Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Low-Key

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Low-Key

    Hallo allemaal,
    Graag wil ik eens aan low-key fotografie doen, maar helaas geen kennis zoals instellingen van de camera en lichtspel.
    Ik bezit een Nikon D90 85mm 1.8 en 50mm 1.8 ook een SB900 met statiefje en parapluutje.
    Graag wat informatie,alvast bedankt.
    Mvg, Pancho.

  • #2
    Re: Low-Key

    Google is your friend,
    tal van voorbeelden...
    JaanMeert.be - Newborn/Baby/Kinderfotografie

    Comment


    • #3
      Re: Low-Key

      [Mod-LesC]
      @Pancho: Crossposting! Maar omdat je topic in Tips&Trucs onbeantwoord is, heb ik die verwijderd, en laat ik je vraag in Strobist staan.

      @Jaan: ipv "Google is your friend" zou je ofwel beter een link geven, of enige uitleg, ofwel die compleet overbodige post niet maken. Bovendien is Google het resultaat van tal van nuttige en onnuttige posts, waarin het voor een beginner moeilijk zoeken is.[/Mod]
      BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

      Comment


      • #4
        Re: Low-Key

        Camera op 1/250 sec
        diafragma op F5.6 of F8.
        Flits afstellen zodat je een zone 3 tot 4 belichting krijgt.

        Zwarte achtergrond.
        voldoende afstand tussen model en achtergrond.
        Kamer verdonkeren

        Flits op statief iets achter het model plaatsen en schuin naar voren flitsen.
        Eventueel langs de andere kant eenreflectiepannel om het model toch wat los te maken van de achtergrond.
        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

        Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

        Comment


        • #5
          Re: Low-Key

          Dit heeft mij geholpen: klik
          In het juiste licht en op het juiste moment is alles bijzonder.
          Nikon D90 - 18-105mm f3.5-5.6 - 50mm f1.8 - 85mm f1.8 -SB-600

          Comment


          • #6
            Re: Low-Key

            Oorspronkelijk geplaatst door zunoel Bekijk bericht
            Camera op 1/250 sec
            diafragma op F5.6 of F8.
            Flits afstellen zodat je een zone 3 tot 4 belichting krijgt.

            Zwarte achtergrond.
            voldoende afstand tussen model en achtergrond.
            Kamer verdonkeren

            Flits op statief iets achter het model plaatsen en schuin naar voren flitsen.
            Eventueel langs de andere kant eenreflectiepannel om het model toch wat los te maken van de achtergrond.
            Bedankt voor de tips

            Comment


            • #7
              Re: Low-Key

              Oorspronkelijk geplaatst door SofieL Bekijk bericht
              Dit heeft mij geholpen: klik

              Bedankt, dat heeft mij enorm geholpen

              Comment


              • #8
                Re: Low-Key

                Oorspronkelijk geplaatst door SofieL Bekijk bericht
                Dit heeft mij geholpen: klik
                Uitstekende link, dank je!
                (Heb je er zo ook eentje voor high key? )
                BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                Comment


                • #9
                  Re: Low-Key

                  Laten we er voor het gemak vana uitgaan dat de achtergrond/model/fotograaf op 1 lijn staan... Model idd enkele meters van de achtergrond verwijderd.
                  Stel nu je flitscombinatie links of rechts van het model (ong.90°) met daarachter een "wandje". Dat kan gerust een bestaande muur zijn, het deurgat van een keuken oid. maar je kan bvb ook enkele lege dozen opstapelen of een reflectiescherm. Dit om het licht af te schermen naar de achtergrond toe.
                  Je kan gedurende de shoot tss model/flits ook nog zaken plaatsen zodat het licht bvb een streep wordt ofzo.
                  1/250, Iso100 en spelen met flitssterkte en aperture. Regelmatis foto's controleren. Eventueel ook nog een reflector?

                  Veel PLEZIER!!
                  Groetjes, Johan "Loloboy" Masschalck
                  BE-Wommelgem
                  .: 20D & D700 :.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Low-Key

                    Het belangrijkste in low-key fotografie is om in A-mode van je toestel een meting doet van het omgevingslicht bij het diafragma dat je wenst te gebruiken, vb F5.6. Als je meting dan een sluiterstijd aangeeft van bv 1/20ste dan zit je safe bij de syncronisatiesnelheid van 1/250ste (min 3 stops verschil tussen omgevingslicht en flitslicht). Dus op zich moet je niet speciaal gaan verduisteren.
                    Vervolgens is het belangrijk om je achtergrond niet te "contamineren" met je flitslicht. Dit kan je door een dik blad papier aan de zijkant van de flits te hangen, of als je met een paraplu werkt kan je dit met een opengevowen kartondoos (de lichtbron is groter, dus moet je gobo ook groter zijn) die het licht afsnijdt vooraleer het op de achtergrond valt. In principe hoeft je achtergrond zelfs niet zwart te zijn, het zal toch zwart overkomen.
                    Wat heeft dit dan voor gevolgen voor je lichtopstelling? Je zal moeite hebben om je achtergrond niet te contamineren met frontaal flitslicht. Dus wordt de meest evident opstelling onder meer dan 45° of zelfs haaks op het onderwerp.
                    Nikon D7000 - Nikon D200 - Nikkor 28-85 F/3.5-4.5 - Nikkor 50mm F/1.4 - Sigma 70-200 F/2.8 II HSM - Sigma 10-20 mm - SB 800 - 3x YN 460 - SB20 - 3x Jinbei DP600Ws - 2x 200Ws - setje pocketwizards

                    Comment

                    Working...
                    X