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Glas op wit

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Glas op wit

    Hallo,

    Ik kreeg net voor een fotocursus de opdracht om 'glas op wit' te fotograferen. Een glazen voorwerp op een volledig witte achtergrond dus. Zonder verdere uitleg. Ik krijg enkel een glasplaat en 2 lampen (met softbox) ter beschikking.

    Ik heb al begrepen dat de glasplaat van onderen uit belicht wordt. Iemand enige tips om tot een mooi resultaat te komen?

    Alvast bedankt.
    Canon 5d MkII, Canon EF 24-70 mm 1:2.8 L USM, Canon EF 70-200 mm 1:2.8 L IS USM, Canon Extender EF 2x II, Canon Speedlite 580 EX II

  • #2
    Re: Glas op wit

    Als het glas volledig transparant is (dus zonder etiket of dergelijke): tegenlicht is de sleutel. De softbox wordt dus je achtergrond. Die kan je best flankeren door een strook zwart karton aan elke kant. Dat zwart karton (of stof,...) wordt dan gereflecteerd door het glazen voorwerp waardoor de contour mooi afgelijnd wordt tegen de witte achtergrond. Die methode heet trouwens "bright field". Als je dit Googlet vind je vast wel meer info, mijn uitleg is wellicht niet helemaal duidelijk...

    Succes,

    Roeland
    www.135mm.be
    @135mm_leuven
    info@135mm.be

    Comment


    • #3
      Re: Glas op wit

      Eigenlijk heb je nodig:
      • één lamp met grote softbox
      • een glasplaat
      • een ruimte die je goed donker kan maken
      • een glazen object
      • twee stukken zwart papier of karton die groter zijn dan je object
      • je camera natuurlijk en liefst op statief


      je setting:
      het object staat op de glasplaat, achter dit geheel staat je lamp met softbox die tevens als achtergrond dienst doet. Naast je object net buiten beeld set je aan iedere kant een zwart karton dat zal zorgen dat de randen van je glas zwart aftekenen.

      De techniek noemt men ook wel de black outline.
      Hier een voorbeeld van een gelijkaardige foto maar het tegenovergestelde, een white outline.
      Vriendelijke groeten,Raf

      www.rafvandenbogaert.be

      Comment


      • #4
        Re: Glas op wit

        Hier ook een beetje uitleg ivm glas tegen witte achtergrond.
        Mvg,
        SW
        BD1071BE

        Comment

        Working...
        X