Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Zelfreiniging

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Zelfreiniging

    Hallo,

    Ik heb onlangs gelezen dat de Canon D1000 zichzelf reinigt bij het opstarten, hiermee bedoel ik dat hij het stof van de sensor af trilt. Of andere modellen dat ook doen weet ik niet maarja, mijn vraag is: Ik heb een Sony A200, mijn toestel trilt altijd als ik het afzet.. (zo eventjes, nog geen seconde).. Nu wou ik weten of dit ook zelfreiniging is, of kan de A200 dat niet? Ik heb al op het internet gezocht en mijn boekje afgezocht naar antwoorden, ik heb de hulp functie gebruikt maar ik krijg alleen maar hulp bij het zelf schoonmaken (met de hand, niet door het toestel zelf). En als ik ook mag weten: wanneer weet je dat je je toestel moet schoonmaken? Ik reinig de buitenkant toch wel vaak en mijn lens poets ik voor elk gebruik met een lenscleandoekje, maar wanneer moet ik de binnenkant eens poetsen?

    Alvast bedankt ,
    Groetjes Kenneth.
    The camera has the ability to capture a moment in time
    and then preserve it frozen for ever
    .

  • #2
    Re: Zelfreiniging

    Op de A200 zit een primitive vorm van anti-dust.
    Ze laten de sensor gewoon schudden via het anti-shake systeem.

    Da helpt een klein beetje, maar zelfs op de highend cameras van nu moet je toch nog gaan kuisen hoor.

    Bij jou toestel wordt de sensor gekuist, bij moderner toestellen kuisen ze de AA filter (een raampje dat voor de sensor zit).

    Ik zal al op voorhand zeggen dat dit een zeer delikaat klusje is !!
    En niet zonder risico is ook trouwens.
    Twijfel je er aan laat dit dan doen door een professional. Kost je +- 20 euro.

    Om te weten of een kuisbeurt nodig is van de sensor kan je simpel dit gaan doen:

    - zet camera op A mode
    - kies het grootste getal dat mogelijk is voor diafragma waarde (bv F22)
    - leg een zuiver wit blad papier op tafel en zorg dat daar mooi egaal wit licht op valt.
    - zet je lens op MANUEEL focus
    - neem een foto van het wit blad papier (scherpstellen is NIET nodig!)
    Je zal nu waarschijnlijk een lange sluitertijd hebben van meerdere seconden, is normaal, hou gewoon het wit blad in beeld (lichtjes beven is geen probleem dus moet niet op statief of zo)

    - bekijk de foto op je pc.
    Zie je zwarte vlekjes in beeld dan is het vuil dat op je sensor zit.
    Is het dan al nodig om te gaan kuisen?
    Niet noodzakelijk. Zijn de vlekjes bijna onzichtbaar dan zal je voor gewoon fotos het nooit zien.
    Je zal enkel de vlekjes dan zien bij heel sterk tegenlicht (bv ondergaande zon) of als je diepe landschappen wil nemen met een klein diafragma (groot F getal dus)

    Sterker nog, er zijn al toestellen waarvan de sluiter kappot gegaan is net na een poetsbeurt van de sensor.
    Is het niet nodig, blijf er dus best af.

    Comment


    • #3
      Re: Zelfreiniging

      Wanneer kuisen? Ik zet mijn toestel gewoon op diafragma-voorkeur, zo'n groot mogelijk
      cijfer. 22 of zo. En trek dan foto's van de lucht. Liefst een gewone blauwe lucht.
      Zie ik dan vlekjes op de foto, dan probeer ik op diafragma 14. Zijn ze nog te zien, dan is
      mijn toestel rijp om een keer gekuist te worden.
      Of dat zelfreiniging-systeem veel helpt weet ik niet.

      Comment


      • #4
        Re: Zelfreiniging

        Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
        Wanneer kuisen?
        Of dat zelfreiniging-systeem veel helpt weet ik niet.
        ja...waar blijft het vuil?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: Zelfreiniging

          Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
          ja...waar blijft het vuil?
          grt,bouk.
          Ik vraag me dat ook af. Zelfs bij een goede ouwe stoof heb je nog een asla. Een stofzuiger
          heeft een stofzak, enzovoort. Waar blijft dat stof?

          Comment


          • #6
            Re: Zelfreiniging

            Vroeger een poos Olympus gehad & nooit enig probleem met stof

            Comment


            • #7
              Re: Zelfreiniging

              Dankuwel voor jullie hulp! Eigenlijk heb ik nog een vraagje.. Als je je toestel laat schoonmaken door een professional, en deze maakt per ongeluk de sensor kapot (zelfs de besten kan dit eens overkomen).. Is deze dan verplicht om de schade te vergoeden?

              Groetjes, Kenneth.
              The camera has the ability to capture a moment in time
              and then preserve it frozen for ever
              .

              Comment


              • #8
                Re: Zelfreiniging

                Oorspronkelijk geplaatst door Espiration Bekijk bericht
                Dankuwel voor jullie hulp! Eigenlijk heb ik nog een vraagje.. Als je je toestel laat schoonmaken door een professional, en deze maakt per ongeluk de sensor kapot (zelfs de besten kan dit eens overkomen).. Is deze dan verplicht om de schade te vergoeden?

                Groetjes, Kenneth.
                Bij veel fotozaken kun je de sensor laten reinigen, maar in de kleine lettertjes kunnen ze wel vermelden dat het schoonmaken voor eigen risico is....dus beschadigde sensor is dan jammer genoeg betaalde pech.
                Kijk dus goed waar je de sensor laat cleanen, en informeer vooraf goed naar de voorwaarden voor schade vergoeding indien de sensor of spiegel beschadigt wordt tijdens de schoonmaak actie!!
                Veel Nikon met een snuifje Tamron en Sigma.

                Comment


                • #9
                  Re: Zelfreiniging

                  Oorspronkelijk geplaatst door bouk Bekijk bericht
                  ja...waar blijft het vuil?
                  grt,bouk.
                  Op je foto natuurlijk

                  Comment


                  • #10
                    Re: Zelfreiniging

                    Oorspronkelijk geplaatst door doudeke Bekijk bericht
                    Ik vraag me dat ook af. Zelfs bij een goede ouwe stoof heb je nog een asla. Een stofzuiger
                    heeft een stofzak, enzovoort. Waar blijft dat stof?
                    Vroeger was het zo dat er bij sommige camera's een klevende strip onder de sensor zat, maar ik heb dat bij deze van mij nog niet bekeken.

                    Comment

                    Working...
                    X