Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Verschil diffusor, ingebouwde diffusor en bouncekaart

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Verschil diffusor, ingebouwde diffusor en bouncekaart

    Vandaag heb ik mijn Yongnuo 560 flitsers ontvangen, incl diffusor. Wat is nu het beste om te gebruiken voor een bijvoorbeeld een receptie?

    De ingebouwde diffusor, de opzet diffusor, de ingebouwde difussor met uitgeklapte bouncekaart?

    Waarvoor dienen deze dingen specifiek, of is het in het algemeen beter om altijd de opzet difussor te gebruiken?

    Ik heb ook gelezen te flitsen op 2e gordijn, om omgevingslicht op de foto te krijgen, klopt dit?

    alvast bedankt

  • #2
    Re: Verschil diffusor, ingebouwde diffusor en bouncekaart

    Diffuus licht is niet zo scherp begrensd als een stralenbundel. Dat is handig als je groothoek de hele bundel omvat. Het bouncekaartje maakt toch een kleine reflectie in de ogen van het model, indien je flash niet recht op haar is gericht.
    Mijn opstelling flitst default op de tweede gordijn bij lange sluitertijden. Dat laatste is nodig voor meer omgevingslicht. De tweede gordijn verhindert dat er een echo ontstaat nadat de flits is afgegaan: We hebben meestal liever het einde van de beweging scherp.
    Wil je omgevingslicht, dan kan je de kleurtemperatuur van je flash aanpassen aan dat omgevingslicht, door er een gekleurd kapje op te zetten, dat ook je stralenbundel diffuser maakt.
    Last edited by Poza; 27 januari 2011, 20:14.

    Comment


    • #3
      Re: Verschil diffusor, ingebouwde diffusor en bouncekaart

      Zelf gebruik ik voor portretten van heel dichtbij een softbox zo groot als een A4tje. Wil je echter het hele model op de foto, denk dan aan een parapaplu of box van op zijn allerminst 80 cm doorsnee... of huur een belichtingsteam met kraanwagen om echt een verschil te maken.

      Misschien nog vermelden dat Canon niet echt kort op de tweede gordijn flits als je er geen Pocket Wizard tussenzet.

      Comment


      • #4
        Re: Verschil diffusor, ingebouwde diffusor en bouncekaart

        Ik lees hier wat tegenstrijdige zaken,

        Ik hoor en lees veel positieve commentaar over deze flitsers, maar meestal bij een gebruik los van de camera, The Strobist way , dat wil zeggen dat hier gemeten wordt.
        Bij het fotograferen van evenementen zoals recepties wordt er normaal met flitsen gewerkt die in ETTL of aanverwante modi werken, juist om de trefkans gevoelig te verhogen. Met uw flitser heb je die mogelijkheid niet.

        Dus zou ik (als ik u was) gaan experimenteren met ingestelde vermogens en de meest voorkomende afstanden, ik zou de opzet diffuser gebruiken, want ik denk dat je het verward met de groothoek opzet, die je instaat stelt van met een groothoek lens ook correct belichte opnames te maken zonder donkere hoeken.

        Om op dergelijke wijze te werken is het meestal makkelijk om iet of wat afstand van je onderwerp te bewaren, ik zou proberen te werken op 3 a 4 meter met een diafragma van F 5.6 op 400 ISO , met een 50mm lens. Camera op manueel uiteraard
        Sluitersnelheid is hier minder kritisch, ik zou opteren voor 1/100 ste

        Merk je dat met deze instelling je opnames teveel belicht zijn, moet je het vermogen van de flits verlagen, of je diafragma aanpassen, maar liever het eerste.

        Voor de rest, proberen voor " le moment suprême"

        MVG, J.C.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: Verschil diffusor, ingebouwde diffusor en bouncekaart

          In geval je met 'ingebouwde diffusor' de zoom bedoelt, moet je daar bij jouw flash manueel de focuslengte van je lens ingeven. Als je hem niet onnodig breed laat staan spaar je batterijen.

          Comment

          Working...
          X