Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vervanger gezocht voor Sony A200

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vervanger gezocht voor Sony A200

    Hoi BD-ers,

    Na 2,5 jaar tevreden gebruik gemaakt te hebben van mijn Sony A200, vind ik dat de tijd rijp is om over te schakelen naar een nieuwere camera.

    Daarom heb ik reeds wat zitten rondkijken op het net en ook al langsgeweest bij de fotowinkel, om wat informatie in te winnen.

    Aangezien ik nog student ben, ben ik dus ook redelijk budgetgebonden (ca €700).
    Na wat na te vragen in de winkel, raad men mij daar de Nikon D3100 aan, boven de D5000 omdat dit al een ouder model is.

    Maar na hier wat rondgekeken te hebben, ben ik toch wat gaan twijfelen aan die mening. En zijn er uiteraard wat vragen bijgekomen .

    Momenteel zit ik met een 4tal mogelijke kandidaten, nl. de Canon 550D en de Nikon D3100, D5000 en D90.

    Enkele voordelen:
    - D3100 is een nieuw model
    - D5000 heeft kantelbaar LCD-scherm
    - D90 gaat meer richting professionele(re) toestellen, alsook de 550D

    Ik denk dat - op langere termijn gezien- de D90 de beste keuze is, maar ik hoor graag jullie reactie ook uiteraard .

    En dan heb ik ook nog een vraag omtrent de voor-/nadelen van een kit te kopen. Is het niet beter om enkel een body te kopen, en een standaardlens apart (bvb Tamron, Sigma...) of is dat zijn meerprijs niet waard? Het zou dan uiteraard om een standaardzoomlens gaan.

    Andere voorstellen zijn uiteraard ook welkom.

    Alvast bedankt!!
    Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

  • #2
    Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

    als volbloed canon fanaat raad ik natuurlijk de 550 aan maar als zoon van een man met Nikon lenzen van 30 jaar (die trouwens op zoek is naar een nieuwe body) raad ik ook de D90 aan. Nikon en Canon kunnen zeker concurreren. Neem ze alle twee in de hand (zoizo zou ik de 3100 of de 5000 laten vallen en voor de D90 of 550D gaan) en kijk wat beter aanvoelt en welk merk de knoppen voor jou logischer zet (voor mij was dit dus Canon). Qua beeldkwaliteit kun je de dag van vandaag (zoals al veel gezegd op dit forum) geen slechte body's meer kopen.
    Canon 1000D, 18-55, 50, Metz 36-AF5, Sigma 150mm F2.8 Macro OS, Nissin Di700
    hier vind je mijn foto's en hier ook

    Comment


    • #3
      Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

      ik zie eigenlijk niet in waarom je nog naar andere instapmodellen zit te kijken

      ik zou eerder kijken naar een Sony a560/a580 - eventueel een a450/a550 (zelf ben ik van een a200 naar een a450 gegaan);
      wil je echt niet bij Sony blijven, dan zou ik bv. bij Nikon toch dadelijk naar een D90 kijken (of D7000 als je het nieuwste wil) of bij Canon naar een 550D

      een kit is doorgaans zeer goed geprijsd en kitlenzen zijn soms zeer behoorlijk (niet noodzakelijk in bouwkwaliteit maar wel in de resultaten die ze afleveren)

      (persoonlijk zou ik ook de D3100 verkiezen boven de D5000... als het mijn eerste toestel zou zijn, of net zo goed voor een a390... maar niet als ik al enkele jaren met een a200 rondgelopen heb)
      Sony α450[/B] ~ 50 F1.4 ~ 85 F2.8 ~ 16-80 F3.5-4.5 ZA ~ 70-300 F4.5-5.6 G ~ Minolta 70-210 F3.5-4.5 | HVL-F20AM ~ HVL-F58AM | FDA-ME1AM ~ STP-GB1AM ~ MC protector VF-62MPAM ~ e.a. te koop

      Comment


      • #4
        Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

        Ik begrijp ook niet goed waarom je het advies van de verkoper volgt als je ZELF tevreden bent met de A200?

        Moest je bij Sony blijven dan is de A55 of A580 de logische keuze...! Moest ik vandaag opnieuw moeten kiezen tussen een een Nikon D90 of een Sony A580 dan zou ik voor de Sony gaan.

        Comment


        • #5
          Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

          Ik ben wel tevreden van mijn A200, maar mis er toch ook wel enkele dingen aan, waaronder LiveView (is handig vanuit sommige standpunten), en zou graag verder willen gaan in fotografie, met het gevoel dat mijn A200 niet meer voldoet aan mijn wensen en verwachtingen.

          De verkoper zei dat de Nikon D3100 een stap vooruit is tov de A200, en aantrekkelijk is omdat het de nieuwere/nieuwste technologie bevat (wat weer relatief is, want vandaag nieuw is mss morgen al terug achterhaald). Er was momenteel ook niets op voorraad in de winkel, dus vasthouden zat er niet in om te vergelijken.

          De A580 ligt dan weer boven mijn budget (800€ voor enkel de body).

          En ik zou de overstap maken naar Canon/Nikon, gewoon omdat er 2dehands ook makkelijker accessoires te vinden zijn, en een ruimer aanbod.
          De winkel waar ik langsgeweest ben verkoopt Sony enkel op bestelling, en levert er dan ook maar minieme support voor, wat ook weeral een nadeel is vind ik.
          Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

          Comment


          • #6
            Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

            Slechte winkel vind ik dan, sorry . Als je deftige live view wil, dan heb je maar 1 keuze . Sony, punt. De D3100 heeft wel een uitstekende sensor die je ook in de A550, A560 en NEX-3 en -5 terug vindt. De nieuwere (A580) is nog beter en z'n geld waard, omwille van een aantal andere verbeteringen ten opzichte van z'n voorganger.

            Je zou dus willen overstappen met het argument dat er voor de twee grote meer accessoires zijn (vraag me af wat je dan moet hebben, want bij/voor Sony vind je toch ook wel veel), terwijl je op die 2,5 jaar (volgens je handtekening) alleen je kit met camera en twee lenzen hebt gekocht ?
            Sony A77V/VG-C77AM/A350/18-70/70-400G SSM/NEX-5/18-55 OSS/ECM-SST1 + Lowepro Pro Trekker 600 AW/CompuTrekker AW/Nova 140 AW/Toploader Pro 75 AW/Street & Field-gear. MacBook Pro 13" (2009)/een erg lang verlanglijstje! Mijn Flickraccount.

            Comment


            • #7
              Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

              De Nikon d3100 is wel mooi geprijsd maar mist toch een aantal dingen. De snelheid is laag met 3fps en heeft maar een 230k lcd scherm. En vermits je een goede live view wilt ben je bij Sony beter gediend. Een A580 of A55 is wel een stukje duurder dan de Nikon, dus als je de prijs meerekent is de Nikon toch wel aantrekkelijk omdat je qua beeldkwaliteit niet veel moet inleveren.
              Canon 6D / Samyang 14/2.8 / Canon 28-135 IS USM / Sony A6400 / Sony 200-600 / Sony 16-50
              Mijn bird foto's en urbex foto's

              Comment


              • #8
                Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                Handtekening is niet meer up to date, aangezien ik een tijdje niet meer op het forum ben geweest. Ik heb bij mij toestel ook nog een Manfrotto-statief + 3way kop (die dus ook te combineren zijn met Nikon/Canon), afstandsbediening, waterpas, Dakine Photo Mission rugzak.

                Ik ben student, dus heb niet het budget om veel (dure) accessoires bij te kopen. En binnen mijn budget valt de A580 momenteel ook niet.

                Een vriendin die begonnen is met (DSLR)fotografie heeft de D5000 gekocht, en deze heb ik al even in mijn handen gehad. Het viel mij inderdaad op dat dit model meer op beginners gericht is, maar de fotokwaliteit was wel beter dan mijn A200.
                Naar mijn mening is het gevoel van een Canon/Nikon tov een Sony ook veel robuuster en steviger (kan persoonlijk zijn uiteraard).

                LiveView is voor mij geen vereiste, maar in sommige situaties gewoon handig.
                Ondersteunt Sony ook al het finetunen van instellingen vanaf pc (zoals met Nikon Camera Control)?
                Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

                Comment


                • #9
                  Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                  Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                  Handtekening is niet meer up to date, aangezien ik een tijdje niet meer op het forum ben geweest. Ik heb bij mij toestel ook nog een Manfrotto-statief + 3way kop (die dus ook te combineren zijn met Nikon/Canon), afstandsbediening, waterpas, Dakine Photo Mission rugzak.

                  Ik ben student, dus heb niet het budget om veel (dure) accessoires bij te kopen. En binnen mijn budget valt de A580 momenteel ook niet.

                  Een vriendin die begonnen is met (DSLR)fotografie heeft de D5000 gekocht, en deze heb ik al even in mijn handen gehad. Het viel mij inderdaad op dat dit model meer op beginners gericht is, maar de fotokwaliteit was wel beter dan mijn A200.
                  Naar mijn mening is het gevoel van een Canon/Nikon tov een Sony ook veel robuuster en steviger (kan persoonlijk zijn uiteraard).

                  LiveView is voor mij geen vereiste, maar in sommige situaties gewoon handig.
                  Ondersteunt Sony ook al het finetunen van instellingen vanaf pc (zoals met Nikon Camera Control)?
                  Finetunen vanaf de pc gaat niet bij modellen lager dan de A700...en Sony's voelen over het algemeen wat minder stevig (alles onder de A700), maar dat beperkt zich ook uitsluitend tot de feel

                  Bang for bucks is dan weer een ander verhaal

                  Comment


                  • #10
                    Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                    Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                    De A580 ligt dan weer boven mijn budget (800€ voor enkel de body).
                    Wat dat betreft zou ik zeggen: spaar een paar maand langer, en het budget gaat vanzelf omhoog terwijl de prijzen zakken .

                    Misschien is dit ook nog wel interessant om mee te nemen in de overweging :
                    dxomark sony a580
                    "De facto the A580 is as good as the Nikon D7000. " Wat niet verwonderlijk is, gezien ze dezelfde sensor hebben.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                    Comment


                    • #11
                      Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                      Goed advies, geduld is een schone zaak.
                      Spaar even door tot je kunt kopen wat je aan staat.

                      Al deze camera's verschillen niet veel.

                      Sony komt nog met veel mooie zaken, en profileert zich steeds meer met nieuwigheden.
                      De rest volgt.
                      Bijv. de A33 en A55.
                      Anti shake in de body




                      ik vind zelf dat je eerst goed glas moet hebben voordat je een "dure' body aanschaft.
                      De lenzen neem je steeds mee, terwijl je elke xx jaar de body vervangt.
                      Sony Alpha 99 + grip, Sony Alpha 77 + grip, Minolta 7D; Minolta 17 - 35; Sony CZ 16-35 2.8; Sony CZ 24 - 70; Sony CZ 135; Minolta 50 mm 1.7; Sony 70 - 200; 50 mm macro, Sony flitser hvl 58 FM etc.

                      Comment


                      • #12
                        Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                        Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                        Wat dat betreft zou ik zeggen: spaar een paar maand langer, en het budget gaat vanzelf omhoog terwijl de prijzen zakken .
                        Oorspronkelijk geplaatst door vangomp5 Bekijk bericht
                        Goed advies, geduld is een schone zaak.
                        Zo'n reacties vind ik persoonlijk niet echt doorslaggevend, want je kan dat voor vanalles toepassen. Als je een nieuwe pc/laptop wilt/nodig hebt, wacht je toch ook niet tot de prijzen wat zakken, want tegen dan zijn er weer al nieuwere dingen op de markt.

                        Ook vind ik (kan weer aan mij liggen uiteraard) dat er qua aanbod van lenzen (nieuw en tweedehands) meer te vinden is voor Nikon/Canon en hun afgeleide merken (Sigma, Tamron...) dan Sony. Sony lenzen zijn ook duurder:
                        - Canon EF II 50mm f/1.8 = €104
                        - Nikkor AF-D 50mm f/1.8 = €134
                        - Sony DT 50mm f/1.8 = €164

                        Een Nikon/Canon heeft mij ook een veiliger gevoel voor als er iets aan mankeert, aangezien dat de winkelier enkel Sony verkoopt op bestelling.
                        Nikon D90 + 18-105 + 50mm 1.8 + 35mm 1.8 + Metz mecablitz 50 AF-1

                        Comment


                        • #13
                          Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                          Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                          Zo'n reacties vind ik persoonlijk niet echt doorslaggevend, want je kan dat voor vanalles toepassen. Als je een nieuwe pc/laptop wilt/nodig hebt, wacht je toch ook niet tot de prijzen wat zakken, want tegen dan zijn er weer al nieuwere dingen op de markt.
                          Met het verschil in budget waarover jij spreekt (- nog geen €100 -), vind ik dat net wel van belang. Wie laat er zijn keuze nu van zo'n verschil af hangen ? Als je nu om €1000 ging voor een arm studentje OK, maar €100 drink de gemiddelde student elke week op op café .


                          Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                          Ook vind ik (kan weer aan mij liggen uiteraard) dat er qua aanbod van lenzen (nieuw en tweedehands) meer te vinden is voor Nikon/Canon en hun afgeleide merken (Sigma, Tamron...) dan Sony.
                          En wat zou je dan zoal willen kopen dat je bij Sony niet vindt ?


                          Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                          Sony lenzen zijn ook duurder:
                          - Canon EF II 50mm f/1.8 = €104
                          - Nikkor AF-D 50mm f/1.8 = €134
                          - Sony DT 50mm f/1.8 = €164
                          Dit was al een eerder topic waarin dit aan bod kwam.

                          Nog een paar cijfers, met Nikon erbij in tegenstelling tot het eerdere topic (onlangs even opgezocht op Digitalstreet.nl - prijzen kunnen iets gewijzigd zijn of in een of andere winkel iets hoger of lager zitten, maar dit geeft wel een redelijk beeld van prijsverhoudingen denk ik) :

                          Sony 35/1.8: 221
                          Nikon 35/1.8: 288 (edit: deze schijnt nu aan promoprijs te krijgen bij K-E: 155)
                          Canon 35/2: 268

                          Sony 70-400: 1372
                          Nikon 80-400: 1465
                          Canon 100-400: 1238

                          Sony 100 macro: 634
                          Nikon 105 macro: 697
                          Canon 100 macro: 689

                          Sony CZ 24/2: 1069
                          Nikon: niets (edit: 24/1.4: 1719)
                          Canon 24/1.4: 1299

                          Sony 35/1.4: 1179
                          Nikon 35/1.4: 1879
                          Canon 35/1.4: 1283

                          Sony CZ135/1.8: 1260
                          Nikon 135/2: 1199
                          Canon 135/2: 1008

                          Sony 70-200: 1793
                          Nikon 70-200: 1887
                          Canon 70-200: 2078

                          Hou er ook rekening mee dat, als je echt dezelfde set wil, dus met beeldstabilisatie, je de niet-IS-lenzen al uit de vergelijking weg mag laten.

                          Daarnaast is het zo dat heel wat van de Sony-lenzen heel recente ontwerpen zijn terwijl je bij andere traditioneel "grote" merken af en toe met iets oudere ontwerpen aan de slag gaat (bv. 100-400L of Nikon 80-400). Een CZ24/2 of CZ135/1.8 zijn zowat de beste primes die er op dit moment te vinden zijn (hoewel een Canon 200/2 ook niet mis is... Schijnbaar komt daarvoor volgend jaar ook een CZ alternatief, joepie ), en in het ene geval is Canon duurder, in het andere Sony en Nikon.

                          Voor alle duidelijkheid: ik wil hiermee helemaal niet aantonen dat Sony het beste is of dat Canon en anderen minder zijn. Ze zijn gewoon op sommige vlakken ietwat verschillend met elk voor- en nadelen.
                          Hou er gewoon rekening mee dat lenzen niet één op één te vergelijken zijn, ook al ken je de prijs, en dat je de verhouding prijs/kwaliteit van de hele set in beschouwing moet nemen.

                          Het hangt ook af van welke behoeften je zelf denkt te hebben. Zolang het bij een body, flitser, 3 consumer-lenzen en een tas blijft, dan maakt het eigenlijk nauwelijks uit wat je kiest.


                          Oorspronkelijk geplaatst door dummy Bekijk bericht
                          Een Nikon/Canon heeft mij ook een veiliger gevoel voor als er iets aan mankeert, aangezien dat de winkelier enkel Sony verkoopt op bestelling.
                          Los van het feit dat de redenen die je hierboven noemde niet echt steek houden:
                          als je liever Nikon/Canon koopt omwille van een veiliger gevoel, dan moet je dat zeker doen hé. (Je zou voor een veiliger gevoel ook bij een andere winkel kunnen gaan natuurlijk .)
                          Soit, als het bij een toestel en een paar gemiddelde lenzen blijft, zit je bij elk merk goed.
                          Last edited by K-2; 28 januari 2011, 11:21.
                          "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                          Comment


                          • #14
                            Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                            Oorspronkelijk geplaatst door K-2 Bekijk bericht
                            Sony CZ 24/2: 1069
                            Nikon: niets
                            Canon 24/1.4: 1299
                            Nikon 24/1.4: 1719

                            Comment


                            • #15
                              Re: Vervanger gezocht voor Sony A200

                              Oei, gemist.
                              Gauw effe toevoegen
                              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

                              Comment

                              Working...
                              X