Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

    Hallo,

    Ben zoals zovelen op het forum opzoek achter de beste (prijs/kwaliteit) aankoop.
    Ben al een lange tijd (+1j) geïnteresseerd en wil nu de stap zetten naar DSLR (voorheen altijd met mijn compactje)
    Ga dan ook in Maart cursus volgen samen met mijn schoonzus.
    En in Juni maak ik een rondreis aan de West-kust van de VS (waar ik natuurlijk graag en veel zal kunnen oefenen ).

    Heb al vele reviews (dpreview.com e.d.) gelezen, alsook natuurlijk dit forum
    Mijn keuze gaat momenteel naar de Nikon-instapmodellen D90, D5000 of D3100. (Altijd met 18-105mm objectief)

    D90:
    + Ingebouwde AF-motor (meer 2e hands objectieven mogelijk)
    + extra Infoscherm bovenaan
    + extra aanpassingswiel (gemakkelijker instellen (Blijkbaar ook betere plaatsing van knoppen?))
    + beter LCD-scherm (meer pixels)
    + iets beter in de hand maar:
    - zwaarder
    - duurder (150€ meer, 770€ met 18-105mm bij fotokonijnenberg.nl)
    - sneller "end of line" (niet meer geproduceerd) en dus sneller verlies van waarde?

    D5000:
    + kantelbaar LCD-scherm
    + blijkbaar krachtiger batterij
    + lichter
    + Goedkoper (625€ bij fotokonijnenberg.nl)
    - plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient (FN-knop bv)
    - Volgens sommigen wat minder degelijk gebouwd (feeling van knoppen en behuizing)

    D3100:
    + Nieuwste model
    + iets meer pixels
    + HD-video mogelijkheid (geen echt voordeel, anders beter een videocamera)
    + blijkbaar krachtiger batterij
    + lichter
    + Goedkoper / evenveel als D5000 (625€ bij fotokonijnenberg.nl)
    - plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient
    - Volgens sommigen wat minder degelijk gebouwd (feeling van knoppen en behuizing)

    Had eerst voor de D90 gekozen omwille van de AF-motor en de betere instelbaarheid, maar nu twijfel ik weer.

    Zoals in dit BD-postje (waar ze eerder de D5000 aanraden) is die AF-motor blijkbaar niet meer de "mode", de recentste en toekomstige objectieven zullen dus allemaal eigen motor hebben? Dus misschien is dat geen echt voordeel meer?

    De instelbaarheid (2 wieltjes) en de plaatsing van de knoppen zijn waarschijnlijk zeer subjectief?
    Is het extra schermpje en het betere LCD-scherm dan die extra 150€ waard? Voor de rest zijn het namelijk bijna identieke (intern) toestellen...

    Heb al willen merken dat de meesten hun eigen aankoop verdedigen, wat natuurlijk normaal is, maar daarmee wordt de keuze niet echt makkelijker

    Kunnen jullie mij nog extra info/raad geven?

    Alvast bedankt !
    Mathias

  • #2
    Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

    Als het is om enkel op reis of huis/tuin-foto's te maken, dan zal een D5000/D3100 wel volstaan denk ik. Wil je hobbymatig gaan fotograferen (d.w.z., meer tijd investeren in het maken van mooie foto's), dan ben je beter af met een D90 of D7000.

    Oorspronkelijk geplaatst door mathvdb Bekijk bericht
    Heb al willen merken dat de meesten hun eigen aankoop verdedigen, wat natuurlijk normaal is, maar daarmee wordt de keuze niet echt makkelijker
    Dat heb je goed opgemerkt. Uiteindelijk moet je zelf kiezen op basis van de eisen die jij vooropstelt. Wat is voor jou belangrijk?
    Over het algemeen niet snel onder de indruk.

    Comment


    • #3
      Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

      D5000 heeft een kantelbaar scherm en zoiets is altijd verdomd handig (wel een beetje voorzichtig mee omspringen) ... had de D90 dit ook, dan was de keuze simpel ... D90 ... de D5000 zal je een identieke beeldkwaliteit geven ... dus beste compromis is een D5000 ... dit van een Canon gebruiker

      Comment


      • #4
        Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

        Oorspronkelijk geplaatst door ThierryM Bekijk bericht
        Als het is om enkel op reis of huis/tuin-foto's te maken, dan zal een D5000/D3100 wel volstaan denk ik. Wil je hobbymatig gaan fotograferen (d.w.z., meer tijd investeren in het maken van mooie foto's), dan ben je beter af met een D90 of D7000.
        Het is absoluut de bedoeling om er mijn hobby van te maken... Dus meer dan alleen de feestjes / familie. Waarom zou ik dan beter zijn met de D90 t.o.v. D5000/D3100 volgens u?

        Comment


        • #5
          Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

          Ik ben in elk geval super tevreden met mijn D5000. En hij is robuust hoor ; de mijne is eens gevallen op de stenen nog wel 1,5m hoogte maar een geluk dat er een filter op de lens zat. De fliter was om zeep maar verder geen schrammetje op het toestel nog op het objectief en hij werkt nog altijd zoals nieuw.
          Hij heeft inderdaad een krachtige batterij die je alleen bij de duurdere modellen terugvind. Ik schiet altijd plaatjes in NEF (RAW) en hij is ook heel snel maar je moet er natuurlijk ook een snel SD kaartje in zetten. De flits heeft meer dan voldoende bereik in huis richtgetal 18 bij 200 ISO en dat swivel schermpje is wel handig. De Fn knop heb ik geprogrameerd om snel de ISO waarde te wijzigen maar je kan hem andere functies geven ook met de linkerwijsvinger zo te bedienen niets onhandig aan. De AE-L/AF-L knop gebruik ik om scherp te stellen zo zijn lichtmeting en scherpstellen volledig gescheiden van elkaar. Lichtmeting via de ontspanknop dus.
          Het zijn allemaal dingen die je best volgens eigen smaak insteld natuurlijk.
          Filmen met een fototoestel interesseert mij niet en ik zal dat waarschijnlijk ook nooit doen daarvoor heb ik een video camera die voor die doeleinden veel beter is uitgerust.
          Het naar eigen behoefte in te stellen menu is ook heel praktisch zo moet je voor de meest gebruikte menu items niet telkens door alle menu's bladeren. En voor de knoeiers onder ons is er de SCENE optie persoonlijk hou ik het in 99% van de gevallen op M.

          Een tevreden D50000 eigenaar

          Mvg
          Spogy
          Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

          Comment


          • #6
            Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

            Oorspronkelijk geplaatst door spogy Bekijk bericht
            Ik ben in elk geval super tevreden met mijn D5000. En hij is robuust hoor ; ...

            Een tevreden D50000 eigenaar
            hier sluit ik me bij aan : +1 !

            Beste raad die ik kan geven : ga ze eens vasthouden (bijv. MegaMarket) en voel hoe ze in je hand liggen.
            Cheers, Ben

            Comment


            • #7
              Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

              Ik kan maar 2 van de drie vergelijken: de d5000 en D90:
              Ik verkies uit de 2 toch de D90 omwille van:
              1) Groter toestel: ligt makkelijker in de hand : dit is echter eigen voorkeur
              2) 2 instelwielen: ik kan tegelijk diafragma regelen en sluitertijd in M stand, ik kan ook nooit vergissen tussen de twee instelwielen, de ene is steeds sluitertijd, de ander steeds diafragma.
              3) er zitten minder scene programmas op, je bent dus sneller verplicht om de standaart programmas te verlaten.
              4) er zit nog een scherpstelmotor in, voordeeel reeds 10 jaar zitten we te wachten tot alle AF-d lenzen een AFs variant krijgt. en zoals het ernaar uitzien zal het nog lang duren ook .

              het enige voordeel van D5000 is het kantelbare scherm.

              de prestaties van beide toestellen zijn gelijkwaardig. alleen heeft de ene minder rechtstrzeeks toegankelijke menus dan de andere.
              "You never fail because you made a mistake
              You only win because you try"
              - Marcus Hilton (bekend danser)
              FLICKR

              Comment


              • #8
                Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                [QUOTE=stco;2985924]reeds 10 jaar zitten we te wachten tot alle AF-d lenzen een AFs variant krijgt. en zoals het ernaar uitzien zal het nog lang duren ook .QUOTE]

                Dat is ook mijn mening
                Nikon Df

                Comment


                • #9
                  Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                  Oorspronkelijk geplaatst door mathvdb Bekijk bericht
                  Het is absoluut de bedoeling om er mijn hobby van te maken... Dus meer dan alleen de feestjes / familie. Waarom zou ik dan beter zijn met de D90 t.o.v. D5000/D3100 volgens u?
                  Snellere instelbaarheid, meer geavanceerde functies. Je gaat dat toestel minder snel ontgroeien imho. 2 instelwieltjes zijn voor mij alvast een minimumvereiste.
                  Over het algemeen niet snel onder de indruk.

                  Comment


                  • #10
                    Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                    Als het voornamelijk voor familiekiekjes en feestjes is dan ben je zeker goed af met de D5000 met zijn 16 SCENE mogelijkheden heb je altijd wel een programma dat bij de gelegenheid past en mevrouw zal er zeker ook mee overweg kunnen.

                    I love my D5000

                    Mvg
                    Spogy
                    Nikon D5000 A-FS Nikor 1:3.5/5.6 18-55mm G VR, A-FS Nikor 1:4/5.6 55-200mm ED VR.

                    Comment


                    • #11
                      Heb hier een mooi setje gevonden

                      De 3100
                      ;-) met de 55-300

                      Comment


                      • #12
                        Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                        D90 ik weet dat meer en meer lenzen een ingebouwde motor hebben, maar dat is toch anders even opletten.
                        Ik heb mij nu net een nieuwe Tokina lens gekocht uit de Pro serie 17-55/2.8 en deze lens heeft geen ingebouwde motor, dus opletten.
                        Ieder zal zijn camera wel goed vinden maar de D90 is echte wel top hoor, en zwaar ? dat is relatief hoor, belangrijker is dat de knoppen zitten waar je ze hebben wil.

                        Comment


                        • #13
                          Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                          Oorspronkelijk geplaatst door mathvdb Bekijk bericht
                          D3100
                          - plaatsing van bepaalde knoppen minder efficient
                          - Volgens sommigen wat minder degelijk gebouwd (feeling van knoppen en behuizing)
                          Mathias
                          Plaatsing van de knoppen op de D3100 vind ik net beter.
                          Ze zijn beter geplaatst om het bedienen te vergemakkelijken.
                          Ook de keuzedraaischakelaar is hoger dan de andere en heeft een extra hendeltje ernaast voor snel te switchen tussen shootmodes.
                          Ik vind het iets compactere en lichtere gewicht ook een pluspunt.
                          Ook wou ik een nieuw toestel en dus nieuwste technologie en dat heb je bij de D3100.
                          En kwa behuizing zit alles toch prima in elkaar, merk niet echt een verschil met de D5000.
                          De D3100 heeft er een klein duim-steuntje bij waardoor hij wel beter in de hand ligt.
                          Je kunt deze met 3 vingers makkelijk houden.
                          Enige minpunt is dat er geen kantelscherm is op de D3100.
                          De ingebouwde AF motor mis ik niet omdat ik 't niet nodig heb. Afwegen of je 't wel echt nodig gaat hebben.
                          Nikon D3100 .:. AF-S 18-105 VR .:. AF-S 35 f1.8 .:. SB-700

                          Comment


                          • #14
                            Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                            De D90 is de topper in die reeks.
                            Zen grootste nadeel is ook zijn sterkte, er staan massas knopjes op en massas instelmogelijkheden. Man man man, wat daar niet allemaal op zit
                            Als het je eerste toestel is, dan zou je wel eens ZWAAR kunnen overbelast geraken door al dat technisch geweld en de bomen in het bos niet meer zien staan.

                            De 5000 is daar dan beter in omdat em meer toegankelijk gemaakt is.
                            Meer to the point zeg maar.

                            De 3100 komt voor mij niet eens in aanmerking, das speelgoed voor de kleinkinderen.

                            Comment


                            • #15
                              Re: Nikon instapmodel (D90, D5000 of D3100)

                              Als ik nu van 0 terug zou moeten beginnen dan kies ik absoluut de D90.
                              Die ingebouwde scherpstelmotor is en blijft een groot voordeel.
                              Ze voorspellen zoveel voor de toekomst maar je moet leven in het heden hé...
                              Racing Pics
                              Motorcross ain't nothing without a woman's eye!

                              Comment

                              Working...
                              X