Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

canon 60D

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • canon 60D

    Hallo iedereen,


    Ik heb een vraag: op dit moment heb ik een eos 350. Ik zou overwegen om me een nieuwe camera aan te schaffen, nl een eos 60D of een 5D.
    Welke lenzen raden jullie me aan? Hou er wel rekening mee dat ik MS heb en het gewicht van het toestel wel een probleem geeft. Het gevoel in mijn handen is fel verminderd.
    Persoonlijk neem ik liefst foto's van landschappen, de kinderen, macrofotografie.
    Ik wil iets degelijks, geen prul

  • #2
    Re: canon 60D

    als je bij Canon blijft heb je al lenzen.
    grt,bouk.
    wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
    http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
    https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

    Comment


    • #3
      Re: canon 60D

      Het waren de originele kit lenzen, en mijn 350 zou ik wil geven aan mijn zoon, die wilt nu ook leren fotografen

      Comment


      • #4
        Re: canon 60D

        gaat het lenzen wisselijk nog een beetje met die MS.
        want als je Landschap/de kinderen en Macro wil gaan doen, denk ik toch aan meerdere lenzen?
        grt,bouk.
        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

        Comment


        • #5
          Re: canon 60D

          Het grote verschil tussen de 60D en de 5D is dat de ene een APS-C beeldsensor heeft en de andere een full frame sensor heeft. Als je kijkt naar het beeld dan heb je bij full frame minder scherptediepte bij gelijk diafragma. Is het beperken van de scherptediepte bij jou een middel tot expressie, dan is een full frame camera het overwegen waard.

          De 5D is zwaarder dan een 60 D. Een 24-105 mm, geschikt voor full frame, is zwaarder dan de 15-85 mm. Deze laatste is aleen geschikt voor APS-C.
          Voor fotoworkshops. fotocursussen en fotoweken: www.annohuidekoper.nl

          Comment


          • #6
            Re: canon 60D

            Het lenzen wisselen gaat nog ,maar een heel zware combinatie kan ik moeilijk voor mijn oog houden ( vandaar eventueel een verdraaibaar scherm. Een kennis heeft een 7D met 100/400 met batterijgrip en deze configuratie is wel te zwaar voor mij .

            Comment


            • #7
              Re: canon 60D

              Oorspronkelijk geplaatst door Lady Hawk Bekijk bericht
              ............ Een kennis heeft een 7D met 100/400 met batterijgrip en deze configuratie is wel te zwaar voor mij .
              tja..hallo...daar noem je ook wat hè.
              grt,bouk.
              wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
              http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
              https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

              Comment


              • #8
                Re: canon 60D

                Je kan ook de 24/70 nemen maar die weegt meer dan 1Kg .Met andere merken in deze categorie heb ikzelf geen ervaring.

                Comment


                • #9
                  Re: canon 60D

                  Als je de 60D met de 18-135mm lens neemt, heb je een combo die ik schat 200-300 gram zwaarder is dan de 350D met kitlens. Het gewicht tussen een 350D body en 60D body is 200 gram dacht ik.

                  Ik heb de 60D en kwam van de 350D en ben zeer tevreden:
                  - de 60D ligt veel beter in de hand dan de 350D
                  - de bediening is uitgebreider en sneller
                  - de zoeker is groter en helderder, wat een heel groot verschil maakt om een compositie te bepalen
                  - het kantelbaar scherm laat toe om eens iets van een andere hoek te fotograferen.

                  Bovenstaande is volgens mij, los van het gewicht, een meerwaarde die je meer "comfort" zal geven. Wil je het gewicht echt beperken en wil je toch het plezier van een SLR dan denk ik dat je bij de ktilenzen (18-55, 18-135) moet blijven. Deze zijn echt lichter dan de andere lenzen die hier opgesomd zijn, je boet natuurlijk wel wat in op kwaliteit.

                  Mogelijks is combinatie met een 35mm f2 (of 50mm f1,8) prime lens ook iets voor jou?

                  Comment


                  • #10
                    Re: canon 60D

                    Naast een 60D of een 7D zou u ook kunnen denken aan die nieuwe 4/3 toestellen, zoals
                    de Sony Nex, Panasonic G1, Olympus Pen en dergelijke. Deze toestellen hebben een even
                    grote sensor als een DSLR, de mogelijkheid om van lenzen te verwisselen, en ze zijn een
                    behoorlijk pak lichter zonder veel aan kwaliteit in te boeten.

                    Comment


                    • #11
                      Re: canon 60D

                      ik weet natuurlijk niet wat voor je haalbaar is maar als je onder de camera nu eens een éénbeenstatief zet dan hoef je het camera gewicht niet echt helemaal zelf omhoog te houden. Dat statief zou je zelfs kunnen steunen in een steun zoals de vlagdragers gebruiken zodat je beweeglijk blijft en het gewicht over je schouders wordt verdeelt ipv over je armen.
                      Albums
                      Geluk moet je niet zoeken, geluk vindt jou.

                      Comment


                      • #12
                        Re: canon 60D

                        Oorspronkelijk geplaatst door Lazy Charles Bekijk bericht
                        ik weet natuurlijk niet wat voor je haalbaar is maar als je onder de camera nu eens een éénbeenstatief zet dan hoef je het camera gewicht niet echt helemaal zelf omhoog te houden. Dat statief zou je zelfs kunnen steunen in een steun zoals de vlagdragers gebruiken zodat je beweeglijk blijft en het gewicht over je schouders wordt verdeelt ipv over je armen.
                        tja..maar op deze manier beperk je toch snel je actieve creativiteit met fotograferen.
                        vind ik zo wie zo met gebruik van een statief hoor.
                        grt,bouk.
                        wie niet spreekt wordt niet gehoord, wie niet schrijft wordt niet gelezen.
                        http://s281.photobucket.com/user/tut...0polder?sort=3
                        https://www.facebook.com/profile.php?id=100008593234290

                        Comment


                        • #13
                          Re: canon 60D

                          Ik ken het probleem een beetje. Ik heb gelukkig geen ms, maar wel gewrichtsproblemen met regelmatig ontstekingen in pols/arm/schoudergewrichten. Daar nog een nekhernia die wat blijft aanslepen bovenop.
                          Gewicht is het eerste waar ik naar kijk, al ligt het grootste nadeel van gewicht bij mij dat ik na verloop van tijd begin te trillen in de handen (IS is daarvoor handig, maar maakt de lenzen weer wat zwaarder).

                          Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een 5d (als ik die op mijn weg tegenkom, het is niet dat ik fanatiek op zoek ben op korte termijn).
                          De 5D is zonder grip 300g zwaarder dan de 350D, of xxxd ongeveer (een 60D en 5D scheelt niet zo heel veel), dus best kijken naar gewicht van lenzen om wat te compenseren.
                          Maar een 17-40L lens is 300g lichter dan mijn huidige lens (15-85).
                          Voor mij is toevallig een 5d met een 17-40L een goeie combinatie (werk veel in groothoek, landschappen).
                          Andere kwalitatieve zoomlenzen voor fullframe zijn voor mij te zwaar (voor zover ik gezien heb in mijn zoektocht), dus ik kijk als aanvulling naar primes (85mm of 135 mm). Ik ben wel al gewend te werken met primes bij mijn analoge toestellen, en wanneer ik alleen op pad ga, dan neem ik dikwijls ook maar één lens mee (anders is mijn echtgenoot het ezeltje van dienst ).

                          Nu, eerlijkheidshalve, ik twijfel ook dikwijls over 60d owv dat uitklapbaar scherm. Ik weet het niet uit ervaring, maar ik vermoed dat het handig kan zijn voor mijn nek (en voor jou zeker bij macro). Maar ik weet dus niet of het schermpje effectief zoveel gaat doen of dat het slechts wishfull thinking is van mijn kant uit....
                          Maar dan wacht ik nog liever op de opvolger van de 550d die waarschijnlijk een uitklapbaar schermpje heeft....dan heb je en lichtgewicht en dat schermpje.
                          Beweren dat de "xxxd" brol is, daar ga ik niet in mee, de dag van vandaag moet je moeite doen om een slechte body te kopen. De enige body waar ik persoonlijk (mijn gevoel dus ) qua gewicht aan wil toegeven is dan ook niet zozeer de 60d (die dus ook al zwaarder is), maar een 5D.

                          Als ik zou overstappen naar een niet dslr-systeem (en betaalbaar, want anders zou ik naar een digitale leica kijken), dan zou ik alle mogelijkheden opengooien en ook terug naar een bridge kijken indien een 3/4de niet lekker in de hand zou liggen (balans kleine body met grote lens)...maar hier spreek ik niet uit ervaring.
                          Last edited by Tink; 24 januari 2011, 08:52.

                          Comment


                          • #14
                            Re: canon 60D

                            Oorspronkelijk geplaatst door Tink Bekijk bericht
                            Ik ken het probleem een beetje. Ik heb gelukkig geen ms, maar wel gewrichtsproblemen met regelmatig ontstekingen in pols/arm/schoudergewrichten. Daar nog een nekhernia die wat blijft aanslepen bovenop.
                            Gewicht is het eerste waar ik naar kijk, al ligt het grootste nadeel van gewicht bij mij dat ik na verloop van tijd begin te trillen in de handen (IS is daarvoor handig, maar maakt de lenzen weer wat zwaarder).

                            Ik ben momenteel aan het uitkijken naar een 5d (als ik die op mijn weg tegenkom, het is niet dat ik fanatiek op zoek ben op korte termijn).
                            De 5D is zonder grip 300g zwaarder dan de 350D, of xxxd ongeveer (een 60D en 5D scheelt niet zo heel veel), dus best kijken naar gewicht van lenzen om wat te compenseren.
                            Maar een 17-40L lens is 300g lichter dan mijn huidige lens (15-85).
                            Voor mij is toevallig een 5d met een 17-40L een goeie combinatie (werk veel in groothoek, landschappen).
                            Andere kwalitatieve zoomlenzen voor fullframe zijn voor mij te zwaar (voor zover ik gezien heb in mijn zoektocht), dus ik kijk als aanvulling naar primes (85mm of 135 mm). Ik ben wel al gewend te werken met primes bij mijn analoge toestellen, en wanneer ik alleen op pad ga, dan neem ik dikwijls ook maar één lens mee (anders is mijn echtgenoot het ezeltje van dienst ).

                            Nu, eerlijkheidshalve, ik twijfel ook dikwijls over 60d owv dat uitklapbaar scherm. Ik weet het niet uit ervaring, maar ik vermoed dat het handig kan zijn voor mijn nek (en voor jou zeker bij macro). Maar ik weet dus niet of het schermpje effectief zoveel gaat doen of dat het slechts wishfull thinking is van mijn kant uit....
                            Maar dan wacht ik nog liever op de opvolger van de 550d die waarschijnlijk een uitklapbaar schermpje heeft....dan heb je en lichtgewicht en dat schermpje.
                            Beweren dat de "xxxd" brol is, daar ga ik niet in mee, de dag van vandaag moet je moeite doen om een slechte body te kopen. De enige body waar ik persoonlijk (mijn gevoel dus ) qua gewicht aan wil toegeven is dan ook niet zozeer de 60d (die dus ook al zwaarder is), maar een 5D.

                            Als ik zou overstappen naar een niet dslr-systeem (en betaalbaar, want anders zou ik naar een digitale leica kijken), dan zou ik alle mogelijkheden opengooien en ook terug naar een bridge kijken indien een 3/4de niet lekker in de hand zou liggen (balans kleine body met grote lens)...maar hier spreek ik niet uit ervaring.
                            Neem dan ook deze aanvulling mee dat je ook nog met een hoekzoekertje kan
                            werken,deze vind ik zeer praktisch.[ik heb dan ook geen uitklapbaar scherm]
                            Over het al dan niet flexibel kunnen werken met een éénpoot of driepoot:dit vind
                            ik wel meevallen,maar waar je snel je positie moet veranderen[kinderen]kan je het beste
                            uit de hand blijven schieten.

                            Persoonlijk....zou ik het gewicht aankunnen dan zou ik voor de 5D gaan

                            gr.ron.
                            http://exhi-fotografie.nl

                            Comment


                            • #15
                              Re: canon 60D

                              Ik heb gisteren toevallig de 60D vastgehad bij ons op het fotosalon; voelt toch beduidend lichter aan dan mijn 7D. Dat laatste toestel is het eerste (na de 350D en de 50D) dat ik zonder grip gebruik. Het toestel is zo al zwaar genoeg, en daarbij gaat de batterij zo lang mee dat een "dubbele portie" niet echt nodig is.
                              Zoals gezegd is er een groot verschil tussen de 60D en de 5D.
                              BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

                              Comment

                              Working...
                              X