Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

welke camera scherptediepte..

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • welke camera scherptediepte..

    hey iedereen, sorry voor het stellen van een nieuwe vraag maar ik heb echt hulp nodig..
    ik ben op zoek naar een digitale camera waarbij ik foto's kan maken met echt onduidelijke achtergronden.. ik heb nu een casio exfilim fh25 maar deze heeft diafragma van f2.8 tot 7.9.
    ik heb niet echt verstand van camera's maar leer snel, heb geprobeerd op internet het e.e.a. te lezen over de instellingen die nodig zijn om de achtergrond wazig te krijgen.
    het enige dat ik eigenlijk zoek in een camera is dat ik hem snel en makkelijk kan gebruiken, omdat ik fotos wil maken van mijn dochtertje en toekomstige baby wil maken. dus niet te veel in hoeven stellen voor ik een foto met wazige achtergrond kan maken want kinderen kennende zijn ze dan alweer met andere dingen bezig!
    ik hoop dat jullie advies kunnen geven want het is echt heeeeel moeilijk jezelf de kennis aan te leren die nodig is te weten wat je zoekt en nodig hebt in een camera!
    thanks iig.

  • #2
    Re: welke camera scherptediepte..

    de wazige achtergrond ga je alleen maar verkrijgen als je je toestel manueel kan instellen qua diafragma en je lens moet dit dan ook aankunnen bvb. F1.2 - 2.8
    Website: http://www.svisimaging.be

    Comment


    • #3
      Re: welke camera scherptediepte..

      dat is dus het punt ik weet als leek hoe ik deze camera op diafragma moet aanpassen maar de lens weet ik dan weer niks van.. ik dacht nog laat ik geen spiegel reflex kopen want ik heb er niet genoeg verstand van... nou ik snap deze camera al niet.. en ik kan er dus in de handleiding en op internet ook weinig over vinden..

      Comment


      • #4
        Re: welke camera scherptediepte..

        Gewoon het icoontje voor Portret gebruiken.
        In de regel - zo heb ik begrepen - kiest der camera dan een zo groot mogelijke diafragma-opening (of beter: zorgt de camera voor een scherp gesicht en wazige achtergrond).
        Maar met een grotere afstand tot de geportretteerde neemt ook de scherptediepte in het uiteindelijke beeld tpe.
        Zo is er ook een verband met de brandspuntsafstand: bij tele is die weer kleiner (of vergis ik me nu ? ). Met andere woorden: Niet meteen opgeven, uittesten.
        Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

        Comment


        • #5
          Re: welke camera scherptediepte..

          Oorspronkelijk geplaatst door Userke Bekijk bericht
          de wazige achtergrond ga je alleen maar verkrijgen als je je toestel manueel kan instellen qua diafragma en je lens moet dit dan ook aankunnen bvb. F1.2 - 2.8
          en als tweede punt moet de camera een sensor hebben die groter is als die van een compactcamera , voorbeeld een Reflexcamera.
          als de camera een te kleine sensor heeft is de scherptediepte in portret of landschap
          mode te groot,wat wil zeggen alles scherp.
          Groeten Leon
          http://www.flickr.com/photos/8323118@N08/
          Panasonic DMC-FZ200 -DMC FZ1000 BD0365BE

          Comment


          • #6
            Re: welke camera scherptediepte..

            Bij gelijke verhouding onderwerp - beeld hangt de scherptediepte af van het diafragma en het formaat sensor.

            Dus, hoe groter het diafragma, hoe kleiner de scherptediepte (bij gelijke beeldsensor).

            En:

            Hoe groter de beeldsensor, hoe kleiner de scherptediepte (bij gelijk diafragma)

            Compactcamera's hebben in het algemeen kleine sensor. Wat je ook doet, je zal altijd veel scherptediepte hebben.

            Overigens, langzamerhand komen er compactcamera's op de makrt met een wat grotere sensor.
            Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

            Comment


            • #7
              Re: welke camera scherptediepte..

              en jullie zeggen allemaal dingen die ik niet snap haha,
              dit heeft de camera:
              Lens:
              Bouw: 14 lenzen in 11 groepen, inclusief asferische lens.
              F-nummer: F2.8 (W) - F4.5 (T)
              Brandpuntsafstand: f = 4.6 - 92mm
              35mm film equivalent: Ca. 26 - 520mm equivalent aan 35mm film

              image Sensor 1/2.3-inch high-speed CMOS
              Totaal aantal pixels: 10,62 megapixels (/ euro)

              kan ik hier dan iets mee? want ik blijf proberen maar krijg bij alles wat ik aanpas scherpe fotos..

              Comment


              • #8
                Re: welke camera scherptediepte..

                scherptediepte is omgekeerd evenredig met het brandpunt en de instelafstand.

                Of in mensen taal maxiimaal inzoomen en zo dicht mogelijk bij het onderwerp komen.
                The Knight That Says Ni...kon

                Comment


                • #9
                  Re: welke camera scherptediepte..

                  Optiek:
                  Met jouw camera op w waarde -dus uigezoomd- (4,6 mm) heb je een scherptediepte van 0,75 meter tot oneindig. Dus je foto kan eigenlijk niet mislukken, althans, alles is gewoon scherp.

                  Met jouw camera op de t waarde (maximaal ingezoomd) (94 mm) heb je een scherptediepte van 2,98 tot 3,02. Dus slechts 5 cm scherptediepte.

                  In beide gevallen heb ik maximale lensopening genomen die bij de zoominstelling past.

                  Dus, het moet voor jou geen probleem zijn om foto's te nemen met een achtergrond die vervaagd. Dus neem minimaal 3 meter afstand tot het object en ga zo ver mogelijk inzoomen. Zorg dan ook nog dat er tussen kind en achtergrond (die je wil vervagen) enige afstand zit (minimaal een meter) en je zult een mooie foto maken.

                  Gewoon doen!
                  Jacques Bakker
                  www.fotohandig.be

                  Comment


                  • #10
                    Re: welke camera scherptediepte..

                    ja ik ben er wel achter gekomen dat het helpt als ik hem op macro zet en dan inderdaad fotos van dichtbij maak.. maar ja dat is dan gewoon roeien met de riemen die je hebt.. weet iemand dan een camera die beetje makkelijk in gebruik is maar toch snel en makkelijk wazige achtergronden kan opnemen?

                    Comment


                    • #11
                      Re: welke camera scherptediepte..

                      ik heb nu geprobeerd het ingezoomd en met min. 3 meter afstand en het klopt! ze zijn niet super wazig op de achtergrond en ik moet erg goed erop letten of hij erop kan scherpstellen anders is alles nog wazig maar als ik eenmaal geoefend heb weet ik vast beter in te schatten hoever ik in kan zoomen om hem nog te kunnen laten scherpstellen.
                      bedankt!

                      Comment


                      • #12
                        Re: welke camera scherptediepte..

                        Nee, niet in in Macro zetten en dichtbij fotograferen!
                        (als je weer heel dicht bij gaat, wordt de scherptediepte ook klein)

                        Je moet afstand nemen en inzoomen en je maakt prachtige foto's!
                        Je hebt echt geen nieuwe camera nodig!
                        Jacques Bakker
                        www.fotohandig.be

                        Comment


                        • #13
                          Re: welke camera scherptediepte..

                          Ik zie dan onze reply bijna tegelijk komen. Zorg voor goed licht op het object, dan kan je goed scherpstellen.
                          Jacques Bakker
                          www.fotohandig.be

                          Comment


                          • #14
                            Re: welke camera scherptediepte..

                            super bedankt! ik was al op zoek naar een nieuwe, ben blij dat ik toch even het verstand had het eerst aan mensen te vragen die het wel weten!

                            Comment


                            • #15
                              Re: welke camera scherptediepte..

                              Succes!
                              Jacques Bakker
                              www.fotohandig.be

                              Comment

                              Working...
                              X