Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Doopsel flitsen, hoe?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Doopsel flitsen, hoe?

    Ik weet het, er zijn al aardig wat doopsel-topics voorbij gekomen.
    Echter heb ik een vraag, ik ben alweer gevraagd om bij familie de doopsel te fotograferen (2e keer wordt dit).

    Echter, de kerk waar het nu in gedaan wordt, heeft een kleinere ruimte waarin dit gebeurt.
    De ruimte is daarbij relatief donker, nu denk ik dus dat ik aan mijn f/2.8 lens niet genoeg heb.

    Daarom wil ik mijn externe flitser gaan gebruiken, echter, ik ben hier nog niet zo gedreven in.

    Wat het beste te doen? In automatische stand zetten, flitser aan en op auto, verder niets instellen, maar de camera alles laten doen? (dan wordt er dus soms wel, soms niet geflitst)

    De ruimte is wel licht (lichte muren, plafond etc), maar de ruimte is erg hoog, dus gaat bouncen via het plafond werken? Of toch flits recht naar voren zetten of dus eerder op 45graden of dergelijke?

    Verder nog zorgen dat ik bepaalde instellingen aanzet/gebruik die belangrijk zijn? Beste om natuurlijk TTL te gebruiken bijvoorbeeld...

    Het is dus eigenlijk meer een vraag over het flitsen dan over de doopsel

    De doopsel vind overigens volgend weekend al plaats.

    Alvast bedankt!
    Last edited by WillemC; 24 januari 2011, 12:59.
    WillemClassensDesign: Mijn website
    Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
    Flitsers:HVL-F42AM;

  • #2
    Re: Doopsel flitsen, hoe?

    Dit kan helpen http://www.cameratools.nl/FE299340-a...etflitser.html
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

    BD1614BE

    Comment


    • #3
      Re: Doopsel flitsen, hoe?

      13. Achtergrond-beeld

      Instellen via Toestel :
      Toestel op Av/A : Vast diafragma, zo groot mogelijk dus klein fgetal dit geeft een onscherpe achtergrond
      Hier nog een belichtingcompensatie aan toevoegen van 1 stop : in te stellen door de sluitertijd
      Regel :
      Achtergrond donkerder maken : snellere sluitertijd = +1 stop
      Achtergrond Lichter maken : tragere sluitertijd = -1 stop

      14. Hoofdonderwerp : vb Model

      Instellen via Flits :
      Automatische instelling TTL / ETTL
      De instelling van de flits gebeurd door de instelling van
      camera,dus bovenvermelde instelling, worden doorgegeven naar
      flits, waarin een kleine computer steekt die de kracht van de flits
      gaat berekenen naar gelang de doorgekregen instellingen

      Bij compenseren van de flitssterkte :
      wanneer bv. De afstand van de flits tot onderwerp meer dan 6m bedraagt,
      of wanneer men de flits naar boven richt om te “bouchen’ op wit plafond waardoor de afstand gaat vergroten.
      Instellen op flits +1/2 stop of meer : flits krachtiger maken.
      Last edited by Josv; 26 januari 2011, 23:16.
      Jos
      Site

      Comment


      • #4
        Re: Doopsel flitsen, hoe?

        Dank voor de reacties.

        Jos, jou stukje tekst helpt me al heel wat in een compact stukje.
        Denk dat ik 'm inderdaad op F/2.8 vastzet, van te voren maar even testen of bouncen gaat lukken, de flits daarvoor krachtiger maken is inderdaad een optie dan.
        WillemClassensDesign: Mijn website
        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
        Flitsers:HVL-F42AM;

        Comment


        • #5
          Re: Doopsel flitsen, hoe?

          Bij twijfelachtige lichtomstandigheden nooit op AV werken, maar de koe bij de horens vatten en manueel werken op de camera, de flits op ETTL, ingeval het een 580 is naar boven richten, en wit kaartje gebruiken.

          Steeds werken in RAW, nooit zoiets doen in JPEG
          Camera instellen op minimaal 400 ISO en meestal kan 800 ISO ook wel
          Sluitersnelheid in functie van je brandpunt 80mm = 1/80ste - 200mm = 1/200 ste
          Diafragma = in functie van de gewenste dieptescherpte, met flits is dus niet echt f2.8 nodig, 4,5 zal ook nog gaan met behoud van de omgeving.
          Eventueel, en indien mogelijk graag voor dat de vertoning start, even een testshot met grijskaart, als referentie.

          Succes

          MVG, Jeff C.
          Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

          Comment


          • #6
            Re: Doopsel flitsen, hoe?

            Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
            Dank voor de reacties.

            Jos, jou stukje tekst helpt me al heel wat in een compact stukje.
            Denk dat ik 'm inderdaad op F/2.8 vastzet, van te voren maar even testen of bouncen gaat lukken, de flits daarvoor krachtiger maken is inderdaad een optie dan.
            Graag gedaan

            verlaat nu dit topic
            Jos
            Site

            Comment


            • #7
              Re: Doopsel flitsen, hoe?

              even "heropenen",
              heb zojuist wat gespeeld met m'n a200 en flitser.
              als ik volledig manueel zou werken, zou ik dus bij iedere zoom mijn sluitertijd moeten aanpassen. dit gaat ter plekke toch niet goed werken?
              tevens, als ik mijn flits bevestig, kan ik geen auto stand qua flits selecteren, alleen fill flash, rear etc.
              ik heb m'n camera op ttll staan.

              welke instellingen kan ik nu het best gebruiken? vast diafraagma, vaste sluitertijd, beide of de camera alles laten berekenen?
              flits op welke modus zetten? en ook deze op auto laten flitsen of toch iets zelf instellen?

              normaal test ik wat bij vaste opstellingen, dan kom ik vanzelf de juiste instellingen tegen, maar nu moet het allemaal ter plekke. dus geen tijd voor geklungel. Misschien kom ik zelfs weg zonder flitser, maar daar reken ik maar niet op..

              kan nog een paar dagen oefenen om de meest geschikte manier te vinden.
              WillemClassensDesign: Mijn website
              Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
              Flitsers:HVL-F42AM;

              Comment


              • #8
                Re: Doopsel flitsen, hoe?

                Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                even "heropenen",
                heb zojuist wat gespeeld met m'n a200 en flitser.
                als ik volledig manueel zou werken, zou ik dus bij iedere zoom mijn sluitertijd moeten aanpassen. dit gaat ter plekke toch niet goed werken?
                tevens, als ik mijn flits bevestig, kan ik geen auto stand qua flits selecteren, alleen fill flash, rear etc.
                ik heb m'n camera op ttll staan.

                welke instellingen kan ik nu het best gebruiken? vast diafraagma, vaste sluitertijd, beide of de camera alles laten berekenen?
                flits op welke modus zetten? en ook deze op auto laten flitsen of toch iets zelf instellen?

                normaal test ik wat bij vaste opstellingen, dan kom ik vanzelf de juiste instellingen tegen, maar nu moet het allemaal ter plekke. dus geen tijd voor geklungel. Misschien kom ik zelfs weg zonder flitser, maar daar reken ik maar niet op..

                kan nog een paar dagen oefenen om de meest geschikte manier te vinden.
                Dan zal dat voor een deel afhangen van je gebruikte apparatuur, met mijn Canon gear werk ik al jaren zoals ik je beschreef.
                Je mag evenwel niet denken dat omdat je in je zoeker ziet dat je sluitersnelheid te laag is, dat je die moet wijzigen, je lichtmeter meet het omgevingslicht, en je weet dat dit te laag is, daarom plaats je ook een flits op je camera.
                Probeer is zoals ik je beschreef, als dit geen goed resultaat geeft, dan moet ik passen
                omdat ik uiteraard alleen mijn materiaal ken.

                MVG, Jeff C.
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • #9
                  Re: Doopsel flitsen, hoe?

                  oké, dus zoals jij het zou doen is het volgende.
                  Zet de camera op manueel,
                  stel een vast diafragma in (bijv F/4.5),
                  tijden het schieten met de sluitersnelheid spelen, afhankelijk van m'n brandpunt.
                  Gezien ik een 28-70 lens gebruik zou ik dus continue tussen deze waardes moeten zitten, zeg 1/30ste en 1/60ste (of beter bij 70mm op 1/80ste?).


                  Op welke stand dien ik de flits te zetten?
                  TTL, maar dan, fill flash, Slow sync, Rear sync.?
                  Flits qua level op auto zetten verder (dus geen 1/1, 1/2, 1/4 etc), zodat deze zelf bepaald hoe hard hij moet inflitsen.
                  WillemClassensDesign: Mijn website
                  Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                  Flitsers:HVL-F42AM;

                  Comment


                  • #10
                    Re: Doopsel flitsen, hoe?

                    ga eens op zoek naar de "drag the shutter" techniek...

                    camera in manuele mode, F4 bijvoorbeeld om het onderwerp te belichten.
                    belicht dan de omgeving met de sluitertijd... varieer die tot je een goed resultaat bekomt... dit heeft in principe geen invloed op het onderwerp.
                    bijvoorbeeld:
                    F4 en 1/10
                    gebruik de ISO om je wat meer ademruimte te geven.
                    Laat de flits gewoon als invul flits werken... TTL. Geen rear of slow sync nodig.
                    De flits bevriest het onderwerp
                    some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                    Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                    Comment


                    • #11
                      Re: Doopsel flitsen, hoe?

                      ik zou zeker niet je camera zomaar op f/2.8 vast zetten. er zijn momenten waarop de mensen rond de doopvont staan om hun gruweldaden te doen en die zijn graag allemaal scherp genoeg. De achtergrond heeft ook haar rechten en moet niet altijd onscherp zijn.

                      voor de rest is het allemaal gezegd.

                      maareuh:

                      heb zojuist wat gespeeld met m'n a200 en flitser.
                      als ik volledig manueel zou werken, zou ik dus bij iedere zoom mijn sluitertijd moeten aanpassen. dit gaat ter plekke toch niet goed werken?
                      wat bedoel je met iedere zoom? en waarom zou je je sluitertijd moeten aanpassen en waarom zou dat een probleem zijn? Dat is toch maar klikklik en voila.
                      The Knight That Says Ni...kon

                      Comment


                      • #12
                        Re: Doopsel flitsen, hoe?

                        met zoom, bedoel ik, dat ik mijn sigma lens natuurlijk in en uitzoom..
                        dus van 28mm tot maximaal 70mm..
                        Gezien je er vanuit kan gaan dat je bij 28mm dus aan 1/30ste genoeg hebt, is deze instelling bij 70mm dus niet optimaal.

                        Dus bijvoorbeeld bij het moment van dopen wil je 1 foto uitgezoomd hebben en 1 foto meer ingezoomd, gezien dat slechts enkele seconden duurt heb je dus (lijkt mij) niet echt de tijd om alles goed te zetten voor de 2e foto.

                        Qua rustige momenten zal het allemaal wel prima gaan, maar het zijn die enkele belangrijke en vaak enorm snelle momenten..
                        WillemClassensDesign: Mijn website
                        Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                        Flitsers:HVL-F42AM;

                        Comment


                        • #13
                          Re: Doopsel flitsen, hoe?

                          Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                          met zoom, bedoel ik, dat ik mijn sigma lens natuurlijk in en uitzoom..
                          dus van 28mm tot maximaal 70mm..
                          Gezien je er vanuit kan gaan dat je bij 28mm dus aan 1/30ste genoeg hebt, is deze instelling bij 70mm dus niet optimaal.
                          dat is niet zo als je inflitst... dan speelt de sluitertijd geen rol... Enkel diafragma...
                          some pictures: www.vaita.be, some info www.strobistfotografie.be, workshops: strobistworkshops
                          Stel je vragen hier in het BD-forum... Ik kan ze niet via persoonlijke mail beantwoorden!

                          Comment


                          • #14
                            Re: Doopsel flitsen, hoe?

                            ah oke, dat wist ik niet
                            De sluitertijd gaat dan alleen invloed hebben over het donkerder of lichter maken van de achtergrond (wat JosV schreef).

                            Kijk, heb het dus alweer een stap verder begrepen.
                            WillemClassensDesign: Mijn website
                            Body: Sony Alpha 200; Lenzen: Tamron 28-75 F/2.8; Sony 18-70mm; Sony 75-300mm Macro
                            Flitsers:HVL-F42AM;

                            Comment


                            • #15
                              Re: Doopsel flitsen, hoe?

                              Ik wild eeven weten wat het richtgetal was, en vond direct al deze link:


                              De flitser heeft dus een richtgetal van 36.
                              Dat betekent dus dat je met diafragma=F4 een 9 meter ver reikt met je flitser ...

                              Maar .. lees bij die link eens onder "bedieningsgemak", en dan snap je de eerdere tips (groter diafragma-opening voor heklderder achtergrond) helemaal.
                              Bij diafragma-voorkeuze, gaat de apparatuur dus zélf in "invul-flits mode"!

                              Dus .. eigenlijk hele simpel: gewoon je diafragma kiezen, en knippen maar.
                              Maar toch zou ik de desbetreffende misdinnaar vragen of je an te voren want kunt "proefschieten". Ik stel me zo voor, dat als je hem vertelt hoe je de apparatuur hebt ingesteld, dat hij dat ook wle wil weten, om andere ouders een plezier te (kunnen) doen.
                              Marketing van de doopplechtigheid , zogezegd


                              P.S.
                              Oorspronkelijk geplaatst door WillemC Bekijk bericht
                              ah oke, dat wist ik niet
                              De sluitertijd gaat dan alleen invloed hebben over het donkerder of lichter maken van de achtergrond (wat JosV schreef).

                              Kijk, heb het dus alweer een stap verder begrepen.
                              Dat komt dus doordat er dan meer omgevingslicht op de sensor/film valt.

                              Ik denk alleen dat je in de gaten hoeft te houden, dat - in ene extreem, mischien wel onmogelijk, geval - de apparatuur niet aangeeft, dat bij de gegeven combinatie geen invulflits kan worden gegeven.
                              Last edited by JohnB; 27 januari 2011, 15:00.
                              Je portret: Als ik een foto van je maak, op film ga schilderen met licht,// In gedachten kus ik dan schijnbaar je ogen, je mond, jóu,// En met elke straal, streel ik teder je gezicht.

                              Comment

                              Working...
                              X