Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

sluitertijdvoorkeuze

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • sluitertijdvoorkeuze

    Hallo,
    Ik denk dat ik een technisch defect heb aan mijn canon 50D. In sluitertijdvoorkeuze (Tv) zet ik mijn sluitertijd bewust veel te snel. bij het licht indrukken van de afdrukknop verandert de sluitertijd en zet zich op de juiste tijd. ook als ik de foto maak gebruikt hij de juiste tijd en niet de door mij ingestelde tijd.
    Bij mijn oudere 400D is dit niet zo. Die neemt de foto wel degelijkmet de ingestelde tijd ( resultaat is wel zwarte foto of onderbelicht).
    Mijn vraagje nu: kan dit te wijten zijn aan één of andere instelling van mijn toestel of zit ik wel degelijk met een technisch defect. (heb nog enkle maanden garantie)
    Met vriendelijke groeten,
    Bernus

  • #2
    Re: sluitertijdvoorkeuze

    Dit is geen fout hoor, dit is een instelling in de custom functions belichting
    en het noemt veiligheidsschift in het Nederlands.
    je kan het ook uitschakelen.

    MVG, Jeff C.
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

    Comment


    • #3
      Re: sluitertijdvoorkeuze

      Oorspronkelijk geplaatst door bernus Bekijk bericht
      ........ bij het licht indrukken van de afdrukknop verandert de sluitertijd en zet zich op de juiste tijd. ook als ik de foto maak gebruikt hij de juiste tijd en niet de door mij ingestelde tijd.
      wat bedoel je met "de juiste tijd".
      grt,bouk.
      wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
      http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
      https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

      Comment


      • #4
        Re: sluitertijdvoorkeuze

        Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
        wat bedoel je met "de juiste tijd".
        grt,bouk.

        De juiste tijd om in combinatie van diafragma en ISO tot een correcte belichting te komen. Die functie zit niet op uw 30D

        MVG, Jeff c.
        Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

        Comment


        • #5
          Re: sluitertijdvoorkeuze

          Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
          ........ Die functie zit niet op uw 30D
          gelukkig niet, maak het liever zelf uit!
          grt,bouk.
          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

          Comment


          • #6
            Re: sluitertijdvoorkeuze

            Daar kan ik U in volgen, bij mij op de 5d MII staat deze functie uit !
            Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

            Comment


            • #7
              Re: sluitertijdvoorkeuze

              Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
              ...... bij mij op de 5d MII staat deze functie uit !
              dat is dus ook de oplossing voor Bernus(TS).
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: sluitertijdvoorkeuze

                Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                De juiste tijd om in combinatie van diafragma en ISO tot een correcte belichting te komen.
                Ik ben niet mee, noemt dit niet gewoon de Av-stand?

                En ik snap ook niet wat er misloopt. Je stelt bij sluitertijdvoorkeuze toch gewoon iso en sluitertijd in, en je camera gaat via zijn lichtmeting het correcte diafragma instellen.
                Een sluitertijd "bewust te snel zetten", kan je toch alleen ofwel via Av-stand en een EV-correctie doen waarbij via een onderbelichting de sluitertijd automatisch korter gaat zijn, of gelijkaardige redenering maar via de M-stand?

                Comment


                • #9
                  Re: sluitertijdvoorkeuze

                  Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                  Ik ben niet mee, noemt dit niet gewoon de Av-stand?

                  En ik snap ook niet wat er misloopt. Je stelt bij sluitertijdvoorkeuze toch gewoon iso en sluitertijd in, en je camera gaat via zijn lichtmeting het correcte diafragma instellen.
                  Een sluitertijd "bewust te snel zetten", kan je toch alleen ofwel via Av-stand en een EV-correctie doen waarbij via een onderbelichting de sluitertijd automatisch korter gaat zijn, of gelijkaardige redenering maar via de M-stand?
                  Juist, tenzij het niet OK is voor een correcte belichting, als dan je"veiligheidsshift" aan staan zal je tijd veranderen, of je diafragma veranderen, deze functie werkt in TV en AV modus.

                  MVG, Jeff C.
                  Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                  Comment


                  • #10
                    Re: sluitertijdvoorkeuze

                    Oorspronkelijk geplaatst door Digipics357 Bekijk bericht
                    Juist, tenzij het niet OK is voor een correcte belichting, als dan je"veiligheidsshift" aan staan zal je tijd veranderen, of je diafragma veranderen, deze functie werkt in TV en AV modus.

                    MVG, Jeff C.
                    Euh, ook weer iets bijgeleerd.
                    ....
                    Effe voor de zekerheid, dus standaard staat daar ingesteld dat je nooit kan onder- of overbelichten (vanuit het standpunt van de lichtmeter)...dat je eigenlijk nooit tegen de lichtmeter in kan gaan en nederig moet buigen voor dat ding....en dat dus ook bij een 5D?

                    Comment


                    • #11
                      Re: sluitertijdvoorkeuze

                      Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                      Euh, ook weer iets bijgeleerd.
                      ....
                      Effe voor de zekerheid, dus standaard staat daar ingesteld dat je nooit kan onder- of overbelichten (vanuit het standpunt van de lichtmeter)...dat je eigenlijk nooit tegen de lichtmeter in kan gaan en nederig moet buigen voor dat ding....en dat dus ook bij een 5D?
                      daarom is het een (half)automatische stand. Wil je ingaan tegen het advies van je meter dan moet je compenseren met het +/- knopje of manueel werken. In een aantal gevallen (dat leer je door oefenen inschatten) geraakt de meter er zelf niet uit en moet jij je hersenen gebruiken om de meter bij te sturen. Traumatisch is dat niet.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: sluitertijdvoorkeuze

                        Oorspronkelijk geplaatst door putor Bekijk bericht
                        daarom is het een (half)automatische stand. Wil je ingaan tegen het advies van je meter dan moet je compenseren met het +/- knopje of manueel werken. In een aantal gevallen (dat leer je door oefenen inschatten) geraakt de meter er zelf niet uit en moet jij je hersenen gebruiken om de meter bij te sturen. Traumatisch is dat niet.
                        Het ging er, dacht ik, net om dat je die "+/-" niet kan gebruiken. Enfin, je kan hem wel gebruiken, maar door die "veiligheid" gaat de camera jouw ingestelde correcties toch negeren.

                        Comment


                        • #13
                          Re: sluitertijdvoorkeuze

                          is het nog te volgen Bernus?
                          grt,bouk.
                          wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                          http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                          https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                          Comment


                          • #14
                            Re: sluitertijdvoorkeuze

                            Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                            is het nog te volgen Bernus?
                            grt,bouk.
                            Zo'n veiligheid tart ook de logica. Maakt dingen onnodig gecompliceerd (denk ik dan).

                            Comment


                            • #15
                              Re: sluitertijdvoorkeuze

                              Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                              Het ging er, dacht ik, net om dat je die "+/-" niet kan gebruiken. Enfin, je kan hem wel gebruiken, maar door die "veiligheid" gaat de camera jouw ingestelde correcties toch negeren.
                              ik kan uit TS' verhaal enkel opmaken dat hij misschien een sluitertijd insteld waar een diafragma bij hoort dat groter is dan de max lensopening. Moest ik een camera zijn, ik zou hem ook terugfluiten. Stelt hij via +/- onderbelichting zou ik -moest ik een camera zijn- hem zeggen dat hij zijn plan maar trekt, maar dat het volgens mij onderbelicht is.
                              The Knight That Says Ni...kon

                              Comment

                              Working...
                              X